نمایشگاه ها

گفت و گوی نشریه اقتصاد و نمایشگاه با محمودرضا خدادادی مدیرعامل گروه کارخانجات آجر تیراژه در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان 1398 | اخبار نمایشگاه

«آجر تیراژه» نیاز مشتری را با استانداردهای ملی و بین‌المللی برآورده می‌کند – اخبار نمایشگاه

محمودرضا خدادادی مدیرعامل گروه کارخانجات آجر تیراژه:

«آجر تیراژه» نیاز مشتری را با استانداردهای ملی و بین‌المللی برآورده می‌کند

گروه کارخانجات آجر تیراژه در سال 1368 در استان اصفهان و با نام “آجر نمای خدادادی” آغاز به کار کرد. از ابتدای راه‌اندازی کارخانه، همواره طرح توسعه کمی و کیفی مدنظر بوده و در دستور کار این گروه قرارداشته است. در همین راستا در سال 1374 کارخانه آجر سهند تبریز با سابقه تولید از سال 1355 خریداری و به مجموعه اضافه گردید. از سال 1393 کارخانه آجر نمای خدادادی و کارخانه آجر سفال سهند تبریز در یکدیگر ادغام شده و تحت عنوان “گروه کارخانجات آجر تیراژه” به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

حضور آجر تیراژه در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران 1398 | اخبار نمایشگاه نمایی از غرفه شرکت آجر تیراژه در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان 1398 | اخبار نمایشگاه

محمودرضا خدادادی، کارشناس ارشد مکانیک و مدیرعامل گروه کارخانجات آجر تیراژه است. وی با همت و پشتکار وصف ناپذیرش سکان هدایت شرکت آجر تیراژه را در بحران‌های اقتصادی و موانع و مشکلات پیش آمده به سوی ساحل نجات هدایت کرده است. در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان به سراغ ایشان رفتیم تا از رمز و راز موفقیت‌ها و تجربیاتش بیشتر بدانیم.

محصولات آجر تیراژه چگونه و با چه تنوعی تولید می شود ؟

مجموعه آجر تیراژه سه دهه سابقه تولید دارد. این مجموعه دو کارخانه دارد که اولی کارخانه اصفهان است که بیشتر، آجرهای نما و نسوز می‌زند و کارخانه سهند تبریز آجرهای سفالی تولید می‌کند. ما در سراسر ایران از قدیم شبکه توزیع داریم و جزو دومین یا سومین تولیدکنندگان آجر نما و پلاک در ایران هستیم. در واقع از قدیمی‌ها و از سابقه داران این صنعت هستیم. در بازار ایران ما را به تنوع تولید می‌شناسند و هر سال تقریبا چند طرح جدید به بازار مصرف عرضه کرده‌ایم، به گونه‌ای که مشتریان همواره از ما طرح جدیدی را طلب می‌کنند.

از زمانی که قانون طرح مالکیت معنوی تصویب شد، جزو طلایه‌داران ثبت طرح صنعتی در کشور هستیم. طرح‌های ثبتی که در ابتدا ثبت کرده‌ایم، تعداد و شماره‌هایش کم است و نشان می‌دهد جزو طلایه‌داران طرح صنعتی هستیم. تا جایی که اطلاع دارم تنها کارخانه تولید آجری هستیم که طرح صنعتی ثبت شده دارد.

مزیت محصولات شما نسبت به دیگر تولیدات چیست؟

ما در شرکت آجر تیراژه نسل جدیدی از آجر نسوز را تولید کرده‌ایم که طرح صنعتی آن هم ثبت شده است. داشتن استاندارد برای تولید آجر، قانون است. استاندارد الزام تولید است، نه رعایت کیفیت مطلوب. یعنی داشتن استاندارد در صنعت آجرسازی حداقل کیفیت است، یعنی تولیدکننده ملزم است که محصولش حداقل کیفی قابل عرضه به بازار را داشته باشد و اگر محصولی استاندارد نداشته باشد یعنی حداقل پارامترهای کیفی را ندارد. اینجاست که ما پا را فراتر گذاشته‌ایم و خلاقیت و ایده‌های نو را وارد کارمان کرده‌ایم و فاکتور مهم جذب آب در تولید آجرهای نسوز را در تولیداتمان لحاظ کرده‌ایم. عامل چسبیدن آجر به نما جذب آب آجر است که آب ملات و سیمان را به خود جذب می‌کند و به دیوار می‌چسبد. به همین خاطر محصولاتی که جذب آبشان پایین است – مانند سنگ- عملا فقط باید اسکوپ شوند یا آهن چون جذب آبش صفر است با دوغ آب نمی‌توانید به دیوار بچسبانید. در واقع پایین بودن جذب آب در طولانی مدت ممکن است منجر به ریزش‌نما روی ساختمان شود.

براین اساس، ایده و طرح اولیه‌ای داده‌ایم که طرح اسکوپ ایجاد کردیم که احتمال سقوط آجر را در حالت عادی و حتی در زلزله به صفر می‌رساند و این ابتکار مهمی بود.

جایگاه شرکت شما در بازار ایران کجاست؟

سهم هر کس در بازار به اندازه تلاش و کوشش خودش است. به دلیل قدمت، تنوع و کیفیت تولیدات که در این صنعت داریم کارخانه شناخته شده‌ای هستیم.

از برنامه های پیش رویتان بگویید.

ما قدم‌های مهمی را برای صادرات برداشته‌ایم و اقدامات مهمی در این زمینه انجام خواهیم داد. صادرات یک مسئله بسیار مهم و تخصصی است. محصولات ما و تعدادی از همکاران به راحتی قابلیت صادرات دارند و کیفیت محصولات فوق‌العاده بالاست.

در واقع باید بگویم محصولاتی که تولید می‌کنیم با کیفیت خیلی بهتر از کیفیت روز اروپا و با قیمت مناسب و در فضای کاملا رقابتی قابلیت صادرات دارد. اما موانع و مشکلاتی وجود دارد بین کشورها که دست تولیدکننده‌ ها هم نیست و دولت‌ها باید برای رفع این موانع همت کنند. چرا که کشورهای خارجی در بسیاری از مواقع خواهان محصولات ما بوده‌اند ولی اذعان می‌کنند که به دلیل محدویت‌های دیپلماتیک و رابطه‌های بین دو کشور نمی‌توانند از ما محصول خریداری کنند.

در کشورهای همسایه این قابلیت هست و صادرات به کشورهای همجوار خودمان داریم. از کشورهای CIS تا ترکیه و عراق و همینطور از سمت روسیه هم تقاضا داشتیم، اما باید موانع تجارت برطرف شود.

با چه موانع و مشکلاتی در تولید و تجارت مواجه هستید؟

دولت‌ها باید پشتیبان تولیدکننده باشند. مثلا وقتی سازمان توسعه تجارت وعده می‌دهد و می‌گوید در نمایشگاه اربیل عراق شرکت کنید، بخشی از هزینه‌هایتان را پرداخت می‌کنیم، ناگهان پشیمان نشود و تولیدکننده را در وسط کار رها نکند.

از سوی دیگر دولت باید به طور جد به رفع موانع و مشکلات صادراتی تولیدکنندگان اقدام کند و راهکارهایی را در این زمینه پیشنهاد دهد.

دولت همچنین باید مانند بسیاری از کشورهای دیگر در نمایشگاه‌های خارجی حضور یابد و فضای وسیعی را اجاره کند و در اختیار تولیدکنندگان معتبر و با سابقه و دارای طرح و خلاقیت‌های تازه قرار دهد، چرا که هزینه اجاره غرفه در کشورهای خارجی بالاست و به دلیل عدم توان مالی، هر شرکتی نمی‌‌تواند مستقل در این نمایشگاه‌ها که فضای بسیار مناسب و مثبتی برای تعامل و رابطه تجاری است، حضور یابد.

در بحث مشتری مداری و خدمات پس از فروش  چه اقداماتی دارید؟

خدمات پس از فروش یعنی کیفیت. وقتی تولید کیفیت داشته باشد، به خدمات پس از فروش هم نیاز چندانی ندارد. خدمات پس از فروش به زعم ما “تامین به موقع محصول مشتری، کیفیت بالای محصول و قیمت مناسب” است. این سه مولفه که باشد، هیچ چیزی دیگر کم و کسر نیست.

رمز موفقیت شرکت آجر تیراژه چیست؟

رمز موفقیت مجموعه کارخانجات آجر تیراژه “قدرت تطبیق در پاسخگویی به نیازهای مشتری، استانداردهای ملی و بین‌المللی” است. در این شرکت مشتری دارای ارزش بالایی بوده و از ترکیبی کامل از خدمات شامل محصولات کیفی، تحقیق و توسعه خلاق، تجربه ملی و بین‌المللی و تحویل قابل اطمینان کالا برخوردارند. مشارکت در پروژه‌های بزرگ سازمان‌های خصوصی و دولتی، انبوه‌سازان و حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی گویای کیفیت بالای محصولات این گروه هستند.

وبسایت گروه کارخانجات آجر تیراژه