نمایشگاه ها به ترتیب موضوعی:

پویایی صنعت در و پنجره در نمایشگاه 1399 | فرهاد امینیان

حضور 175 شرکت در شرایط بحرانی، نشانه پویایی صنعت در و پنجره است – اخبار نمایشگاه

فرهاد امینیان رئیس ستاد برگزار دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره:

حضور 175 شرکت در شرایط بحرانی، نشانه پویایی صنعت در و پنجره است

نمایشگاه در و پنجره تهران (2020 Do-Win Tech) یک رویداد بین‌المللی بزرگ در صنعت ساختمان و صنایع مربوط به آن است، که هر ساله با قدرت و گستردگی برگزار می‌شود. در این رویداد تولیدات و دستاوردهای جدید در و پنجره‌های تزیینی دست‌ساز، درهای کشویی، لولایی، جمع شو، و گردان و مکانیزم‌های مربوطه، پنل‌های کامپوزیت چوب-پلیمر، انواع مختلف چارچوب‌ها و ورودی‌ها، ماشین‌آلات و ابزار و خط تولید در و پنجره، سیستم‌های ریخته‌گری، آجرهای حرارتی و پوشش پودری، انواع شیشه، پروفیل، ورق های گالوانیزه به نمایش گذاشته می‌شود. صنعت ساخت در و پنجره در ایران پیشرفت مطلوبی داشته است. به نحوی که مصالح و مدل‌های متنوع و متفاوتی برای ساخت آنها به کار برده می‌شود. در واقع صنعت در و پنجره ایران با مدرنیزه شدن کم از رقبای جهانی خود ندارد.

نمایشگاه در و پنجره سال 99 | سالن خلیج فارسنمایشگاه در و پنجره سال 99 | تولید داخلی

با گشتی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته به این نکته مهم پی می‌بریم که تولیدکنندگان در این صنعت حرف های مهمی برای گفتن دارند.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و صنایع وابسته که از روز 12 تیرماه برپا شده است، تا پایان روز 15 تیرماه ادامه خواهد داشت. معرفی ظرفیت های بالقوه و بالفعل صنایع وخدمات صنعت در و پنجره، ایجاد زمینه‌های جذب سرمایه و سرمایه‌‌گذاری، آشنائی با نوآوری‌ها و پیشرفت‌های صنعت در و پنجره، ایجاد فضای رقابتی و ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، اشتغال‌زایی و یافتن بازارهای جدید صادراتی و افزایش صادرات؛ مهم‌ترین اهدافی است که برای این نمایشگاه پیش‌بینی شده است.

فرهاد امینیان، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره و مدیرعامل توانمند و خلاق شرکت بین‌المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران درباره خصوصیات برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه در و پنجره و صنایع وابسته توضیحات مفیدی به «اقتصاد و نمایشگاه» داده است که می‌خوانید.

چه اقداماتی برای پویاتر برگزار شدن نمایشگاه دوازدهم در و پنجره انجام داده‌اید؟

با توجه به اینکه امسال نمایشگاه تخصصی‌تر نسبت به سال پیش در حال برگزاری است، ‌تلاشمان این بوده که اطلاع‌رسانی به واحدهای تخصصی ذیربط صنعت در و پنجره بیشتر از سال‌های قبل باشد. امسال تمرکزمان برروی دعوت از انجمن‌ها و تشکل های ساختمانی و تشکل‌های صنعت در و پنجره، خانه‌های صنعت و معدن، کانون سراسری انبوه‌سازان ایران و شرکت‌های ساختمانی متمرکز بوده است و برای حضورشان در این دوره نمایشگاه بیشتر از سال‌های قبل کوشیده‌ایم تا بتوانیم به طور بهینه جای خالی بازدیدکنندگان عمومی را پر کنیم.

از جمله اقدامات دیگر، تبلیغات محیطی در سطح شهر است که بیشتر از سال گذشته صورت گرفته است. اکنون ۱۱ واحد بیلبورد در سطح شهر تهران اکران کرده‌ایم که نسبت به سال های قبل بیشتر است.

به هر حال ستاد برگزاری توانسته تعداد بیشتری از مخاطبین حرفه‌ای نمایشگاه را رصد کند و به طرق مختلف از آنها دعوت شده تا برای بازدید و عقد قرارداد با شرکت‌ها در نمایشگاه حضور داشته باشند.

برای این نمایشگاه همچنین شده تا شرکت‌های دانش بنیان نسبت به سال های گذشته حضور بیشتری داشته باشند، هرچند به خاطر محدودیت‌های ناشی از کرونا شرکت‌ها برای حضورشان در نمایشگاه دچار مشکل بودند، ولی در هر صورت با وجود شرایط دشوار، توانستیم تمام این مجموعه‌ها را در نمایشگاه داشته باشیم. سعی کرده‌‌ایم که تمام فعالیت‌هایی که برای ثبت نام و مشارکت شرکت‌ها ضرورت داشته به صورت آنلاین باشد و مراجعه حضوری در مدت ثبت نام شرکت‌ها نداشته‌ایم و تمام فرآیند‌ها از طریق سیستم نرم‌افزاری و به طور آنلاین انجام شده است.

از چالش های پیش روی مجریان نمایشگاه ها بگویید.

از چند سال گذشته تا کنون چالش‌های مزمن در برگزاری نمایشگاه‌ها وجود داشته است. مانند بحث تحریم‌های خارجی که باعث کاهش حضور شرکت‌ها و کشورهای خارجی شده و نوسان نرخ ارز که باعث شده نمایندگی‌های خارجی نتوانند در نمایشگاه شرکت کنند. چرا که با یوروی ۲۲ هزار تومان، شرکت‌ها برای حضورشان در نمایشگاه با مشکل جدی مواجه هستند و امکان تامین هزینه‌ها را ندارند. ضمن اینکه شرایط خاص امسال که شیوع بیماری کرونا است، باعث شده شرکت‌های خارجی اصلا امکان حضور در نمایشگاه را نداشته باشند زیرا باید مقررات قرنطینه را رعایت کنند و در بازگشت به کشورشان هم قرنطینه شوند، پس حضورشان در نمایشگاه توجیهی ندارد.

چالش برگزار کنندگان نمایشگاه‌ها تا حدود زیادی با چالش‌های مشارکت‌کنندگان مشترک است. مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها تابع شرایط ویژه‌ای هستند مانند افزایش نرخ ارز که باعث شده هزینه تولید برای شرکت‌ها بسیار افزایش یابد. همین‌طور رکود صنعت ساختمان که به هر حال فعالیت شرکت‌هایی که در صنعت ساختمان کار می‌کنند را دچار مشکل ساخته و بازارشان کم رونق شده است. طبیعتا وقتی شرکت کننده و واحد تولیدی یا بازرگانی دچار چالش در بازار می‌شود، حضورش در نمایشگاه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با قدرت قبلی نمی‌تواند در نمایشگاه حاضر باشد.

باید برای این معضلاتی که وجود دارد به خصوص حضور شرکت‌های خارجی تدابیری در نظر گرفته شود. باتوجه به شرایطی که وجود دارد،‌ به خصوص عدم امکان انتقال ارز به کشور، حضور شرکت‌ها و کشورهای خارجی در نمایشگاه‌ها به شدت دشوار شده چون امکان حواله ارز  به ایران را ندارند و از حمل پول نقد با خودشان به ایران اجتناب می‌کنند. از نمایندگی‌های خارجی هم نمی‌شود انتظار داشت که با یوروی ۲۱ هزار تومان شانس حضور در نمایشگاه را داشته باشند. در این راستا باید تعادلی بین نرخ مشارکت بخش خارجی و داخلی برقرار شود تا شرکت‌های ایرانی که نمایندگی شرکت‌‌های خارجی هستند با هزینه کمتری امکان حضور در نمایشگاه را داشته باشند و از کتمان اینکه نمایندگی خارجی و شرکت وارد کننده هستند خودداری کنند.

این تفاوت که بین نرخ مشارکت شرکت‌های ایرانی و داخلی وجود دارد، باعث می‌شود که شرکت‌های ایرانی که نمایندگی خارجی‌ها را دارند، یا در نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنند و یا در صورت حضور فعالیت خارجی خود را کتمان می‌کنند. راهکار این موضوع تغییر قوانین است. هیچ چاره‌ای نیست و باید این اتفاق دیر یا زود بیافتد، چرا که اگر تغییر قوانین را نداشته باشیم، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.

محصولات ارائه شده در نمایشگاه در و پنجره سال 99 | تهران شرکت کنندگان نمایشگاه در و پنجره سال 99 | نمای غرفه

در نمایشگاه امسال چه تعداد شرکت‌کننده و در چه زمینه هایی حضور دارند؟

امسال ۱۷۵ شرکت ایرانی در نمایشگاه حضور دارند که به طور طبیعی نسبت به سال گذشته باتوجه به بیماری که در سطح کشور گسترده است، تعدادشان کمتر شده است. نمایشگاه دوازدهم در  فضایی بالغ بر 21000 مترمربع برپا شده است. اما به هر حال این نمایشگاه نیز با فضای نسبتا معقول و قابل قبولی برگزار شده و به عنوان اولین نمایشگاه تقویمی که در سال ۹۹ برگزار می‌شود، به نظر من شرایط قابل قبولی را دارا است. گروه‌های عمده حاضر در نمایشگاه شامل گروه درهای ساختمانی و ضدسرقت، محصولات در و پنجره یو پی وی سی و آلومینیومی، پروفیل یوپی وی سی، ماشین‌آلات و تجهیزات، یراق‌آلات، شیشه پنجره، توری پنجره و نشریات تخصصی می باشند و سایر حوزه ‌های مرتبط و خدمات وابسته نیز در کنار گروه‌های اصلی استقرار یافته‌اند.

شعار یا محوریت اصلی فعالیت نمایشگاه امسال چیست؟

در ارتباط با محوریت اصلی نمایشگاه باید بگویم که تقویت بخش داخلی و تمرکز بر تولیدات داخلی، مهم‌ترین محورهای نمایشگاه دوازدهم است. باتوجه به اینکه چند سال است که در زمینه تقویت بنیه بخش داخلی در نمایشگاه‌ها تاکید بیشتری می‌شود، ما نیز تلاشمان این بوده که شرکت‌های توانمند و فعال در صنعت در و پنجره، حتما در نمایشگاه حضور داشته باشند، تا رکودی که صنعت ساختمان را در برگرفته، پویایی خود را باز یابد و تحرک بیشتری در آن ایجاد شود.  به هر حال همه فرآیندی که برای برگزاری نمایشگاه داشتیم تحت تاثیر شرایط خاص کشور بوده است، ولی تا جایی که امکانش بود تلاشمان این بوده که جنبه‌های منفی خنثی شود و شرکت‌ها بتوانند در نمایشگاه حضور فعال داشته باشند.

چه تسهیلاتی برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است؟

تسهیلاتی که برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان لحاظ شده است، بیشتر تابع شرایط ویژه ای است که به دلیل شیوع بیماری کرونا در نمایشگاه حاکم است. در مورد موازین و پروتکل‌های بهداشتی، سعی کرده‌ایم  تا حد امکان به طور کامل این مقررات رعایت شود. گیت‌های ضد عفونی برقرار شود و پکیج‌های بهداشتی شامل ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده چه برای شرکت کنندگان و چه بازدیدکنندگان برای فروش عرضه شود. همین طور داخل سالن‌ها فاصله‌گذاری بین غرفه‌داران و بازدیدکنندگان رعایت می‌شود. خوشبختانه شرکت سهامی نمایشگاه‌ها همکاری مطلوبی با ما داشته است و تدابیر لازم را در نظر گرفته و پیاده می‌کنند.

برای تردد بازدیدکنندگان نیز تدابیری در نظر گرفته شده است که مانند سال های گذشته از اتوبوس‌های شهری استفاده شود و تردد افراد در داخل محوطه نمایشگاه به وسیله خودروهای برقی انجام شود، ولی تمرکز بیشتر در ارائه تسهیلات، در زمینه اقلام بهداشتی است که به شرکت‌ها عرضه شده است.

به هر حال امیدواریم در برگزاری دوازدهمین نمایشگاه در و پنجره مشکل خاصی پیش نیاید و شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از فرآیند برگزاری با این شرایط خاص راضی باشند.

وبسایت شرکت بین المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم پشتیبانی ما آماده است تا پاسخگوی سوالات شما باشد
Scroll to Top