نمایشگاه ها

اقتصاد و نمایشگاه: رحیم فتحی مدیرعامل شرکت دارویی بهداشتی الوان ثابت

به گزارش پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها، شرکت دارویی بهداشتی « الوان ثابت » تنها کارخانه انحصاری سنتز رنگ به صورت پایه آب در خاورمیانه و بزرگترین واحد رنگ‌سازی در کشور است. این کارخانه از سال 1375 تولید خود را شروع کرد. رنگ‌های نساجی، رنگ‌های چرم و صنایع کاغذ سازی از جمله تولیدات اولیه این شرکت به شمار می رفت اما از سال 1389 تا کنون رنگ‌های صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، بنزین،رنگ های صنایع کود وسم را تولید و اخیرا هم رنگ‌های دارو و غذا را سنتز می‌کند. این شرکت از سال 96 دانش بنیان شده است.

با رحیم فتحی مدیرعامل برنامه‌ریز و آینده‌نگر شرکت دبش الوان ثابت (دارویی بهداشتی) گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آیا محصول جدیدی به نمایشگاه صنایع آرایشی و بهداشتی ‌آورده‌اید؟

در سال جدید و پس از حدود 8 سال کار تحقیقاتی، مجوز رنگ‌های داروئی و غذایی را گرفته‌ایم و رنگ های محصولاتی مانند انواع شامپو و خمیردندان را در نمایشگاه امسال عرضه می‌کنیم. این اقلام محصولاتی هستند که اگرچه خاصیت پاک‌کننده و بهداشتی دارند اما باید رنگ و مواد آنها داروئی باشد و چون امکان دارد از طریق چشم و دهان وارد بدن مصرف‌کننده شود، در صورت رعایت نشدن گرید داروئی می‌تواند ایجاد عارضه کند.

از آنجایی که در سال جدید مجوز تولید رنگ را از سازمان غذا و دارو کسب کرده ایم، در نمایشگاه امسال یک کار ویژه را به مشتریان عرضه می‌کنیم. ما در صنعت رنگ‌های بهداشتی و شوینده 100درصد خودکفا هستیم و نگرانی برای تولید و واردات مواد اولیه وجود ندارد. به راحتی بهترین رنگ‌ها در کشور تولید می‌شود. تولید داخلی دارای دو مزیت است: اول، دقتی است که در تولید انجام می‌شود و نظارت‌های داخلی که بر آن وجود دارد و از شبکه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان تا سازمان غذا و دارو بر آن نظارت کامل دارند،دوم اینکه ما بر اساس سفارش مشتری انعطاف تولید داریم و مشتری می‌تواند هر رنگی را که دوست دارد سفارش بدهد و  شرکت آن را به صورت ترکیبی یا سنتزی عرضه خواهد کرد.

محصولات شما چه مزیتی نسبت به نمونه خارجی آن دارد ؟

محصولات ما دارای صرفه اقتصادی و تامین زمانی برای عرضه موردنیاز مشتری است. در حالی که هم در عرضه رنگ خارجی و هم میزان واردات آن در بازار مشکلاتی  وجود دارد. در ضمن تشخیص اصالت محصول خارجی و تقلبی نبودن آن نیز به راحتی امکان پذیر نیست.

تولیدات کارخانه الوان ثابت نسبت به نمونه خارجی چه میزان  اختلاف قیمت دارد؟

محصولات کارخانه ما حداقل 20 و حداکثر 200 درصد با نمونه‌های خارجی اختلاف قیمت دارد و با قیمت کمتری عرضه می‌شود. برخی از نمونه‌های خارجی، تنها پول برند خود را می‌گیرند که در شرکت نام آن را”حق ندانستن” گذاشته‌ایم. در کشور در برخی گریدهای دارویی، مجبور به پرداخت مبالغی می‌شویم که حق ندانم‌کاری‌های صنعت محسوب می‌شود.

محصولات شما از نظر کیفیت چه تفاوتی با رنگ های وارداتی دارد ؟

رنگ‌های وارداتی از چین و هند از لحاظ میزان فلزات سنگین در حد ppm است اما برای رنگ‌های تولیدی ما ppb است. البته سایت ما به اتاق تمیز یا clean room هم مجهز است. نکته مهم این است که همه  این محصولات پس از ساخت و بسته‌بندی (به خصوص رنگ‌های مصرفی در شامپو و خمیر دندان که گرید دارویی و غذایی دارد) به واحد تابش گاما سازمان انرژی اتمی فرستاده می شود و هیچ آثار میکروبی در رنگ‌ها وجود ندارد. اما در خصوص رنگ‌های وارداتی خارجی طبق گفته مسئولین سازمان انرژی اتمی، تاکنون هیچ رنگی به این سازمان ارسال نشده و تحت تابش گاما قرار نگرفته است. در حالی که در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده شده و به دست مصرف‌کننده رسیده است. رنگ‌های خمیری این شرکت علاوه بر دارا بودن ماهیت رنگی و ثبات بسیار بالا دارای محلولی از جنس صابون‌ها است.

نسبت به رقبای دیگرتان کیفیت و مزیت محصولات‌تان به چه میزان است؟

ما رقیب داخلی نداریم و رقبای ما کشورهای خارجی هستند. مزیت قیمتی، دسترسی راحت، تنوع رنگ و کیفیت ماهیتی و خدمات پس از فروش از جمله خصوصیات محصولات کارخانه ما است.

طرح و برنامه‌تان برای سال جاری چیست؟

اطلاع‌رسانی صحیح، دستور کار امسال کارخانه است. بسیاری از رنگ‌های تولید شده در صنعت، به اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرد.هدف ما این است که نحوه و نوع استفاده از انواع رنگ برای تمام مصارف شفاف‌سازی شود. سعی می‌کنیم در نمایشگاه‌ها، ‌مذاکرات حضوری، بحث‌های فنی و ورک‌شاپ‌ها اطلاع رسانی انجام دهیم و در حوزه غذا و دارو هم این رنگ‌ها را معرفی کنیم،مانند رنگ های پیگمنت خمیری شکل .

محصول دیگری هم به نام سفیدکننده‌های نوری داریم. کاربرد سفیدکنندهای نوری یا Optical Brightner، در دو نوع پودری و مایع برای استفاده در پودرهای رختشویی (دستی، ماشینی و مایعات) است. رنگ اپتیکال به صورت ظاهری پودر زرد مایل به سبز است که پیش از این عمدتا وارداتی بود که کارخانه ما آن را به صورت پودر و مایع تولید می‌کند و مقرر شده در میزان بالایی تولید داشته باشیم تا هم قیمت تمام شده کاهش یابد و هم 100 درصد صنعت پودر را در کشور بومی‌سازی کنیم.

در تولید و فروش محصولات خود با چه چالش هایی مواجه هستید؟

دو مشکل اساسی وجود دارد: اول، انتقال ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه. (البته طی یک برنامه 3 ساله تمام مواد مورد نیاز کارخانه که حدود 60 درصد آن وارداتی است، در داخل تولید خواهد شد.)

مشکل دوم که به تحریم اقتصادی ارتباطی ندارد این است که اکثر مصرف‌کنندگان به سمت کالاها و تولیدات خارجی تمایل دارند و تعداد محدودی به سمت تولیدات داخلی گرایش دارند. تحریم‌ها حدود یک سال است که تشدید شده اما علی‌رغم تحریم، شرکت‌‌های معتبر و خوش نامی در این صنعت با سابقه‌ درخشان وجود دارد که 10 سال است از محصولات ما استفاده می‌کنند (مانند شرکت پاکسان و داروگر)، درحالی که شرکت‌های کوچک‌تر که تازه تاسیس هم هستند به سمت محصولات خارجی و اروپایی تمایل دارند. جالب این است که برخی محصولات ما به دست واسطه‌ها می‌رسد و با برند اروپایی به این شرکت‌ها فروخته می‌شود.

زمانی که سازمان غذا و دارو به یک شرکت پروانه G.M.P می‌دهد به این معناست که تمام اصول و ملزومات دارو را به خوبی رعایت کرده است. سازمان غذا و دارو بسیار سخت‌گیرتر از هر نهاد نظارتی دیگر است و طبق قوانین روز دنیا عمل می‌کند. هر کالای ایرانی که مجوز این سازمان را دارد محصول سالمی است. به طور مثال خمیردندان ایرانی از نظر کیفیت و سلامت، هم رتبه با خمیردندان‌های خارجی است.