EXHIBITIONS NEWS

نمایشگاه ها

موسسه طراحان مد پیشگام در عرصه طراحی و مدیریت مد

الناز حدیدی، مدیر موسسه طراحان مد: موسسه طراحان مد پیشگام در عرصه طراحی و مدیریت مد

الناز حدیدی، مدیر موسسه طراحان مد و مدرس دانشگاه است و حدود 20 سال است که در زمینه طراحی لباس درحال فعالیت می کند. این موسسه به منظور آموزش در زمینه طراحی لباس، الگوسازی و اکسسوری لباس به تمامی علاقه‌مندان و مزون داران آغاز به کار کرده است.
در حاشیه نمایشگاه پوشاک مهمان در غرفه این موسسه شدیم تا در گفت وگویی اهداف این موسسه و چشم‌انداز آینده آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.
حدیدی با بیان اینکه بیش از 1500 نفر در این موسسه کار آموزش و طراحی مد را در رشته‌های مختلف طی کرد‌ه‌اند می‌گوید صنعت مد دیگر با متدهای سنتی قادر به ادامه حیات نخواهد بود و آنها که حاضر به انجام این تغییر نباشند از چرخه تولید خارج خواهند شد.
در مورد آموزش‌های این موسسه توضیحاتی ارایه دهید؟
دانشجویان ما در گروه‌های مختلفی هستند. بخشی از این افراد تازه‌کار و علاقه‌مند به این حوزه هستند و از طراحی پایه، کالکشن‌‌سازی، رنگ‌سازی تخصصی و پارچه‌شناسی آموزش داده می‌شوند تا آماده ورود به بازارکار شوند. دسته دیگر می‌خواهند نیروی فنی باشند و وارد محیط‌های صنعتی شوند که آموزش‌های لازم به آنها به صورت دستی و صنعتی داده می‌شود.
برخی نیز علاقه‌مند به طراحی کفش،‌شال و روسری و پارچه هستند که ما هم آنها را وارد آموزش در این حوزه می‌کنیم. ملحقات لباس یا کفش از صفر تا قالب سازی و ساخت کفش نیز بخش دیگری از آموزش‌های ما در این مجموعه است.
بحث مهم دیگر تولیدکنندگان هستند.اکنون 70 درصد تولیدکنندگان به صورت سنتی فعالیت‌ می‌کنند. به دلیل آنکه طراحی و برندسازی در مجموعه آنها وجود ندارد از بحث‌های جهانی مد عقب مانده‌اند و در صورت شوک‌های دیگری مانند کرونا این تولیدکنندگان مجبور خواهند شد که کسب و کار خود را تعطیل کنند اما ما با استفاده از دانش اساتید مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ، فروش، مذاکره و تبلیغات اطلاعاتی را دراختیار آنها قرار می‌دهیم تا تولیدات خود را به سمت برندشدن، ایده‌پردازی و خلاقیت در طراحی سوق دهیم.
آیا با برندهای خارجی هم فعالیت دارید؟
ما استانداردهای برندهای خارجی را در به ویژه در بخش آموزش استخراج کرده‌ایم و نتایج به دست آمده نشان داد که در بخش آموزش برندهای خارجی یک تولیدکننده در بخش آموزش واحدهای تولیدی وجود دارد؛ تولیدکننده‌ای که برند است و افراد بااستعداد را در آموزش انتخاب و آنها را وارد صنعت می‌کنند.در زمینه تولید نیز با گردآوری افراد بااستعداد آنها را به سمت طراحی برای واحدهای تولیدی سوق داده‌ایم. تک تک واحدهای تولیدی می‌توانند به ما مراجعه کنند. ما با بررسی و تحقیقات روی بازار و مشتریان آنها طراحی مناسب را انتخاب و به آنها ارایه می‌دهیم.
تعداد افراد شاغل در این مجموعه چند نفر است؟
در مجموعه ما 15 نفر مربوط به کار اداری مشغول به کار هستند و حدود 60 مدرس در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند. این مدرسان اکثرا دکترای این رشته را دارند و سطح مجموعه حتی از محیطهای دانشگاهی بالاتر است.
استاد دانشگاه علم و فرهنگ و شریعتی هستم و براساس تجربه می‌دانم دانشجویان برخی دروس عمومی را فرا می‌گیرند که گاهی ارتباطی هم با رشته او ندارد اما در موسسه ما از صفر تا صد آموزشها مربوط به تخصص‌های بازار کار است. ما در مجموع 1500 نیروی آموزش دیده کار داریم که از این تعداد 400 نفر توانسته‌اند به بازار کار راه پیدا کنند.این افراد یا برندهای خود را ایجاد کرده‌اند یا با واحدهای تولیدی مطرح مشغول به کار هستند.
آیا فروشگاه‌های مورد تایید نیز دارید که آنها را به مشتریان معرفی کنید؟
ما اولین سمپوزیوم صنعت مد و نساجی را برگزار کرده‌ایم که در آن با صاحبان صنایع و تولیدکنندگان بسیاری اشنا شدیم و بسیاری از تولیدکنندگانی که اکنون در نمایشگاه پوشاک حضور دارند با سمپوزیوم ما آشنا هستند. در این سمپوزیوم مطرح شد که تولیدکنندگان برای تبدیل‌شدن به تولیدکننده قوی نیازمند طراح هستند و به همین دلیل برخی از انها از جمله سلبون از طراحان ما استفاده کردند.
ما نیز تولیدکنندگان مطرح را به دانشجویان و افرادی که متقاضی باشند معرفی می‌کنیم.
انتظارات شما چیست ؟
انتظار ما این است که تولیدکنندگان مباحث روز تولید خود را در اختیار آموزش قرار دهند به این معنا که بخش آموزش بتواند از تجربه یک متخصص در واحدهای تولیدی در کارگاههای آموزشی بهره بگیرد.این تجربه به دانشجویان کمک می‌کند تا نیازهای بازار کار را به درستی بسنجد و زبان مشترکی بین آموزش و تولید ایجاد می‌شود و دانشجو با دید بازتری به کار آموزش ادامه می‌دهد. البته تولیدکنندگان مشغولیت‌های زیادی دارند و ممکن است این شرایط کمتر حاصل شود اما ما تلاش خود را در جهت پیوند آموزش و بخش تخصصی واحدهای تولیدی انجام می‌دهیم.
هدفتان از مشارکت در نمایشگاه پوشاک چیست؟
در نمایشگاه بحث مدیریت صنعت مد برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف ما این است که از دل مجموعه‌های تولیدی افرادی را انتخاب و در مجموعه خود به منظور آموزش به کار بگیریم. اساتید مجموعه ما که اساتید مد و فشن هستند کسانی هستند که می‌توانند افراد شاغل در مجموعه‌های تولیدی را به مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ و فروش بهتر نزدیک کنند تا محصول و برند آنها تبدیل به یک برند بین‌المللی شود.
بازخورد مناسب را از حضور در نمایشگاه داشته‌اید؟
بله. ثبت نامهای زیادی در بخش مدیریت انجام شده و در اصل تولیدکنندگان از این آموزش‌ها استقبال کرده‌اند . امروز نیز جلسه‌ای با اتحادیه خیاطان برگزار شد و آنها نیز این ضرورت را احساس کرده‌اند که اگر به صورت سنتی ادامه دهند رو به زوال خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top