گفتگو با دکتر امیر رضا خاکی رئیس هیأت مدیره نمایشگاه بینالمللی استان ایلام:
نمایشگاه بینالمللی استان ایلام که در سال 99 بهطور رسمی افتتاح خواهد شد، با کارنامه قبولی در سال 98 و برنامهای مدون به استقبال سال 99 میرود تا با اجرای این برنامهها سهمی شایسته در توسعه تولید و تجارت، صادرات غیر نفتی و کارآفرینی داشته باشد و موجب رونق کسب و کار در منطقه گردد.
دکتر امیر رضا خاکی رئیس توسعهگرای هیأت مدیره سایت دائمی نمایشگاه بینالمللی استان ایلام در گفتگو با کتاب سال “اقتصاد و نمایشگاه“، مخاطبان را با این سایت نمایشگاهی و برنامههای آن آشنا کرده است که میخوانید.
درباره سابقه و مشخصات سایت دائمی نمایشگاه بینالمللی ایلام توضیح میدهید؟
کلنگ زنی پروژه سایت دائمی نمایشگاه بین المللی استان ایلام واقع در پارک جنگلی چغاسبز در شهریور ماه 1392 در زمینی به مساحت 80 هزار مترمربع بدون دریافت هیچگونه تسهیلات و با سرمایه گذاری 100% آورده بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت که پس از فراز و نشیب های مختلف اواخر سال 1397 به بهره برداری اولیه رسید.
فضای نمایشگاهی حدود 20000 مترمربع شامل دو سالن به مساحت حدود 4500 مترمربع، ساختمان مرکزی و سالن های جانبی حدود 1200 مترمربع، فضای باز حدود 6300 مترمریع و پارکینگ حدود 8000 مترمربع می باشد.
از دستاوردهای سال 1398 برای خوانندگان ما بگویید.
- بهره برداری مناسب و اجرای رضایت بخش عناوین نمایشگاهی مصوب.
- سازماندهی امور سایت.
- ایجاد تعامل مناسب با سازمان های متولی استان.
- تدوین برنامه های توسعه ای.
- هویت بخشی و رسمیت یافتن برگزاری عناوین نمایشگاهی در سایت دائمی استان.
- بخشی از عملکرد نمایشگاه بینالمللی استان ایلام در سال 98 را تشکیل میدهند.
برای سال 99 چه برنامهای تدوین کردهاید؟
برنامههای سال 99 نمایشگاه ایلام بهطور عمده عبارتند از:
- تمرکز بر اجرای کیفی عناوین جدید و تخصصی تر نمایشگاهی.
- تکمیل زیرساخت ها و افتتاح رسمی سایت.
- حرکت به سمت توسعه کمی و کیفی فعالیت های چندمنظوره سایت.
مهمترین چالشها و موانع پیش روی فعالیت شما چیست و راهکارهای پیشنهادی برای رفع موانع چیست؟
مهمترین موانع فعالیت و توسعه عبارتند از:
- بازگشت سرمایه و بهره وری پایین سایت نمایشگاهی به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و جمعیت کم استان.
- عدم وجود قوانین شفاف حمایتی.
- تعدد سازمان های متولی و مداخله های غیرضروری در امور نمایشگاهی.
- کمبود مجریان حرفه ای در عناوین جدید و تخصصی تر و تمرکز بیشتر بر عناوین نمایشگاهی عامه پسند.
- کمبود آموزش های تخصصی و دانش حرفه ای در سطح سیاست گذاران و مجریان امور نمایشگاهی.
