عزم جزم «انجمن» برای کمک به رونق نمایشگاهها در تنگنای اقتصادی
اقتصاد و نمایشگاه: نخستین نشست رسانهای انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، با حضور هیات مدیره جدید این انجمن در حالی برگزار شد که همگی اعضا بر اینکه دولت باید وظایف خودش را در خصوص تصدیگری نمایشگاهها و مدیریت بر نمایشگاهها به بخش خصوصی تفویض کند، اتفاق نظر داشتند.
علی یار محمدیان، رئیس هیات مدیره انجمن و مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان، سید محمود موسوی، نایب رئیس انجمن و مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی استان فارس، آیت کاظمزاده، عضو هیات مدیره انجمن و مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی استان گیلان و همچنین امیرحسین سعید، بازرس انجمن و مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی استان کرمان و فروغ کیهانی، دبیر این انجمن که با همت جمعی سکان هدایت این انجمن تاثیرگذار در صنعت نمایشگاهی کشور را به دست گرفتهاند در نشست شان با اصحاب رسانه، دیدگاهها و انتقادات خود پیرامون صنعت نمایشگاهی در ایران را مطرح کردند.
علی یارمحمدیان: وظیفه دولتها، مهیا کردن زیرساختها
در ابتدای این جلسه، رئیس هیات مدیره انجمن با بیان اینکه اهمیت دادن به نمایشگاه ها، نشان از توجه به توسعه همه جانبه در یک کشور است و عدم اهمیت به نمایشگاه یعنی عدم توجه به توسعه، گفت: تا این مفهوم برای دولتمردان و مسئولان و تصمیمگیرندگان ما جا نیافتد به توسعه دست پیدا نمیکنیم. در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته، دولتها یارانههای زیادی را برای حضور در نمایشگاهها می پردازند.
یار محمدیان، افزود: دولتها به این نتیجه رسیدهاند که اگر میخواهند صادراتشان افزایش پیدا کند و توسعه صادرات داشته باشند، جز از طریق برگزاری نمایشگاهها امکان پذیر نیست. اگر کشور ما نیز میخواهد به توسعه دست پیدا کند، باید به اهمیت نمایشگاهها و هدف از برگزاری آنها پی ببرد.
در دنیا چطور توسعه صنعت نمایشگاه اتفاق افتاده
وی با اشاره به اینکه در دنیا چطور توسعه صنعت نمایشگاه اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: دولتها زیرساختهای نمایشگاهی را برای بخش خصوصی ایجاد کردهاند. یعنی سایتها را دولتها و یا حاکمیتهای محلی به طور استاندارد ایجاد کردهاند و در اختیار انجمنها و اتحادیهها و بخش خصوصی گذاشتهاند و بخش خصوصی نمایشگاه را برگزار میکند. در واقع به طور مشخص میتوان گفت که در همه کشورهای جهان، دولت زیرساختها را ایجاد میکند و در اختیار بخش خصوصی قرار میدهد.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان، نقش اتحادیهها و NGOها را در دنیا، مورد توجه قرار داد و توضیح داد: در تمام کشورهای جهان این اتحادیهها و تشکلها هستند که سیاستگذاری را انجام میدهند و برنامه ریزنمایشگاه ها هستند و هیچ وقت دولتها در برگزاری نمایشگاهها دخالت نمیکنند. متاسفانه این موضوع در کشور ما هنوز تفکیک نشده و به خوبی جا نیافتاده و بسیاری از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد، ناشی از همین مسئله است که دولت و بخش خصوصی نمیدانند که هرکدام چه نقشی را ایفا کنند. اگر این نقشها منفک شود خیلی بهتر و راحت ترکارها انجام می شود.
یار محمدیان با اشاره به درخواستهای این انجمن از دولت، گفت: علاوه بر واگذاری امور نمایشگاهی به بخش خصوصی، یکی دیگر از خواستههای ما جلوگیری از ایجاد سایتهای دوم و تقویت سایتها در استانها و همچنین ایجاد یک تقویم زمانی برای نمایشگاهها و ارائه یارانه دولت به مشارکتکنندگانی که چه در نمایشگاههای داخلی و چه خارجی حضور پیدا می کنند، است.
وی تأکید کرد:
زمانی که کشورهای توسعهیافته نمایشگاهی برگزار میکنند، حداقل از یک تا دو سال قبل آن برای برپایی نمایشگاه برنامهریزیهای لازم رادارند و مهمانان خارجی خود را دعوت می کنند و این خلایی است که در کشور ما وجود دارد و آسیب جدی بر پیکره صنعت نمایشگاهی ما وارد کرده است.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان، یکی از وظایف انجمن نمایشگاهی را ایجاد تقویم برای زمانبندی نمایشگاهها دانست و ادامه داد: انجمن نمایشگاههای ایران تلاش دارد با هماهنگی سازمان توسعه تجارت، تقویم 5 سالهای برای کشور و استانها به سازمان توسعه تجارت پیشنهاد دهد و این سازمان پس از تصویب، آن را ابلاغ نماید.
رئیس هیات مدیره انجمن، هدف از اجرای این برنامه نمایشگاهی را برنامهریزی بهتر برای حضور مشارکتکنندگان خارجی دانست.
یار محمدیان، درباره برنامهریزی برای صنعت نمایشگاهی، گفت: سر دولت شلوغ است و نمیتواند زمان لازم را برای صنعت نمایشگاهی صرف کند. این قضیه تنها مربوط به این دولت نمیشود، بلکه بهطورکلی در تمام دولتها همین روال بوده است. چون اصلاً فرصتی ندارند که در رابطه با صنعت نمایشگاهی کاری انجام بدهند، برای همین میگوییم بهتر است دولت از ما و ظرفیتهای موجود کمک بگیرد.
بدنه کارشناسی انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران
وی ادامه داد: ما حداقل ۳۰ متخصص نمایشگاهی و فکر برتر در کشور داریم که بهصورت روزمره نمایشگاه را لمس میکنند. همه ما با مشکلات و راهکارها آشنا هستیم و باید اجازه داده شود که برنامهریزیها را خودمان انجام دهیم. قطعاً پیش از اجرایی کردن کارها تأییدیه دولت را خواهیم گرفت. بنابراین از این بابت هم مشکلی وجود نخواهد داشت.
یار محمدیان، اظهار کرد: اگر دولت نمیخواهد در صنعت نمایشگاهی توسعه ایجاد شود همین روند را ادامه دهد، اما اگر به رشد و توسعه این صنعت میاندیشد، باید راهکارهای بخش خصوصی را عملیاتی کند. ما دلسوز این صنعت هستیم و زمانی که دولت به ما اختیارات لازم را بدهد همه توان خود را برای خروجی مطلوب به کار میگیریم، اما اگر کارها از سوی ما به خوبی پیش نرفت، میتوانند این اختیارات را از ما بگیرند.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان، همچنین آمار و ارقامی درباره صنعت نمایشگاهی ارائه کرد و گفت:
درصد نمایشگاههای سالانه ایران نسبت به جهان ۲ درصد است و درصد ارزش صنعت نمایشگاهی ایران نسبت به جهان ۲ هزارم درصد است که متأسفانه این رقم بسیار پایین است .
رئیس هیات مدیره انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، ادامه داد: آمارها نشاندهنده این است که صنعت نمایشگاهی اشتغال رونق را هم برای واحدهای دیگر و برای صنعت و معدن و تجارت و کشاورزی ایجاد میکند. این از برکات صنعت نمایشگاهی است .
همافزایی به جای رقابت
یار محمدیان، گفت: برگزاری نمایشگاه های غیر تخصصی در سایتهای غیر از سایتهای رسمی استانی؛ در صنعت نمایشگاهی معنی ندارد. مثلا وقتی نمایشگاه طلا در ایتالیا برگزار می شود، دیگر روم، ورونا و میلان نمایشگاه طلا برگزار نمیکنند. بنابراین در صنعت نمایشگاهی، بین سایت ها رقابت وجود ندارد، بلکه به همافزایی هم کمک میکنند، در واقع رقابت در میان سایت داران نمایشگاهی معنا ندارد.
وی با اعتقاد به اینکه نمایشگاه یک ابزار برای رونق اقتصادی است، تصریح کرد:
نمایشگاه خود یک هدف نیست. بلکه یک ابزار است که به رونق اقتصادی کمک کند. در صنعت نمایشگاهی رقابت به آن معنا وجود ندارد. امروزه مشکلی که بسیاری از سایتدارها و مدیران نمایشگاههای استانها ، برگزاری نمایشگاه ها در خارج سایتهای استانی است. رقابت در تولیدات، محصولات و افزایش کیفیت کالاها و خدمات باید باشد، نه در برگزاری نمایشگاهها در یک شهر. چون سرمایهای که در یک شهر ایجاد میگردد، سرمایه کشور محسوب میگردد و اینکه یک سایت دیگر بدون برنامه ایجاد کنیم یعنی هدر دادن سرمایه های کشور.
رئیس هیات مدیره انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران، با اشاره به اینکه دولت باید به صنعت نمایشگاهی کمک کند، افزود:
حمایت و کمکهای مالی دولت در جهت جذب بازرگانان و خریداران خارجی به صورت هیئت های تجاری نمایشگاهها چه در تهران و چه در استانها، می تواند بسیار یاور صنعت نمایشگاهی باشد و دولت می تواند از این طریق به صنعت و اقتصاد کشور کمک کند.
یارمحمدیان در پایان، گفت: در کشور در رابطه با صنعت نمایشگاهی مسائل زیادی داریم و از جمله هزینههای بالای انرژی، یکی از آن مشکلاتی است که در حال حاضر صنعت نمایشگاهی با آن رو به رو است.
سیدمحمود موسوی: تکثیر و تعدد سایتهای استانی، آفت توسعه
در ادامه این نشست سید محمود موسوی، با اشاره به اینکه هیات مدیره جدید حدود 50 روز است که فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت کم توانسته است که اتحاد یکپارچهای بین شرکتهای نمایشگاهی کشوری ایجاد کند، افزود: نمایشگاهها یک زیرساخت است که هم در اختیار مردم و هم در اختیار تولیدکننده و هم دولت است. در واقع نمایشگاه ها، محل تلاقی و سه راهی دولت – تولید کننده – بازار است. دولت از بهترین بهرهبرداران این تلاقی است و باید مسیر را هموار کند تا تولید ارتقا پیدا کند و سرمایه و آبادانی ایجاد نماید.
این عضو هیئت مدیره انجمن، با تاکید بر اینکه به عنوان کارشناسان نمایشگاهی در این انجمن، تکثر و تعدد سایتها را تایید نمی کنیم، افزود:
هر استان باید یک سایت داشته باشد و در راستای عناوینی که تنظیم میکنند، پیش بروند تا رقابتی در برگزاری نمایشگاه ها به لحاظ موضوع نداشته باشیم و در این میان نکته حایز اهمیت این است که تعدد سایتهای نمایشگاهی در یک استان باعث آسیب به فرهنگ، صنعت و بازار میشود.
به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی شیراز، بخش خصوصی در حوزه نمایشگاهی، نیاز به حمایت معنوی و حقوقی دولت در راستای پیشگیری از برگزاری نمایشگاههای غیر مجاز، توسعه، بهسازی و بازسازی سایتهای نمایشگاهی داریم.
محمود موسوی، یکی دیگر از خلاءهای موجود در صنعت نمایشگاهی کشور را عدم حضور هیئت ها و مشارکتکنندههای خارجی دانست و اعلام کرد:
از این بابت نیاز به کمک دولت داریم که حمایت کند و مسیر را هموار سازد تا بازدیدکنندگان خارجی به سهولت بتوانند از نمایشگاههای داخل کشور بازدید کنند.
نایب رئیس انجمن نمایشگاههای ایران، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق نیافتد و دولت از صنعت نمایشگاهی حمایت نکند و سایتهای غیر مجاز نمایشگاهی نیز به فعالیت خود ادامه دهند و تولیدکننده سردرگم بماند و نداند به کدام جهت برود و نمایشگاهش را کجا برگزار کند، باعث میشود که هم بازار خراب شود و هم مردم و بازار به سمت بازار کاذب و مخرب بروند و کلاس و ساختار تخصصی نمایشگاهها هم از بین برود.
آیت کاظمزاده: ضرورت نگاه کلان دولت به صنعت نمایشگاهی
در ادامه این نشست، آیت کاظمزاده، با بیان اینکه نمایشگاهها محلی برای عرضه توانمندیهای مختلف در حوزههای گوناگون است، گفت: نمایشگاه ها ابزاری برای شناسایی نیازها و فضایی برای رقابت سالم است، که برآیند آن رونق اقتصاد است. این رونق وقتی ایجاد شود، سهمی از حل مشکل بیکاری را به خود اختصاص می دهد.
وی افزود:
اگر دولت نگاه بخشی خود را از نمایشگاه بردارد و نگرش کلان داشته باشد، مجموعه اتفاقاتی که میافتد، چشماندازی که ترسیم می شود و سیاستگذاری و برنامهریزی که بر همان اساس شکل میگیرد، قطعا می تواند اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزند.
عضو هیات مدیره انجمن نمایشگاههای بینالمللی، معتقد است سایتهای نمایشگاهی آیینه تمام نمای توان فنی مهندسی و تولیدی هر کشوری هستند.
ایشان ادامه داد : اگر ما امروز نمیتوانیم یک سری عناوین تخصصی را در سایتهای خود برگزار کنیم، نشاندهنده ضعف کشور ما در آن حوزه است. برای اینکه به مشکل ایجاد شده درخصوص ایجاد تحریمهای ظالمانه غلبه کنیم، باید دولت فرصتی را که در حال حاضر برای صنایع داخلی ایجاد شده، مغتنم شمرده و صنایع را به سوی مشارکت در نمایشگاهها که عرصه شناسایی نیازها و ارائه توانمندیهایشان است، سوق دهد.
امیرحسین سعید: پرهیز از نگاه دستوری در صنعت نمایشگاهی
امیرحسین سعید، مدیر عامل شرکت نمایشگاههای بین المللی کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه جنس فعالیتی که در نمایشگاهها انجام میشود با بقیه کارهای اقتصادی متفاوت است، گفت: سایت داران نمایشگاهی نشاندهنده و نمایشگر اقتصاد جامعه هستند. در واقع نمایشگاهها یک شرکت تولیدی نیستند که بتوانند دستوری کاری را انجام دهند.
بازرس انجمن نمایشگاههای بینالمللی، تصریح کرد:
اگر امروزه نمایشگاهها اوضاع خوبی ندارند، نشاندهنده اقتصادی است که در حال حاضر بر کشور ما حاکم است. نگاهی که به نمایشگاه میشود نگاه تخصصی نیست. به عنوان یک صنعت نمایشگاهی به نمایشگاه نگاه نمیشود و یک صنعت دستوری است که در حوزه نمایشگاه این نگاه جواب نمیدهد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که داریم این است که تقویم ما توسط کمیسیون توسعه و صادرات استانها به صورت سالانه تصویب میشود، افزود: برای اینکه بتوانیم نمایشگاههای خوبی برگزار کنیم و از برندهای بینالمللی استفاده کنیم، باید یک الی دو سال روی شرکتها کار کنیم و فیالبداهه نمیتوانیم امروز تقویم تصویب کنیم و چند ماه دیگر نمایشگاه برگزار کنیم.
