فروغ کیهانی – دبیر انجمن شرکت نمایشگاههای بینالمللی ایران
به گزارش پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها
شناخت و درک هرچه بیشتر آینده و ناشناختههایی که فراروی انسانها وجوامع بشری قرار دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.
این شناخت به ما کمک میکند که از خطر رویارویی با ناشناختهها دوری ننماییم. همچنین آینده شناسی این امکان را به انسانها میدهد که یک قدم پیشتر از حال گام بردارند.
درعصرحاضرکه حرکت شتابناک علوم و فناوریها بیش ازگذشته وجود خود را برمحیط پیرامون تحمیل میسازد و همگرایی وهم افزایی علوم نیزاین روند حیرتآور را سرعتی دو چندان بخشیده است، اطلاع نسبی از آنچه که ممکن است در آینده اتفاق افتد و وقوع آن محتمل است، ضروری به نظر میرسد.
آینده شناسی عبارت است از:
تلاش برای درک آنچه که در آینده میتواند روی دهد و یا باید روی دهد یا بنا به تعریف دیگر، آینده شناسی فرآیندی است که به پیش بینی چندین رویداد محتمل در آینده می پردازد.
فعاليت آينده نگاري، شامل پيش بيني، تشخيص نقاط قوت و ضعف و ارائه راهکاراست. برنامهريزي دقيقتر براي آينده، گام گذاشتن با اعتماد بيشتر به جلو میباشد که مسيرهاي پيش روي شرکتها را معرفي ميکند و فضا و فرصت کافي براي کنش و واکنش را در اختيار ما قرار ميدهد.
«آینده نگاری» یک ابزار بسیار موثر
آینده نگاری به عنوان یک ابزار بسیار موثر جهت سیاستگذاری به شرکت ها و سازمان ها کمک می کند تا در شرایط دنیای امروز به چالش هایی همانند رقابت فزاینده پاسخی مناسب ارائه واقداماتی موثر انجام دهند وآنانی که در این حوزه منفعل بمانند در آیندهای نه چندان دور، شاهد نتایجی خواهند بود که به سختی برآنان تحمیل خواهد شد.
آينده نگاري شرکت ها توانايي زيستن در آينده پيچيده را ميدهد.
وقتی شرکتها نسبت به آينده نگران هستند نشاندهنده آن است که درک درست و دقيقي از آينده ندارند. انتظار ميرود آينده نگاري بتواند به اين نياز پاسخ دهد. هدف آينده نگاري اتخاذ تصميمات بهتر و آگاهانهتر در زمان حال است.
ما زماني ميتوانيم بهتر تصميمگيري کنيم که گزينههاي بيشتري براي انتخاب پيش روي ما قرار داشته باشد، آينده نگاري با فراهم نمودن گزينههاي مختلف درباره آينده اين فرصت را براي ما فراهم مينماید.
عوامل نامساعد فرهنگی و اجتماعی
کمبود تعاملات و داد و ستد فراملی، ضعف زیرساختهای آموزشی وتربیتی و نداشتن آموزش آیندهنگر در نظامهای رسمی وغیر رسمی آموزش، کمبود فرهنگ نقد و نقادی و بیبهره ماندن از فرهنگ پرسشگری از عوامل نامساعد فرهنگی و اجتماعی در جامعه ماست که این موانع عمدهای بر سر راه آینده پژوهی به شمار میآیند.
لذا هدف، ساخت آینده مطلوب و نشاندهنده فضای آینده محیط کسب وکار است ولازم میباشد صنعت نمایشگاهی در ایران نیز به رصد فعالیتهای آینده پژوهی سایر کشورها پرداخته و درآینده پرمنفعت سهیم شود.
فعالان صنعت نمایشگاهی
فعالان صنعت نمایشگاهی در این حوزه جزایری جدا از هم هستیم که نمیتوان گفت همگی کاملا هماهنگ و دارای هدفی واحد هستندکه ماحصل آن نبود اجماع در هدف گذاریهای کلان و بیتوجهی به برنامهریزیهای بلندمدت در صنعت نمایشگاه میباشد.
شاید یکی از مشکلات این راه، روحیه بخشی نگری و نبودن روحیه کار جمعی است که باید به طور جدی و با کار فرهنگی و جلب اعتماد کلیه عوامل درگیر این مشکل را مرتفع ساخت تا فعالیت هماهنگ و منسجم همه عوامل تقویت شود.
ایجاد مرکز وگروه آینده پژوه
با ایجاد مرکز وگروه آینده پژوه تحت عنوان آیندهنگری در صنعت نمایشگاه، میتوان به اطلاعرسانی و تبادل افکار و نظرات در حوزه آینده نگری پرداخت و از آنجا که خوشبختانه اهمیت تشکلها در ایران نیز در چند سال اخیر به وضوح درک شده است واین موضوع را میتوان در توجه جدی به بحث تشکلها در قوانین مصوب چند سال اخیر و مناسبات میان، از جمله قانون پنج ساله توسعه اقتصادی وقانون بهبود مستمر محیط کسب وکار مشاهده کرد.
با پذیرفتن نقش تشکلهای اقتصادی در مناسبات میان بخش خصوصی و دولت وبه تبع آن توسعه اقتصادی کشور، میتوان واحد مستقلی به نام آینده پژوهی در ساختار انجمن های نمایشگاهی ایجاد نمود.
و با توجه به اینکه دانش آینده نگری دانشی نوین است ، ودچار فقر نسبی منابع علمی، آموزشی معتبر وقابل استناد به زبان فارسی هستیم، استفاده از تجارب کشورهای دیگر در این زمینه راه را کوتاه وآسانتر خواهدکرد.
در جریان نگاه فراگیر به آینده در صنعت نمایشگاه، انجمن شرکت نمایشگاههای بینالمللی ایران بنا بر ضرورتها، گام اول را برداشته و درصدد تدوین وتهیه تقویم های پنج ساله نمایشگاههای استانها میباشد که بدین طریق علاوه بر مزایای دیگر، تاثیر گذار برای برنامهریزی مشارکتکنندگان علیالخصوص جذب مشارکتکنندگان خارجی میباشد.
