اکنون فقط غرفه سازان با هویت در نمایشگاه ها فعال هستند
انجمن صنفی کارفرمایی غرفهسازان تهران در زمستان 98، انتخابات هیات مدیره خود را برگزار کرد تا با تغییر یکی از اعضا و جابه جایی مسئولیتهای برخی اعضای دیگر هیات مدیره، با نشاط و انرژی و دانش افزون تری به استقبال سال 99 برود. سالی که قرارسات انجمن، هم برنامههای سال 98 را در آن امتداد دهد و هم برنامههای تازهای را برای اعتلای صنعت غرفهسازی و رونق کسب و کار این بخش از طرح و برنامه تا اجرا پیگیری نماید.
منوچهر جعفریزاده رئیس مجرب و برنامهریز هیات مدیره انجمن غرفهسازان تهران در گفتگو با کتاب سال نشریه «اقتصاد و نمایشگاه» دستآوردهای انجمن در سال 98 و برنامههای خود برای راهبری انجمن را در سال 99 توضیح داده است که میخوانید.
لطفا مخاطبان «اقتصاد و نمایشگاه» را در جریان اقدامات و دست آوردهای هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی غرفهسازان تهران در دوره اخیر قرار دهید.
در دوره اخیر تعداد اعضای انجمن را از 106 عضو به 180 عضو رساندهایم که این تعداد تقریبا 95 درصد شاغلین حرفه غرفهسازی در نمایشگاهها را دربرمیگیرد. این تعداد شرکت، با خانواده نمایشگاهی و شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی بویژه بخش فنی و تاسیسات و برق و ساختمان بسیار مرتبط هستند.
برای اینکه ساز و کار ارتباطی کارآمدی بین اعضای انجمن و بدنه انجمن ایجاد کنیم، فکر کردیم که روی یک سری سامانهها کار کنیم تا ارتباط کاری آسان و موثر با اعضایمان داشته باشیم. از جمله به عنوان یکی از پروژهای شاخص انجمن، سامانه غرفهسازی را ایجاد کردیم.
قبلا این روال بود که برای گرفتن جواز هر غرفه، غرفهساز میبایست به صورت کاغذی از مشارکتکننده تاییدیهای میگرفت و قراردادی منعقد میکرد و بعد قرارداد را پیش مجری می برد و مجری فرم هایی را امضا میکرد و به بخش فنی نمایشگاه میآورد. یعنی همه چیز دستی بود که این سیستم با توجه به محدودیت زمان آماده سازی نمایشگاهها بسیار زحمت آفرین بود.
امروز همه این مراحل از طریق سامانه تحت اینترنت انجام می شود. در حوزه دیجیتال، انجمن سایت به روز و اطلاعات و اخبار و شبکههای اجتماعی به روزی دارد. با این روشها سعی کردهایم آن بخشهایی که باهم ارتباط دارند، ارتباطشان را تسهیل و تسریع کنیم. نظر جمع این است که موفق بودهایم و اتفاقات خوبی در این فرآیند افتاده است. رضایتمندی خوبی از اعضا گرفته ایم و در نهایت در حال توسعه و تکمیل روشها هستیم.
از دیگر فعالیتهایی که در دو سال اخیر داشتیم…
تشکیل کمیته انضباطی است. به واسطه اینکه اعضایمان با یک سری پیمانکار و مشارکتکننده کار میکنند و با مجریها در ارتباط هستند و در همه این حوزهها میتوانند دچار اختلاف و چالش شوند، لازم بود کمیتهای حقوقی و انضباطی تشکیل شود تا قبل از اینکه مسیر طولانی قضایی دنبال شود، این کمیته احقاق حق کند و با ریش سفیدی و بررسی پرونده و اسناد موضوعات حل و فصل گردد. سعی کردهایم این کمیته مستقل از هیئت مدیره و از اعضای دلسوز و توانمند انجمن باشد.
کمیته دیگری هم تحت عنوان کمیته ارزیابی عملکرد ایجاد کردیم که به نوعی شایستگی حرفهای را پایش میکند و شاخصه یک شرکت موفق را تعریف میکند و با آیین نامهای که در آنجا ایجاد شده کمک می کند شرکتهای موفق و غرفههای برتر را شناسایی کنند.
طرح جامع صنعت غرفهسازی
لازم است که بگویم هیئت مدیره انجمن طرح جامع صنعت غرفهسازی را در دو سال گذشته تدوین کرد. در این طرح یکی از بزرگترین موضوعاتی که درخواست ما بود و مورد تایید نمایشگاه قرار گرفت و تبدیل به آیین نامه جدید صنعت غرفه سازی شد، این بود که نام و عنوان گرید حذف شد. معتقد بودیم این نام و نشان تبدیل به معضل در صنعت ما شده که خوشبختانه با آیین نامه جدید، شرایط کار غرفه سازی تحت این آیین نامه تایید شد.
تمام امکانات نرم افزاری و سخت افزاری شرکتها مورد بازدید قرار گرفت و از طریق سامانهای که عرض کردم مدارک و اطلاعات گرفته شد. امروزه افراد با هویت واقعی در نمایشگاه فعال هستند. کارگروه های دیگری مانند کارگروه پیش ساخته هم تشکیل شد که تعاریف و ساختار را از ابتدا تدوین کرد.
آنجا هم از پیشکسوتها و شرکتهای فعال کمک خواستیم که در حال حاضر فعال هستند. در دو نمایشگاه صنعت نمایشگاهی هم شرکت کردیم که حضور موفقی بود. سال گذشته با انجمن برگزارکنندگان یک غرفه داشتیم و توانستیم خیلی موضوعات را در نمایشگاه مطرح کنیم. در نمایشگاه سال گذشته همچنین توافقنامههایی را با مراکز استانها نوشتیم که بتوانیم چتر خدماتمان را به سایر استانها گسترش دهیم.
هویت سازی و اعتلای شخصیت حرفهای
برای هویت سازی و اعتلای شخصیت حرفهای این بخش تلاش زیادی شده و دنبال این هستیم تا مکانیزم حرفه ای و یکپارچهای را برای افراد در سایتهای نمایشگاهی ایجاد کنیم؛ باتوجه به اینکه هزینه زیادی برای ایجاد ساختار و تاسیسات مراکز نمایشگاهی انجام می شود، نگهداری آنها مهم است.
چون عملا شغل ما در ارتباط با تاسیسات است، غرفهسازان، هم می توانند آسیب بزنند و هم خوب کار کنند و از تاسیسات نگهداری کنند. بلافاصله بعد از غرفه سازان، پیمانکاران تعریف میشوند که زیرمجموعه غرفهسازها هستند. کمیته ای را تحت این عنوان اخیرا ایجاد کرده ایم که رویش کار می شود.
انجمن برنامه جامعی برای این بخش دارد. یکی از بزرگترین چالشهای بدنه نمایشگاه از جمله حراست و بخش ساختمان هم همین پیمانکاران هستند. در صورتی که کار به درستی انجام شود ساختارهای نمایشگاه هم سالم میماند و کمترین آسیب را می بیند. در این راستا کمیتهای فعالیت پیمانکاران در این بخش را نظاممند میکند. میدانید که بیشترین اشتغال را بخش غرفه سازی و بلافاصله پیمانکاران زیرمجموعه غرفهسازی در صنعت نمایشگاهی ایجاد میکنند.
این انجمن چند سال است که تاسیس شده؟
انجمن از سال 91 آغاز به فعالیت کرده است.
انجمن شما کشوری است؟
انجمن ما در تهران متمرکز است اما با تلاشهایی که همکاران ما در دو سه مرکز استان داشتهاند به دنبال این هستیم تا به صورت کانون یا فدراسیون و یا حتی اتحادیه با همکاری مجریان نمایشگاهها فعالیت کنیم.
برنامههای سال آینده انجمن چیست؟
در برخی از حوزهها مانند کمیته پیمانکاران انرژی بیشتری خواهیم گذاشت و برنامههای سال 98 را تکمیل خواهیم کرد. انجمن غرفهسازان عنصری پویاست ما نمی توانیم پویا نباشیم چون حوزه فعالیت ما حوزه به روزی است و تیمهای ما جوان هستند. باید ساختار انجمن کامل شود و برخی مکانیزم های قدیمی پوست بیندازد و مکانیزمهای جدیدی شکل بگیرد. سال آینده کار برای انجام خیلی داریم.
