نمایشگاه ها

نمایشگاه سوم توانمندی زنجیره تولید شیشه را به رخ کشیده است

سومین نمایشگاه بین‌المللی شیشه و تجهیزات وابسته با برنامه‌ریزی و همت شرکت نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان از سوم تا ششم بهمن ماه جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

ادریس مازندرانی مدیرعامل خلاق و توانمند شرکت نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان، در گفتگو با «اقتصاد و نمایشگاه»، ویژگی‌های نمایشگاه سوم شیشه را توضیح داده است که می‌خوانید.

مزیت‌های نمایشگاه سوم

تفاوتی که نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته دارد، این است که با توجه به شرایط تحریم کشور از یکسو و سال رونق تولید از سوی دیگر سعی کرده‌ایم فضای نمایشگاه را به این سمت پیش ببریم که شرکت‌های مادر تولید شیشه که به صورت شیشه‌های فلوت و مظروف تولید می‌کنند همه در نمایشگاه حضور داشته باشند. همچنین تامین‌کننده‌ها و صنایع جانبی در نمایشگاه مشارکت دارند و نمایشگاه کاملا B2B برگزار می‌شود تا بتوانیم راندمان بهتری از آن داشته باشیم و زنجیره تولید شیشه را در نمایشگاه در معرض دید و قضاوت قرار دهیم.

بالغ بر 80 شرکت در نمایشگاه امسال حضور دارند. از کشورهای ترکیه، ایتالیا و چین هم نمایندگانی به ایران آمده‌اند. ما قطعا از حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه برای انتقال تکنولوژی و نوسازی ماشین‌آلات شیشه بهره خواهیم برد. تلاش می‌کنیم امسال نمایشگاه مفید و پرانرژی را تجربه کنیم و انتقال تجربیات سودمندی بین مشارکت‌کنندگان انجام شود. فضای نمایشگاه امسال بالغ بر 7 هزارمترمربع است در قالب دو سالن 5 و 6 است.

هر روز دو کارگاه آموزشی داریم که با همکاری انجمن تولیدکنندگان صنعت شیشه و شرکت‌های دانش بنیانی که در نمایشگاه حضور دارند و پژوهشکده سابا این کلاس‌ها در زمینه‌های فنی و تکنیکال و روندهای صادراتی و تسهیلات صادراتی برنامه‌ریزی شده است که بتوانیم در نمایشگاه این مسائل را برای فعالان تولید و تجارت شیشه تبیین و تشریح کنیم.

تنگناهای صنعت شیشه

 مشکلاتی که تولیدکنندگان صنعت شیشه با آن روبرو هستند تعرفه‌های خروج کالا از گمرک است. همان‌طور که مستحضر هستید در ایران 2.4 میلیون تن تولید شیشه در سال داریم که از این مقدار 1.6 میلیون تن شیشه تخت و 800 هزار تن هم انواع گروه های شیشه‌ای از جمله مظروف است که از این میزان تولید نزدیک به 40 درصد صادرات به کشورهای دنیا داریم که گذشته از کشورهای همسایه ایران، به سرزمین‌های دورتر حتی به کشورهای کانادا و اروپا صادرات داریم. به دلیل شیشه‌های خاصی که توسط شرکت های تولیدکننده ما در ایران تولید می‌شود و همچنین به دلیل مواد اولیه ای از قبیل کربنات سدیم و سیلیس که در ایران داریم، ظرفیت‌های تولید شیشه در ایران بالاست. اشتغال‌زایی ما در صنعت شیشه 60 هزار نفر است که اگر آن را با سیستم‌های حمل و نقل و صنایع وابسته حساب کنیم به طور مستقیم صنعت شیشه برای بالغ بر 130 هزار نفر اشتغال‌زایی دارد. شیشه صنعتی است که اگر بتوانیم مشکلاتش را حل کنیم و ظرفیت رشدش را فراهم آوریم می تواند بخشی از مشکلات اشتغال و اقتصاد مملکت را حل کند. این نمایشگاه برای سومین بار است که در کشور برگزار می‌شود. شرکت‌ها هم خیلی از این مسئله خوشحال هستند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که داریم این نمایشگاه بتواند تاثیر گذارترین نمایشگاه حوزه خاور میانه باشد و بتوانند بازار شیشه منطقه را در نمایشگاه متمرکز نماید.