در گفتگو با حسین نوروزی مدیرعامل فیپکو، کتایون اسکندری دبیر اجرایی نمایشگاهها مطرح شد:
تلاش نمایشگاههای مبلمان اداری و منزل برای هم گرایی تولید با طراحی
همزمانی برگزاری «نهمین نمایشگاه مبلمان و تجهیزات اداری» و «بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی مبلمان منزل» در نمایشگاه بینالمللی تهران به عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت مبلمان کشور، اتفاق خجستهای است که امسال با همت شرکت پیشگامان صنعت مبلمان پرشیا (فیپکو) برگزارکننده حرفهای و توانمند هر دو نمایشگاه، از فکر و رویا به واقعیت تبدیل شد و فعالان تولید و تجارت این صنعت را به نتایج پربرکت این نمایشگاهها امیدوار کرد.
حسین نوروزی مدیر این نمایشگاهها و مدیرعامل مجرب و توانمند شرکت پیشگامان صنعت مبلمان پرشیا (فیپکو) و خانم کتایون اسکندری دبیر اجرایی پرتلاش و خلاق نمایشگاهها، در گفتگو با «اقتصاد و نمایشگاه» درباره چگونگی برگزاری و اهداف دو نمایشگاه در حال برگزاری، توضیحات سودمندی دادهاند که میخوانید.
امسال بزرگترین رویداد صنعت نمایشگاهی مبلمان را توانستیم رقم بزنیم، و همزمانی برگزاری دو نمایشگاه مبلمان منزل و مبلمان اداری در یک فضای نمایشگاهی بعد ازگذشت چندین سال به دلیل نقاط اشتراک فراوان تولیدکنندگان و تجار دو صنف، حتما برکات بسیاری برای فعالان هر دو بخش خواهد داشت. در نمایشگاه مبلمان منزل، حدود 20 هزار متر مربع فضای مفید در سالنهای ۵-۶-۷-۳۵-۳۸-۴۰-میلاد و خلیج فارس و فضای باز و در نمایشگاه مبلمان اداری حدود 9 هزار متر مربع فضای مفید در سالن های ۷- ۸ -۹ -۱۰-۱۱-۲۷اختصاص یافته است (سالن 7 مشترک منزل و اداری است).
در بخش مشارکتکنندههای خارجی هم از ترکیه شرکت کننده داریم که به صورت نمایندگی و غیرمستقیم حضور دارند. در برنامه محتوایی علاوه بر بسترسازی صادرات با دعوت از هیات های تجاری 11 کشور هدف صادراتی و راه اندازی کارگاه های آموزشی عملی و تئوری و برگزاری مسابقات ارزیابی محصولات برتر، با دو پدیده جدید روبرو هستیم. اولین رویداد، طراحی مبلمان تهران و رونمایی از رسانه تصویری هنر-صنعت مبلمان و دکوراسیون. در غرفه گروه طراحان مبلمان تهران ( طبقه همکف ستاد نمایشگاه جنب سالن ۳۵) گروهی از طراحان خوش ذوق مشکلات طراحی تولیدات حاضر را به چالش می کشند و در نشستی در روز جمعه خواهان گپ و گفتگو با تولید کنندگان حاضر در نمایشگاه هستند تا از این طریق مرزهای بین طراحی و تولید را از بین ببرند.
همیشه این فاصله بین طراح و تولیدکننده وجود داشته اشت. معمولا کسی که تولید انبوه دارد بیشتر از کپی برداری و مهندسی معکوس به جای طراحی استفاده می کند. برای حل این مشکل امسال تلاش کردیم که این دو نگاه را به هم نزدیک کنیم. فضای مناسبی را در اختیار طراحان قرار دادیم که بتوانند محصولاتی را که خودشان طراحی کردهاند و کمیته نظارت طرحشان را نظارت و ارزیابی کرده، نمایش دهند. این فرصت مناسبی است که با تولیدکنندههایی که در فضای نمایشگاهی حضور دارند به بحث و گفتگو بنشینند و از فکر و خلاقیت هم استفاده کنند و به سمت یک اتفاق خوب بروند.
روز جمعه از ساعت 15 هم در قسمت آمفی تئاتر سالن 35 نشست و گردهمایی با همین موضوع خواهیم داشت که چرا باید از طراحان در ساخت مبلمان استفاده شود و نگاهی از طرف تولیدکننده داشته باشیم که چرا تولیدکنندهای که تولید انبوه میکند از یک طراح استفاده نمی کند و دلیل عدم اتصال این دو گروه به هم چیست.
از همه دوستانی که چه در تولید و چه در طراحی دستی دارند دعوت میکنیم که در این گردهمایی حضور یابند
در ارتباط با رسانه تصویری هنر-صنعت مبلمان و دکوراسیون باید از نزدیک در سالن ۳۸ از غرفه این رویداد بازدید داشته باشیم تا با تاریخ تصویری این صنعت آشنا شویم.
مانند سال های گذشته بر اساس شاخص های وزنی، مشارکتکنندگان جانمایی شده اند. هر متقاضی که در هر سالن و فضایی حضور دارد با ارسال مدارکی مانند جواز کسب و پروانه بهرهبرداری و شاخص هایی از جمله صادرات، عضویت در اتحادیه ها، حضور ادواری در نمایشگاه و برنده شدن در مسابقات، امتیازی کسب کرده اند و طبیعتا این امتیازها جمعبندی میشوند و بر اساس امتیاز نهایی برای جانمایی از آنها دعوت میشود.
ستاد برگزاری از اوایل آبان ماه با نصب بیلبوردها و انجام تبلیغات در سطح شهر فعالیت معرفی نمایشگاه را آغاز کرد. طبیعتا پکیج تبلیغاتی نمایشگاه از اواسط آذر ماه به طور گستردهتر و جدیتری عملیاتی شد و بیلبوردهای سطح شهر و تبلیغات تلویزیونی و فضاهای مجازی، تلگرامی و اینستاگرامی و در شبکه های اجتماعی موجود تمام این موارد تبلیغی قرار گرفت.
دستاوردهای بزرگ این نمایشگاه دو مورد است. همانطور که گفتم ما در این نمایشگاه توانستیم اولین رویداد طراحی مبلمان تهران را داشته باشیم. نکته دیگر آنکه ما فضایی را در سالن 6 با تعامل اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران برای آشنایی مردم با کارهای دستی و هنری صنعت مبلمان مانند منبت و معرق و موارد مشابه به صورت زنده و ورکشاپ دایر کردهایم که بازدیدکنندگان می توانند از آن دیدن کنند.
نمایشگاه مبلمان اداری در گروههای کالایی میز، فایلینگ و پارتیشن، صندلیهای اداری، آمفی تئاتر، تجهیزات و لوازم تکمیلی اداری و مبلمان و دکوراسیون داخلی اداری 65 مشارکتکننده دارد. در این نمایشگاه، مشارکتکننده خارجی نداریم.
امسال تحریم ها و مسائل بازدارنده دیگری هم وجود دارد. بعلاوه اینکه همیشه مبلمان این ویژگی را داشته که به خاطر عدم امکان واردات مبلمان به عنوان محصول تمام شده، معمولا شرکتکننده خارجی برای عرضه مبلمان اداری یا منزل نداشتهایم. نکتهای که در نمایشگاه مبلمان اداری داریم این است که طبیعتا نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته و برندهای خوبی در این نمایشگاه مشارکت کرده اند.
در صنعت مبلمان اداری به جهش قابل توجهی رسیدهایم. کیفیت مبلمان اداری ما نسبت به کشورهای اطراف خیلی بالاتر رفته و قابلیتهای صادراتی خوبی دارد. شرکتها و برندهای خوبی داریم که صادرات به کشورهای اطراف مانند لبنان و سوریه و عراق و افغانستان و کشورهای CIS دارند.
آشتی طراحان با تولیدکنندگان
آنچه نیاز واقعی ماست، شناخت طراحی جهانی مبلمان و در خدمت گرفتن این طراحی برای صنعت مبلمان است. ایده دیگری که برای این نمایشگاه درنظر گرفتیم، راهاندازی رسانه تصویری صنعت مبلمان است که آن را هم در روز نخست افتتاح کردیم و آرشیو کاملی از سالها خدمات صنعتگران خوشنام ایرانی در صنعت مبلمان داریم که به معرض نمایش گذاشته ایم. علاقه مندان می توانند در سالن 38 از این غرفه بازدید کنند و با تاریخ تصویری صنعت مبلمان آشنا شوند.
این نمایشگاه حدود 50 هزار مترمربع فضای غیر مفید و 30 هزار مترمربع فضای مفید را تحت پوشش قرار داده و اکثر سالنهای غربی، مرکزی و شرقی در اختیار این نمایشگاه قرار گرفته شده است. خوشبختانه شاهد استقبال قابل توجهی در شان مشارکتکنندگان بوده ایم و مشارکت کنندگان غرفه های زیبا و فاخری برای نمایش محصولات خود برپا کرده اند.
