علی مرادی، رئیس هیأت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی ایران، یکی از شاخصترین و باتجربهترین فعالان صنعت نمایشگاهی کشور بهشمار میرود. او با سالها تلاش مستمر هم در حوزه برگزاری نمایشگاههای تخصصی و بینالمللی در داخل و خارج و تاسیس و مدیریت تشکل صنفی برگزارکنندگان نمایشگاهها، نقشی مؤثر در توسعه و ارتقای صنعت نمایشگاهی ایران ایفا کرده است.
علی مرادی، فعالیت نمایشگاهی خود را از سال 1374 بعنوان مدیر امور نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت بازرگانی سازمان صنایع ملی ایران(تحت پوشش وزارت صنایع وقت آغاز و در طول 7 سال همکاری با سازمان مذکور برگزاری نمایشگاههای بین المللی تخصصی متنوعی را در داخل و خارج از کشور برگزار و پس از واگذاری شرکت مذکور به بخش خصوص ، با کسب تجربه و درک ضرورت توسعه خدمات نمایشگاهی و نقش آن در اقتصاد ملی کشور در سال1381 شرکت سامع پاد نوین را تاسیس کرد که محصول تلاش ۲۳ ساله این شرکت، تداوم برگزاری نمایشگاههایی چون ایران بیوتی و کلین، نساجی و پوشاک در بیش از دو دهه گذشته همراه با توسعه این رویدادها بوده است.
کتاب سال صنعت نمایشگاهی در گفتوگویی اختصاصی با علی مرادی به بررسی فعالیتهای شرکت سامع پاد نوین و تحلیل وضعیت صنعت نمایشگاهی ایران بعنوان رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی پرداخت. در این مصاحبه، وی به تشریح مسیر رشد و توسعه این شرکت از زمان تأسیس تاکنون پرداخت و بر اهمیت نقش نمایشگاهها در تقویت اقتصاد ملی، توسعه کسبوکارها و ایجاد فرصتهای تجاری جدید تأکید کرد.
مدیرعامل شرکت سامع پاد نوین، با اشاره به برگزاری نمایشگاههای تخصصی این شرکت در سال ۱۴۰۳، اظهار داشت: در ابتدای سال، سیویکمین نمایشگاه بینالمللی مواد شوینده، پاککننده، بهداشتی، سلولزی و ماشینآلات وابسته (ایران بیوتی و کلین) را از تاریخ ۲۹ فروردین تا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار کردیم. همچنین، سیامین نمایشگاه بینالمللی ماشینآلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشینهای گلدوزی و محصولات نساجی (ایران تکس) نیز از ۲۹ مرداد تا ۱ شهریور ۱۴۰۳ در همان محل برپا شد.
علاوه بر این، دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی پوشاک فاخر ایرانی-اسلامی از ۲۳ تا ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار گردید. در سطح بینالمللی نیز، پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بیوتی استانبول از ۱۱ تا ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳ در استانبول برپا شد.
وی در ادامه تأکید کرد: برگزاری این نمایشگاهها با هدف توسعه صنعت، افزایش تعاملات تجاری و معرفی ظرفیتها و توانمندیهای تولیدکنندگان ایرانی صورت گرفت و با استقبال گسترده فعالان این حوزه همراه بود.
رئیس هیأت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران با تأکید بر اهمیت صنعت نمایشگاهی اظهار داشت: صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای کلیدی و تأثیرگذار در تقویت تولید، توسعه خدمات و گسترش صادرات کشور محسوب میشود. اگر این صنعت بخواهد نقش مؤثری در رشد اقتصادی ایفا کند، لازم است زیرساختهای آن تقویت شده و از سوی سیاستگذاران و متولیان امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت بهعنوان نهاد بالادستی، سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی اصلی صنعت نمایشگاهی، و شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان یکی از مهمترین شرکتهای تجاری و اقتصادی فعال در صنعت نمایشگاهی کشور حمایتهای لازم از فعالان این صنعت به عمل آید.
مرادی در ادامه گفت: برخی از نیازهای اصلی و انتظارات صنعت نمایشگاهی از دست اندرکاران امر شامل موارد زیر است:
زیرساختهای نمایشگاهی: با وجود پیشرفتهایی که در برخی کلان شهرها انجام شده، هنوز در بسیاری از مناطق کشور زیرساختهای کافی برای برگزاری نمایشگاههای بزرگ و بینالمللی وجود ندارد. این امر باعث تمرکز بیش از حد نمایشگاه در تهران و چند کلان شهر دیگر شده است. در استان تهران نیز می طلبد که متولیان صنعت نمایشگاهی برنامه ای ویژه جهت توسعه فضاهای نمایشگاهی مدرن و با استانداردهای بینالمللی بعنوان پایتخت کشور داشته باشند.
دسترسی سهل به نمایشگاهها: بهبود زیرساختهای حمل ونقل جهت بازدید از نمایشگاهها ، نظیر مترو ، خطوط اتوبوس شهری، پارکینگ و امکانات رفاهی از قبیل رستوران ، کافی شاپ و محل استراحت بازدیدکنندگان
فناوری و برند سازی: ایجاد بسترهای آنلاین برای ثبتنام، بازاریابی و نمایشگاههای مجازی بمنظور افزایش دسترسی مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان و برندسازی ملی عناوین نمایشگاهی جهت رقابت با رقبای منطقه
حمایت از مشارکت کنندگان خارجی: ایجاد شرایط ویژه برای ترغیب بیشتر برندهای مطرح خارجی ، حذف قانون ممنوعیت ورود کالا برای کلیه عناوین نمایشگاهی ، ارائه تسهیلات ویژه برای ورود موقت و کاهش بروکراسی صدور ویزا
تبلیغات خارجی: برگزاری پاویون های تخصصی در نمایشگاههای بینالمللی و تخصیص تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کوچک و متوسط و تأمین بخشی از هزینههای نمایشگاههای خارجی
آموزش و توسعه مهارتها: برگزاری دورههای آموزشی برای بهبود مهارتهای بازاریابی جهت حضور در نمایشگاهها
رفع موانع اقتصادی: نوسانات شدید نرخ ارز، تحریمها و عدم ارتباط گسترده با بازارهای جهانی
مرادی در پایان بیان داشت: صنعت نمایشگاهی میتواند با فراهم آوردن بستر تعامل و تبادل اطلاعات، سهم بزرگی در افزایش صادرات، بهبود کیفیت تولید و جذب سرمایهگذاری ایفا نماید. متولیان این صنعت و سیاستگذاران باید با تأمین زیرساختهای مدرن،تدوین قوانین حمایتی و افزایش تعاملات بینالمللی ، فضای مناسبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد نمایند.
