عباس هاشمی دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران در نشست آینده صنعت لوازم خانگی، چالشها و راهکارها: دولت باید برای چالش سرکوب قیمت لوازم خانگی چاره ای بیاندیشد
ضرورت اصلاح ساختارهای کلان اقتصادی
در این سمینار عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، با اشاره به گردش مالی ۶ تا ۷ میلیارد دلاری صنعت لوازم خانگی، گفت: میزان قطعات و مواد اولیهای که برای واردات این صنعت به صورت سالانه پیشبینی شده است، چیزی حدود ۱٫۴ تا ۱٫۵ میلیارد دلار است.
وی با بیان اینکه صادرات سالانه محصولات لوازم خانگی به طور متوسط حول و حوش ۳۰۰ میلیون دلار است، افزود: عمده صادرات ایران به کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان و کشورهای CIS است. بخشی از صادرات صنعت گازسوز هم به اتحادیه اروپا و همچنین شمال آفریقا انجام میشود.
هاشمی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی دارای ظرفیت بالقوه فراوانی است، افزود: سهم صنعت لوازم خانگی در دادهها ۱٫۷ درصد از کل صنعت کشور است و این درحالیست که در ستاندهها چیزی حدود ۱٫۵ درصد از سهم کل صنعت را به خود اختصاص میدهد.
او ادامه داد: این آمار بیانگر این مطلب است که اگر به داد این صنعت نرسیم در حال کوچکشدن است و این موضوع سیگنالی به دولتمردان است که جهت تسهیل فضای کسب و کار به طور عام و صنعت لوازم خانگی به طور خاص به رفع مهمترین چالشها اقدام کنند.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه یکی از مهمترین چالشهای این صنعت، بحث سرکوب قیمتی است، گفت: متاسفانه سرکوب قیمتی در کشور حاکم است و این درحالی است که واحدهای تولیدی و تشکلهای مربوطه تذکرهای لازم را دادهاند.
هاشمی تاکید کرد: ایران با جمعیت ۸۵میلیونی، موقعیت سوقالجیشی و بازار ۳۸-۳۷ میلیاردی همسایگان و با توجه به تعداد شرکتهای دانشبنیان، استارتاپها، مراکز نوآوری و ترکیب جمعیتی جوان از ظرفیتهای بسیار بالایی برخوردار است و وظیفه بخش خصوصی و دولتی این است که دست به دست هم دهند و این ظرفیت بالقوه را به ظرفیت بالفعل تبدیل کنند.
هاشمی با تاکید بر اصلاح شاخص های کلان اقتصادی، گفت: اگر قرار است تراز تجاری صنعت لوازم خانگی مثبت باشد؛ باید برنامهریزی منظمی صورت بگیرد که بخشی از طریق تعمیق ساخت داخل، تامین قطعات از داخل، توسعه شبکه تامین قطعات و بخشی از هم به واسطه افزایش صادرات محقق میشود.
استفاده از قابلیتهای منطقهای برای رشد صادرات
سعید خزایی، قائم مقام شرکت بلانتون و استاد دانشگاه نیز در این سمینار، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در صنعت لوازم خانگی احساس میشود؛ نبود تشکل قدرتمند است، گفت: صنعت لوازم خانگی نیروی پیشران اقتصاد و صنعت در کل دنیاست و در ایران هم به لحاظ ایجاد اشتغال بعد از دو صنعت نفت و خودروسازی از جایگاه بسیار ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه برگزاری نشستهای این چنینی با نمایندگانی از کشورهای همسایه به روشن تر کردن مسیر آینده صنعت کمک میرساند، گفت: باید به این مهم توجه داشته باشیم که دنیا در حال حرکت به سمت منطقهای شدن است. همچنین، پاندمی کووید ۱۹ و مسائلی شبیه به این مساله، گرایش به منطقهای شدن را قویتر کردهاند.
او ادامه داد: ایران با ۱۵ کشور دارای مرز مشترک است، وجود روابط حسنه که از قدیم شکل گرفته میتواند به فراهمسازی بازارهای بسیار خوب برای طرفین کمک رساند و همچنین از قابلیتهای منطقهای میتوان برای افزایش صادرات بهره برد.
قائم مقام شرکت بلانتون با بیان اینکه نمیتوان صنعت لوازم خانگی را با صنعت خودرو مقایسه کرد، گفت: الان شاهدیم که کشور سوریه خودروهای ساخت ایران را پس میزند و این درحالیست که استاندارهای ما در صنعت لوازم خانگی بسیار بالاتر از صنعت خودرو است و این یک مزیت رقابتی محسوب میشود.
خزایی، قاچاق کالا را یکی از موانع موجود در صنعت لوازم خانگی عنوان کرد و در این باره گفت: قاچاق کالا فقط به معنای کولبری نیست؛ بلکه به صورت تهلنجی از جنوب کشور هم اتفاق میافتد. درواقع، قاچاق حجم عظیمی از بازار ما را شکل میدهد که تاثیر ناخوشایندی به دنبال داشته است. هرچند از نبود حمایتهای لازم صحبت میکنیم اما بخشی از مشکل به خود ما برمیگردد و اینکه امروز صنعت لوازم خانگی با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خودش کار میکند، رضایتبخش نیست.
وی ادامه داد:کرونا و نوسانات ارزی هم از دیگر مسائلی هستند که صنعت را تحت تاثیر قرار دادهاند و در خصوص ارز آنچه اهمیت دارد رسیدن به ثبات اقتصادی است.
بکارگیری امکانات بخش خصوصی و دولتی
همچنین محسن منتظری، به نمایندگی از سوی سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه امیدوارم دستاوردهای خوبی از برگزاری نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی حاصل شود و اتفاقات مثبتی هم در حوزه رفع مشکلات داخلی شرکتها و هم در حوزه صادرات رقم بخورد، گفت: صنعت لوازم خانگی یکی از بزرگترین صنایع کشور است و به لحاظ ایجاد اشتغال و جایگاهی که در میان مسئولان دارد، صنعت بسیار مهمی محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر رشد قابل توجهی به لحاظ تکنولوژی و خودکفایی در صنعت لوازم خانگی به دست آمده است، گفت: امیدوارم با رفع موانع جدی در حوزه تولید و انجام حمایتهای مادی و معنوی، حداقل به یکی از صادرکنندگان اصلی به کشورهای پیرامونی و اطراف تبدیل شویم و بتوانیم صنعت لوازم خانگی ایران را به دیگر کشورها معرفی کنیم. در این ارتباط، امیدوارم بتوانیم از همه ظرفیتها و امکانات در بخشهای خصوصی دولتی استفاده کنیم.