به گزارش نشریه اقتصاد و نمایشگاه، هجدهمین نمایشگاه بینالمللی شیرینی و شکلات در حالی در نمایشگاه بینالمللی تهران در حال برگزاری است که محصولات شیرین و با کیفیت جهانی 270 شرکت برتر داخلی و 11 شرکت معتبر خارجی را در غرفههایی جذاب و دیدنی در معرض دید مخاطبان قرار داده است.
طی گردشی که در نمایشگاه انجام دادیم و با تولیدکنندگان به گفتگو نشستیم، مطلبی که بیش از هر موضوع دیگری مشهود بود و به چشم میآمد بازار بزرگ داخلی و چشمانداز صادراتی مطلوب در این صنعت بود. این که ماشینآلات مدرن داخلی و تولیداتی در استانداردهای کیفیت جهانی در این نمایشگاه عرضه شده است، نشانگر آیندهای بسیار درخشان و رو به پیشرفت برای صنعت شیرینی و شکلات است که باید دست مریزادی گفت به تمامی عوامل و دستاندرکاران تولید و عرضه صنعت شیرینی و شکلات که با وجود همه مشکلات و محدویتها، هنوز ماشین آلات و محصولات تولیدی ایرانی میتوانند در بازار داخلی و بینالمللی بدرخشند.
اما در این میان آنچه را که باید به گوش مسوولان و مدیران ارشد دولتی در این صنعت از زبان تولید کنندگان و تجار برسانیم این است که با وجود پیشرفت و توسعه در این صنعت مشکلات و موانعی که دغدغههای اصلی تولید کنندگان است هنوز رفع نشده است و همچنان ادامه دارد. مشکلاتی همچون تنگناهای تحریمهای بینالمللی و معضلات جابهجایی پول، بخشنامههای آنی، موازیکاریها و به عبارتی خودتحریمیها و از سوی دیگر پا برجایی مشکلات تأمین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت که امیدواریم مسئولان با درایت و آگاهی از مشکلات تولیدکنندگان این صنعت ارزآور و پر مزیت گامهای مهم و تاثیرگذار در رفع مشکلات و تامین نیازها بردارند.
در ادامه این گزارش گفت و گوی ما را با تنی چند از مدیران و تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات در هجدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی شیرینی و شکلات می خوانید.

شرکت آناتا (برند آناتا)
ابراهیم نیکنام، مدیر زنجیره تامین محصول شرکت آناتا در خصوص این دوره از نمایشگاه، گفت: به هر حال نمایشگاه فرصت و مکان خوبی است تا تولید کنندگان گردهم آیند و دوستان و همکارانمان از دیگر شهرها و کشورها به نمایشگاه بیایند و شرکتهای مختلف را ببینند و نیازهایی را که دارند برآورده کنند. چرا که فکر میکنم باتوجه به تنوع شرکتها و کالاهایی که در نمایشگاه وجود دارد، خیلی از این نیازها برآورده میشود.
وی با اشاره به اینکه این دوره، دهمین سالی است که در نمایشگاه مشارکت میکنیم، هدف از حضور آناتا در نمایشگاه را اینچنین عنوان کرد: بزرگ ترین هدف این است که تضارب آرا و عقاید و افکار کارگشا در نمایشگاه صورت بگیرد. چه در زمینه فروش، تولید و چه در زمینه خرید کالاها و مواد اولیه این تبادل افکار میتواند کارساز باشد و فکر میکنم این اتفاق اینجا میافتد چون خیلی از دوستان تولیدکننده و فروشنده و خریدار اینجا همدیگر را میبینند، باهم آشنا میشوند و کار خوب پیش میرود.
وی افزود: صاحبان آناتا حاج آقای نجاتی و پسرانشان که در کار تولید و فروش هستند، خیلی وقت نمیکنند به مشتریان سر بزنند، اما در نمایشگاه خیلی از مشتریان عمده اینجا می آیند و ایشان را میبینند و انتقادات و پیشنهاداتشان را میگویند که کارساز است.

شرکت تورنگ (برند تورنگ)
نیما آل موسوی، مدیر مارکتینگ و مشاور برند شرکت تورنگ، به دومین سال حضورشان در نمایشگاه شیرینی و شکلات اشاره کرد و گفت: کیفیت این دوره از نمایشگاه نسبت به سال قبل آن تفاوت پیدا کرده، چون سال قبل خیلی از خارجی ها به نمایشگاه آمدند، ولی متاسفانه امسال مشارکت و بازدید خارجیها خیلی کمرنگ بوده است. ولی باید گفت به آن چیزی که مخاطبان در نمایشگاه به دنبال آن هستند، میتوان رسید.
وی در خصوص هدفهای حضور شرکت تورنگ در نمایشگاه، گفت: یک بخش آن برندینگ بود که با حضورمان در نمایشگاه سعی میکنیم اعتبار برند تورنگ را حفظ کنیم و نیز بتوانیم علاوه بر حفظ مشتریان قدیمی، دامنه حضور مشتریان جدید را فراهم کنیم. اهداف ما هم فروش و هم برندینگ و هم مارکتینگ بود که تا حدی به آن رسیدیم.

شرکت شهد طلایی مهر (برند ژل ژله)
چنگیزی، معاونت فروش شرکت شهد طلایی مهر، گفت: دومین سالی است که در این نمایشگاه شرکت میکنیم. مراجعهکنندگان و بازدیدکنندگان برای بازدید و مذاکره میآیند، اما نتیجه قطعی اکنون گرفته نمیشود و همیشه یک تا دو ماه بعد از نمایشگاهها مشخص میشود و میتواند به اتفاقات خوبی منجر شود.
وی افزود: نسبت به سال گذشته برای حضور در این دوره نمایشگاه پر زور تر وارد شده ایم. هم فضای بیشتر و هم غرفه بزرگ تری را گرفته ایم. قطعا این عوامل در نتیجه کار تاثیرگذار خواهد بود.
چنگیزی خاطرنشان کرد: حضور در نمایشگاه بهتر از عدم حضور است و به هر جهت نتایج خوبی در زمینه جذب مشتری و ایجاد بازارهای جدید به همراه دارد، ولی نمیتوان به همین سرعت نتیجهگیری کرد.
شرکت کیک مهیار (برند مهیار)
خردیار، مدیر فروش شرکت کیک مهیار، با اشاره به اینکه این شرکت تولیدکننده کیک و کلوچه می باشد، گفت: هدف ما از شرکت در نمایشگاه این است که بتوانیم سهم بیشتری از بازار را برای خودمان بگیریم و برای صادرات در کشورهای همسایه بتوانیم فعالیت کنیم. اصلا انتظار نداشتیم که در روز اول تا این حد مشتری و مراجعه کننده به غرفه مهیار بیاید.
عسل چهل گیاه گلرنگ (برند گلرنگ)
سهراب عزیزی، مدیر فروش شرکت عسل چهل گیاه گلرنگ، با بیان اینکه ما معمولا در نمایشگاههایی مانند اگرو فود شرکت میکنیم، گفت: امسال بر حسب نیاز بازار شیرینی جات و کارخانجات شیرینی پزی که به محصولات ما نیاز دارند، تصمیم گرفتیم در این نمایشگاه حضور داشته باشیم و بتوانیم محصولات خود را در صورت نیاز به آنها عرضه کنیم.

وی افزود: بعد از نمایشگاه میتوانیم بسنجیم که تا چه حد حضورمان مطلوب و تاثیرگذار بوده است. ولی روی هم رفته چون نمایشگاهها به خوبی و به صورت مناسب اطلاعرسانی نمیشود، حضور فعالان اقتصادی و مخاطبان واقعی در نمایشگاه ضعیف است. اکثر مردم به خاطر گرفتن اشانتیون حضور پیدا می کنند و بازدیدکنندگان تخصصی نیستند و مدیران و مسئولان شرکت ها هم فرصت نمیکنند در این زمان کوتاه همدیگر را ببینند و مراوده داشته باشند. معمولا فقط به همین ارائه کاتالوگ و کارت ویزیت به همدیگر میانجامد که بعد از نمایشگاه با هم قرار و مدار میگذارند.
