نمایشگاه ها

توسعه صنعت پلاستیک با تشکل‌های قوی و کارآمد، شتاب می‌گیرد

توسعه صنعت پلاستیک با تشکل‌های قوی و کارآمد، شتاب می‌گیرد – نشریه اقتصاد و نمایشگاه ها

شرکت خورشید دریای شرق یکی از باسابقه‌ترین و خوشنام‌ترین شرکت‌ها در صنعت پلاستیک سازی به شمار می‌رود. این شرکت علاوه بر ساخت برخی قطعات و برآورده کردن نیازهای تولیدکنندگان داخلی مصنوعات پلاستیکی، در واردات ماشین‌آلات تزریق پلاستیک و قطعات و لوازم جانبی به طور جدی فعالیت دارد و محصولات آن دراکثر استان‌های کشور به فروش می‌رسد.

شرکت خورشید دریای شرق هر ساله با مشارکت در نمایشگاه‌های  بین‌المللی داخلی و خارجی توانمندی‌های خود را در زمینه ارائه تکنولوژی برتر و کیفیت بالای ماشین‌آلات تزریق پلاستیک و تجهیزات جانبی به نمایش می گذارد و هر سال حرف تازه ای برای گفتن دارد.

پرسنل واحدهای فنی، فروش و خدمات پس از فروش به عنوان سه رکن اصلی فعالیت های این شرکت، همواره تلاش می کنند که بهترین خدمات و بالاترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه کنند.

هاملت یاریجانیان، مدیر فنی و عضو هیات مدیره شرکت خورشید دریای شرق است. وی از مدیران توانمند و خلاق شرکت به شمار می‌رود که با بهره بردن از تجارب و دانش زنده یاد پدرش که بنیانگذار شرکت خورشید دریای شرق بوده، توانسته مسیر پر مخاطره تولید و توسعه را با موفقیت پشت سر گذاشته و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری بپیماید.

در سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست به سراغ هاملت یاریجانیان، مدیر فنی و عضو هیات مدیره شرکت خورشید دریای شرق رفتیم تا از تجربه ها و چند و چون موفقیت‌هایش بیشتر بدانیم.

لطفأ سوابق تحصیلی و تاریخچه فعالیت اجرایی و مدیریتی خود در صنعت پلاستیک را بیان فرمایید.

من هم مانند بسیاری از جوانان این کشور ابتدا  تحصیل کردم و سپس  به خدمت سربازی رفتم و بعد از آن هم مشغول به کار شدم که تا همین الان هم ادامه دارد. مسلما این مسیر یک روند کلی است که برای همه اتفاق می‌افتد، اما وقتی همین روند را می‌شکافیم تفاوت‌های بسیاری را می توانیم در خانواده‌های مختلف پیدا کنیم. مثلاً اینکه ما یک خانواده صنعتی بودیم و فرزندان این خانواده هم مسیر صنعتی را انتخاب کردند. ممکن است شما در خانواده ای دیگر عکس این حالت را پیدا کنید. یعنی ممکن است فرزندان، هر کدام به دنبال رشته خاص و مورد علاقه خود رفته باشند. به هر حال ما به آن خانواده‌ای تعلق داریم که به دنبال  راه پدر رفتیم. شاید لازم نباشد که بگویم  هدف من از مطرح کردن این مسئله این نیست که  نشان دهم  از میان این دو مسیرکدام یک بهتر است، زیرا در هر دو خانواده ما می‌توانیم شاهد موفقیت ها یا شکست‌ها باشیم. اما نکته‌ای که می‌خواهم بر روی آن تأکید کنم این است که در خانواده‌ای که من به آن تعلق دارم به طور طبیعی و بدون هیچ واسطه‌ای انباشت دانش و تجربه صورت می‌گیرد و این به خودی خود یک فرصت و غنیمت محسوب می‌شود. مثلاً وقتی پدر در منزل یک خاطره تعریف می‌کند اثرات آن در ذهن کودک باقی می‌ماند و در تصمیم‌گیری‌های آتی وی اثر می‌گذارد و یا فرزندان به طور کاملا عادی در جریان روابط موجود در این صنعت و بیم و امیدهای آن قرار می‌گیرند. به همین دلیل وقتی این فرزندان پا به عرصه کاری در آن میدان می‌گذارند پیشاپیش از یک سرمایه نامشهود اولیه برخوردار هستند. بنده در چنین بستری پا به عرصه صنعت پلاستیک گذاشتم و پدر، برای ما هم راهنما بود و هم عامل انسجام؛دقیقا همان مولفه‌ای که در هر واحد تولیدی ضروری است تا آن واحد بتواند پیشرفت کند.

شرکت خورشید دریای شرق با تکیه بر روندی طولانی و پر پیچ و خم امروز شصتمین سال فعالیت خود را جشن می‌گیرد. اصولاً اگر شما عمر بنگاه‌هایی را که تاسیس می‌شوند نگاه کنید بسیاری از بنگاه ها سال‌های فعالیت شان بسیار کوتاه است، اما ما با افتخار کارنامه شصتمین سال فعالیت خود را منتشر کردیم که برای اهالی این صنعت و به ویژه مشتریان ما اهمیت فراوانی دارد.

فعالیت بنده در سال‌های اخیر بیشتر در فعالیت‌های نظارت و کنترل با تاکید بر بعد فنی خلاصه می‌شود. به هر حال نباید فراموش کنیم ما به سنی نزدیک می‌شویم که می بایست آهسته آهسته حاصل تجربیات‌مان را در اختیار دیگران بگذاریم تا این چرخه بتواند توسط دیگران ادامه یابد. در رابطه با سوابق تحصیلی نیز اشاره کنم که در دوران پس ازسربازی در بسیاری از دوره‌های آموزشی مرتبط با فعالیت‌مان در ایران ویا در کشورهای دبی، چین و آلمان شرکت نموده‌ام و امر آموزش چه به صورت خودآموزی و چه به صورت مشارکت در دور‌های تخصصی و ورود کردن به حوزه‌های علمی، همواره به عنوان یک دغدغه مهم مطرح بوده است.

ارزیابی شما از عملکرد تشکل‌های صنفی در حوزه صنایع پلاستیک در سال‌های اخیر چیست و چه توصیه‌هایی به مدیران این تشکل‌ها دارید؟

واقعیت این است که تشکل‌ها در حوزه صنعت پلاستیک هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده‌اند. در واقع وقتی ما از تشکل صحبت می‌کنیم منظور نهادها و یا سازمان‌هایی هستند که می بایست در حوزه‌های حرفه‌ای ارتباطی  و آموزشی و علمی  وارد عمل شوند تا بنگاه‌ها بتوانند با سختی کمتر و با چابکی بیشتر به اهداف خود نزدیک شوند. بنابر این بازیگران این حوزه اصناف و تشکل‌های حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی هستند که می‌بایست به طور هماهنگ  وارد عمل شوند تا هر واحد بتواند به سهم خود از مزایای این سامانه بهره‌مند گردد. اما متاسفانه همان‌گونه که به آسانی می‌توانیم مشاهده کنیم سطح این تشکل‌ها وگوناگونی آنها در مقایسه با کشورهای پیشرفته در سطح بسیار نازلی قرار دارد و از این منظر ما حتی از کشورهایی مانند هند و چین نیز نتوانسته‌ایم سبقت بگیریم. نتیجه اینکه این ضعف‌ها در کنار ناکارآمدی‌ها و مشکلات دیگری که گریبانگیر صنعت است فضای بسیار سختی را برای فعالیت اهالی صنعت به وجود می‌آورد.

به این ترتیب ضروری است  این مسائل در محافل صنعتی مرتبط مورد بحث و گفتگو قرار گیرد تا با رسیدن  به یک  نقشه راه کامل بتوان این خلاءها و نارسایی‌ها را از سر راه صنعتگران زحمتکش برداشت.

توصیه خاصی هم در این رابطه برای مدیران این صنعت ندارم و فقط می خواهم بگویم که خودمان باید به فکر خودمان باشیم.

توانمندی‌ها و قابلیت‌های بخش خصوصی در صنایع پلاستیک را چگونه ارزیابی می‌کنید و از دولت چه انتظاراتی در جهت رشد و شکوفایی بخش غیردولتی دارید؟

در بخش خصوصی  ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار بالایی وجود دارد اما برای میدان آوردن  این پتانسیل‌ها وجود ساز و کارهایی ضروری است. امروزه دانشگاه‌های ما در کنار فعالیت بنگاه‌های تولیدی و خدماتی این صنعت بسیار فعال هستند و تعداد فارغ‌التحصیلان مرتبط با صنعت بسیار قابل توجه است. بنابراین  به جرأت می‌توان گفت که مشکلی در زمینه منابع انسانی وجود ندارد. اما مهم ترین مشکلی که واحدهای مختلف این صنعت با آن مواجه هستند عدم ثبات اقتصادی است که لطمه فراوانی به تصمیم گیری و سرمایه‌گذاری و نگاه به آینده می‌زند. مثلاً همین افزایش قیمت ارز به میزان قابل توجهی به اعتبار شرکت‌های ایرانی در مقابل طرف‌های خارجی لطمه زده است و قدرت حرکت و پویایی را از بنگاه‌های ایرانی سلب نموده است. اگر بنگاه‌هایی در مقابل این شرایط سخت نتوانند دوام بیاورند بازگشت آنها در سال‌های آتی به صنعت بسیار دشوار و حتی ناممکن می گردد. بنابراین لازم است دولت در این شرایط سخت مسیرهایی را برای بنگاه ها ترسیم نماید و تسهیلاتی را برای آنها قائل شود.

وضعیت صادرات صنعت پلیمر و پلاستیک چگونه است و برای افزایش میزان آن چه پیشنهاداتی را مطرح می کنید؟

تا جایی که امکان دارد باید شرایط فرآوری مواد خام در کشور مهیا شود. یعنی به صادرات مواد خام  به عنوان آخرین گزینه در صنعت پلیمر نگریسته شود. دلیل این امر هم بسیار روشن است. در واقع ما مواد را با قیمتی نسبتاً ارزان در بازارهای جهانی می‌فروشیم در حالی که خودمان این قابلیت را داریم که در کشور از آن استفاده کنیم و آن را به تولید کالا های مختلف و پیچیده و پیشرفته مثلاً به سازه های پلاستیکی اختصاص دهیم. در صورت پرداختن به این مساله و سامان دادن به آن، شرایط برای دستیابی به درآمدهای ارزی بیشتر و ایجاد سطح اشتغال بالاتر در کشور مهیا می‌گردد.

 نظرتان راجع به نحوه برگزاری نمایشگاه ایران پلاست چیست و برگزاری چنین نمایشگاه هایی چقدر می تواند به پیشبرد اهداف صنعت کمک کند؟

به طور کلی هدف برگزاری نمایشگاه ها گردآوردن بازیگران مختلف یک فعالیت در یک نقطه جغرافیایی به منظور ایجاد شرایط مبادلات بازرگانی، گفتگوهای حرفه ای و شناسایی نوآوری‌ها و پیشرفت‌های جدید در آن فعالیت می باشد.

همان‌طور که می دانید نمایشگاه ایران پلاست بیش از یک دهه است که در ایران برگزار می‌شود. در طی این مدت هم برگزار کنندگان به تجربیاتی دست یافته‌اند و از طریق آزمون و خطا توانسته‌اند شرایط بهتری را برای برگزاری ایجاد نمایند و هم غرفه‌گذاران این امکان را به دست آوردند تا چگونگی معرفی واحدهای خود و نیز محصولات خود را بهبود بخشند.

اما به هر حال باید توجه نمود که کشور ما در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها دارای مشکلات ساختاری است و به طور کلی این مشکلات خود با مشکلاتی که بنگاه‌های اقتصادی در فعالیت‌های عادی خود با آن مواجه هستند در ارتباط می باشند. بنابراین در چنین شرایطی نمی توان انتطار داشت که بنگاه ها دارای مشکلات فراوان در رابطه با پشبرد فعالیت‌های خود باشند، اما در مقابل نمایشگاه ها به گونه‌ای کاملا ایده آل برگزار شوند. البته این بدان معنی نیست که برگزارکنندگان نمی‌بایست در ارائه خدمات خود تلاش بیشتر و جدی تر نمایند به عنوان مثال استفاده از اینترنت و انتخاب مکان و شناخت شرایط غرفه گذاری از کانال الکترونیکی امکانات قابل توجهی را در اختیار برگزارکنندگان قرار می‌دهد اما اگر در همین رابطه برگزارکنندگان نتوانند از چنین امکاناتی به نحو صحیح استفاده نمایند این مسئله خود باعث ایجاد سردرگمی و عدم رضایت غرفه‌گذاران و در نهایت بازدیدکنندگان می‌شود. از طرف دیگر در رابطه با سازماندهی فیزیکی برگزاری نمایشگاه‌ها نیز می‌بایست به گونه‌ای بسیار هماهنگ و کارا عمل شود تا غرفه‌گذاران در مدت زمان مناسب با شرایط غرفه‌گذاری آشنا شوند و خود را با آن ضوابط منطبق نمایند.

مطالبی که عرض نمودم بسیار کلی است اما باید بگویم شرایط غرفه‌گذاری و سهولتی که این واحدها به آن نیاز دارند در طول زمان در مجموع بهبود یافته است، اما با نقطه بهینه هنوز فاصله زیادی دارد. لازم به ذکر است که برگزاری نمایشگاه ها به همین وضعیت فعلی باز هم بسیار مفید و مثمرثمر می‌باشد. حداقل فایده برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی این است که اهالی صنعت می‌توانند در روزهایی معین در یک نقطه مشخص گرد هم آیند و از نزدیک در جریان مشکلات، مسائل، خواسته‌ها و مطالبات یکدیگر قرار گیرند و این مسئله به خودی خود باعث انسجام صنعت می گردد و صنعتگران فعال می‌توانند مسیرهای حرکت آینده خود را به طور دقیق‌تر طراحی نمایند.

طی مراسم باشکوهی در ایران پلاست

ماشین‌سازی سینگر (خورشید دریای شرق) شصتمین سال فعالیت خود را جشن گرفت

روز گذشته (دوشنبه یکم مهرماه 98) در مراسمی با حضور مدیران ارشد، میهمانان و خانواده یاریجانیان، 60امین سال فعالیت شرکت خورشید دریای شرق در سالن 38B جشن گرفته شد.

این شرکت یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های تامین‌کننده انواع ماشین‌آلات فرآیندهای پلاستیک و تجهیزات جانبی به شمار می‌رود که ضمن سال‌ها فعالیت در صنعت ماشین‌سازی، نمایندگی شرکت‌های پرآوازه صنعت ماشین‌سازی دنیا را هم در کارنامه دارد.