EXHIBITIONS NEWS

نمایشگاه ها

کابل مغان

رئیس هیات مدیره شركت سيم و كابل مغان: «سیم و کابل مغان» با محصولات متنوع پرکیفیت، برند معتبر بازار ایران و همسایه‌ها شده است –  نشریه اقتصاد و نمایشگاه

شركت سيم و كابل مغان درسال 1361 با توليد انواع سيم و كابل فشار ضعيف به ويژه برای مصرف در بخش‌هاي صنعتي و ساختماني فعاليت خود را در شهرستان شاهرود واقع در استان سمنان آغاز کرد. ازسال 1375 همزمان با رشد روز افزون تقاضاي سيم و كابل مخابراتي از طرف صنايع مخابراتي ايران و باتوجه به گسترش بخش‌هاي مختلف صنعت در زمينه‌هاي نفت و گاز، پتروشيمي و صنايع دريائي و نياز به كابل‌هاي لاستيكي و غلاف سربي و همچنين كابل‌هاي فشار متوسط و قوي XLPE در بخش انتقال و توزيع انرژي الكتريكي، مدیران این شركت بر آن شدند تا با استفاده از تكنولوژي پيشرفته و ماشين‌آلات و تجهيزات مدرن در بخش‌هاي مختلف، طرح‌های توسعه‌ای خود را به اجرا بگذارند و گام مهمي در توسعه كمي و كيفي محصولات مورد نياز اين بخش از صنعت بردارند. در واقع اين شركت با دارا بودن ماشين آلات مدرن اروپایي از سال 2007 میلادی به بعد يكي از  بزرگ ترين و مدرن ترين كارخانجات كابل سازي در سطح كشور به شمار مي‌رود. نشریه «اقتصاد و نمایشگاه» به مناسبت حضور پرقدرت این شرکت در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، با عبدالله اصغرنژاد،رئیس هیات مدیره برنامه‌ریز و آینده‌نگر شركت «سيم و كابل مغان» گفت و گویی انجام داده است که می‌خوانید.

از روند فعالیت و تولید محصول در شرکت سیم و کابل مغان بگویید.

شرکت سیم و کابل مغان در سال 1362 با موضوع فعالیت تولید انواع سیم و کابل ساختمانی تأسیس گردید.

این شرکت متعلق به بخش خصوصی بوده و طی ده سال اول فعالیت، رشد بسیار چشمگیری داشته و توانسته است راه ورود به بازار افغانستان را پیدا کرده و صادرات قابل توجهی به افغانستان داشته باشد، به طوری که از همان زمان تاکنون برند مغان معتبرترین برند محصولات ساختمانی در آن کشور می باشد.

رشد صنایع داخلی از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و فعال شدن پروژه‌های گاز پارس جنوبی و نیز توان جذب بازارهای صادراتی، صاحبان و مدیران شرکت را بر آن داشت که به طور جدی به مسئله گسترش فعالیت‌های شرکت از نظر کمی و کیفی بیاندیشند. نهایتاً شرکت در دهه 80 اقدام به اجرای یک طرح توسعه نمود. این طرح توسعه نه در محل قبلی شرکت بلکه در شهرک صنعتی شاهرود که در 10 کیلومتری شرق شهرستان شاهرود قرار دارد، اجرا گردید. در اجرای این طرح صاحبان سهام و مدیران شرکت، علاوه بر در نظر داشتن صنایع رو به رشد مملکت، اعم از انرژی، نفت و گاز و صنایع توسعه‌ای و نیز تکنولوژی انتقال اطلاعات، امتیازهای صادراتی را نیز مد نظر قرار داده و نهایتاً طرح توسعه با محوریت‌هایی همچون تولید سیم و کابل ساختمانی، تولید کابل‌های صنعتی فشار ضعیف، تولید کابل‌های فشار متوسط مورد مصرف در صنایع نفت و گاز و انرژی، تولید کابل‌های فشار قوی عمدتاً مورد نیاز بخش انرژی تا 230 KV، تولید کابل‌های انتقال داده ها، تولید کابل‌های لاستیکی، تولید کابل‌های مقاوم در برابر آتش و مناسب جهت کاربرد ایمن در اماکن سرپوشیده، اجرا شد.

شرکت شما چه جایگاهی در این صنعت دارد؟

اساساً تعداد شرکت های تولیدی فعال در صنعت سیم و کابل طبق آمار مسئولان ذیربط بالغ بر 200 مجموعه می‌باشد. بنابراین هیچ یک از شرکت های فعال سهم غالب بازار را ندارد.

شرکت سیم و کابل مغان با توجه به جایگاه تاریخی و تنوع محصولات خود جزء چند شرکت برتر این صنعت به شمار می رود و با توجه به فاکتورهای زیر جایگاه ویژه ای را در این صنعت در اختیار گرفته است.

  1. تنوع محصولات در ولتاژهای متفاوت، مقاطع متفاوت و انواع پوشش، غلاف سرب و …
  2. بهره گیری از ماشین‌آلات بسیار مدرن با راندمان تولید بالا
  3. زمان تحویل پایین نسبت به سایر رقبا
  4. نیروی انسانی با تجربه و کارآمد
  5. کیفیت بسیار خوب محصولات
  6. قیمت تمام شده مناسب

این مزیت‌ها سبب شده که سیم و کابل مغان به عنوان یک برند معتبر نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در بازارهای کشورهای همجوار منطقه حضور موثری داشته باشد.

مهم‌ترین دستاوردهای شرکت شما تاکنون چه بوده است؟

شرکت سیم و کابل مغان از شروع فعالیت تاکنون به دستاوردهای کمی و کیفی مهمی نایل آمده است. از نظر کمی وزن تولیدات از 2000 تن سالیانه به 25000 تن سالیانه افزایش یافته است و از نظر کیفی نیز طیف وسیعی از کابل‌های مورد مصرف در صنایع، انرژی، نفت و گاز و … را به تولیدات سنتی خود افزوده و با دارا بودن رکورد خوبی به لحاظ کیفیت محصول، زمان تحویل، قیمت مناسب و … جزء برندهای مطرح بازار می باشد.

در خصوص مشتری مداری و خدمات پس از فروش شرکت توضیح دهید.

اساساً در حال حاضر بدون لحاظ نمودن خواسته های مشتری و اقناع آنها، فعالیت موفقی نخواهیم داشت. شرکت سیم و کابل مغان، این استراتژی را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و رضایت مشتری را چه از طریق کسب گواهی استانداردهای گوناگونی که ناظر بر این مسئله‌اند و چه از طریق مستقیم از جمله نظرسنجی از مشتریان در زنجیره توزیع و مصرف مد نظر قرار داده است. شرکت سیم و کابل مغان، جزء اولین شرکت‌هایی است که موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ISO9001 شد و این اتفاق تقریباً به 23 سال قبل باز می گردد. در تمامی این سال‌ها شرکت به مفاد این استاندارد وفادار بوده و کیفیت و رضایت مندی مشتری را از طریق ممیزی‌‌های داخلی و خارجی احراز نموده است. در زمینه خدمات پس از فروش سعی شرکت سیم و کابل مغان بر این بوده که مشتریان چه قبل از خرید محصولات و چه بعد از آن، خدمات مشاوره ای دریافت کنند. بدیهی است که بخش وسیعی از مصرف‌کنندگان سیم و کابل، دانش لازم برای کاربرد درست محصول را ندارند و ضروری است که به آنها خدماتی از قبیل محاسبات مربوط به جنس و سایز کابل، توان قابل انتقال، شعاع خمش کابل کشی در شرایط مختلف آب و هوایی، هم جواری رسته های مختلف کابل و … داده شود.

با چه موانع و مشکلاتی در مسیر تولید و توسعه شرکت رو به رو هستید؟

در شرایط فعلی که صنعت ما دومین دور تحریم‌ها را تجربه می کند برای شرکت‌های کابل‌سازی به طور عام و شرکت سیم و کابل مغان به طور خاص مشکل کمبود نقدینگی ناشی از نبود بازار برای فروش محصولات یکی از بزرگ‌ترین دشواری‌ها است.

بخش عمده مصرف محصولات سیم و کابل چه محصولات سنتی و چه محصولات صنعتی در طرح های توسعه ای مربوط به بخش ساخت و ساز و صنعت است. در نتیجه با پایین آمدن درآمدهای بخش دولتی و لغو شدن پروژه های عمرانی، مشتری برای خرید محصولات این صنعت کم شده است.

به‌رغم تصور، شرکت سیم و کابل مغان از نداشتن مواد اولیه رنج نمی برد، بلکه بیش از هر زمان دیگر اقدام به خرید مواد اولیه و به ویژه مواد اولیه وارداتی نموده است و این در حالی است که متقاضیان خرید محصولات به شدت کاهش یافته و مقررات کنترل ارز که از حدود یک سال قبل جهت بازگرداندن ارز حاصل از صادرات جاری گردیده، سبب کاهش نسبی مبادلات صادراتی با کشورهای همجوار و از جمله افغانستان و عراق شده است.

بخش دیگر مشکلات، مربوط به مبادلات پولی است که با توجه به شرایط تحریم می‌بایست خارج از سیستم بانکی رسمی انجام شود و این مسئله علاوه بر بالا بردن ریسک خریدهای خارجی، سبب بالا رفتن قیمت مواد اولیه و تطویل زمان می‌گردد. سیکل خریدهای خارجی در مواردی تا هشت ماه به طول می‌انجامد. طبیعی است تولیدکننده در این شرایط ناگزیر است بیش از نیاز، مواد اولیه وارد نماید که این خود به خود بار مالی زیادی را بر تولیدکننده تحمیل می نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top