EXHIBITIONS NEWS

نمایشگاه ها

مسباره کاوه

امیر نساجی، مدیر بازرگانی شرکت مسبار کاوه: «مسبارکاوه» به مشتری محصول، خدمت و اطمینان می‌فروشد – نشریه اقتصاد و نمایشگاه

شرکت تولیدی «مسبار کاوه» با هدف توسعه و رشد صنعت برق و همچنین استفاده بهینه از منابع زیرزمینی کشور و تکمیل زنجیره تولید صنایع مس و آلومینیوم در راستای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در سال ۱۳۸۰ با سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی کاوه ساوه تاسیس گردید. فعالیت‌های اصلی این شرکت عبارتند از: تامین مواد اولیه صنعت برق کشور، سرمایه‌گذاری جهت توسعه صنعت برق، تولید محصولات میانی و نیمه تمام مس، آلومینیوم و آلیاژی آنها. در حال حاضر این شرکت با بهره‌گیری از تجارب مدیریتی و تخصص کارشناسان با تجربه و با استفاده از پیشرفته ترین ماشین‌آلات و تکنولوژی های روز دنیا توانسته، محصولات با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی جهت صنایع سیم و کابل، ترانس، پست، تابلو توزیع برق و دیگر صنایع وابسته، تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه نماید. امیر نساجی، مدیر بازرگانی جوان و تلاشگر شرکت «مسبار کاوه» در نوزدهمین نمایشگاه بین‌‌المللی صنعت برق با نشریه «اقتصاد و نمایشگاه» به گفت و گو نشسته است که می خوانید.

شرکت مسبار کاوه به تولید چه محصولاتی می‌پردازد؟

در این شرکت انواع مقاطع مس در اشکال هندسی مختلف و متنوع به صورت شاخه تولید می شود. به صورت فویل هم به فراخور نوع سایز محصول تولید می کنیم. پس می‌توانیم انواع شینه‌ها و میلگردهای مسی و مقاطع با اشکال هندسی غیر منظم باتوجه به قالبی که می‌سازیم تولید کنیم. محصول دیگری که تولید می کنیم در دسته هادی های مسی است. انواع هادی ‌های مسی و سیم‌های تک رشته و تابیده، سیم‌های افشان و نیمه افشان و … از تولیدات این شرکت است. شرکت مسبارکاوه، تنها شرکت در ایران است که هم مقاطع مس و هم هادی های مسی تولید می کند و تنها شرکتی در ایران هستیم که هر دو را تولید می کنیم. در شرکت مسبارکاوه، تمامی فرآیند تولید در خود مجموعه انجام می شود. یعنی مواد اولیه که کاتد مس هست را از شرکت مس سرچشمه کرمان خریداری می‌کنیم وکاتد را در کوره هایی که داریم، ذوب می‌کنیم و مفتول را تولید می کنیم و به فراخور سایز مفتول، تبدیل به انواع مقاطع مس یا انواع هادی های مسی می‌کنیم.

مشتریان شما کدام ها هستند؟

شرکت های تابلوسازی، پست سازی، برق منطقه ای و حتی شرکت های هنری، ظروف سازان، قطعه سازها و خودروسازها با ما کار می کنند. بسیاری از شرکت هایی هم که در حوزه مواد بهداشتی، مهندسی و پزشکی فعال هستند، از محصولات ما استفاده می کنند.

تولیدات مسبار کاوه مزیتش نسبت به تولیدات مشابه موجود در بازار چیست؟

اگر بخواهیم نسبت به مزیت محصول صحبت کنیم باتوجه به اینکه مشخصا برای صنعت برق تولید می‌کنیم، نیازهای این صنعت را به صورت دقیق می دانیم و در محصولات‌مان رعایت می‌کنیم و تلرانس‌های ابعادی رعایت می شود. بحث های هموژنیتی و همگن بودن محصول به لحاظ ساختاری و بحث‌های آنالیزی و مواد اولیه و کیفیت ابعاد اولیه به لحاظ آنالیز را رعایت می‌کنیم، چون می‌دانیم نیاز صنعت برق به صورت تخصصی چیست. نزدیک بودن واحد تولید که در ساوه است به قلب نیاز کشورکه اصفهان و تهران است، یکی دیگر از مزیت‌های ما است، که به راحتی نیاز این دو قطب را تامین می‌کنیم. مزیت دیگری که مسبار کاوه دارد این است که مدیریت آن مدیریت جوانی است و به همین دلیل نسبت به اصلاحات و تغییرات ناگهانی بازار منعطف هستند. این مدیریت جوان باعث می‌شود تغییرات را راحت‌تر در سازمان اعمال کنیم و بتوانیم تصمیماتی را در لحظه بگیریم و بحث چابک بودن در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی وجود دارد.

چقدر اشتغال‌زایی داشته‌اید؟

می توانم بگویم جزو معدود شرکت‌هایی بوده‌ایم که در سال‌های 97-98 افزایش و جذب نیرو داشته‌ایم. تعدیل نداشته‌ایم و حتی جذب نیرو داشته‌ایم. در شرکت مسبارکاوه حدودا 130 نفر مشغول کار هستند و در کل هلدینگ هم حدود 450 نفر فعالیت کاری در کل هلدینگ دارند. فرآیند تولید ما به جهت اینکه سعی کرده‌ایم از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم بیشتر ماشین است و خیلی نیروی انسانی و کارگر در کار تولید دخیل نیست ولی سعی کرده‌ایم جذب نیروی زیادی علی‌الخصوص در کارهای ستادی داشته باشیم. بخش مارکتینگ و فروش، بخش برنامه‌ریزی مواد در جریان و تولید  و بخش تحلیل بازار است، در قسمت توسعه و صادرات کارشناس توسعه جذب کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم در این بخش‌ها جذب نیرو داشته باشیم تا بتوانیم فعال‌تر و بهتر در خدمت اقتصاد کشور باشیم.

صادرات هم دارید؟

بله، به عراق، افغانستان و عمان صادرات داریم. پیش تر به سوریه نیز صادرات داشتیم. الان در حال راه‌اندازی مجدد این صادرات هستیم. به لبنان صادرات داشته ایم و باتوجه به تمهیداتی که در نظر گرفتیم به خصوص در بحث‌های کیفی محصولات‌مان و وارد کردن خطوط تولید جدید، در سال 2018 و 2019 که وارد کارخانه کرده ایم، هدفمان این است که نگاه رقابت‌پذیر با سایر رقبای منطقه‌ای داشته باشیم. چه کشور ترکیه و چه عربستان سعودی که رقبای منطقه‌ای ما هستند. و حتی رقبای غیر منطقه‌ای ما که چین یا کشورهای اروپایی هستند سعی کرده ایم با این کشورها هم رقابت کنیم.

در خدمات پس از فروش و مشتری مداری چه اقداماتی داشته‌اید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در حوزه فروش و مشتری مداری، به صورت منظم و دوره ای از مشتریان‌مان نظرسنجی می‌کنیم. در کل فرایند سفارش گذاری، اعلام فرآیند تولید که سفارش مشتری در چه مرحله ای از تولید است، بار گیری و حمل سفارش مشتری تا زمانی که محصول به دستش برسد را کارشناس فروش کاور می‌کند. تعامل با مشتری صرفا فروش نیست، بلکه شما باید به مشتری، خدمت، محصول، برخورد بفروشید. این‌ها سعی شده در سازمان به پرسنل آموزش داده شود که بتوانند به آن عمل کنند تا مشتری را خرسند کنند. توضیح دیگری هم که بخواهم بدهم در حوزه مشتری مداری، ما چند نوع مشتری داریم. در مرحله اول مشتری شاکی داریم،در مراحل بعد مشتری ناراضی، بی‌تفاوت، راضی، وفادار و متعصب داریم. زمانی که یک مشتری به مرحله شعف و مشعوف شدن می‌رسد، یعنی روی برند شما تعصب دارد و هر برند دیگری هم که باشد صرفا می‌گوید مسبار کاوه و از شرکت ما خرید می‌کند. مثال بارز آن هم شرکت اپل هست. برخی گوشی اپل می خرند بدون اینکه مارک های دیگر را قیمت کنند و یا تحقیق کنند که چه امکاناتی دارد. نمی توانیم بگوییم همه مشتریان‌مان متعصب هستند، ولی سعی کرده‌ایم مشتریان راضی داشته باشیم و از این مشتریان عبور کنیم و به مشتری وفادار برسیم. البته چند مشتری متعصب هم داریم که روی برند مسبار کاوه تعصب دارند.

در حال حاضر در مسیر تولید و توسعه با چه موانع و مشکلاتی روبه رو هستید؟

در حوزه توسعه اولین مشکلی که داریم مشکل قوانین دست و پا گیر و قوانین غیر ثابت و متغیری است که برای صادرات داریم. در حوزه توسعه‌ای باتوجه به اینکه مارکت داخلی، محدود است به صادرات فکر می‌کنیم. در بحث قوانین صادرات، قوانین تغییر می‌کند و سردرگمی نسبی وجود دارد. موضوع دیگری که در حوزه توسعه داریم، تامین قطعات است که برای بحث‌های سخت‌افزاری توسعه نیاز داریم. برای اینکه برخی از خطوط تولید کارخانه را به روز کنیم، نیاز به واردات داریم. یکی از موضوعات مهم دیگری که در بحث توسعه داریم بحث‌های حمایتی و سوبسیدی دولت است. کشور ترکیه را که مقایسه می کنم، دولت، خیلی حمایت‌های خاصی از تولیدکنندگان انجام می‌دهد. حمایت‌های ویژه‌ای هم نیست بلکه موضوعات ‌ی است که بارها دوستان در اتاق بازرگانی گفته‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top