نمایشگاه ها به ترتیب موضوعی:

مدیرعامل کابل ابهر

مدیر عامل شرکت کابل ابهر: «کابل ابهر» نفت و پتروشیمی ایران را از واردات کابل‌های ویژه بی‌نیاز کرده است – نشریه اقتصاد و نمایشگاه

شركت «سيم و كابل ابهر» يك شركت كاملا خصوصي است که در سال 1371 شمسی (1992 میلادی) توسط زنده یاد مهندس حسين كلاهي کارآفرین خلاق ایرانی در استان زنجان تاسيس گرديده است. با شروع توليد از سال 1374 (1995) و توسعه امكانات و ظرفیت، اين شركت توانست با توليدكنندگان ديگر، رقابت نماید تا جایي كه در رده يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان این صنعت قرار گيرد. شركت سيم و كابل ابهر با بهره‌گيري از مدرن‌ترين تجهيزات و ماشين‌آلات كابل‌سازي روز جهان و همچنين با در اختيار داشتن مهندسين با ذوق و مبتكر و همچنين مشاورين با تجربه اروپائي توانسته است، كابل‌هاي نسوز هالوژن فري كه مصرف عمده آنها بيشتر در متروي تهران و حومه بوده و همچنين كابل‌هایي با روكش سرب براي مصارف صنعت نفت و نيز كابل‌هاي ويژه 132 كيلو ولت كه جهت توزيع برق به كار مي‌رود، را توليد نمايد. شركت سيم و كابل ابهر تنها توليدكننده كابل‌هاي داخلي بوده كه توانسته است صنعت نفت ايران و همچنين بسياري از مراكز پتروشيمي كشور را از واردات كابل‌هاي ويژه بي‌نياز نمايد. اين شركت در بسياري از پروژه هاي مهم اكتشاف و استخراج نفت و گاز مملكت سهم عمده‌اي داشته و علاوه بر اين شركت منحصر به فرد ايراني مي‌باشد كه قادر بوده است در پروژه توسعه منطقه نفت و گاز پارس جنوبي كه يكي از بزرگ‌ترين ميادين نفتي جهان مي باشد احتياجات عمده فازهاي 1و 2 و 3 و همچنين فازهاي 4 و 5 و 6 و 7 و 8 را بنحو بسيار مطلوبي تامين نمايد. به همین مناسبت به گفت و گو با علیرضا کلاهی، مدیر عامل مبتکر و خلاق شرکت کابل ابهر نشسته‌ایم که با حضور در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد.

فعالیت، محصولات و خدمات شرکت سیم و کابل ابهر را برای خوانندگان نشریه «اقتصاد و نمایشگاه» توضیح دهید.

شرکت سیم وکابل ابهر یکی از بزرگ‌ترین کابل‌سازان ایران درحوزه نفت وگاز است. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده، عرضه‌کننده و صادرکننده کابل‌های برقی با کیفیت بالا و با ولتاژ بالا است. کابل‌های نوآورانه ما در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای استفاده در پروژه‌های پیشرو توسعه استفاده می‌شوند. امروز ما بزرگ‌ترین تولید کننده و تأمین کننده کابل‌های برقی با کیفیت و با ولتاژ بالا هستیم. در طول سه دهه گذشته، ما با ارائه تعالی، نوآوری و تأثیرگذاری شهرت کسب کرده‌ایم. کابل‌های ما به طور مداوم برای استفاده در پروژه‌های توسعه مرزی، چه در ایران و چه در سطح بین‌ المللی انتخاب می‌شوند.

عمده محصولات فشار قوی ما در شبکه‌های توزیع و انتقال برق کشور به کار می رود و نوآوری‌هایی که در این صنعت داشته ایم به تولید و جا انداختن کابل های توزیع xlp درکشور بر می گردد که تا قبل از آن کابل‌های توزیع عمدتا با عایق pvc بود که هم عمرکابل ها کوتاه‌تر و هم ظرفیتشان پایین تر بود، اما با تغییر تکنولوژی در کابل‌ها که به عایق پلی اتیلنی مجهز شدند، افزایش عمر کابل‌های شبکه توزیع و کاهش هزینه کابل‌های توزیع فراهم شد و این یک فرآیند مهم و دستاورد بزرگی برای ما محسوب شد، چرا که با همان ظرفیت کابل، ظرفیت جریانی بالاتری را می‌شد انتقال داد. تقریبا 80 درصد فروش ما بومی است و صادرات ما  پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی است و اساسا شرکت کابل ابهر بانی بسیاری از اولین‌ها در صنعت کابل کشور بوده است.

جایگاه شرکت شما در صنعت برق کجاست؟

دستاوردها و جایگاه ما در صنعت، به گونه‌ای است که تقریبا 70-80 درصد کل کابل فشار قوی ایران را تامین می‌کنیم و در حوزه بخش برق و اتوماسیون صنعتی نفت و گاز و پتروشیمی حضور بسیار پررنگی داریم.

برنامه های جدید و راهبردی  شرکت چیست؟

برای گسترش فعالیت‌های خودمان، در حال حاضر برنامه ای بسیار استراتژیک و مهم داریم که تولید مفصل سرکابل فشار قوی است در دنیا کم‌تر از ده تولیدکننده سرکابل مفصلی فشار قوی داریم و تا امروز هم عمده پروژه‌هایی که در ایران راه اندازی کرده ایم با تجهیزات وارداتی از کشورهای سوییس و آلمان بوده است. کارهای تحقیقاتی محصول کاملا انجام شده و ما فقط یک مقدار با مشکل تحریم برای تامین ماشین‌آلات و تجهیزات تولید مواجه شده‌ایم که امیدوارم امسال این مسئله حل شود و ما این محصول را به مرحله تولید برسانیم و کاملا در بحث اجرای پروژه فشار قوی از واردات بی‌نیاز شویم.

مهم‌ترین دست‌آوردهای شرکت کابل ابهر کدام ها هستند؟

یکی از موفقیت‌های شرکت کابل ابهر، گرفتن رتبه پیمانکاری خطوط انتقال نیرو است. معمولا اصلی‌ترین مشکل و ایراد در مدارات فشار قوی از نصب است، چون کابل با ماشین‌آلات بسیار دقیق و پیوسته و اتوماتیک تولید می‌شود و کابل های ما در مقاطع مختلف عکسبرداری x-ray می شود و ابعادش کاملا کنترل می شود و از نظر الکتریکال قرقره به قرقره تست 100درصدی داریم و احتمال اینکه کابل خراب از داخل فیلترهای متعدد رد شود، بسیار پایین است و معمولا اتفاقی که در نصب خطوط فشار قوی می افتد، این است که یا کابل کشی بد به خود کابل آسیب می رساند یا نصب مفصل است که کار دست است و دقت بالا می خواهد. مثلا در برق منطقه اصفهان پروژه هایی بوده که کابل آسیب دیده و مدارها دچار خطاهای پی در پی شده بودند و هزینه بالایی به کارفرما تحمیل شده است و بنابراین معتقدیم برای جلوگیری از این موضوع بهتر است کار به صورت کلیدی و یکجا به یک شرکت واگذار شود. منطقی است که خود ما که بیشترین تسلط و دانش فنی را روی کابل های فشار قوی داریم، اجرا و نصب پروژه ها را از صفر تا صد خودمان بر عهده بگیریم و تضمین مدار را هم خودمان به مشتری بدهیم.

در زمینه مشتری مداری و خدمات پس از فروش چه خدماتی می دهید؟

در بحث مشتری مداری و خدمات پس از فروش، ما ابداعی در صنعت کابل داشته ایم. درگذشته در ایران کابل ها توسط کارخانه هایی تولید و به دلال‌ها و واسطه های بازار لاله زار واگذار می شد و کار فروش را آنها انجام می دادند. اما، ما اولین شرکتی بودیم که بحث فروش مستقیم را راه اندازی کردیم. نزدیک به 25 نفر در تیم های فروش و مهندسی فروشمان داریم که کارشان، پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتری از زمان فروش و شروع مذاکره است، که در خصوص خدمات فنی و محاسبات کابل ها و حتی انتخاب نوع کابل ها، به مشتری کمک می کنند. البته به غیر از این، سالیانه جدا از واحد فروش، تیم بازاریابی ما که مستقل از فروش هستند به مشتریان ما رجوع می کنند و نظرسنجی از مشتریان انجام می دهند که ببینند چه نکاتی برای بهبود وجود دارد. اخیرا چند کار ارزشمند با همکاری چند شرکت مهندسی و مشاوره بزرگ کشور، انجام شده که کارهای محاسباتی دقیقی در حوزه مدارات فشار قوی صورت داده ایم که تا به حال در کشور با این دقت و کیفیت محاسبات مدارهای فشار قوی انجام نشده است و ضمنا برنامه های آموزشی مدون و جدی برای شرکت های برق منطقه ای در دست اجرا داریم. این خدماتی است که هیچ شرکت کابل سازی در ایران نه می تواند ارائه بدهد و نه اساسا ارائه می دهد.

با مراکز دانشگاهی هم کار می کنید؟

بله، من در کمیته صنعت دانشگاه شریف عضو هستم و با دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران هم ارتباط علمی و پژوهشی دارم. البته خودم به واسطه فعالیت های شخصی، در حوزه استارت‌آپ‌ها سهامدار کارخانه نوآوری هم هستم و اساس آنجا مراکز ارتباطی ماست. در بحث ارتباط با دانشگاه، دو پروژه تحقیقاتی داشته‌ایم که هر دو با موفقیت انجام شده و در حال حاضر با همکاری دانشکده برق و الکترونیک دانشگاه شریف، در حال تعریف پروژه تحقیقاتی جدیدی هستیم. دو پروژه موفق قبلی کارهای تحقیقاتی و مهندسی بوده که حتی مشاورین اروپایی ما از کیفیت و دقت کار مهندسی انجام شده تعجب کرده اند.

صادرات هم دارید؟

بله؛ ما در سال‌های 94 و 95 صادر کننده نمونه ملی شدیم. این مهم، دستاورد بزرگی بود چون عمدتا صادرات غیر نفتی در ایران در حوزه مواد خام و اولیه و فلزات است و اینکه شرکتی با کالای ساخته شده صنعتی در عرصه رقابت ها قرار بگیرد، دستاورد بزرگی است. در 20 سال گذشته نیز هر سال صادر کننده نمونه استانی بوده ایم و به طور متوسط در 5 سال اخیر فکر می‌کنم حول و حوش یک سوم کل صادرات کابل ایران را انجام داده ایم و جایگاه بسیار خوبی در بازارهای منطقه داریم.

به چه کشورهایی کالا صادر می کنید؟

عمدتا عراق بزرگ ترین بازار برای ما محسوب می‌شود. اما به کشورهای ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، عمان و حتی در مقطعی قبل از اینکه مسائل سیاسی مانع شود، به عربستان سعودی که خود بزرگ ترین تولید کننده کابل در منطقه است، صادرات داشته ایم.

نظرتان راجع به برگزاری نمایشگاه صنعت برق ایران چیست؟

بنده در یک دوره سه ساله رئیس سندیکای صنعت برق بوده ام و به همین دلیل ارتباط تنگاتنگی با دوستان وزارت نیرو و تیم برگزار کننده نمایشگاه دارم. به نظرم نمایشگاه های تخصصی در صنایع بالغی که ماهیت b2b , b2g (business to business , business to government) دارند، یعنی متفاوتند با کالاهای مصرفی مثل موبایل، صنایع غذایی، برق و الکترونیک و لوازم برقی خانگی که تغییرات مداوم دارند و هر دم قابل عرضه می‌باشند، شاید کار درستی نباشد که هر ساله برایشان نمایشگاه برگزار شود، چرا که معمولا شرکت‌ها هر سال محصول یا خدمات جدیدی برای ارائه ندارند. صنایع تجهیزات برق چون صنایع بالغی هستند، سرعت تغییر هم در آنها به آن صورت زیاد نیست. در اکثر کشورهای دنیا مانند آلمان که یکی از بهترین‌های سایت‌های نمایشگاهی است، نمایشگاه‌ها هر دو یا سه سال برگزار می شوند. هر ساله برگزار کردن نمایشگاه، حضور شرکت‌ها را کمرنگ می‌کند و شاید شرکت‌ها حرفی برای گفتن نداشته باشند. اما اگر برگردیم به فرمت دوسال یک بار، مقداری شور و شوق هم از جانب مشتری و هم از جانب شرکت ها برای نمایشگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم پشتیبانی ما آماده است تا پاسخگوی سوالات شما باشد
Scroll to Top