نمایشگاه ها

‎اتفاق نظر مشارکت‌کنندگان خارجی در اگروفود بیست و ششم: ‎آثار تحریم ایران را در اگروفود 2019 چندان احساس نکردیم

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته (اگروفود 2019) در حالی در ۳۱ خرداد به کار خود پایان داد که با استقبال شرکت‌های شاخص اقتصادی داخلی و خارجی در صنایع غذایی و صنایع وابسته به آن روبرو شد.

این استقبال  و مشارکت 925 شرکت از 21 کشور جهان شامل 765 فعال اقتصادی ایرانی و 160 شرکت معتبر خارجی از 20 کشور، مهر تاییدی بر برگزاری موفق نماشگاه بیست و ششم اگروفود در اوج تحریم‌های اقتصادی و سیاسی است که این توفیق را بیش از همه باید نتیجه برنامه‌ریزی منسجم و مساعدت و همکاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران و تجربه و کاردانی و روابط گسترده برگزارکننده نمایشگاه شرکت پالار سامانه با مدیریت اجرایی لادن ملکی دانست.

نشریه “اقتصاد و نمایشگاه” در گفت و گویی با چند تن از فعالان خارجی که در نمایشگاه اگروفود مشارکت داشتند، از جمله اتاق بازرگانی ایران و سوییس، اتاق بازرگانی ایران و آلمان، سفارت برزیل به عنوان نماینده این کشورها و همچنین شرکت های هندی و ایتالیایی از نظرات آنها در خصوص نمایشگاه اگروفود و همچنین دستاوردهایشان از نمایشگاه جویا شده است.

هند

آقای وای پین کومار، مدیرعامل شرکت آر.سی. اینداستریز هند، که در زمینه صادرات کنجد در هند فعالیت دارد، در خصوص نمایشگاه اگروفود 98 گفت: اولین بار است که در نمایشگاه ایران شرکت کردیم و باید بگوییم که نمایشگاه پرثمری بود و سال آینده هم در آن شرکت خواهیم کرد. مشتری های خوبی هم در زمینه تولیداتمان پیدا کردیم و مراوده‌های تجاری خوبی را انجام دادیم. در واقع این نمایشگاه توانست اهداف ما را از حضور در تهران محقق کند.

اما نکته ضعف این نمایشگاه جنبه عمومی بودن آن است. در هند و بسیاری از کشورهای دیگر نمایشگاه‌ها مختص فعالان آن صنف هستند و معمولا ورودی گرانی دارند. به طور مثال ورودی نمایشگاه حدودا 400 درهم است و به این صورت است که باید هویت خود را نیز معرفی کنند که از طرف چه سازمانی در نمایشگاه شرکت می کنند. در آنجا همه فقط برای ایجاد روابط تجاری می‌آیند و نمایشگاه‌ جای گردش و وقت گذرانی نیست.

برزیل

آنا ماریا سنا ر. پاسیانی، رییس بخش بازرگانی سفارت برزیل با اشاره به سال دوم حضورش در نمایشگاه اگروفود ایران، گفت: امسال در قالب پاویونی از شرکت های برزیلی در نمایشگاه مشارکت داریم.

وی درباره نمایشگاه اگروفود 2019 ایران افزود: در ابتدا به خاطر تحریم ها نگران بودیم که شاید نمایشگاه مفیدی نباشد اما الان می بینیم اهدافمان از حضور در نمایشگاه به خوبی پیش رفته و افراد تیم خوشحال و خرسند هستند و شرکت‌های برزیلی هم راضی هستند و با بازخورد خوبی به برزیل بر می گردند که به نظرم فراتر از تصور اولیه خود راضی بودند.

وی با بیان اینکه به شرکت‌های خارجی پیشنهاد می کنم که به ایران بیایند و ظرفیت‌ و امکانات بازارهای ایرانی را بشناسند، افزود: به نظرم حضور مستقیم در ایران با چیزی که درباره کشور شما شنیده‌اند فرق می‌کند و در مقابل پیشنهادم برای شرکت های ایرانی این است که به برزیل بروند و با بازار آن کشور آشنا شوند.

هند

میلاد دانا، مدیر بازرگانی شرکت پیام تجارت جشنواره، که نماینده انحصاری یک شرکت هندی در ایران است و به واردات حبوبات و برنج از هند و کشورهای آفریقایی مشغول می‌باشد، نظرش را درباره نمایشگاه اگروفود، این‌چنین بیان کرد: نمایشگاه اگروفود امسال خیلی پرمنفعت بود و توانستیم مشتریان جدیدی پیدا کنیم .

وی با اشاره به دستاوردهایشان از نمایشگاه اگروفود، افزود: مشتریانی که از قبل می شناختیم و حداقل یک سال با آنها کار می کردیم به اینجا آمدند و با آنها مذاکره کردیم و توانستیم محصولاتمان را کامل به آنها معرفی کنیم و قراردادهای جدیدی با مشتریان قبلی‌مان بستیم.

دانا، افزایش روزهای اختصاص داده شده به نمایشگاه و یا افزایش ساعات بازدید را پیشنهاد کرد و گفت: اگر مسئولان بتوانند ساعت‌های بازدید نمایشگاه را بیشتر کنند و فقط متخصصان و کارشناسان و اهل فن اجازه ورود به نمایشگاه داشته باشند، قطعا نمایشگاه کارآمدی بهتری خواهد داشت.

آلمان  

خانم ورا فریچه، مدیر عامل موسسه ماشین آلات بسته بندی و پردازش مواد غذایی و نماینده اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز با اشاره به اینکه از سال 2005 در نمایشگاه اگروفود ایران شرکت کرده‌ایم، گفت: این نمایشگاه مانند سال های گذشته سکو و موقعیت جالب و مهمی برای ما محسوب می‌شود.

ما از طرف انجمن VDMA در ایران هستیم و وزارت اقتصاد ما این امکان را برای کمپانی‌های آلمانی فراهم می‌کند که تحت عنوان Made In Germany در نمایشگاه‌های کشورهای دیگر شرکت کنند. این انجمن به اعضای خود اطلاعات مرتبط را می دهد و آمار را در اختیارشان می‌گذارد و از کشورهای دیگر گزارش تهیه می کند تا تجارت خود را بهتر انجام دهند.

خانم فریچه، با اعلام رضایت از نمایشگاه اگروفود ایران افزود: باتوجه به شرایط سیاسی ایران، فراتر از انتظارات‌مان از اگروفود دست‌آورد داشتیم و از تعداد ملاقات‌های تجاری‌مان راضی هستیم. چون تفاهم و توافق نظر دو طرفه وجود دارد و به صورت حرفه ای و بین‌المللی می دانند چه کنند. اما مشتریان ایرانی هم باید بدانند که آلمانی‌ها با تمام مشکلاتی که وجود دارد، به نمایشگاه ایران اگروفود آمدند و حضورشان را اعلام کردند.

سوییس

شریف نظام مافی، رییس هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و سوییس، با ارزیابی مثبت از نمایشگاه اگروفود 98، گفت: فکر می کنم نمایشگاه امسال باعث شگفتی و تحسین همگان شده است زیرا نمایشگاه بسیار خوب برگزار شد. ما فکر می کردیم که ممکن است نمایشگاه سرد و بی روح و حضور شرکت ها کم باشد، اما می بینم شرکت های داخلی تا حد زیادی جایگزین غیبت شرکت های بین‌ المللی شده‌اند و با حرارت بیش از گذشته در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به غیبت شرکت‌های سوییسی در نمایشگاه افزود: اتاق ایران و سوییس با شرکت در نمایشگاه در واقع جایگزین غیبت شرکت‌های سوییسی شد که به خاطر تحریم‌های بین‌المللی نتوانستند امسال حضور پیدا کنند. فکر می کنم یکی از وظایف اتاق‌های بین‌المللی در محافل اقتصادی بین‌المللی مخصوصا در دوران تحریم این است که جایگزین شرکت‌های بین‌المللی باشند.

نظام مافی با بیان اینکه امسال تصمیم به این گرفتیم که حضور پررنگی داشته باشیم، ادامه داد: در این نمایشگاه برنامه‌های اتاق را معرفی کردیم و همچنین درباره کنفرانس ایران گرین در زمینه زنجیره کل غلات که قرار است در آبان ماه از سوی اتاق بازرگانی ایران و سوییس برگزار شود، اطلاع‌رسانی کردیم.

رییس هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و سوییس به آشنایی با مخاطبان حرفه‌ای و جا افتاده‌ای در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برای سال آینده باید فکر بهتری کنیم چون اینجا راجع به کلیات صحبت می کنیم و باید غرفه آینده مان را تقسیم بندی کنیم بین اصنافی که در اتاق حضور دارند. مثلا این طراحی که در قسمت استارت آپ ها شده برایم قابل توجه بود و به نظرم اتاق می تواند چنین کاری برای شرکت هایی انجام دهد که فعلا علاقه مند به داشتن غرفه های بزرگ نیستند.

وی پیشنهاداتی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر نمایشگاه اگروفود، مطرح کرد و افزود: برای افرادی که حضور پیدا می‌کنند سه چیز مهم است. یکی دسترسی مناسب به غذای لذیذ و سالم که متاسفانه در نمایشگاه در این خصوص ضعف داریم که بتوانیم انتخاب های خوب داشته باشیم.

فکر می‌کنم نمایشگاه باید بیشتر روی آن کار کند و سعی کند برندهای غذایی خوبی که در بازار وجود دارد را در زمان نمایشگاه ها متقاعد کند تا به نمایشگاه بیایند. نکته دوم مسئله اینترنت است. اینترنت سالن ها خوب نیست. این مورد یکی از واجبات است که شرکت‌هایی که می‌آیند باید اینترنت قوی داشته باشند تا هم بتوانند محصولاتشان را نشان دهند و هم بتوانند در زمینه‌های کاریشان در تماس باشند. نکته آخر که همیشه برایم غیر قابل قبول بود و الان بهتر شده سیستم بهداشتی است که باید روی آن کار کنیم چون این واقعا مشکلی جدی برای مشتریان خارجی محسوب می شود.