نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فروش روزانه 800 تن مینو در کشور و منطقه – نشریه اقتصاد و نمایشگاه

دکتر محمدتقی قلندرلکی مدیرعامل شرکت صنعتی مینو خرمدره در گفتگو با نشریه اقتصاد و نمایشگاه اظهار از فروش روزانه 800 تن مینو در کشور و منطقه خبر داد.

گروه صنعتی مینو، هلدینگی صاحب نام در صنعت شیرینی و شکلات ایران است که در سال 1338 خورشیدی در تهران پایه‌گذاری شد و از جمله شرکت‌هایی است که در تولید اولین محصولات شیرینی و شکلات در ایران پیشگام بوده است. این گروه با داشتن 6 شرکت تولیدی شامل صنعتی مینو در زنجان، پارس مینو در تهران، مینو شرق در زاهدان، مینو فارس در شیراز،  شوکوپارس در خرمدره و شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو در تهران  توانسته است در 60 سال فعالیت تولیدی مستمر خود، نامی نیکو در صنعت شیرینی، شکلات، دارویی، آرایشی و بهداشتی از خود به جای بگذارد.

«مینو» به عنوان برندی پویا و همیشه در صحنه، علاوه بر بازار ایران حضور چشمگیری نیز در هجدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات دارد. به همین منظور نشریه “اقتصاد و نمایشگاه” گفت و گویی را با دکتر محمدتقی قلندرلکی، مدیرعامل خوشفکر و خلاق شرکت صنعتی مینو خرمدره به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدی گروه صنعتی مینو، انجام داده است که می‌خوانید.

لطفا از تاریخچه گروه صنعتی مینو و روند شکل‌گیری این مجموعه بفرمائید.

گروه صنعتی مینو در واقع در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 شمسی با راه‌اندازی شرکت پخش خوراک ایران یا همین قاسم ایران فعلی، راه‌اندازی شد و به عنوان نماینده رسمی و انحصاری برندهای برتر جهان در ایران فعالیت خود را شروع کرد. اما از حیث تولید مواد غذایی، دارویی و آرایشی باید عرض کنم که گروه صنعتی مینو در سال 1338 و در تهران با راه اندازی شرکت تولیدی پارس مینو آغاز به کار کرد و تولید انواع تافی، بیسکویت و پفک را در خط تولید قرار داد. با توجه به نیاز جامعه به دارو، در همان سال‌های اولیه راه‌اندازی سایت غذایی، تاسیس شرکت دارویی نیز در دستور کار قرار گرفت. با گذشت یک دهه از تاسیس شرکت پارس مینو، زنده‌یاد علی خسروشاهی، بنیانگذار گروه صنعتی مینو تصمیم به احداث یک شهرک بزرگ تولید صنایع غذایی می‌کند و با توجه به معافیت‌های دولتی تصمیم می‌گیرد که شرکت صنعتی مینو را در خرمدره زنجان و در 54 هکتار احداث کند. پس از آن سهام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت‌های مینو توسط هلدینگ اقتصادی و خودکفایی آزادگان خریداری شد و طرح‌های توسعه کم نظیری در آن به اجرا درآمد. در همین راستا سهام شرکت‌های شوکوپارس و مینو شرق خریداری شد و شرکت مینو فارس نیز در شیراز راه‌اندازی گردید.

از محصولات تولیدی گروه صنعتی مینو بگویید.

گروه صنعتی مینو انواع بیسکویت، شکلات های پذیرایی، صبحانه و تابلت، بیسکویت های شکلاتی، کیک، ویفر، تافی و آبنبات، شربت، پودر ژله، پودر کیک، پاستیل، چوب شور، پفک و اسنک، انواع آدامس های قندی و غیرقندی، قند مایع، مشتقات خرما و سس خرما را تولید می‌کند و از معروف ترین محصولات تولیدی این گروه می‌توان به انواع بیسکویت‌های ساقه طلایی، پفک نمکی مینو، ویفر رنگارنگ، پتی‌بور، بیسکویت ترد، شیرینی دو عددی کام، تک‌تک، یام یام، آدامس‌های شیک و وایت، کیک‌های پم‌پم و نرسی، آبنبات‌های کاکل، شکلات‌ها و آبنبات‌های رسیتال، شربت‌های شوکوپارس، قندمایع و شیره‌ خرمای مینو اشاره کرد.

  • صادرات 800 تن مینو در روز

با توجه به اهمیت صنعت شیرینی و شکلات در اقتصاد کشور «مینو» چه جایگاهی در این صنعت دارد؟

گروه صنعتی مینو در عرصه تولید بیسکویت، بزرگ ترین تولید کننده بیسکویت در ایران است و از سهم تولید روزانه بیسکویت تمام شرکت‌های تولیدی کشور، گروه صنعتی مینو روزانه 260 تن ساقه طلایی تولید می‌کند و سهم تعیین کننده‌ای در این صنعت دارد. در بحث تولید آدامس‌های قندی هم سهم بیش از 50 درصدی دارد و در دیگر محصولات تولیدی نیز «مینو» سهم تاثیرگذار و اثربخشی را در گروه‌های تولیدی صنایع شیرینی و شکلات ایران، به خود اختصاص داده است.

از حیث کیفیت نیز گروه صنعتی مینو نشان برند برتر ملی ایران را از آن خود کرده است و در حوزه تولید بیسکویت و آدامس، نشان شرکت تولیدی سرآمد این صنایع را از مراجع رسمی کسب کرده است. این درحالی است که جایزه های معتبر ملی و رسمی که در حوزه صنایع غذایی و صنعت شیرینی و شکلات به عنوان نشان‌های ملی به شرکت‌های تولیدی اعطا می‌شود؛ به این گروه تعلق گرفته است. این نشان‌ها در بخش‌های تضمین سلامت و کیفیت محصولات، تولید فراتر از بازار و صادرکننده نمونه، گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از وزارت صنعت معدن و تجارت، نشان ملی بهره‌وری از سامانه ملی اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری ایران، لوح کیفیت آزمایشگاه از سازمان غذا و دارو و بسیاری عناوین دیگر، که بر کیفیت، سلامت محور بودن، تولید بالا، رضایتمندی و رعایت حقوق  مصرف کنندگان تاکید دارد، به گروه صنعتی مینو اعطا شده است و نشان از اهمیت و جایگاه کلیدی این گروه در صنعت شیرینی و شکلات کشور دارد.

دستاورد مهم شرکت شما تا کنون چه بوده است ؟

این سوال یک سوال کلی است؛ اگر بخواهیم کوتاه، گویا و در عین حال با درنظر گرفتن کلی گویی سوال طرح شده، پاسخ کلی بدهیم، باید عرض کنم همین که این گروه در طول شصت سال بدون حتی یک روز توقف در خطوط تولید توانسته است از سخت ترین و کمرشکن‌ترین پیچ ها و تلاطم های اقتصادی با صلابت عبور کند و امروز یکی از صنعت‌های سرآمد ایران باشد، یک دستاورد خیلی بزرگ است. این درحالی است که در طول این سال ها، نه تنها از دامنه فعالیت آن کاسته نشده است، بلکه روز به روز پویاتر و باشکوه‌تر ظاهر شده و بر گروه و تعداد محصولات تولیدی آن افزوده شده است. همه این‌ها در شرایطی است که نام و برند «مینو» برای ایرانی‌ها و حتی کشورهای منطقه یک برند معروف، مطمئن و مورد اعتماد است. اینکه مردم روزانه بیش از 800 تن از محصولات تولیدی این گروه را خریداری می‌کنند و کم‌ترین میزان انتقاد و اعتراض از سوی آنها وجود دارد، دستاورد بسیار بزرگی است.

هجدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات

مهم‌ترین برنامه‌های شما برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال در سال 98 چیست؟

افزایش تولید و ایجاد اشتغال، بیشتر مستلزم ایجاد شرایط و بستر باثبات اقتصادی در سطح کلان کشور است. بی شک هرچه اقتصاد کشور باثبات تر باشد ما در این زمینه بهتر و بیشتر می‌توانیم عمل کنیم. با این وجود در تمام شرکت‌های تولیدی گروه، طرح‌های توسعه ای در دست اجرا و اقدام است. در صنعتی مینو خرمدره ما طرح توسعه خطوط بیسکویت به ویژه برای تولید محصولات خانواده ساقه طلایی را با خریداری خطوط تولید به روز، در دستور کار داریم. در صنعتی پارس مینو طرح استحصال دانه کاکائو و خط تولید تمام مکانیزه پیتزا در دست اجرا ست. در شرکت مینو شرق خطوط تافی و بیسکویت، در مینو فارس تولید محصولات جدید و راه‌اندازی خطوط مکمل سبد صنایع غذایی و در شوکوپارس تولید آدامس و محصولات شکلاتی جدید در دست اقدام است.

وضعیت صادرات محصولات شرکت چگونه است؟

صادرات هم یکی از آن بخش هایی است که بستگی به سیاست های کلان اقتصاد کشور و مراودات اقتصادی بین کشورها دارد. گروه صنعتی مینو هم اینک محصولات خود را به پنج قاره جهان صادر می‌کند. کما اینکه سابقه صادرات محصولات مینو در کارنامه اقتصادی کشور بسیار درخشان است. در بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه، هنوز هم تافی و ویفر را با نام «مینو» و فرآورده های حجیم شده بر پایه غلات را به نام «پفک» می‌شناسند. به گواه و گفته بسیاری از مسئولان حوزه اقتصاد و صاحب نظران صادراتی کشور، گروه صنعتی مینو در کشورهای منطقه، اعتبار صنعت شیرینی و شکلات ایران است.

آیا از روش های نوین و جدید در تولید محصولات خود استفاده می کنید؟

بی‌تردید اگر رشد، هم گام با تکنولوژی و به روز کردن تجهیزات، بر اساس رشد جهانی نبود امروز من و شما و ملت عزیز ایران شاهد شصتمین سالروز تولد گروه صنعتی مینو نبودیم. ما تیم ها و کارشناسان فنی بسیار توانمندی داریم که گروه صنعتی مینو را از حیث رشد و شکوفایی تکنولوژی داخلی، بر اساس نیاز تولیدی گروه به خارج از مرزها بی‌نیاز کرده‌اند. «مینو» همانند دانشگاه صنعت شیرینی و شکلات ایران است؛ بسیاری از کسانی که امروز کارخانجات تولید ماشین‌آلات صنایع غذایی را دارند، روزی پرسنل شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی مینو بوده‌اند. حتی بسیاری از گردانندگان بخش‌های کلیدی مدیریتی شرکت‌های صنایع غذایی کشور از بازنشستگان گروه صنعتی مینو هستند. ما خوشبختانه یا به واسطه نیروهای متخصص و تکنسین‌های داخلی و یا خرید تکنولوژی‌های به روز جهانی جزو شرکت‌های سرآمد هستیم. فراموش نکنید که خط تولید آدامس و شکلات که در شرکت صنعتی پارس مینو مستقر است، جزو 5 خط برتر و اول دنیاست. یعنی همان خطی که شکلات را در سوئیس به عنوان قطب شکلات جهان تولید می کند در گروه صنعتی مینو هم مستقر است؛ در خط آدامس هم همین طور هستیم و اولین خط تولید آدامس بدون قند درکشور را «مینو» راه‌اندازی کرده است. در شیراز نیز ما بهترین و به روزترین خط تولید مشتقات خرمایی را داریم.

مینو شکلات شیرینی

با چه موانع و مشکلاتی در مسیر تولید و توسعه شرکت رو به رو هستید؟

نه تنها به نظر بنده، بلکه به جرات می‌گویم، مهم‌ترین چالش این روزهای صنعت کشور وجود یک بی‌برنامگی و بی نظمی در نظام کلان سیاست‌گذاری کشور است. به نظرم دولت باید صرفا نقش نظارتی در تولید و تجارت داشته باشد و در سطح کلان باید موانع تولید و کسب و کار را برطرف کند و بستر را برای تعالی و توسعه کشور فراهم سازد. هرچند افزایش قیمت دلار و نهاده اولیه تولید، خود یک معضل است، اما بی‌ثباتی در قیمت ها، یک معضل فراتر است و دولت باید تلاش کند که ثبات اقتصادی را در کشور حاکم سازد.