نمایشگاه ها به ترتیب موضوعی:

مجری برگزار کننده نمایشگاه لوستر

نمایشگاه لوستر و چراغ‌های تزئینی، هموطنان را به حمایت از لوستر پرکیفیت ایرانی دعوت می‌کند – نشریه اقتصاد و نمایشگاه

بیست و هفتمین نمایشگاه لوستر و چراغ‌های تزئینی با  همت شرکت تعاونی سازندگانی لوستر، آینه و شمعدان و مشارکت لوسترسازان بنام و معتبر ایران، از 12 تا پایان روز 16 دی ماه جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

محمدرضا قره‌یاضی مدیرعامل شرکت تعاونی سازندگان لوستر، آینه و شمعدان در جایگاه برگزارکننده و مدیر این نمایشگاه در گفتگو با «اقتصاد و نمایشگاه» درباره مشخصات، هدف‌ها و آینده نمایشگاه توضیحات مفیدی داده است که می‌خوانید با این توضیح که ایشان خود، از لوسترسازان مجرب و صاحب اعتبار کشور هستند که در قالب شرکت تولیدی روشنایی بیش از چهار دهه سابقه تولید دارند و در طراحی و ساخت لوسترهای بزرگ تالاری، هتلی و مسجد نام و نشانی دارند.

درباره مشخصات فیزیکی نمایشگاه بیست و هفتم به خوانندگان «اقتصاد و نمایشگاه» توضیحات لازم را بدهید.

نمایشگاه بیست و هفتم لوستر و چراغ‌های تزئینی به جای چهار روز در پنج روز از 12 تا پایان روز 16 دی ماه جاری در حال برگزاری است و سالن‌های 7 و 8 و 9 و 10 و 11 و سری 25 و 27 زیر پوشش نمایشگاه هستند. 230 تولیدکننده شامل برندهای معروف و به نام صنعت لوستر در نمایشگاه مشارکت دارند که تولیدات و خدمات خود را در 12 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در معرض مشاهده و قضاوت گذاشته‌اند که 250 مترمربع از این فضا سهم مشارکت‌کنندگان خارجی است.

البته با استقبالی که از سوی تولیدکنندگان لوستر به عمل آمد، می‌توانستیم فضای بیشتری را هم پوشش دهیم اما با محدودیت فضا روبرو بودیم. خلاصه اینکه بنده از زمان ریاست آقای هاشمی‌طبا در نمایشگاه بین‌المللی تا امروز در خدمت نمایشگاه‌های لوستر و چراغ‌های تزئینی بوده‌ام و هستم.

از چه تاریخی عملیات اجرایی نمایشگاه بیست و هفتم را آغاز کردید؟

مقدمات برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم، بلافاصله پس از اتمام برگزاری نمایشگاه بیست و ششم در سال 97 آغاز شد و همکاران من با عشق و علاقه و تحمل زحمات بسیار، در شرایط دشوار تحریم‌ها، برگزاری آبرومندانه‌ و مطلوب نمایشگاه را با مشارکت برندهای معتبر این صنعت فراهم آوردند.

برگزاری نمایشگاه لوستر کار حساس و دقیقی است. نمایشگاه لوستر مانند نمایشگاه فرش و موکت و مبل نیست که کالای حاضر و آماده را به نمایشگاه می‌آورند. تولیدکنندگان باید اجزای لوسترها را در محل نمایشگاه و غرفه خود سوار کنند. برخی لوسترها یک تا دو تن وزن دارند که باید قطعه قطعه سوار و مونتاژ شوند.

من با اغتنام فرصت از ملت ایران دعوت می‌کنم که از نمایشگاه لوستر بازدید نمایند تا به ارزش‌های تولیدات ایرانی در این بخش پی ببرند و با خرید خود از محصولات کشورمان حمایت کنند. حمایت مردم از لوستر ایرانی قطعا هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد و مردم خواهند توانست لوستر زیبا و با کیفیت ایرانی را با قیمت‌های مناسب‌تری بخرند.

تولیدکنندگان لوستر در ایران کار خود را با عشق انجام می‌دهند و معتقدند که در بطن تولیدی که با نور و نورافشانی عجین است، عشق و برکت و نور خداوند جاری و ساری است. با این اعتقاد ایران اکنون یکی از پنج لوسترساز بزرگ در جهان است و با سیاست‌های حمایتی، این صنعت می‌تواند هم کارآفرین و ارزآور باشد و هم هنر و صنعت ایران زمین را به رخ جهانیان بکشد.

صنعت لوستر ما چقدر به طور واقعی صادرات دارد؟

فکر می‌کنم یک درصد صادرات دنیا را داریم که خیلی ضعیف است. رقم آن خاطرم نیست که دقیق بگویم. ولی صادرات داریم. همیشه این را می‌گویم که یک دوچرخه سوار خوب، یک دوچرخه خوب می‌خواهد که لنگ نزند و یک پیست خوب نیاز دارد. این صنعت را باید دولت حمایت کند. کسی که دونده است باید کفش خوب داشته باشد که بدود. اگر بخواهم از نردبان بالا بروم باید پله‌های آن قوی باشد. ما نرده‌بان  را به خوبی طی کرده‌ایم. اما با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی تحمیل شده به مملکت، کار تولید خیلی سخت است و به سختی می‌شود این کار را انجام داد. خیلی هنر می‌خواهد که بتوانیم سرپا بایستیم. خود شما که در این شرایط سخت اقتصادی نشریه منتشر می‌کنید واقعا شاهکار می‌کنید. فقط یادمان باشد که همه ما زیر یک سقف هستیم و اگر قرار است باران ببارد، همه ما خیس می‌شویم. این فشار اقتصادی روی همه ما وجود دارد.

جنابعالی به عنوان کسی که 41 سال است در این صنعت فعالیت دارید، لطفا بفرمائید چقدر از صنعت لوستر ما داخلی است و چقدر ناچار است قطعاتی را وارد کند؟

حتی در شرایط دشوار تحریم، ایرانی جماعت با ذوق و هنر و تفکری که دارد می‌تواند از یک گلدان و یک استکان، لوستر تولید کند. می‌توانیم بهترین کارها را حتی از بهتر از چک اسلواکی و فرانسه تولید کنیم. به شرطی که ابزار و امکانات را داشته باشیم. باید به صنعت ما کمک بشود. الان بهترین کارهای لوستری را در ایران می‌توانیم تولید کنیم. از مردم دعوت می‌کنم بیایند و ببینند ابتکاراتی که ایرانی‌ها به خرج می‌دهند چقدر مهم و دیدنی است.

در صنعت لوسترسازی آیا شرکت‌های استارت‌آپی هم دارید که بخواهند خلاقیت خاصی در این صنعت داشته باشند؟

شرکت تعاونی سازندگان لوستر و دیگر نهادها برای پیوند این صنعت با دانش روز در حال انجام کارهایی هستیم. حتی اگر بتوانیم یک دانشکده در رابطه با این کار تاسیس خواهیم کرد. در صنعت مبلمان این کار را کرده‌اند. در نمایشگاه حاضر هم به صاحبان فکر واندیشه نو در صنعت لوستر، بها داده شده است.

نمایشگاه امسال چه تفاوتی با سال‌های گذشته دارد؟

هر دوره نمایشگاه با دوره دیگر تفاوت دارد. هر سال تجربه بیشتری در برگزاری نمایشگاه کسب می‌کنیم. شاید در این یک سال ده سال فشار اقتصادی بر ما تحمیل شده. وقتی که فشار زیاد باشد ابتکارات بیشتر می شود. با اینکه در فشارهای اقتصادی هستیم ولی همیشه در شرایط سخت است که خلاقیت به وجود می‌آید. می‌گویند همیشه نیلوفر در مرداب گل می‌‌دهد تا بگوید در مرداب هم می‌توانم گل بدهم. کارهای ما با توجه به شرایط امسال فکر می‌کنم فوق‌العاده باشد. زحماتی که افرادمان می‌کشند واقعا به آنها دست مریزاد باید گفت.

امسال احتمالا طرح‌های ابتکاری بیشتری نسبت به سال قبل در نمایشگاه می‌بینیم.

هر چند بر اثر تحریم‌ها و هزینه‌های بالا، مسائل کمرشکنی وجود دارد، ولی بچه‌ها با عشق تولید می‌کنند. این هزینه‌ها را به سختی می‌پردازند تا چراغ صنعت لوستر خاموش نشود.

برنامه‌های جانبی نمایشگاه چه برنامه‌هایی است؟

کارهایی در دست اقدام است. سعی می‌کنیم یک نمونه کوچک کارخانه بلورسازی را در محوطه نمایشگاه راه بیاندازیم تا مردم بالاخص دانشجویان ببینند و از نزدیک با این کار آشنا شوند. مقداری زمان می‌خواهد. کار لوستر کار سنتی بوده. ولی الان باید جوان‌ها بیایند و کارهای فناوری و مبتنی بر دانش خوبی انجام دهند تا بتوانیم موفق‌تر و پایدارتر باشیم.

شما خودتان از تولیدکننده معتبر لوستر، به ویژه لوسترهای بزرگ تالاری، هتلی و مسجدی در ایران هستید که با شعار «بدون نور زندگی وجود ندارد»، بیش از 40 سال است که خانه و کاشانه بسیاری را در این سرزمین روشن کرده‌اید، این ایده‌ها و طرح‌های لوستری که در شرکت شما مشاهده می‌کنیم از کجا می‌آیند؟ طرح‌های طراحان ایرانی است یا الگو برداری از کشورهای دیگر است؟

ما در کشوری زندگی می کنیم که از شرق و غرب و جنوب و شمال با فرهنگ های خاصی زندگی در جریان است. لوستری که ما به شمال ایران و استان‌های گیلان و مازندران می دهم با لوستری که به سیستان و بلوچستان می‌فروشیم فرق می‌کند. هر لوستر را مطابق با فرهنگ و آداب آن منطقه تولید می‌کنیم. تولید لوستر یک روح خاص می‌خواهد و دانشی می‌خواهد که بدانیم چه کنیم. یادم است سال‌های اولیه‌ای که در این کار بودم فردی از کشور عربستان از من لوستر خرید. ایشان هم نمی‌دانست نباید وسط این لوستر مجسمه باشد. مجسمه گذاشتیم و همه را ایراد گرفتند چون نماد مجسمه در عربستان حرام است و اشکال دارد. این‌ها فرهنگ‌هایی است که باید در تولید به آنها توجه داشته باشیم. تجربه 41 ساله به من نشان داده که چه کنیم که بتوانیم جوابگوی همه فرهنگ‌ها باشیم. ما الگو از کشورهای اروپایی می‌گیریم. الگو از کشورهای اروپایی و شرق دور و خاور دور و مراکش می‌گیریم و تولید می‌کنیم.

صحبت خاصی ندارید؟

عرضم این است که دولتمردان موانع را بردارند. کار تولید را راحت‌تر کنند و هرکسی سر کار خودش باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم پشتیبانی ما آماده است تا پاسخگوی سوالات شما باشد
Scroll to Top