“تپسل” محصول شرکت پگاه دادهکاوان شریف، یک شبکه هوشمند تبلیغات دیجیتال است که در سال 94 کار خود را با ارائه سرویس تبلیغات ویدئویی درونبرنامهای، برای اولین بار در ایران، شروع کرد و بعدها دامنه خدمات خود را به طیف وسیعی از راهکارهای تبلیغات دیجیتال گسترش داد. در حال حاضر تپسل با در اختیار داشتن میلیونها کاربر فعال و طیف گستردهای از رسانههای دیجیتال، اعتماد بسیاری از برندهای ایرانی و بینالمللی را به خود جلب کرده است.
تبلیغات نصب اپلیکیشن (CPI) از جمله محبوب ترین نوع تبلیغات دیجیتال در تپسل است. تبلیغات CPA یا عضویت کاربر نیز از جمله خدمات تپسل میباشد. همچنین تبلیغات بنری و ویدیویی از انواع روش های تبلیغات موبایلی تپسل میباشد. تپسل با ارائه هوشمند تبلیغات درون برنامه ای به کاربران، کسب درآمدی پایدار و قابلتوجهی را بدون آسیب به تجربه کاربری برای صاحبان رسانه فراهم میکند و تبلیغات را در فضای دیجیتال به گونهای موثر و بهینه نمایش می دهد.
نشریه “اقتصاد و نمایشگاه” به بهانه برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی با مهندس سعید صادقی، قایم مقام توانمند و پرتلاش شرکت دانش بنیان “تپسل” گفت و گویی داشته است که میخوانید.
فعالیت شرکت تپسل را به طور جامع برای مخاطبانتان توضیح دهید که چه خدمات و محصولاتی را ارائه می دهد؟
شرکت پگاه داده کاوان شریف یک هلدینگ تبلیغاتی است که دارای سه محصول اصلی و جامع در زمینه تبلیغات دیجیتال است . هدف ما این است که کاربر را در فضای دیجیتال در مدیاهای مختلفی که حضور دارد، دنبال کنیم تا بتوانیم پیام رسانه و تبلیغ دهنده را از فروش کالا تا خدمتی که می خواهد در فضای دیجیتال ارائه دهد، به دست کاربر برسانیم. در فضای دیجیتال مارکتینگ هر خدمتی که بشود ارائه داد از جمله تولید محتوا و استراتژی مارکتینگ و جذب مخاطب و تمام کارهایی که یک برند می خواهد در فضای دیجیتال تجربه کند و به آن نیاز دارد را انجام می دهیم.
به طور قطعی کاربر در فضای آنلاین یا در اپلیکیشن های موبایل است یا در وبسایت ها می چرخد و یا در فضای سوشال است. برای هر سه مورد این فضاهای دیجیتال پلتفرم و واحد مستقلی در هلدینگ مان ایجاد کرده ایم که به صورت مستقل کار می کنند و تبلیغات جذاب و بهینه ای را به مخاطبان ارائه می دهند.
در اپلیکیشن موبایل پلتفرم “تپسل” Tapsell را راه اندازی کرده ایم. تپسل شبکه هوشمند تبلیغات موبایل است و بیش از سی هزار اپلیکیشن هستند که ماهیانه از تپسل درآمدزایی می کنند و بیش از 40 میلیون کاربر منحصر بفرد در گوشی موبایل خود از طریق تپسل تبلیغ می بینند. در فضای وبسایت ها با برند “مدیااَد” MediaAd کار می کنیم. در این بخش بیش از هزار وبسایت پرمخاطب در حال همکاری با ما هستند و درآمدزایی می کنند. در فضای سوشال نیز محصولی داریم به نام “تگرو” Tagrow که شبکه اینفلوئنسر مارکتینگ با تمرکز بر روی اینستاگرام را پوشش می دهد. تمرکز تگرو روی این است که میکرو اینفلوئنسرها را جمع کند و سعی کند باتوجه به درخواست آن برند، یک استراتژی محتوایی در بیاورد و میکرواینفلوئنسرها این محتوا را تولید و نشر کنند.
مشتریان شما بیشتر در کدام دسته و صنف هستند؟
طبیعتا چون تخصص ما دیجیتال مارکتینگ است و فضایی که در آن تبلیغات می کنیم فضای دیجیتال است بیشتر کسب و کارهایی که صاحب اپلیکیشن هستند یا در حوزه آی تی فعالیت می کنند و تبلیغات انجام می دهند، مشتری ما هستند، ولی اعتقاد داریم که کالاهای مصرفی و خوراکی و برندهایی که تبلیغاتشان را در سطح بیلبوردهای شهر می بینیم و همچنین حوزه های مختلف از جمله بانک ها در این فضا می توانند بهینه تر و دقیق تر فعالیت کنند. در فضای آفلاین یعنی وقتی تبلیغ یک برند را در بیلبورد و تلویزیون می بینید امکان اکشن وجود ندارد اما در فضای آنلاین امکان واکنش مخاطب وجود دارد که به راحتی برای ما قابل پیگیری است و اینکه چطور این واکنش را به سمت جذب مشتری در فضای تبلیغات هدایت کنیم تخصص ما است.
برای اینکه فعالیت تبلیغاتی شما به ضد تبلیغ منجر نشود، چه برنامه ای دارید؟
جذابیتی که فضای آنلاین دارد این است که می شود کاربر را ردیابی کرد. ما در شرکت تپسل تیم قدرتمند هوش مصنوعی از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف را ایجاد کرده ایم و دیتای رفتاری کاربر را جمع آوری می کنیم. واکنش هایی که از سوی کاربران نسبت به تبلیغات صورت می گیرد، جمع آوری می شود. مثلا کاربری نظرش به تبلیغات شبکه های اجتماعی نزدیک تر است و یا علاقه مند به نصب اپلیکیشن های فروشگاه های اینترنتی است. این رفتارها با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی تحلیل و سعی می شود تبلیغات مرتبط تری در طول زمان به کاربر نشان داده شود تا تبدیل به کاربر سوخته نشود. بحث دیگر یکپارچه سازی است که در واقع پلتفرم آنلاینی وجود دارد و به برند پنلی داده می شود که می تواند همه اطلاعات از جمله محتوای منتشر شده، کلیک ها و اکشن های اتفاق افتاده و … را به صورت جامع ببیند.
همچنین ما در شرکت پگاه اخیرا بر روی سرویس آنالیتیکس موبایل متریکس سرمایه گذاری کرده ایم که این سرویس به اپلیکیشن های بزرگ و کوچک کمک می کند تا رفتار کاربرانشان را در اپ ردیابی و تحلیل کنند.
چه تغییری در بازار تبلیغات آنلاین قبل و بعد از فعالیت تپسل و مدیااد ایجاد شده است؟
طبیعتا هر برندی که دارای خدمات و کالایی برای عرضه به مخاطب می باشد، علاقه مند به دستیابی به مخاطبان هدف خود است. در فضای دیجیتال به دلیل قابل ردیابی بودن کاربران و تنوع رسانه ها و همچنین امکان تحلیل رفتار کاربران، می توان به مخطبان هدف یک برند نزدیک شد و آنها را پیدا کرد.
تپسل و مدیااد به عنوان دو شبکه هوشمند در فضای اپلیکیشن ها و وبسایت ها علاوه بر اینکه برای تبلیغ دهنده ها بسیار مفید بوده و امکانات گسترده ای برای تبلیغات در فضای دیجیتال را به آنها می دهند، تا کنون باعث ایجاد بیش از 10 هزار اشتغال درآمدزا برای توسعه دهندگان ایرانی اپلیکیشن و سایت شده اند. همانطور که میدانید یکی از راه های درآمدزایی بسیار مناسب برای تمامی رسانه ها نمایش تبلیغات است و تپسل و مدیااد این امکان را به راحتی برای آنها فراهم کرده اند.
همچنین گفتن این مطلب خالی از لطف نیست که تا قبل از ورود تپسل و مدیااد به بازار تبلیغات آنلاین، تبلیغات نتیجه گرا و هدفمند توسط دیگر شبکه های تبلیغاتی ارائه نمی شده است و برندها از این نوع خدمت رسانی محروم بودند.
آیا مشکلات و موانع بر سر راهتان داشته اید؟
مشکلات و موانع کم نیست. مالیات و هزینه های مربوط به آن، بیمه و تحریم ها همه موانعی هستند که سرعت گیر پیشرفت ما هستند. اگر دولت بخواهد که بخش خصوصی رشد کند باید به شرکت های دانش بنیان بهای بیشتری دهد و قوانین بیمه و مالیاتشان را شفاف کند و یا معافیت مالیاتی و بیمه برایشان در نظر بگیرد.
رقیب هم در زمینه کاری خودتان دارید؟
سوال خوبی است. در فضای اپلیکیشن ها تقریبا می توان گفت “تپسل” نزدیک به 80 درصد سهم بازار را دارد. یعنی در فضای اپلیکیشن ها رقیبی برای خودمان متصور نیستیم. در ابتدا رقبایی بودند اما به تدریج سهم بازارشان کم شد ولی ما با سرویس دهی مطلوبی که توانستیم به اپلیکیشن های موبایل بدهیم و از آن سو درامدزایی مناسبی که برای آنها حاصل شد، سهم زیادی از بازار را از آن خود کردیم. در “مدیااد” نیز نزدیک به 60 درصد سهم بازار را داریم و پلتفرم “تگرو” نیز فعلا بدون رقیب می تازد!
کدام سایت ها و اپلیکیشن ها مشتریان شما هستند و از طریق تپسل و مدیااد کسب درآمد می کنند؟
ورزش سه، خبرگزاری فارس، فرارو، نود سایت هایی هستند که انحصارا دست مدیا اد هستند. در اپلیکیشن ها هم بازی پر مخاطب آمیرزا، تلوبیون، فوتبالی، زاپیا و بازی محبوب کوییز آو کینگز تحت پوشش تپسل هستند.