نمایشگاه ها

مهرداد شاملو مدیرعامل فراکاو

مهرداد شاملو مدیرعامل هلدینگ فراکاو: وب سایت «ورزش3» معیار کیفیت اینترنت در ایران شده است – نشریه اقتصاد و نمایشگاه

شرکت فراکاو که از چند سال پیش با عرضه وبسایت ورزش 3 بین ورزشی‌ها به یک علاقه روزانه و برند محبوب تبدیل شد، اکنون با ارتقای آن به بخش‌های دیگری همچون تماشا و آنتن که اختصاص به موضوعات ویدئویی داشتند جایگاه خاص‌تری یافته است.

مهرداد شاملو، مدیرعامل این مجموعه فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و MBA از دانشگاه خوارزمی است که شاید بتوان از او به عنوان یکی از جوانترین و در عین حال موفق‌ترین و خلاق ترین کارشناسان در زمینه جذب مخاطب یاد کرد. این مدیر جوان در گفتگو با «اقتصاد و نمایشگاه» به چگونگی شکل‌گیری این هلدینگ و اعتماد مخاطبان به آن، فارغ از رنگ‌ها و تمایلاتی که با دو قطبی و چند قطبی شدن فوتبال به وجود آمده، پاسخ داده است.

شاملو در ابتدای صحبت‌هایش می‌گوید که وبسایت و اپلیکیشن محبوب این هولدینگ “آنتن” نزدیک به 5 میلیون کاربر رجیستر شده دارد که همین امر را می‌توان عامل پیش برنده و اعتبار دهنده به آن تلقی کرد. به گفته شاملو هلدینگ فراکاو در قالب شرکتی دانش بنیان اقدام به تولید نرم افزار و زیرساخت‌های سرویس‌دهی به مخاطبان در فضای مجازی می‌نماید. در حال حاضر سرویس “آنتن” به لحاظ تعداد مخاطب، مدیوم اول فارسی‌زبانان برای مشاهده رویدادهای ورزشی در قالب برنامه‌های زنده، محتوایی تولیدی و غیرتولیدی در فضای مجازی است. آنتن بیش از 4 میلیون و هفتصدهزار کاربر رجیستر شده دارد. یکی از ویژگی‌هایی که باعث جذب مخاطب فراوان شده این است که آنتن در حال حاضر به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و مسابقات ورزشی در بیشتر رشته‌ها و بازی‌های فوتبال ایران و لیگ های جهانی را به صورت زنده پخش می کند.

مدیرعامل این مجموعه در پاسخ به این سوال که جایگاه حرفه‌ای محصولات و خدمات خود را در بازار چگونه ارزیابی می‌کند، می‌گوید: محصولاتی که در فراکاو تولید می‌شود بر اساس نیاز مخاطبان و طرح‌های توسعه‌ای است که در مجموعه بررسی و انجام می‌شود. شاید ویژگی خاصی که فراکاو را از سرویس‌دهندگان دیگر متمایز می‌کند، قدرت پذیرش تعداد زیاد کاربر همزمان است. به طور مثال شما برای مشاهده یک بازی فوتبال با حساسیت بالا می‌توانید تا بیش از یک میلیون کاربر همزمان را تجربه کنید. اگر زیرساخت قوی و نرم‌افزارهای توسعه یافته توسط همکاران فنی ما مهیا نگردد، سایت خودبخود توان این حجم مخاطب را نداشته و به اصطلاح down می‌شود. ما در فراکاو به سرویس‌دهی در حجم‌های زیاد مشغول هستیم. تجربه این کار از وبسایت اصلی ما که “ورزش 3” است، حاصل آمده است. خوشبختانه به رغم افزایش ترافیک در زمان‌های مختلف تاکنون مشکلی برای سرویس‌دهی به مخاطبان همزمان نداشته ایم. این ماحصل خلاقیت و تجربه بیش از ده سال همکاران ما در مجموعه است و خوشحالیم که توانسته‌ایم خوراک اصلی ورزشی‌ها در تولید محتوا و … را با کمترین مشکل و دردسر در اختیارشان قرار دهیم.

کیفیت، ضامن ماندگاری و توسعه در بازار

با توجه به رشد بالا و افزایش تعداد رسانه‌های مجازی و نوشتاری و وبسایت‌ها، اینکه یک مجموعه، موفق به کسب و تداوم رضایت مخاطبان خود طی این سال‌ها شود نیازمند بررسی همه جانبه است. مهرداد شاملو به عنوان مدیرعامل 3 مجموعه آنتن، ورزش سه و تماشا در خصوص اینکه چطور موفق به همراه کردن مخاطبان طی این سال‌ها شده است می‌گوید: باید توجه داشت که رضایت همیشگی در مجموعه‌ای که مخاطبان آن علاقمندان به ورزش هستند کاملا دشوار خواهد بود. مخاطبان طیف زیادی از افراد با سلیقه و تمایلات مختلف هستند که چندین رشته ورزشی، تیم و حتی بازیکنان را در بر دارد و هر گونه اشتباهی در این زمینه می‌تواند اعتماد کلی مخاطب را سلب کند. با این حال اصولا وقتی سرویس خوب کار می‌کند، همین کار مطلوب، بهترین توصیف برای کیفیت آن است. ما معتقدیم سرعت عمل در انتشار محتوا و سرویس‌دهی فنی مناسب و بعضا غیر قابل رقابت در بازار، کیفیت را تضمین خواهد کرد. بعضا رایج است که افراد برای تست اتصال به اینترنت، وب‌سایت “ورزش 3” را امتحان می‌کنند و اگر سایت بالا آمد، مطمئن می شوند که اینترنت شان وصل است. خب، این موفقیت ها و جلب اعتماد مخاطبان حاصل تلاش‌های شبانه روزی و تحقیق و توسعه در بازار است.

مدیرعامل این هلدینگ در بخش دیگری از توضیحات خود اشاره‌ای به بستر اقتصادی آن نیز می‌کند و در این‌باره می‌گوید: سرویس دیگر رسانه گستر، وبسایت “بازار 3” می باشد که علاوه بر پیراهن های ورزشی تیم ملی و تیم های داخلی، اقلام طرفداری در آن در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد و در تلاش است با قیمتی مناسب و صرف زمان کمتری آن را به شکل ویژه در اختیار متقضاییان قرار دهد.

آیا این مجموعه بلندپروازی‌های دیگری نیز در سر خواهد داشت؟

پاسخ مدیر هلدینگ به این پرسش این است: طبعا تبدیل شدن به رسانه اول آنلاین فارسی زبانان دنیا، جزو اهداف این موسسه است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که علاوه بر ایران، ما در افغانستان هم جزو ده سایت برتر این کشور هستیم. بسیاری از مراجعات ما از خارج از مرزهای ایران است و این نشانگر عملکرد حرفه‌ای مجموعه و اعتمادی است که برای مخاطب شکل گرفته است. ما برای نیل به اهداف بلند مدت مجموعه، مدام در حال بررسی نیازهای بازار و تحقیق و توسعه هستیم و به لطف پروردگار و تلاش همکاران صمیمی و کار بلد مجموعه در حال نیل به این اهداف می‌باشیم.

و در پایان مدیرعامل هلدینگ فراکاو برای توسعه فعالیت بخش خصوصی در این حوزه به فعالان این بخش توصیه می‌کند: علاوه بر پشتکار، مهم‌ترین انگیزه حضور در این عرصه، گسترش بازار و نیازی است که نمی‌توان برایش محدوده و چارچوبی مشخص کرد. طبعا با شرایط اقتصادی کنونی کسانی که می‌خواهند در فعالیت در این عرصه وارد شوند، فضای رقابتی زیادی را تجربه خواهند کرد لکن نیاز بازار می‌تواند آنها را به سمت بهبود سرویس و توسعه آن سوق دهد. این عرصه نیازمند صبر بالا و تداوم فعالیت برای موفقیت دارد و اینکه بتوان اعتماد مخاطب را در همه لحظات موردتوجه قرار داد و به آن احترام گذاشت.