نمایشگاه ها

دکتر محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت:

بانکداری دیجیتال در سال‌های آینده یک ضرورت است

برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه، فرصتی شد تا در گفت‌و‌گو با دکتر محمد بیگدلی درباره عملکرد مدیریتی و آینده ترسیم‌شده در برنامه‌های بلند‌مدت بانک ملت پرسش‌هایی مطرح کنیم.

لطفا خلاصه‌ای از سوابق مدیریتی و تحصیلی خود را بیان کنید. مهم‌ترین دستاورد‌های‌تان در دوران مدیریت قبل از عهده‌داری سمت مدیریت عاملی بانک ملت چه بوده است؟

در تاریخ ۲۲/۰۹/۱۳۶۶ به استخدام بانک ملت درآمدم و مراتب تحصیلی خود را در مقاطع کار‌شناسی در رشته حسابداری، کار‌شناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی و دکتری خود را در رشته اقتصاد گرفته‌ام.در خصوص سوابق مدیریت و شغلی نیز در رده‌های مختلف صف و ستاد و از پایین‌ترین رده سازمانی (متصدی امور بانکی) تا معاون و ریاست شعبه، ریس حوزه و معاونت منطقه و مدیریت استان، در استان‌های مختلف مشغول فعالیت بودم و همچنین در رده مدیریت ارشد همچون مدیر امور و معاونت مدیرعامل در امور شهرستان‌ها، عضو هیات مدیره، ریاست هیات مدیره و در حال حاضر افتخار دارم تا با سمت مدیر عامل بانک به ملت عزیز و سرافراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت کنم.

از جمله اهم اقدامات بنده در کنار دستاورد‌های مالی و بانکی در سمت‌های مختلف می‌توان به مواردی از قبیل شناسایی نیروهای مستعد در اقصی نقاط کشور، جانشین پروری، برنامه‌محور و برنامه‌پذیر کردن، ایفای نقش رهبری در کنار نقش مدیریت، انتقال تجارب به مجموعه تحت نتظارت، آموزش همکاران و… اشاره داشت

در مدتی که مدیریت بانک ملت را بر عهده گرفته‌اید، چه تغییر و تحولاتی در ساختار مدیریتی و اجرایی بانک به اجرا گذاشته‌اید و عملکرد بانک از نظر ارائه خدمات و نیز منابع و وصول مطالبات در این دوره چه تغییراتی نسبت به قبل از آن داشته است؟

در زمان تصدی بنده، بانک در چهارسپرده رتبه نخست بانکهای خصوصی و رتبه دوم نظام بانکی را در اختیار داشت و در سپرده جاری و مصارف نیز دارای جایگاه نخست شبکه بانکی کشور و در شاخص‌هایی نظیر نسبت مطالبات غیرجاری به جاری نیز بهترین شرایط را در نظام بانکی تجربه می‌کرد.

لذا در مدت ۴ ماهه پایانی سال ۹۶، استراتژی حفظ و ارتقای جایگاه رقابتی بانک در کلیه شاخص‌های عملکردی در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس رشد بیش از ۷ % در مجموع سپرده‌ها و رشد بیش از ۵. ۷ % در منابع غیرهزینه‌زای ارزی بانک نسبت به زمان تصدی محقق شد.

ضمن آن که رشد بیش از ۱۹. ۶ % بانک در حساب جاری نیز موجب بهبود کیفیت منابع بانک و تعدیل قیمت تمام شده پول بانک شد و نتیجتاً در پایان سال رشد بیش از ۱۷. ۸ % در چهارسپرده خصوصی حاصل شد و جایگاه بانک در منابع ارزی و کل منابع در بین بانکهای تجاری ارتقاء یافت.

برنامه دیگر بانک ملت که به تازگی منتشر شده، شعب تمام دیجیتال است. درباره ویژگی‌های این سیستم توضیح بدهید؟

این مدل از بانکداری با بهره‌گیری از ابزار نوین، جذاب و مورد نظر مشتریان طراحی می‌شود و به عنوان نسل سوم بانکداری پس از بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیک است که با توسعه نفوذ اینترنت و افزایش کاربران شبکه‌های مجازی رونق گرفته و آینده بانکداری خواهد بود.

نقطه پرگار و پایگاه اصلی و اساسی در این نوع از بانکداری، مشتری و نیازهای اوست؛ بدین معنا که صرفات محصولات و خدمات بر اساس نیاز مشتری ترسیم و تولید می‌شود. با توجه به شرایط موجود، حرکت در مسیر پیاده سازی بانکداری دیجیتال در سالهای آینده یک مزیت نخواهد بود بلکه ضرورت و الزام بانکداری است.

مدل کسب و کار بانکداری دیجیتال بر استراتژی، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی تاثیرگذار است و نیازمند تغییر الگوی ذهنی لایه‌های مختلف بانک نسبت به شیوه بانکداری است.

باتوجه به نیاز بخش‌های مختلف تولیدی به نقدینگی و سرمایه در گردش، بانک ملت برای حمایت از بخش‌های تولیدی چه طرح‌ها و برنامه‌هایی دارد؟

به‌رغم این که بانک ملت در جذب چهار سپرده خصوصی رتبه دوم شبکه بانکی را در اختیار دارد، ولی در اعطای تسهیلات بیشترین سهم را داشته و رتبه نخست شبکه بانکی کشور را در اختیار دارد که نشان‌گر نقش و جایگاه بانک در حمایت از تولید، صنعت، اشتغال و نقش آفرینی در اقتصاد کشور است.

از سوی دیگر عملکرد اعتباری بانک در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ % از تسهیلات بانک به بخش تولید و صنعت تخصیص داده شده که نقش بسزایی در رونق تولید و اشتغال کشور دارد. در سال ۱۳۹۷ نیز – که مزین به سال حمایت از کالای داخلی است – بانک مصمم و متعهد است که در اجرای سیاست‌ها و راهبردهای سال جاری نقش‌آفرینی کند.

در این راستا برنامه جامعی در حال نگارش است که بر اساس آن ضمن ایجاد تقاضا برای کالای داخلی از طریق اعطای تسهیلات خُرد در قالب کارت خرید اعتباری و سایر تسهیلات نسبت به حمایت از تولید و صنعت اقدام خواهد کرد و از سوی دیگر در بخش حمایت از تولید نیز تسهیلات خود را معطوف به زنجیره تامین محصولات و تولیدات ملی می‌نماید و توجه صرف به تولید‌کننده نهایی نخواهد بود بلکه هر یک از تامین‌کنندگان (واحدهای تولیدی) که در زنجیره تولید نقش دارند به عنوان حلقه از زنجیره تامین مورد توجه بانک خواهند بود. ضمنا تسهیل و تسریع در صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها با هدف حمایت از کالای داخلی در دستور کار بانک است.

بانک ملت در حال حاضر چه میزان شعبه در ایران و خارج کشور و چه تعداد پرسنل دارد و شیوه نظارت مدیریت بانک بر این شعبه‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان چگونه است؟

در حال حاضر بانک ملت با بیش از ۸۷۷۰۰۰ نقطه تماس با مشتریان شامل: ۱۵۷۷ شعبه داخلی و ۵ شعبه خارج از کشور، ۶۹۳ باجه، ۵۰۰۰ خود‌پرداز، ۸۵۳۰۰۰ دستگاه کارتخوان و ۱۷۳۰۰ درگاه پرداخت (VPOS) فعالیت می‌کند و تعداد کارکنان رسمی و شرکتی نیز بیش از ۲۵. ۰۰۰ نفر است.

بانک ملت بعه عنوان بانک پیشرو در بانکداری الکترونیک بوده، به نحوی که اکنون بیش از ۹۵ % از تراکنش‌های بانک در بستر فضای مجازی و از طریق درگاه‌های مختلف از جمله بانکداری اینترنتی، همراه بانک، خود‌پرداز و… انجام می‌شود، به حدی که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ تعداد تراکنش‌های بانک به ۲۳میلیون تراکنش در روز رسید که به ازای هر دقیقه حدود ۱۶هزار تراکنش غیرحضوری انجام شد. در چنین شرایطی نظارت و کنترل بانک نیز به صورت الکترونیکی و بازرسی از راه دور خواهد بود.