نمایشگاه ها به ترتیب موضوعی:

نمایشگاه و مشارکت‌کنندگان با هم رشد می‌کنند

نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، عایق‌ها و ماشین‌آلات وابسته، از سوم تا ششم بهمن ماه جاری در حالی یازدهمین دوره خود را برگزار کرده است که شرکت نمایشگاهی آسیا پاسارگاد خاورمیانه از نخستین دوره تاکنون مسئولیت برگزاری آن را برعهده داشته فعالان این صنعت بنیادی با برنامه‌ریزی و همت خانم مهندس مریم توکلیان مدیرعامل خوشفکر و خلاق شرکت سال به سال شاهد رشد همزمان نمایشگاه و توسعه کسب و کار مشارکت‌کنندگان بوده است.

خانم مهندس مریم توکلیان در گفتگو با «اقتصاد و نمایشگاه» توضیح داده است که چگونه این نمایشگاه در ادوار گذشته هم خودش رشد داشته و هم باعث توسعه فعالان تولید و تجارت این بخش شده است.

این گفتگو را بخوانید.

نمایشگاه یازدهم قیر و آسفالت چه تمایز مشخصی با دوره‌های گذشته خود دارد؟

كار متفاوتي كه امسال انجام داديم با فعاليت بيشتر در شبكه‌هاي اجتماعي و ارتباط با شركت‌ها و افرادي‌كه در زمينه تجارت قير و عايق در سطح دنيا فعاليت مي‌كنند، حلقه‌اي بزرگتر از ايران را مديريت كرديم.

در نمايشگاه امسال ١٣٠ شركت در فضايي بيشتر از ١٢٠٠٠ متر مربع حضور دارند و نمايشگاه امسال با رشد ٢٠ درصدي مواجه است.

در زمینه کارگاه های آموزشی، کارگاه‌هایی در زمینه عایق‌های رطوبتی و استانداردها و نمونه‌برداری از آنها و استفاده از الاستومرها در عایق‌های رطوبتی سردسیر و خودچسب برای اصلاح انعطاف‌پذیری‌شان داریم که آقای مهندس کاظمینی و خانم دکتر جلالی آن را برگزار می‌کنند. کارگاه استاندارد عایق‌های رطوبتی را آقای مهندس اخوان با مهندس کاظمینی و خانم دکتر جلالی برگزار می‌کنند. کارگاه دیگری داریم که آقای مهندس صباغ برگزار می‌کند که مروری بر تکنولوژی‌های نوین آسفالت است. دو کارگاه ویژه در خصوص قیرهای PG و قیرهای پلیمری و استفاده از آنها در تکنولوژی‌های جدید راهسازی هم پیش‌بینی شده که آقایان دکتر مقدس‌نژاد و نظر بیگی آن‌ها را برگزار می‌کنند.

برای مشارکت‌کنندگان چه تسهیلاتی قائل شده‌اید؟

شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها با نرخ‌های ویژه شرکت کرده‌اند. برای انجمن‌های مختلف و اتحادیه‌ها و انجمن‌هایی که در استان‌ها فعالیت می‌کنند فضای رایگان در نظر گرفته‌ایم. برای شرکت‌ها پکیج‌های تبلیغاتی متنوع در فضای مجازی در نظر گرفته‌ایم که در شبکه‌های مجازی تبلیغات آنها را از قبل از نمایشگاه به طور گسترده انجام داده‌ایم. کنفرانس‌ها و رویدادهای مرتبطی در خارج از کشور به اجرا گذاشتیم. به عنوان نمونه  هفته گذشته در دوبی در رویدادی شرکت کردم تا بتوانم یک سری هیئت‌های تجاری را به ایران دعوت کنم و قرار شد تعداد زیادی از مخاطبین از بخش خارجی هم در نمایشگاه حضور پیدا کنند تا بتوانند قراردادهای تجاری خوبی با شرکت‌ها ببندند. در زمینه بازدیدکننده‌ها هم اطلاعاتی را که نیاز دارند در اختیارشان قرار می‌دهیم و کارگاه‌های آموزشی به صورت تخصصی هم برای شرکت‌کننده‌ها و هم برای بازدیدکننده‌ها برگزار می‌کنیم. این کارگاه‌ها ترویجی آموزشی است و این یعنی استفاده از ابزارهای جدید و دستگاه‌های جدید و تکنولوژی‌های جدید دستگاه های جدید.

همچنین جلسات پرسش و پاسخ متنوعی در نظر گرفته‌ایم و مسئولین مختلفی را به نمایشگاه دعوت کرده‌ایم که مدیران و فعالان صنعت و تجارت می‌توانند با مسئولین به طور مستقیم صحبت نمایند و چالش‌ها و موانع موجود در صنعت و تجارت را مطرح کنند.

برای نمایشگاه امسال چه شعاری برگزیده‌اید؟

یک شعار برای نمایشگاه تعریف کرده‌ایم. چون 11 سال است که این نمایشگاه رابرگزار می‌کنیم و بنده افتخار این را داشته‌ام که از اولین سال مسئولیت اجرای این نمایشگاه را بر عهده داشته باشم. به تدریج که سال‌ها می‌گذرد رشد شرکت‌ها را می‌بینم. شرکت‌هایی بوده‌اند که در کار ترید قیر بوده‌اند و بعد از گذشت 10 دوره که به صورت مداوم در نمایشگاه شرکت کرده‌اند می‌بینم آن شرکت صاحب کارخانه شده و کارخانه‌اش توسعه پیدا کرده. ماه به مرور رشد این صنعت را دیده‌ایم. تولیدکننده‌ای بوده که در داخل ایران فعالیت داشته و الان به صورت صادرکننده بزرگ دستگاه در منطقه مثلا در ازبکستان شناخته شده است. یعنی طی این 11 ساله، هم رشد نمایشگاه و هم رشد مشارکت‌کنندگان را دیده‌ایم. من فکر کردم هیچ شعاری بهتر از این نیست که «ما باهم رشد می‌کنیم» و درختی را طراحی کرده ایم که علاقه دارم این طرح چاپ شود. این طراحی خیلی هوشمندانه است که هم شعار نمایشگاه و هم المان نمایشگاه امسال است.

چه موانعی در کارتان دارید؟

موانعی که پیش روی ما هست دو موضوع می‌باشد. یکی تحریم‌هاست که در این صنعت هم تاثیر خود را گذاشته و تولیدکنندگان ما با کمبود مواد اولیه روبرو هستند و در تامین برخی مواد اولیه مشکلاتی داشته‌اند که روی تولیداتشان تاثیر می‌گذارد. صادرکنندگان ما به دلیل مسائلی که در زمینه انتقال ارز و LC دارند، محدودیت‌هایی دارند و هیئت‌های تجاری که به ایران دعوت می‌کنیم با وجود اینکه خیلی فعالیت کرده‌ام و هیئت‌های زیادی را دعوت کرده‌ام، متاسفانه مسائل حاشیه‌ای و سقوط هواپیمای اوکراین و لغو پروازها، نمایشگاه ما را تحت تاثیر قرار داده است. برخی هیئت‌های تجاری تایید 100 درصدی به من داده بودند و الان نمی‌دانم چه تعدادی می‌آیند. برخی جرئت نمی‌کنند بیایند. اینها مسائلی است که دست ما نیست و مسائل حاشیه‌ای است که روی بازدیدکنندگان نمایشگاه تاثیر می‌گذارد. همیشه در بخش خارجی مشارکت‌کننده‌هایی از کشورهای خارجی داشته‌ایم ولی باز به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ایم امسال شرکت‌های خارجی را جذب کنیم. یکی از موضوعات دیگری که می‌خواستم بگویم نمایشگاهی که به صورت موازی تعریف می‌شود اثر بسیار نامطلوبی روی نحوه برگزاری نمایشگاه می‌گذارد. ما به هیچ عنوان اعمال زور به شرکت‌ها نمی‌کنیم. شرکت در نمایشگاه ما اختیاری است و شرکت‌ها به خاطر توسعه تجارت در نمایشگاه ما شرکت می‌کنند و آنهایی که مشتری دائمی ما هستند حتما رضایتشان حاصل می‌شود. ولی نمایشگاهی اخیرا به نام نمایشگاه پایین دستی صنعت نفت تعریف شده که من قصدم این است که بعد از برگزاری این نمایشگاه به صورت جدی در باره آن نمایشگاه صحبت کنم. بخش قیر این نمایشگاه پایین دستی نفت را اتحادیه صادرکنندگان نفتی برگزار می‌کند و به نوعی موضوع جبر هم روی آن وجود دارد. علاقه ندارم وقتی سال‌ها این درخت را پرورش داده‌ایم و به اینجا رسانده‌ایم شرکت‌ها پراکنده و سردرگم شوند و بگویند اتحادیه گفته آنجا شرکت کنیم. در سال اول مطمئنا آن نمایشگاه رقیب ما نشده ولی در سال‌های بعدی از برخی موضع قدرت و حاکمیت که استفاده می‌کنند تاثیر نامطلوب می‌گذارد، چون بخش عایق و قیر که در پالایشگاه‌ها به آنها صنایع پایین دستی نفت گفته می‌شود، به کارخانجات دیگری داده می‌شود و در تولید محصولات دیگری از آنها استفاده می‌شود که در اصطلاح به آنها صنایع پایین دستی نفتی گفته می‌‌شود. نمی‌دانم وقتی چنین موضوعی وجود دارد چرا نمایشگاه پایین دستی دیگری تعریف می‌شود. اگر قرار باشد یک نمایشگاه در زمینه تجهیزات تعریف شود، مختص تجهیزات نفتی باشد ولی اگر قرار باشد روی بخش قیر هم تمرکز کند چون در صنایع دیگری حالشان خوب است و نمی‌دانم تا چه زمانی این وضعیت مطلوب می‌ماند، اگر به تدریج روند فعالیت مان را به این سمت بیاوریم با موضوعات نامطلوب هم که در جامعه وجود دارد به نمایشگاهی که سال‌های سال آن را پرورش داده‌ایم لطمه می‌زند. اما در آخر بگویم با وجود همه موانعی که بر سر راه این نمایشگاه بوده یک رشد 20 درصدی را در نمایشگاه امسال داشته‌ایم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم پشتیبانی ما آماده است تا پاسخگوی سوالات شما باشد
Scroll to Top