EXHIBITIONS NEWS

نمایشگاه ها

علی مرادی رئیس هیات مدیره انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی:

انجمن‌های تخصصی خصوصی راه توسعه صنعت نمایشگاهی را هموار و کوتاه می‌کنند

علی مرادی در جایگاه رئیس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران معتقد است که صنعت نمایشگاهی ایران در صورتی که از تصدی دولت به درآید و مسئولیت آن مثل اکثر کشورهای موفق و پیشرو در این زمینه تمام و کمال به بخش خصوصی متخصص محول شود، می‌تواند مسیر رشد و توسعه را سریع از و بدون انحراف بپیماید و از گردش مالی 900 میلیارد دلاری آن سهم قابل اعتنایی داشته باشد.

گفتگوی «کتاب سال صنعت نمایشگاهی» با علی مرادی رئیس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها و مدیرعامل شرکت نمایشگاهی سامع پادنوین پیش روی شماست.

در حال حاضر یکی از مشکلات مهم و کلیدی خانواده بزرگ صنعت نمایشگاهی کشور موضوع تعرفه‌های نمایشگاهی و رشد بی‌رویه هزینه‌های نمایشگاهی است. از طرف دیگر با توجه به دولتی بودن سایت نمایشگاهی تهران متاسفانه تعرفه‌ها در طی ده سال گذشته امکان افزایش نداشته‌اند.

در صورتی‌که هزینه‌های نمایشگاهی غیرقابل تصور افزایش داشته است. از دیگر مشکلات پیش روی هیئت مدیره انجمن، آزادسازی تعرفه‌های نمایشگاهی می باشد که البته محدودیت‌ها و قوانین و مقررات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز در این مسیر می‌بایست رعایت گردد. در این خصوص پیرو جلسات متعدد با مدیران و کارشناسان نمایشگاهی بحث‌های کارشناسی انجام پذیرفته که امیدواریم این موضوع در سال جاری محقق شود و امکان برپایی نمایشگاه‌های با کیفیت در سال پیش‌رو فراهم گردد.

صنعت 900 میلیارد دلاری نمایشگاه‌ها

برگزاری بیش از 5000 نمایشگاه بزرگ در دنیا در طول هر سال و مذاکره و انعقاد میلیاردها دلار از رهگذر برپایی این نمایشگاه‌ها در سراسر دنیا که گردش مالی آن حدود 900 میلیارد دلار برآورد می‌شود و به صورت مستقیم عاید کشورها می‌گردد، نشان می‌دهد که تاثیر برپایی نمایشگاه‌ها در توسعه تجارت خارجی و داخلی بسیار کلیدی است.

طراحی و ساخت سایت های مدرن نمایشگاهی با استانداردهای روز و همچنین ارائه خدمات گسترده و متنوع به شرکت‌های متقاضی شامل جذب توریست نمایشگاهی، حمل و نقل، هتلداری، گردشگری، سرمایه‌گذاری، مشارکت در تولید، ارائه تسهیلات مالی، تسهیل در قوانین و مقررات جهت ثبت شرکت‌های تجاری از سوی کشورها باعث شده است نمایشگاه‌ها از عوامل مهم و موثر در فرآیند توسعه و ارتقاء سطح تجاری و اقتصادی کشورها محسوب شود و به تبع آن موجب توسعه صادرات غیر نفتی و رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال گردد. بدیهی است لازمه این تحولات در بدنه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اعتقاد کامل به کارآیی و تاثیر این صنعت و همچنین مدیریت کارآمد با نگاه کلان و دراز مدت می باشد.

نقش انجمن‌ها در توسعه صنعت نمایشگاهی

صنعت نمایشگاهی در صورتی‌که خارج از تصدی دولت و مسئولیت آن بر عهده بخش خصوصی باشد، می‌تواند مسیر اصلی و بدون انحراف خود را طی نماید، در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان مراکز نمایشگاهی توسط انجمن‌های خصوصی مدیریت می‌گردد. مستحضرید که انجمن‌های تخصصی دارای آزادی عمل بوده و برنامه‌های خود را جهت نیل به اهدافشان به راحتی تدوین می‌نمایند. در حال حاضر دولت به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های انجمن‌ها و اعضای آنها آن‌گونه که انتظار می‌رود پی نبرده است.

از این رو تقویت نگاه دولت و مساعدت در تسهیل و قوانین و برنامه‌ریزی‌ها و بکارگیری نقش انجمن‌ها در تصمیم‌گیری‌های دارای اختیارات اجرایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بسیاری از سایت‌های نمایشگاهی به واسطه نگاه دولتی و قوانین و مقررات حاکم فرسوده شده و یا از ظرفیت‌های آنها به خوبی استفاده نمی‌شود. چنانچه شرایطی فراهم شود که انجمن‌ها با ارائه برنامه‌های راهبردی و اجرایی و با مشارکت و نظارت دولت بتوانند شرایط مناسب‌تری را فراهم نمایند، قطعا در این حوزه شاهد رونق فضای کسب و کار به صورت چشمگیری خواهیم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top