نمایشگاه ها

اروپا، مکزیک، کانادا و استرالیا بازارهای بالقوه کاشی و سرامیک ایران

محمد روشنفکر رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران:
اروپا، مکزیک، کانادا و استرالیا بازارهای بالقوه کاشی و سرامیک ایران

رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران اعتقاد دارد که کاشی و سرامیک ایران با کیفیت و استاندارد روز جهان تولید می‌شود و به دلیل قیمت مناسبی که دارد می‌تواند در بازارهای جهانی این صنعت، به ویژه در اروپا، مکزیک، کانادا و استرالیا مشتریان پایداری داشته باشد.
محمد روشنفکر رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران روز گذشته در گشایش بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک و چینی ایران (CERAFAIR) با اعلام این نظر افزود: محصولات کاشی و سرامیک ایران با کیفیت‌ترین تولیدات منطقه است و با مشخصه گرید A پیش‌بینی می‌شود که در این نمایشگاه قراردادهای قابل اعتنایی با طرف‌های خارجی امضا شود.
به گفته رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران، تولیدکنندگان ایرانی سال گذشته در حدود 400 میلیون مترمربع انواع کاشی و سرامیک تولید کرده‌اند، اما ظرفیت نصب شده واحدهای تولیدی 35 درصد بیش از تولید است. CERAFAIR یکی از 3 نمایشگاه بزرگ و معتبر صنعت کاشی و سرامیک در منطقه است و تا پایان روز 12 تیر برپا خواهد بود.
روشنفکر یادآور شد که سال‌های ابتدایی دهه ۹۰، ایران بین پنج کشور تولیدکننده و صادرکننده کاشی و سرامیک جای داشت، اما اکنون ضمن حفظ جایگاه خود در بین تولیدکنندگان، از لحاظ صادرات براثر شرایط بین‌المللی در رده‌های نهم یا دهم جای گرفته است.
به گفته روشنفکر آمار تولید، مصرف، صادرات و واردات کاشی و سرامیک در سالهای ۹۶- ۱۳۹۲ گویای آن است که میزان متوسط تولید در دوره مورد بررسی بالغ بر ۳۸۰ میلیون متر مربع است و مصرف هم در این مدت به طور متوسط ۲۳۰ میلیون متر مربع، در زمینه صادرات هم سال ۹۲ در حالی که رقم صادرات ۱۱۴ میلیون متر مربع بود، با افت اندکی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ روبرو شد، سپس در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به رقم‌های ۱۲۶ و ۱۴۸ میلیون متر مربع رسید.
همچنین میزان واردات در سالهای مورد بررسی کاهشی بود و از ۳.۵ میلیون متر مربع در سال ۹۳ که بیشترین واردات بود، در سال ۹۶ به ۲.۳ میلیون متر مربع رسید.