نمایشگاه ها

صنعت نمایشگاهی کشور را به سوی رونق تولید و تجارت هدایت می‌کنیم

دکتر جم عزتی‌راد معاون جدید امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران که فردی دانشگاهی و معتقد به تفکر سیستمی و کار گروهی و جمعی براساس روابط برد – برد است، با دعوت از فعالان صنعت نمایشگاهی کشور شامل برگزارکنندگان، غرفه‌سازان و سایت‌داران به یک نشست هم اندیشی، با تامل و حوصله، مشکلات و موانع توسعه صنعت نمایشگاهی و راه‌حل‌های پیشنهادی را از زبان دست‌اندرکاران این صنعت شنید و اظهار امیدواری کرد که با خرد جمعی و همدلی، مجموعه نمایشگاهی کشور بتواند نقش ذاتی خود را در شکوفایی اقتصاد و تولید و تجارت کشور و رونق کسب و کارها به ویژه در شرایط دشوار تحریم‌های تحمیلی، به طور موثری ایفا نماید.
در پایان این نشست حرفه ای که امید به تحول و توسعه را در میان شرکت‌کنندگان در جلسه بارور کرد، با دکتر عزتی‌راد به گفتگو نشستیم که سمت و سو و جهت‌گیری مدیریت جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی را از زبان ایشان بشنویم.
این گفتگو را به امید روزهای بهتر در صنعت نمایشگاهی ایران می‌خوانیم.

نوع نگاه، روش‌ها و برنامه‌های تیم مدیریتی جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به رهبری دکتر حسین‌زاده به اهمیت صنعت نمایشگاهی در توسعه تولید و تجارت و رونق کسب و کارها، از جمله تلاش و برنامه‌ریزی جنابعالی در هدایت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به سوی وظایف ذاتی خود، فعالین نمایشگاهی را به روزهای بهتر در اوج تحریم‌ها کرده است.
لطفا چارچوب این نگاه به صنعت نمایشگاهی کشور را برای خوانندگان «اقتصادو نمایشگاه» بیشتر توضیح دهید.
رسالت اصلی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های هدفمند به منظور دستیابی به بازارهای بین‌المللی و توسعه صادرات غیرنفتی است و اینکه بتوانیم کمک کنیم که محصولات داخلی برندسازی شوند تا در بازارهای بین‌المللی سهمی پیدا کنند. در صنعت نمایشگاهی جهانی، نمایشگاه‌ها تنها محلی برای نمایش گذاشتن محصولات نیست؛ نمایشگاه‌ها در دنیا جایگاه اصلی برای تبادل ایده‌ها هستند و اینکه فعالین اقتصادی باهم تلاقی دانش و تجربه و اطلاعات داشته باشند. نمایشگاه‌ها در حال حاضر به کسب و کار‌ها برای پژوهش، برندسازی و توسعه فعالیت‌شان کمک می‌کنند. امروزه در دنیا نمایشگاه‌ها به عنوان هاب‌های نوآوری مطرح هستند و به مثابه اهرمی برای جذب نوآوری از سوی کسب و کارها عمل می‌کنند. به بیانی نمایشگاه‌ها به عنوان حلقه وصل عوامل بازیگر اکوسیستم کارآفرینی در کشورها مطرح هستند. نمایشگاه‌ها در حقیقت جایگاهی دارند که می‌توانند همه عوامل موثر در توسعه کسب و کار‌ها را در یک جا جمع کنند. بر اساس رهنمودی که وزیر محترم صمت، به آقای دکتر حسین‌زاده، رئیس محترم هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها داده‌اند، نمایشگاه‌ها انشالله با رویکرد جدیدی برگزار خواهد شد؛ براساس آن روندی که در دنیا اتفاق می‌افتد. در همه نمایشگاه هایمان، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها را استقرار می‌دهیم. صنایع بزرگ هم که در نمایشگاه‌ها حضور دارند، سعی می‌کنیم قبلا مشکلات این صنایع را احصا کنیم. محصولاتی را که از خارج وارد می‌کنند شناسایی نماییم. بالاخص در شرایط تحریم که با مشکلات عدیده‌ای درگیر هستند، می‌توانیم جایگاهی را برای آن‌ها اختصاص دهیم تا مشکلاتشان و نیازهایشان را مطرح کنند و به نمایش بگذارند. از همه شرکت‌های دانش بنیان و فناوران و تولید کنندگان دعوت می‌کنیم که آن نیازها را از نزدیک ببینند و برای آن‌ها راهکار دهند و بر اساس شناختی که از توانایی‌ها و ظرفیت های داخلی داریم قطعا می‌توانیم خیلی از این محصولات را در داخل کشور بسازیم. یکی از مشکلات اساسی کشور ما هم بحث ارتباط صنعت و دانشگاه است. تلاش خواهیم کرد با ارتباطی که با دانشگاه‌ها می‌گیریم و در کنار این صنایع بزرگ، ماهیت های فکری مربوط به آن‌ها را هم مستقر کنیم. در حقیقت ایده‌ها و اختراعات با کسانی که صاحبان آن هستند در آن‌جا مستقر می‌شوند و همین که شرکت‌های بزرگی در آن‌جا هستند خودبخود این ارتباطات ایجاد می‌شود. چون یکی از مهم‌ترین عوامل ارتباط صنعت و دانشگاه بحث لایسنسینگ است. یعنی ما باید بتوانیم اختراعاتی را که وجود دارد، به دل صنعت سوق دهیم. آن‌گاه می‌توانیم ادعا کنیم که ارتباط صنعت و دانشگاه اتفاق افتاده و صنعت نمایشگاهی به عنوان حلقه وصل این ارتباط بوده است. در دنیا در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود بر اساس همان صنعت افراد برجسته را انتخاب می‌کنند و همایش‌ها و تالارهای گفتگویی می‌گذارند تا دانش و تکنولوژی لازم در آن‌جا بر اساس تلاقی دانش به واسطه اینکه عوامل سیستم کارآفرین در آن‌جا جمع شده‌اند به هم ارتباط پیدا کنند. امیدوارم با این روش‌ها ما هم بتوانیم کارآیی و بهره‌وری نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را بر اساس تاکید مقام معظم رهبری و نظرات وزیر محترم صمت و مدیرعامل پرتلاش شرکت سهامی نمایشگاه‌ها ارتقاء دهیم.
به نظر می‌رسد وزیر صمت، مدیرعامل محترم نمایشگاه و مجموعه هیئت مدیره به این نتیجه رسیده‌اند که برای گذر عافیت‌مندانه از این شرایط سخت تحریم، نمایشگاه نیاز به یک پوست‌اندازی دارد. مهم‌ترین موارد این پوست‌اندازی چه خواهد بود؟
براساس آن چه مورد تاکید مقام معظم رهبری و وزیر محترم صمت می‌باشد، باید بیشتر نگاهمان به ظرفیت داخلی باشد. شرایط تحریم موقعیتی ایجاد کرده که بتوانیم نگاهی جدی به داخل و به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودمان بیندازیم. بسیاری از مشکلات تجاری کشور که خوشبختانه وزیر محترم صمت هم خیلی هوشمندانه آن را مدیریت می‌کنند، بحث تعادل در ایجاد تعرفه‌ها و جلوگیری از واردات محصولاتی است که در داخل کشور تولید می‌شود. شرکت سهامی نمایشگاه‌ها هم به عنوان یکی از بازوان مهم توسعه صادرات غیر نفتی قطعا باید از ظرفیت‌های داخلی خود به نحو احسن استفاده کند. بر اساس تحولاتی که اخیرا در نمایشگاه صورت پذیرفته خیلی از فرآیندهای مشکل زای سیستم احصا شده و در حال کار روی فرآیندها هستیم که آن‌ها را بهبود ببخشیم. ما حضور تولیدکنندگان و کسب و کارهای خودمان در بازارهای بین‌المللی را تشویق و حمایت می‌کنیم و به واسطه ارتباطات و توانمندی‌هایی که داریم و تخصصی که کارشناسان شرکت سهامی نمایشگاه‌ها دارند. می‌توانیم حضور مشارکت کنندگان و کسب و کارهای خودمان در بازارهای بین‌المللی را ارتقا دهیم.
بخش خصوصی و مشخصا انجمن برگزارکنندگان، و انجمن غرفه‌سازان این گلایه را دارند که در سال‌های گذشته کمتر به حرف آن‌ها توجه شده و حضورشان بیشتر تشریفاتی بوده. آیا برای این مسئله راهکاری اندیشیده‌اید؟
قطعا باید ارتباط برد – برد در بحث برگزاری نمایشگاه‌ها داشته باشیم. به نظر من بیشترین چالش فکری ما باید مباحث مربوط به end user‌ها باشد. هم شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، هم شرکت‌های برگزارکننده، همه اینجا جمع شده‌ایم که شرایط را برای توسعه کسب و کارهای کشور ارتقا دهیم. درضمن شرکت‌های برگزارکننده، بازوان توانمند ما و منابع فکری شرکت سهامی نمایشگاه‌ها هستند و ما در حال رایزنی با این عزیزان هستیم، کارگروه‌هایی را تشکیل داده‌ایم و با آن‌ها به شور می‌نشینیم و مشورت می‌کنیم و امیدوارم با این مشاوره‌ها و تبادل اطلاعات، موانع توسعه صنعت نمایشگاهی از میان برداشته شوند.