نمایشگاه ها

Search
Close this search box.

محصولات زیبا و با کیفیت «نوین‌سرام» را در نمایشگاه ببینید و مقایسه کنید

گفتگو با محمدجواد کارگر مدیرعامل شرکت نوین‌سرام
محصولات زیبا و با کیفیت «نوین‌سرام» را در نمایشگاه ببینید و مقایسه کنید

شرکت نوین‌سرام تولیدکننده کاشی دیوار و کاشی کف به صورت پرسلان‌های متفاوت و در اندازه‌های متنوع، پس از ایجاد نمایندگی‌های فعال در سراسر کشور، با برنامه منسجم و سازمان یافته‌ای در حال تسخیر بازارهای صادراتی است و در حال حاضر به کشورهایی از جمله عراق، سوریه، قطر، امارات، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، ترکیه، کویت و روسیه محصول صادر می‌کند.
محمدجواد کارگر مدیرعامل برنامه‌ریز و توسعه‌گرای شرکت نوین‌سرام درباره دست‌آوردها و برنامه‌های آتی شرکت تحت مدیریت خود با «اقتصاد ونمایشگاه» گفتگو کرده است که می‌خوانید.

شرکت نوین سرام چه محصولاتی را تولید می‌کند؟
کاشی دیوار، کاشی کف که به صورت پرسلان‌های متفاوت تولید می‌شود. پرسلان نانوپولیش و آنتی باکتریال هم هست. آزمایش‌هایی که بابت مشخصات جذب آب انجام شده، استاندارد، ایزو پاس شده و مشکلی نداشته. از سایز 3030 تولید دارد تا سایز 60120 – 11 و 8080 و 6060 و سایزهای متنوع. روی سایزهای دیواری 3060 و 3090 و 2570 تولید می‌شود.
محصولات شما در بازارهای سراسر کشور عرضه می شود؟
در بازار داخلی در کل کشور نماینده فروش فعال داریم. در بازارهای صادراتی مانند کشورهای عراق، سوریه، قطر، امارات، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان و ترکیه کار صادراتی انجام می‌دهیم. اینها فعلا فعال هستند.
کشوری هست که در حال حاضر در دست اقدام باشد تا بازار هدفتان را گسترش دهید؟
کویت و روسیه مدنظر بود که به آنها دست پیدا کردیم و روی کشورهای آفریقایی و چند کشور اروپایی کار می‌کنیم.
مهمترین دستاوردتان در سال گذشته چه بوده؟
افزایش متراژ تولید، افزایش کیفیت و افزایش رضایتمندی مشتری برای ما خیلی مهم بوده که در هر سه مورد توفیق داشتیم.
افزایش متراژ به چه صورتی بوده؟
متراژ تولیدمان را نسبت به سال قبل بالا بردیم. همینطور در زمینه بهینه کردن مصرف و تغییر مواد به سمت مصرف مواد اولیه داخلی و کاهش مواد اولیه خارجی، اما از هرکدام که استفاده شده سعی شده بهترین نوع آن باشد. چه مواد اولیه داخلی و چه خارجی. یعنی اگر ماده‌ای جایگزین خارجی شده بهترین نوع ایرانی بوده که حتی از خارجی بالا تر بوده و حتی با قیمت بالاتر جایگزین شده تا رضایتمندی مشتری کم نباشد.
در زمینه اشتغال‌زایی چه توفیقی دارید؟
فکر می‌کنم بین450 تا 500 نفر به طور مستقیم مشغول کار هستند. غیرمستقیم قطعا بیشتر هستند با توجه به نمایندگی‌های ما.
در کنار شرکت‌های رقیب، جایگاه شرکت نوین‌سرام از نظر شما چه به لحاظ کیفی و چه تولید کجا قرار دارد؟
مقایسه امری نسبی است. باتوجه به پارامترهای مشخص چند شرکت را باهم مقایسه می کنند. از کیفیت کار و قیمت و رضایتمندی مشتری و نماینده و پارامترهای دیگر را که بخواهیم مقایسه کنیم، مثلا آخرین گزارشی که آزمایشگاه بتون کیفی در استان یزد ارائه داد از نظر رضایتمندی پرسلان نانوپولیش و کیفیت آزمایش‌هایی که انجام شده بود نوین با اختلاف نسبت به شرکت‌های دیگر اول بود و باتوجه به بحث رضایتمندی مشتری سعی کردیم کوچک‌ترین شکایت مشتری ثبت و بررسی شود و جلب رضایت شود و اگر مشکلی هم داشتند تا حد امکان به انها کمک کنیم تا مشتری متضرر نشود. باتوجه به مواد اولیه سعی کردیم اول به صورت داخلی روی آن کار کنیم تا بازار صنعت داخلی هم باتوجه به شرایط اقتصادی راه بیفتد.
به لحاظ تولید در چه رده‌ای قرار دارید؟
باتوجه به تولید پرسلان، کسانی که پرسلان تولید می‌کنند با کسانی که کاشی تولید می‌کنند متفاوت است. ما در کارخانه یک سالن کاشی داریم و یک سالن پرسلان. دو کارخانه کنار هم است. میزان تولید کاشی به صورت روزانه خیلی بالاتر است چون هم فرآیند پخت آن زمانش کمتر است و هم دمای کوره کمتری می‌برد و مشخصات فنی تولید آن خیلی راحت‌تر است. در پرسلان سیکل پرس و فشار پرس و دمای پخت و سیکل کوره زمان‌بر است. عملیاتی که روی پرسلان انجام می‌شود متفاوت است. کاشی بعد از پخت، یا با اسکوئر یا بدون آن، بسته‌بندی می شود ولی کاشی های نانوپولیش باید ابتدا پولیش شود و فرآیند نانو روی آن انجام شود و درجه‌بندی شود و استرج کشیده شود و زمان برتر است. پس تولید پرسلان نسبت به کاشی پایین‌ تر می‌آید.
همه کارخانه های تولید کاشی و سرامیک، پرسلان را دارند ؟
خیر، تعداد محدودی هستند. مثلا در استان یزد شاید 4-5 کارخانه باشند. در خراسان یک کارخانه در فارس دو کارخانه. شاید در استان یزد فقط 80-90 کارخانه کاشی باشند اما 4-5 پرسلان زن هستند. برخی به اسم پرسلان هستند اما مشخصات فنی شان با پرسلان همخوان نیست.
معمولا شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند قطعا حرف تازه‌ای برای گفتن دارند و قطعا چیزی هست که بخواهند به مخاطب نشان دهند. حرف تازه شما در این نمایشگاه چیست؟
سعی داریم در این نمایشگاه سلیقه مشتری را باتوجه به بازارهای جهانی تغییر دهیم. اگر توجه کرده باشید در خیلی از غرفه‌ها کاشی‌های کف همه تم طوسی و ساده هستند ولی در اینجا سه نمونه کاشی پارکتی متفاوت در سایز 60120 بدون نیاز به برش کار شده. اگر دقت کنید به سرویس‌های بهداشتی در کشورهای مختلف و هتل‌ها، می بینید سرویس‌های بهداشتی روی سایزهای بزرگ رفته. اما در ایران قبلا از سایز های 1015 استفاده می‌کردند. الان سایزها روی بزرگتر رفته و برخی حتی 120*120 یک کاشی روی دیوار کار شده. سعی کرده ایم سلیقه مشتری را به این سمت ببریم که در تمام دنیا این سایز ها به سمت بزرگ استفاده می شود و ایران ما نباید از چیزی عقب بماند. متفاوت بودن را به آنها نشان می دهیم کارهای متفاوت و کیفیت عالی. می‌توانند کارهای پرسلان در جاهای مختلف را از نظر کیفیت سطح، قوس و پارامترهایی که برای مشتری عادی مشکلی ایجاد می کند را مقایسه کنند و تفاوت هایش را احساس کنند.
با چه موانع و مشکلاتی در زمینه تولید مواجه هستید؟ چه انتظاری از دولت و مسئولان دارید تا نگاه های حمایتی شان را بیشتر کنند؟
با توجه به شرایط اقتصادی فعلی مشکلی که ما داریم متغیر بودن قیمت‌های مواد اولیه است. از پالت چوبی تا مواد اولیه که برای تولید کاشی و لعاب در شرایط مختلف استفاده می‌شود. بی‌ثباتی بازار شدید است، به طوری که صبح یک قیمت و بعد از ظهر یک قیمت دیگر خرید می‌کنیم. بی‌ثباتی قیمت ها باعث تغییر قیمت نهایی می‌شود و صبح اگر یک قیمت باشد ما مجبوریم قیمت‌ها را افزایش دهیم و اگر دوباره ظهر قیمت‌ها بالا رفت نمی‌توانیم قیمت ها را بشکنیم و بازار به هم می‌ریزد.
در زمینه واردات چه؟ واردات محصولات مشابه داریم؟ مثلا از چین؟ که باعث شود تولید کنندگان داخلی اذیت شوند؟
خیر، چون چند تکنسین چینی داریم که به نیروهای ایرانی آموزش می‌دهند. ما هزینه‌شان را می‌دهیم تا به نیروهای ایرانی آموزش دهند. هزینه خواب و خوراک و هزینه شرکت هایی که برایمان ارسال می‌کنند. حتی پرسنل ایتالیایی. باتوجه به دستگاه هایی که از کشورهای مختلف داریم. مثلا دستگاه چاپ‌های دیجیتالی مختلف که انواع رنگ‌بندی‌ها را می‌تواند با کیفیت‌های عالی بزند. ما حاضر شدیم این هزینه‌ها را انجام دهیم و تکنسین‌های خوبشان را بیاوریم که نیروهای ایرانی ما را آموزش دهند. حتی اگر زمانی این نیروها در شرکت ما کار نکنند گفته‌‌ایم به صنعت کشور مان کمک کنیم. اما خودمان برای نیروهای متعهد و خوب و کارآموز و کسی که کار را به آیندگان یاد دهد این کار را انجام دادیم. چون این صنعت در نهایت برای ایران خیلی مفید است. البته باید بگویم که در این رشته از خارج هم محصول وارد می‌شود، اما مشتری داخلی ما مشتری فهیمی است. کیفیت را مقایسه می‌کند و می بیند. بارها شده نماینده عمده‌ای کاشی ایرانی و خارجی می فروخته. ترکیه و چینی و هندی بوده. این کشورهایی هستند که بیشتر در کار کاشی و سرامیک هستند. وقتی ایرانی برده رضایت‌مندی مشتری‌اش خیلی بوده تا مخصوصا کاشی ترکیه و چین و هند. چون هیچ تفاوتی خاصی با کاشی ما ندارند و فقط اسم و تعریفی که فروشنده از این کالا انجام می‌دهد وگرنه از لحاظ مشخصات هیچ تفاوتی ندارند و سطح کیفی آنها از تولید داخلی کشورمان پایین‌تر
هستند.