نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مساحت برگزاری رویدادهای نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سال 1402 به سطح سال‌های پررونق قبل از کرونا رسید

کبری رزاق زاده، مدیر امور نمایشگاه های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران: مساحت برگزاری رویدادهای نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سال 1402 به سطح سال‌های پررونق قبل از کرونا رسید

کبری رزاق زاده، مدیر امور نمایشگاه های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، نمونه ای از بانوان شایسته و مدیران کارآمد عرصه های مدیریتی است. در دوره تصدی وی در مدیریت امور نمایشگاه های داخلی ، شاهد رشد و رونق چشمگیر در نمایشگاه های داخلی شرکت سهامی بوده ایم.

رزاق زاده در این گفتگو با ارائه آمار و ارقامی، به تشریح عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در زمینه های مختلف از جمله تعداد نمایشگاه های برگزار شده، تعداد غرفه ها و میزان فضای نمایشگاهی پرداخته است:.

وی گفت:از سال 1392 تا پایان سال 1402، تعداد 768 نمایشگاه تخصصی و بین المللی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده است که در طی این مدت، یش از 180 هزار غرفه برپا شده است.

وی در ادامه به متراژ فضای نمایشگاهی در این دوره اشاره کرد و گفت: سال 1398 با برگزاری 85 عنوان نمایشگاه از نظر تعداد و عناوین نمایشگاهی و سال ۱۳۹۶ با بیش از یک میلیون و 50 هزار متر مربع، متراژ برگزاری رکورددار این دوره از نظر مساحت بوده است. این تعداد نمایشگاه، نشان‌دهنده رونق و پویایی در عرصه نمایشگاهی کشور در سال های قبل از شیوع کرونا بود. اما شیوع بیماری کرونا در سال 1399، به طور قابل توجهی بر تعداد رویدادها تأثیر کاهنده گذاشت و شاهد افت بیش از 50 درصدی تعداد نمایشگاه‌ها در این سال بودیم، به طوری که تعداد آنها به 40 عنوان کاهش یافت.

در سال 1399، به علت شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های اعمال شده، علاوه بر کاهش 50 درصدی عناوین نمایشگاهی،  شاهد افت متراژ نمایشگاه ها به 300 هزار متر مربع بودیم.

رزاق زاده با اشاره به کیفیت بالای رویدادهای برگزار شده در سال 1402 گفت: سال 1402 را می‌توان نقطه عطفی در صنعت نمایشگاهی ایران دانست. با عبوز از دوران سخت پاندمی کرونا، این صنعت با قدرتی مضاعف به عرصه بازگشته است و شاهد برگزاری 71 عنوان نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی بودیم که اگرچه تعداد عناوین نمایشگاهی نسبت به سال‌های ۹۶ و ۹۸ و در چهارچوب سیاست‌های جدید شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی مبنی بر حذف جشنواره و رویدادهای غیر بین‌المللی کمتر بوده، اما از لحاظ متراژ و مساحت کل برگزاری رویدادها، موفق به ثبت رکورد سال‌های پررونق ۹۶ و ۹۸ شده‌ایم. این رویدادهای پربار، نقشی بی‌بدیل در رشد و رونق کسب‌وکارها و تولیدکنندگان داخلی ایفا کردند و بار دیگر جایگاه والای صنعت نمایشگاهی را در مسیر توسعه اقتصادی کشور به اثبات رساندند. یکی از شاخصه‌های برجسته نمایشگاه‌های سال 1402، حضور پررنگ و چشمگیر شرکت‌کنندگان و نمایندگان خارجی بود. این استقبال کم‌نظیر، گامی مهم در جهت تقویت و توسعه صادرات غیرنفتی کشور تلقی می‌شود و فرصتی مغتنم برای جذب سرمایه گذاران خارجی و معرفی توانمندی‌های ایران به جهانیان فراهم کرد.

وی با اشاره به آمار نمایشگاه های برتر از نظر بیشترین متراژ ارزی گفت: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو با 6097 متر مربع زیربنا، در رتبه اول نمایشگاه‌های برتر از نظر بیشترین متراژ ارزی در سال 1402 قرار گرفته است.  بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نساجی با 3640 متر مربع و بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز با 3272 متر مربع به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.  این آمار و ارقام نشان‌دهنده رونق صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1402 و افزایش تمایل شرکت‌ها برای حضور در این رویدادهای مهم اقتصادی است.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تداوم رونق صنعت نمایشگاهی در سال 1403، آمادگی مدیریت امور نمایشگاه های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران برای همکاری گسترده با برگزارکنندگان در جهت توسعه کیفی رویداد در سال 1403 را اعلام کرد.