گروه رسانهای نمایار
واقعیت این است که نمایشگاهها در پیشبرد اهداف اقتصادی و فرهنگی جوامع امروز چنان نقش پررنگی یافته اند که اگر صنعت نمایشگاهی یک کشور در جا بزند دست اندرکارانش به هیچ وجه نمی توانند آن طور که انتخاب کنندگان شعار امسال روز جهانی نمایشگاه ها مراد کرده اند، آشکار کننده پتانسیل های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جوامع باشند.
به تعبیر دیگر پیش نیاز ایفای چنین نقش با اهمیتی در درجه نخست ، آشکارسازی و فعلیت بخشیدن به پتانسیل ها و قابلیت های صنعت نمایشگاهی است.
صنعت نمایشگاهی ایران در این مرحله از رشد خود اگرچه به مدد تلاش های پیگیر فعالان این حوزه ظرفیت های درخور تحسینی پیدا کرده است اما در مقایسه با همتایان خود در جهان و حتی منطقه بیش از هر چیز دیگر نیازمند همراهی و اهتمام جدی ترسیم کنندگان سیاست های کلان کشور و سیاستگذاران صنعت نمایشگاهی برای ایجاد بسترهای لازم در جهت رفع موانع افزایش ظرفیت های صنعت نمایشگاهی به عنوان پیش نیاز شتاب بخشیدن به ایجاد پتانسیل های توسعه همه جانبه کشور است.
آن طور که اینجانب در مصاحبه های متعددم با مدیران و کارشناسان بخش های مختلف این حوزه از جمله در گپ و گفت های اخیرم با دکتر بیک زاده مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شرکت نمایشگاههای بین المللی و نیز اعضای هیأت مدیره تشکل های نمایشگاهی (برگزارکنندگان، غرفه سازان و سایت داران )دریافته ام دو پیش نیاز مهم این صنعت در این مرحله عبارت است از:
۱-تشکیل یک شورای عالی برای صنعت نمایشگاهی مشابه شوراهای عالی دیگر که با عضویت اعضای ارشد بخش های مختلف حاکمیت در کنار مدیران ارشد صنعت نمایشگاهی و به پشتوانه اختیارات قانونی خود بتواند تمهیدات قانونی و اجرایی لازم برای همکاری همه دستگاههای اجرایی در جهت رفع نیازهای صنعت نمایشگاهی را به موقع فراهم آورد.
۲-ایجاد کمیته های تخصصی به عنوان بازوهای کارشناسی آن شورای عالی که با حضور نمایندگان و کارشناسان هریک از ارکان تشکیل دهنده صنعت نمایشگاهی به صورت پیوسته در حال مطالعه و بررسی چالش ها باشد و نتایج مطالعات خود را در قالب طرح های قابل اجرا برای تصمیم گیری در اختیار شورای عالی قرار بدهد.
بدیهی است شناسایی نیازهای فعالان هر یک از بخش های صنعت نمایشگاهی، اعم از سایت داران و برگزارکنندگان و ارائه دهندگان خدمات نمایشگاهی از یک سو و از دیگر سو مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاهها که پاسخگویی به نیازهای آنها اصل و اساس صنعت نمایشگاهی را تشکیل می دهد، مهم ترین وظیفه این کمیته ها و تعیین تکلیف به موقع در باره پیشنهادهای کمیته ها مهم ترین کارکرد آن شورای عالی خواهد بود.
برای مثال سایت های نمایشگاهی در حال حاضر نیازمند تأمین منابع سرمایه گذاری کافی برای تجهیز و بهینه سازی امکانات شان متناسب با تحولات جهان هستند ، برگزارکنندگان واقعی و باسابقه نمایشگاهها نیازمند تدوین قوانین و مقرراتی برای حمایت از مالکیت معنوی شان بر رویدادهایی هستند که عمرشان را صرف رشد آنها کرده اند،
غرفه سازان حرفه ای و باسابقه نیازمند ضوابطی هستند که آنها را از رقابت نالازم با غرفه سازان زیرپله ای برهاند.
مسوولان صنعت نمایشگاهی نیازمند همکاری به موقع و تمامعیار اکثر وزارتخانه ها و دستگاهها ی اجرایی برای برگزاری اثر بخش رویدادهای نمایشگاهی در داخل و خارج کشور هستند.
مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه ها به حق نیازمند تسهیل هرچه بیشتر شرایط برای حضور توأم با رفاه و اثربخشی حداکثری در فرصت های کوتاه نمایشگاهی اند.
ناگفته پیداست که نیازهای هریک از ارکان نمایشگاهها فراتر از مثال هایی است که آورده شد لیکن غرض این است که رفع همه این نیازمندی های گفته و ناگفته در صورت برخورداری ذینفعان نمایشگاه ها از پشتوانه یک سازمان بالادستی نظیر شورای عالی نمایشگاه ها به سرعت قابل رفع خواهد بود.
رسانه های صنعت نمایشگاهی باید بکوشند سایر رسانه های کشور را در جهت تبیین اهمیت نقش نمایشگاهها در توسعه ملی همراه سازند که انجام این وظیفه در گرو حمایت و پشتیبانی
و نظام مند فعالان این صنعت از رسانه های نمایشگاهی و همزمان همفکری با آنها است.
روز جهانی نمایشگاه ها را با آرزوی همبستگی بیشتر اعضای خانواده صنعت نمایشگاهی در راه خدمت به توسعه ملی گرامی می دارم.