نمایشگاه ها

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان مطرح کرد:نمایشگاه تجارت ایران و ترکیه؛ دریچه‌‌ای تازه به بازار منطقه‌‌ای

نمایشگاه تخصصی تجارت ایران و ترکیه با رویکرد تسهیل حضور شرکت‌های ایرانی در فضای تجارت بین‌الملل و با هدف توسعه سرمایه‌گذاری و ارتقای زیرساخت‌های تجاری در سطح ملی و بین‌المللی در نمایشگاه بین‌المللی زنجان برگزار می‌شود.

به گزارش اخبار نمایشگاه ها به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در ادامه سیاست‌های توسعه تجارت خارجی کشور و با تأکید بر نقش استان‌ها در تحقق اهداف صادراتی، دومین نمایشگاه تخصصی صادرات محور با تمرکز بر بازار کشور ترکیه در زنجان برگزار می‌شود.

 مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان درباره این رویداد و اهداف بلندمدت آن با اشاره به اینکه این دومین تجربه برگزاری چنین رویدادی در مراکز استانی کشور است، اظهار کرد: برای نخستین بار نمایشگاه صادرات ایران به روسیه در زنجان برگزار شد که با حضور بیش از ۷۰ نفر از اعضای هیئت های تجاری و جلسات B2B بسیار موفق عمل کرد. اکنون در ادامه این مسیر، رویداد ایران_ترکیه را در پیش داریم که می‌تواند به شکلی هدفمند ظرفیت‌های صادراتی کشور را در معرض دید هیئت‌های تجاری ترکیه‌ای قرار دهد و نیز قدرت شبکه‌سازی تجاری میان صنایع، خدمات، بازرگانی و تجارت میان ایران و ترکیه را ارتقا بخشد.

ارتباط مستقیم با هیئت‌‌های تجاری خارجی

عضو هیات رئیسه انجمن نمایشگاه‌های بین المللی ایران در ادامه افزود: این نمایشگاه بستری برای معرفی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی کشور و فرصتی برای ارتباط مستقیم و بی‌واسطه تولیدکنندگان ایرانی با بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌رود. چهار روز برگزاری نمایشگاه در زنجان به هیئت‌های تجاری ترکیه‌ای امکان می‌دهد تا از نزدیک با ظرفیت‌ها، تکنولوژی و کیفیت تولید و توانمندی‌های صادراتی و زیر ساخت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت مشترک ایران و ترکیه آشنا شوند و از طرفی به شرکت‌های داخلی این امکان را می‌دهد تا از نزدیک در جریان آخرین دستاورد سایر تولیدکنندگان و فعالان تجاری با کشور ترکیه خود قرار بگیرند، همچنین محصولات خود را به بهترین شکل ممکن در معرض دید مخاطبان و هیئت‌های تجاری کشور هدف قرار دهند. 

کاهش هزینه‌‌های شرکت در نمایشگاه‌‌های خارجی

بازرس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی و رویدادهای تجاری و صادراتی ایران همچنین به نقش این نمایشگاه در کاهش هزینه‌های حضور شرکت‌ها در مقایسه با مشارکت در نمایشگاه‌های خارجی اشاره کرد و افزود: مشارکت در نمایشگاه‌های خارجی، مخصوصاً در کشورهایی مثل ترکیه و یا سایر کشورهای هدف معمولاً با هزینه‌های بسیار زیاد و پیش‌بینی نشده‌ای که موثر از ارایه خدمات و تغییرات نرخ است، همراه می‌شود و در نهایت درصورت عدم دستیابی به خریداران بالقوه با شکست روبرو می‌شوند، اما با برگزاری این رویداد در داخل کشور، شرکت‌های ایرانی بدون صرف هزینه‌های سنگین برای اقامت، غرفه‌سازی، حمل و نقل و گمرک، می‌توانند با مخاطبان و شرکای تجاری خود که به صورت متناضریابی بوده است به صورت مستقیم ارتباط برقرار کرده و علاوه بر استفاده از زمان حضور هیات‌ها، گفتگوهای تجاری و همچنین ارایه کامل‌تری از توانمندی‌ها و توانایی‌های صادراتی، تامین خدمات و حتی فعالیت مشترک و نیز سرمایه‌گذاری برای تولید را رقم بزنند.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان زنجان تاکید کرد: این مدل جدید، نه تنها به ارتقای زیرساخت‌های صادراتی کشور کمک می‌کند، بلکه با تجمیع شرکت‌های توانمند صادراتی، تولیدی و خدماتی در کنار هیئت‌های تجاری کشورهای هدف، زمینه‌ساز تعامل مؤثرتر، تبادل تجربه و ایجاد همکاری‌های مشترک خواهد بود و جامعه بیشتر و حداکثری از فرصت بوجود آمده برای رونق تولید و سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات برای تولید بین‌المللی استفاده می‌کنند.

 

نقش نمایشگاه‌ها در دیپلماسی اقتصادی کشور

 

قندیلی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در مراکز استانی کشور، نه تنها به معرفی ظرفیت‌های بومی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند منجر توسعه روابط فرهنگی از جمله خواهرخواندگی شهرها، توافقات اقتصادی و حتی زیرساختی بین ایران و کشورهای هدف شود. این الگو، الگویی مؤثر و آینده دار برای توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری ایران است.

گفتنی است، نمایشگاه بین‌المللی تجارت ایران و ترکیه با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران از 16 لغایت 19 بهمن ماه سال جاری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان زنجان برگزار می‌شود.