نمایشگاه ها

رشد ۲۰ درصدی مشارکت کنندگان در هفتمین نمایشگاه هورکا/ تمرکز بر ایمنی غذا و توسعه صادرات 

نشست خبری هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت هورکا (هتل، رستوران، کافه و کترینگ) امروز ۲۷ آبان با حضور مدیران وزارت میراث فرهنگی، برگزارکنندگان رویداد، نمایندگان نمایشگاه شهر آفتاب و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. 

به گزارش پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها، نشست خبری هفتمین نمایشگاه تخصصی هورکا امروز (۲۷ آبان‌ماه) با حضور مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، رامین قاسم‌پور برگزارکننده نمایشگاه، آرش امیری مدیر روابط عمومی نمایشگاه شهر آفتاب و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

حمایت وزارت میراث از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری خوراک

در این نشست، مصطفی فاطمی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران درباره واگذاری حوزه‌هایی همچون رستوران‌های ملل، بوتیک‌رستوران‌ها و مجموعه‌های پذیرایی سیار به وزارت میراث فرهنگی، گفت: «بر اساس این سیاست، نمایشگاه‌های مرتبط با گردشگری خوراک در تهران و استان‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند. طی دو سال اخیر و با همکاری برگزارکنندگان، موفق شدیم فعالان صنعت رستوران را جذب کنیم و استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی نیز روند افزایشی داشته است.»

وی صنعت هورکا را «فراتر از یک حوزه تولیدی» دانست و افزود: «هورکا با سلامت جامعه، کیفیت زندگی و کاهش بیماری‌ها ارتباط مستقیم دارد. غذای سالم، انسانی پویا و فعال به جامعه هدیه می‌دهد.»

فاطمی همچنین تمرکز دوره جدید نمایشگاه را بر ایمنی و سلامت غذا، فناوری‌های نوین، کاهش هدررفت مواد اولیه و انرژی و ارتقای بهره‌وری آشپزخانه‌های حرفه‌ای عنوان کرد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی از حضور فعال برندهای بزرگ صنایع غذایی خبر داد و گفت: «برای نخستین بار، هیئت‌های تجاری و خریداران از کشورهای حاشیه خلیج فارس به نمایشگاه دعوت شده‌اند. این کشورها بیش از ۹۵ درصد مصرف‌کننده هستند و معرفی ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در این بازار می‌تواند مسیر صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را تسهیل کند.»

وی بر برگزاری مسابقات مهارت‌محور در حوزه تخته‌کاری، آماده‌سازی مواد اولیه و نوشیدنی‌ها تأکید کرد و هدف آن را «افزایش کیفیت و جذابیت نمایشگاه» عنوان کرد.

هورکا صنعتی فراتر از تولید

در ادامه نشست، رامین قاسم‌پور مدیرعامل شرکت مبادلات نوین هزاره سوم و برگزارکننده نمایشگاه، با اشاره به سابقه این رویداد گفت: «نمایشگاه هورکا از سال ۱۳۹۶ در شهر آفتاب برگزار می‌شود و نخستین نمایشگاه تخصصی کشور در این حوزه است. این صنعت تنها یک بخش تولیدی نیست؛ بلکه مستقیماً با سلامت و کیفیت زندگی مردم ارتباط دارد.»

قاسم‌پور از استقبال گسترده فعالان صنعت خبر داد و اعلام کرد: «این دوره با حضور ۱۸۰ برند پیشرو صنعت غذا، تجهیزات آشپزخانه صنعتی، قنادی، بیکری، آبمیوه و بستنی، مواد اولیه و همچنین شرکت‌های حوزه طراحی داخلی هتل و رستوران برگزار می‌شود. فضای نمایشگاه با رشد ۲۰ درصدی به ۱۶ هزار مترمربع رسیده است.»

او همچنین از برگزاری اولین مسابقات ملی تخته‌کاری در ایران خبر داد و افزود: «این مسابقات با هدف نمایش توانمندی سرآشپزان و ارتقای مهارت در واحدهای تولید غذا برگزار می‌شود. همچنین مسابقات نوشیدنی‌های سرد با داوری اساتید برجسته برگزار خواهد شد.»

قاسم‌پور توسعه گردشگری خوراک، معرفی ظرفیت‌های غذایی شهرهای مختلف کشور و کمک به ورود ایران به عرصه «گردشگری غذایی» را از اهداف این رویداد عنوان کرد.

 هورکا برند معتبر در صنعت نمایشگاهی 

در بخش پایانی این نشست، آرش امیری مدیر روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، با اشاره به رشد تدریجی رویدادهای تخصصی این مجموعه گفت: «هورکا یکی از نمایشگاه‌هایی است که هم‌زمان با رشد شهر آفتاب توسعه یافته و امروز به یک برند معتبر در صنعت نمایشگاهی کشور تبدیل شده است.»

او تأکید کرد که سیاست شهر آفتاب «توسعه کیفی رویدادها» است نه صرفاً افزایش تعداد نمایشگاه‌ها و افزود: «زیرساخت‌هایی مانند سالن‌های استاندارد بدون ستون، تهویه مناسب، پارکینگ وسیع و دسترسی آسان، شرایطی فراهم کرده که نمایشگاه‌های حرفه‌ای همچون هورکا با کیفیت بالا برگزار شوند.»

زمان و محل برگزاری

گفتنی است؛ هفتمین نمایشگاه تخصصی هورکا (هتل، رستوران، کافه و کترینگ) از ۴ تا ۷ آذر ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود.