یادداشت حسین کشاورز، کارشناس مسئول روابط عمومی و امور بین الملل
کارکردهای اقتصادی نهادهای ارتباطی از جمله رسانه ها، تکنولوژیهای ارتباطی همچون اینترنت و البته روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی؛ حوزه اي از مطالعات ارتباطي است كه بخصوص پس از جنگ جهاني دوم مورد توجه مراکز علمی و تحقیقاتی توسعه قرار گرفت. اين تحقیقات بیشتر اهميت و گسترش يافت هنگامی که تحقیقات نشان داد تكنولوژيهاي جديد ارتباطي اهميت فوق العاده اي بخصوص در توسعه اقتصادي پيدا كرده اند. تکنولوژیهایی که توانایی آگهی بخشی یا سلطه بخشی را دارا هستند و می توانند ابزارهایی برای بهبود زندگی مردم یا انحراف و سرگردانی مردم شوند
وقتی سخن از وظایف روابط عمومی می شود بدون درنگ از ارتباطات (درون سازمانی و برون سازمانی) به عنوان وظیفه بنیادین روابط عمومی یاد می شود زیرا تمامی فعالیتهای روابط عمومی برای ایجاد، حفظ و توسعه ارتباطات انجام می پذیرد. اما این وظیفه بنیادی در قالب چهار وظیفه حرفه ای (اجرایی) به عمل در می آید. یعنی در واقع تمامی فعالیتهای روابط عمومی را می توان به چهار دسته وظیفه اجرایی تقسیم بندی کرد تا ما را در شکل دهی ساختار، تدوین شرح وظایف و تقسیم وظایف بهتر یاری کند. این وظایف عبارتند از: مطالعات، انتشارات، تبلیغات و تشریفات.
افراد حرفه ای در روابطعمومی نقش مهمی دارند. برخی از این نقشها شامل ارتقاء سازمان، دفاع از اعتبار شرکت از طریق رسانه ها، نشر پیام شرکت در داخل و خارج از شرکت و موارد دیگر است.
از جمله مهارتهایی که یک فرد حرفه ای در روابطعمومی باید داشته باشد عبارتند از: خونسردی، مهارتهای رهبری، مهارتهای حل مسئله، برنامه ریزی، انعطاف پذیری، مدیریت زمان و ایجاد روابط.
تغییـرات گسـتردۀ دنیـای امـروز به ویـژه در عرصـه ارتباطـات، افزایـش نقـش روابـط عمومی هـا را بـه دنبال داشـته اسـت که نیازمند حضور کارشناسـان و متخصصان حرفه ای در هریک از بخشهای مختلـف ایـن حرفـه اسـت. ایـن امـر برخـورداری کارکنـان روابـط عمومـی از شایسـتگیهای خـاص ایـن حرفـه را بـه ضـرورت تبدیـل کـرده اسـت. از سـوی دیگـر، شایسـتگی های مدیـران به عنـوان کلیدی تریـن منابـع انسـانی و بـه دنبـال آن مدیـران روابـط عمومـی، از اهمیـت بیشـتری برخـوردار اسـت.
دکتر حمید نطقی میگوید: روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه در لوکس، در خود مدیریت است نه در بیرون آن، پس حق داریم بگوئیم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی ای است که دارد.
روابط عمومی بایستی در ارتباط با مردم، مدافع سازمان و در ارتباط با مدیران، نقش مدعی العموم را به خود بگیرد. انگیزه اعمال انسانی اغلب احساسات است نه منطق، بنابراین کارشناس روابط عمومی باید عکس العملها را به حساب آورد و بکوشد تا تفسیرهای مختلف را پیش بینی کند.
در پایان برخود لازم میدانم 27 اردیبهشت ماه ، روزی که در سطح جهان به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است را خدمت همه دست اندرکاران و سرآمدان عرصه روابط عمومی و ارتباطات تبریک و تهنیت عرض نمایم .
بی شک این روز تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده است.
