نمایشگاه ها

جایگاه نمایشگاه برای عرضه دستاوردهای اقتصاد ملی

داود آدینه برگزارکننده و فعال صنعت نمایشگاهی: جایگاه نمایشگاه برای عرضه دستاوردهای اقتصاد ملی

عموما برگزاری نمایشگاه به صورت عام در همه کشورها بدون در نظر گرفتن درجه توسعه یافتگی یا عقب ماندگی یا در حال توسعه بودن هر کشوری ،دارای اهمیت است. به تناسب درجه اهمیت هر یک از کشوره ها نیزاین تفاوت تغییر پیدا می کند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نمایشگاهها با اهداف مشخص و معین برگزار می شود و به عبارتی برگزاری نمایشگاهها در زنجیره فعالیت های اقتصادی و بازرگانی و هم چنین تولیدی و صادراتی دارای اعتبار ملی و بین المللی است. در ایران نیز این مهم در سالهای اخیر درجه اهمیت خود را نشان داده و تقریبا در همین ایام کرونا ، عدم برگزاری اجباری بعضی از نمایشگاهها نشان داد که نمایشگاهها از جایگاه ویژه ای در ایران برخوردار هستند چنانچه یکی از فعالیت ها و کسب و کارهای دارای توجه در سطح دولت صدور مجوز برگزاری نمایشگاهها بر اساس رعایت پروتکل های بهداشتی مورد نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا بود.یقینا ادامه روند برگزاری می تواند به مرور زمان متناسب با وضعیت جهانی ، امکان دعوت از فعالان بین المللی را نیز فراهم نماید. استمرار این شکل از برگزاری قطعا در اقتصاد کشور از طریق معرفی کالاها و خدمات داخلی و صدور آنها برای کشورهای مورد علاقه موثر و مفید خواهد بود.
داود آدینه با بیان این مطالب به خبرنگاراقتصادو نمایشگاه افزود: در موضوع سرمایه گذاری بدوا باید همه اسباب آن فراهم گردد. قوانین و مقرات مربوطه به اضافه تضامین و تعهدات و همچنین حمایت و پشتیبانی در کنار اهداف و برنامه های مشخص و شفاف از ضروریات این نوع فعالیت تلقی می گردد. یعنی سرمایه گذار باید هدفمند و برنامه دار وارد سرمایه گذاری شود بعد از این الزامات ،آن وقت نمایشگاهها می توانند مرکزی برای معرفی کالاها و خدمات و پروژه ها باشند. بقینا در این صورت نمایشگاهها بهتر از دیگر روش ها و شیوه ها و ابزارها می توانند بهترین نقش را بازی کنند.
وی با اشاره به تعاملات بین المللی برای پررنگ تر کردن نقش صنعت نمایشگاهی گفت: قطعا دیپلماسی کشور یکی از مهمترین ارکان در مورد معرفی ظرفیت ها و توانمندیهای ایران در کشورهای هدف ماموریت سفارتخانه ها است. دستگاه دیپلماسی کشور می تواند بستر سیاسی را برای برگزار ی نمایشگاه در کشور مقصد و یا حضور شرکتهای مرتبط با کشور مقصد را دردر کشور مبدا هماهنگ نماید. ضمن اینکه بخش اقتصادی وزارت امورخارجه نیز می تواند با ایجاد پیوند منسجم و نظام مند با بخش های نمایشگاهی و تشکل ها و نهادها و سازمانهای ذی ربط در کیفی سازی و استحکام صنعت نمایشگاهی موثر و مفید باشد
وی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات صنعت نمایشگاهی در سالیان گذشته عنوان کرد: اگر منظورتان از گذشته پیش از انقلاب اسلامی بوده . تفاوت های بسیار زیادی دارد که البته در آن مقطع صرفا یک نمایشگاه بین المللی بازرگانی بوده ولی بعد از انقلاب مخصوصا از سال 1368 به بعد نمایشگاهها تخصصی شد و تقریبا روند آن هم رو به رشد بوده و هست.و طبعا در اقتصاد کشور نیز تاثیرات خاص خود را دارد
ادینه به چالش های صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و تصریح کرد: از مهمترین مشکل های صنعت نمایشگاهی می توانیم به : نخست آنکه ما سند چشم اندازی از صنعت نمایشگاهی نداریم دوم آنکه هنوز به عنوان صنعت و یا هنر صنعت شناخته و معرفی نشده ایم. سوم اینکه در هیچکدام از مراکز تصمیم گیری مرتبط به صنعت نمایشگاهی نقش واقعی و جدی نداریم.چهارم اینکه هنوز یک تشکل فراگیر و ملی که بتواند در داخل و خارج از کشور نماینده قاطبه صنعت نمایشگاهی باشد نداریم پنجم اینکه هنور مرکز منسجم و متمرکزی برای آموزش و پژوهش در صنعت نمایشگاهی ایجاد نشده و مرکز آموزش بازرگانی فقط در حدود 5 سال است که نمایندگی تخصصی آموزش صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته را تاسیس و ایجاد نموده است ششم اینکه هنوز بانک جامع اطلاعات نمایشگاه را در سطح ملی نداریم
وی با مقایسه صنعت نمایشگاهی در ایران با کشورهای همسایه گفت: البته ما در کشورهای همسایه در ارتباط با صنعت نمایشگاهی موارد متعددی را باید در نظر بگیریم /کشورهایی مثل ترکیه ،امارات متحدده عربی را نباید با افغانستان و یا عراق و یا با بحرین مقایشه کنیم ما در ارتباط با کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان ، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان از موقعیت بهتری برخورداریم و نسبت به سایر کشورها مانند امارات و ترکیه موقعیت های مشابه و در بعضی موارد با مشکلاتی روبرو هستیم وی ادامه داد: برای تاثیرات نمایشگاهها در اقتصاد کشور می توان به تعداد و تنوع نمایشگاهها ، میزان حضور شرکت های تولید داخلی و خارجی، ایجاد شرایط گفتگوهای تجاری همزمان با نمایشگاه، امکان مذاکرات بین مشارکت کنندگان برای موفقیت های بیشتر ، فعال سازی نمایشگاههای منطقه ای در ایران ، برگزار ی نمایشگاه اکسپو در ایران، تشکیل اتحادیه منطقه ای با رویکرد هم افزایی در منطقه برای برگزاری نشست های منطقه ای اشاره نمود که می تواند شرایط ایران را روز به روز بهتر و اثر آن در اقتصاد کشور را ارتقا دهد