حبیب ماهوتی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز پیشنهاد کرد: تشکیل مناطق 5 گانه –نمایشگاهی
حبیب ماهوتی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با بیان اینکه اینکه صنعت نمایشگاهی نقش چشمگیر و مهمی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها ایفا می کند: افزود امروز صنعت نمایشگاهی به سمت تخصصی شدن پیش می رود.
وی با اشاره به طرحی که دکتر زمانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی مطرح کردند گفت: در صورت تحقق این طرح می توانیم به معنای واقعی کلمه صنعت نمایشگاهی داشته باشیم.
ماهوتی با انتقاد از تعدد مراکز نمایشگاهی کشور خاطرنشان کرد: حتی در قطب صنعتی نمایشگاهی جهان کشور آلمان ما شاهد این تعداد مرکز نمایشگاهی نیستیم.
وی ادامه داد: در ایران نزدیک به 40 مرکز نمایشگاهی داریم و حتی در برخی از استانها شاهد چندین سایت نمایشگاهی هستند.
وی ادامه داد: بعضا شاهد هستیم همزمان با برگزاری یک عنوان نمایشگاهی مشخص در همان تاریخ نمایشگاهی با همان عنوان در مرکزی دیگر برگزار می شود، این موضوع سبب به وجود آمدن همپوشانی نمایشگاهها و اسیب غیرقابل جبران به مراکز نمایشگاهی می شود.
در ادامه ماهوتی با اشاره به تعطیلی 5 ماهه نمایشگاه بین المللی تبریز افزود: سال گذشته به دلیل عدم برگزاری نمایشگاه ها مرکز نمایشگاه های بین المللی تبریز تا آستانه ورشکستگی نیز کشیده شد و اگر سهامداران این شرکت نبودند ما بالغ بر ۸ میلیارد تومان بدهی داشتیم.
وی با اشاره به 160 نیروی فعال در مرکز نمایشگاهی تبریز تاکید کرد: مرکز نمایشگاهی تبریز به عنوان یک بنگاه خصوصی برای پرداخت هزینه ها و حقوق کارمندان خود نیاز به برگزاری نمایشگاه ها دارد.
ماهوتی ابلاغ شیوه نامه های جدیدی بهداشتی را سد دیگری در راه برگزاری نمایشگاه ها دانست و تصریح کرد: طبق ماده ۱۵ این شیوه نامه برگزاری نمایشگاه ها حتی در شرایط زرد و نارنجی نیز مقدور نیست.
وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا موجب کاهش ۵۰ درصدی تعداد غرفه ها و آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه های این نمایشگاه شد، اظهار داشت: با این وجود شرکت های شرکت کننده در نمایشگاه ها در فروش محصولات خود به موفقیت های بالایی دست یافتند.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس کرونا و رعایت شیوه های بهداشتی در این نمایشگاه، گفت: در سال جاری برای ضدعفونی محوطه نمایشگاه ها، وسایل و تجهیزات و تهیه ماسک و ضدعفونی کننده دست بازدیدکنندگان بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی اظهار داشت: این نمایشگاه در بین ۳۴ سایت نمایشگاهی کشور در زمینه کیفیت و بهره وری آن ها رتبه اول را به خود اختصاص داده است و از توان رقابتی بالایی نسبت به سایر نمایشگاه ها برخوردار است.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با گلایه از بی مهری و کم لطفی برخی مسوولان در خصوص نمایشگاه بین المللی تبریز، گفت: تمام نمایشگاه های برگزار شده در این نمایشگاه دارای مجوز بوده و در برخی موارد نیز به صلاحدید مجموعه از برگزاری چند نمایشگاه از جمله نمایشگاه چاپ برای جلوگیری از شیوع کرونا خودداری شده است.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با بیان اینکه عملیات اجرایی این نمایشگاه در سال ۶۸ آغاز و در سال ۷۳ برپایی نمایشگاه ها در آن آغاز شد، گفت: از سال ۷۳ تا کنون بیش از ۶۰۰ نمایشگاه موفق در این نمایشگاه برگزار شده است و چندین نمایشگاه خارجی را نیز در خارج از کشور برگزار کرده ایم.
ماهوتی، با اشاره به اینکه نمایشگاه ها محل تلاقی ارتباطات و مبادلات اقتصادی و در واقع پل ارتباطی تولید، صنعت و مردم است، افزود: تا پیش از شیوع کرونا هیچ نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تبریز تعطیل نشده بود و نمایشگاه ها براساس تقویم برگزار شده بودند.
وی قدمت برگزاری نمایشگاه در آذربایجان و تبریز را بیش از ۷۰ سال اعلام کرد و اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده پیشینه و توانمندی تجار این دیار در اقتصاد و تجارت است به طوری که ۷۰ سال قبل اولین نمایشگاه را در نخجوان برگزار کرده بودند.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز گفت: سال جاری ۶۵ نمایشگاه داخلی و خارجی در این نمایشگاه برگزار می شود که از این تعداد ۵۸ نمایشگاه بین المللی و تخصصی است که تلاش می شود بیشتر شرکت های اروپایی در آن ها حضور داشته باشند و تکنولوژی های جدید خود را به نمایش بگذارند.
ماهوتی، با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری سه نمایشگاه خارجی در شهر باکو جمهوری آذربایجان ادامه داد: امسال 3 نمایشگاه تخصصی توسط ما در شهر باکو برگزار می شود.
همچنین قصد داریم نمایشگاه مصالح ساختمانی را در مناطق جنگ زده قره باغ برپا کنیم که فرصت مهمی برای حضور ما در بازار ساختمانی این منطقه و تحقق ارزآوری برای کشور است.
نمایشگاه بین المللی تبریز دارای ۶ سالن نمایش مسقف، در مجموع به متراژ ۵۰ هزار متر مربع و فضای باز نمایشی به وسعت ۲۰ هزار مترمربع است.
