روایت علی یارمحمدیان، مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان از رونق این صنعت در منطقه مرکزی کشور: اصفهان را به مرکز نمایشگاهی ایران تبدیل کردیم
بنگاههای اقتصادی، تاثیر بسیاری در توسعه و پیشرفت شهرها ایفا میکنند. شرکتهای نمایشگاهی استانی هم از جمله شرکتها و بنگاههایی طبقهبندی میشوند که در کنار توجه به حوزه اقتصاد و فراهم ساختن شرایطی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی و رونق کسب و کار، به دیگر جنبههای زندگی شهرنشینی نیز غنا میبخشند. از جمله این موضوعات میتوان به گردشگری اقتصادی اشاره کرد که نمونه عملی آن، در توسعه سرمایهگذاریهای منطقهای قابل ذکر و توصیف است. نمایشگاه به شکل مدرن و امروزی جایی است که در آن تولیدکنندگان، محققان، مبتکران و نوآوران صنعتی و بازرگانی به نمایش و عرضه خدمات و کالاهای جدید میپردازند و از این طریق سعی میکنند با تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز، خریداران، پیمانکاران و سازمانهای دولتی و رسمی ارتباط برقرار سازند. در تعریفی گویا و کوتاه، نمایشگاه را میتوان تبلیغ زنده نامید، زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولیدکننده، توزیع کننده، مصرف کننده و کالا و خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم میآیند که موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدید کنندگان میشود. هر چند سابقه برگزاری نمایشگاههای تجاری و اقتصادی در جهان به قرن 18 میلادی و در اروپا بازمیگردد اما اعتقاد بر این است که نخستین نمایشگاه سرپوشیده جهان و با تعریف امروزی، در دوران صفویه و در میدان نقشجهان اصفهان شکل گرفت. جایی که بازرگانان، تولیدکنندگان و فعالان حوزههای مختلف، کالاهای خود را در معرض بازدید عموم قرار میدادند و برای رونق بازار خود تلاش میکردند. همین عامل سبب شده تا اصفهان یکی از تاثیرگذارترین استانهای صنعت نمایشگاهی کشور لقب بگیرد. در سال گذشته هم، با افتتاح محل دائمی برپایی نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان، این استان، به مرکزی تبدیل شد که استانداردترین و بهروزترین مرکز نمایشگاهی کشور را در خود جای داده است.
اصفهان، خاستگاه بهروزترین سایت نمایشگاهی کشور
علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان با بیان این مطالب خبرنگار نشریه اقتصاد و نمایشگاه افزود: بیراه نگفتهایم اگر عنوان کنیم مهمترین اتفاق اقتصادی استان اصفهان در سال 99، بهرهبرداری از محل دائمی برگزاری نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان بود.
وی ادامه داد: در سال 96 که فعالیت جدی برای تکمیل محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی را آغاز کردیم، این پروژه حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت؛ بر این اساس، بیش از ۲۲۰ قرارداد با پیمانکاران منعقد کردیم و آنها نیز به صورت همزمان شروع به کار کردند و در مدت سه سال و سه ماه این پروژه تکمیل شد. وی افزود: البته این پروژه در حالی تکمیل شد که چند مشکل از جمله تحریم اقتصادی، رکود تورمی، افزایش قیمت ارز و شیوع ویروس کرونا در کشور وجود داشت؛ اما با برنامهریزی و پیشبینیهایی که متولیان این امر داشتند توانستیم در دورانی سخت، نمایشگاه بینالمللی اصفهان را افتتاح کنیم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان تصریح کرد: اگر به مدد عشق و ایمان نبود افتتاح این ساختمان ممکن نبود. در این نمایشگاه از سیستمهای روز دنیا مانند سیستمهای سرمایشی، گرمایشی، اعلام و اطفای حریق و همچنین معماری و هنر ایرانی استفاده شده است؛ میتوان گفت در این ساختمان تلفیقی از سنت و مدرنیته را مد نظر قرار دادهایم. امیدواریم در سالهای آتی با افزایش سرمایهای که محقق خواهد شد موفق شویم فاز دوم که هشت سالن ۵ هزار متری خواهد بود را ساخته و افتتاح کنیم.
رضایت فعالان اقتصادی از نمایشگاه اصفهان
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به برگزاری نمایشگاههای تخصصی در اصفهان گفت: آبان ماه سال 99 این نمایشگاه را در محل جدید افتتاح کردیم و تاکنون تمام رویدادهایی که در آن برگزار کردهایم به صورت تخصصی بوده است؛ از جمله این رویدادها میتوان نمایشگاههای کشاورزی، تاسیسات، مدیریت شهری و غیره را نام برد که همگی آنها تخصصی بودهاند. به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیتهایی که وجود داشت ما نمیتوانستیم عموم مردم را به این نمایشگاه دعوت کنیم. به همین دلیل به صورت اختصاصی از بازدیدکنندگان متخصص برای بازدید نمایشگاه دعوت کردیم و همین موضوع موجب شد نمایشگاهها به صورت تخصصیتری نسبت به سالهای گذشته برگزار شوند. وی افزود: طبق نظرسنجیهایی که به عمل آوردیم غرفهداران بر این باور بودند بازدیدکنندگانی که در سالهای گذشته داشتند موجب خستگی فراوان آنها میشد اما با وجود تخصصی شدن برگزاری رویدادها، بازخورد و فروش بیشتری نسبت به سالهای گذشته داشتهاند. بنابراین میتوان ادعا داشت که غرفهداران از این فضا رضایت حداکثری را داشتهاند. اگر این روند تخصصی کردن نمایشگاه ادامه داشته باشد پیامدهای بسیار خوبی برای صنعت نمایشگاهی خواهد داشت. بنابراین ما باید به سمت تخصصی کردن نمایشگاهها برویم؛ چرا که هم در هزینهها صرفهجویی میشود هم در پربار کردن نمایشگاهها بسیار موثر است.
شرط پیشرفت طرحهای نمایشگاهی
علی یارمحمدیان که رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران نیز هست در ادامه صحبتهای خود گفت: اعتقاد دارم که طرح نمایشگاهی زمانی پیشرفت میکند که در آن برنامهریزی مناسب وجود داشته باشد و اگر این برنامهریزیها در برگزاری رویدادها وجود نداشته باشد نه تنها صنعت نمایشگاهی پیشرفت نمیکند بلکه به عقب نیز برمیگردد؛ ما در انجمن نمایشگاهی ایران به دنبال این هستیم که تقویم ۵ سالهای را مشخص کنیم تا صنعت نمایشگاهی ایران بتواند برنامهریزی منظم ۵ ساله ای را برای حضور مشارکت کنندگان خارجی و داخلی انجام دهد. ما در اصفهان برای برگزاری نمایشگاهها و رویدادها حداقل از یک سال قبل برنامهریزیهای لازم را انجام میدهیم. تقویم نمایشگاهی ما برای سال ۱۴۰۰ کاملا مشخص است و قراردادها نیز منعقد شده است. گفتنی است در این راستا تفاهمنامهای را با سازمان توسعه تجارت منعقد کردهایم. یکی از بندهای این تفاهمنامه تقویم پنج ساله است. یعنی ما به دنبال این هستیم که تقویم پنج ساله سایتهای استانی را اخذ کنیم و برای تصویب پنج ساله آن اقدامات لازم را انجام دهیم. البته گفتنی است که در این مسیر چالش های متعددی نیز وجود دارد اما در نهایت امیدواریم که این مهم به تحقق برسد. اگر این موضوع به سرانجام برسد تا ۵ سال مشکلاتی مانند همپوشانیها، اخذ مجوزها و بسیاری از مشکلاتی که سایتداران در هنگام برگزاری رویدادها با آنها روبرو میشوند طی یک فرآیند در مدت زمانی ۵ ساله مرتفع خواهد شد.
توانمندسازی بخش خصوصی در رویدادهای نمایشگاهی
یارمحمدیان همچنین بیان کرد: تا سال ۱۳۹۶ اکثر رویدادهای استان اصفهان توسط شرکت نمایشگاههای استان برگزار میشد. هدف مدیران نمایشگاهی در دنیا ایجاد، حفظ و توسعه سایت نمایشگاهی است که معمولا توسط دولتها و حاکمیتهای محلی انجام میشود. پس وظیفه دولت ایجاد بستری برای بخش خصوصی به منظور فعالیت آنها است. سایت نمایشگاهی نیز یک بستر اقتصادی است. برگزارکنندگان نمایشگاهی دومین ضلع برگزاری رویدادها هستند. در همین راستا ما از سال ۱۳۹۶ برگزاری تمام نمایشگاهها را به بخش خصوصی واگذار کردیم. یعنی خودمان رویدادها را برگزار نکردیم و وظیفه هدایت ضلعهای مختلف برگزاری یک رویداد را بر عهده گرفتیم. این واگذاری موجب تفکیک وظایف سایت و مجریان نمایشگاهی شد. وی ادامه داد: این موضوع پیامدهای بسیار خوبی از جمله بالا بردن کیفیت نمایشگاهها برای ما به ارمغان آورد. از لحاظ کمی نیز بسیار موثر واقع شد. خود ما دیگر هیچ نمایشگاهی را برگزار نمیکنیم اما بستر مناسب را برای فعالان بخش خصوصی فراهم می کنیم و حمایت های لازم را از آنها به عمل می آوریم. ما در شرکت نمایشگاه های اصفهان برای آنکه مجریان خوبی را جذب نمایشگاه کنیم اقدام به طراحی جدولی امتیازی کردیم و بر اساس آن جدول کسانی که مایل به برگزاری رویدادها هستند را رتبه بندی کردیم. یکی از امتیازاتی که مجریان می توانند ارائه دهند برگزاری نمایشگاه تخصصی در استان و کشور است. یعنی اگر کسی نمایشگاهی تخصصی در کشور یا استان برگزار کرده باشد امتیاز مثبتی برای او محسوب می شود. داشتن شرکت نمایشگاهی و همچنین دارا بودن نیروی متخصص شرکتی نیز امتیاز دیگری برای آنها به حساب می آید. بر اساس آن جدول امتیازات افراد در مزایده های شرکت نمایشگاهی اصفهان شرکت می کنند. به طور کلی می توان گفت فرآیند انتخاب مجریان نمایشگاهی در سایت اصفهان از طریق امتیازدهی و مزایده انجام می شود. به گفته یارمحمدیان، برای سال 1400، بیش از 34 عنوان نمایشگاهی پیشبینی شده که اکثر آنها تخصصی هستند و مجریان آنها نیز مشخص شده اند. در حال حاضر نیز مشغول برنامه ریزی برای نمایشگاه ها و رویدادهای سال ۱۴۰۱ هستیم.
افزایش بهرهوری، سرلوحه فعالیتهای نمایشگاه اصفهان
یارمحمدیان در ادامه با بیان اینکه بهرهوری سرلوحه اقدامات ما در شرکت نمایشگاه های اصفهان است، گفت: از آنجا که استانداردهای لازم را در زمینه انرژی رعایت کردیم هزینه های ما به شدت کاهش پیدا کرد. البته اگر در آینده نمایشگاه برای دولت به عنوان صنعت شناخته شود هزینه های انرژی بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد. هدف ما از برگزاری نمایشگاه ها رونق اقتصادی و کاهش درآمد نفتی افزایش سرمایه است.
وی در پایان اظهار داشت: صنعت نمایشگاهی به تنهایی هدف نیست. این صنعت وسیله ای برای رونق اقتصادی کشور، افزایش اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی کشور است. امیدواریم که سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای صنعت نمایشگاهی باشد تا بتوانیم با استفاده از این صنعت به توسعه همه جانبه کشور برسیم و به بسیاری از موفقیت ها دست پیدا کنیم. ما امیدواریم که امسال با واکسیناسیون افراد جامعه و مدیریت شیوع ویروس کرونا، صنعت نمایشگاهی به جایگاه واقعی خود بازگردد؛ این امید را داریم که سال ۱۴۰۰ بسیار بهتر از سال ۱۳۹۹ خواهد بود. در برنامه ریزی برگزاری رویدادها برای سال ۱۴۰۰ نیز فاصله گذاری های اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی را مدنظر قرار داده ایم. امید داریم که سال ۱۴۰۰ سال رونق و شکوفایی صنعت نمایشگاهی باشد.
