شرکت فاما، یکی از پیشگامان صنعت مبلمان ایران، با بیش از چهار دهه تجربه، همچنان به مسیر رشد و نوآوری خود ادامه می دهد. فاما که فعالیت خود را از سال 1360 با تولید سرویس خواب کودک و نوجوان آغاز کرد، این شرکت در سال 1375 زمینه کاری خود را از کودک و نوجوان به بزرگسال تغییر داد و در طول سال ها با تغییر استراتژی و تمرکز بر نیازهای بازار، به یکی از تولیدکنندگان برتر مبلمان در ایران تبدیل شده است. این شرکت از سال 1385 به طور تخصصی به تولید میز و صندلی غذاخوری چوبی روی آورد و اخیراً نیز خط تولید مبلمان مدرن و راحتی را راه اندازی کرده است.
میثم رمضانی، مدیرعامل این شرکت، در مصاحبه ای اختصاصی با هفته نامه اقتصاد و نمایشگاه، تاریخچه، چالش ها و برنامه های آینده این شرکت را تشریح کرد.
رمضانی اعلام کرد که از سال 1401، فاما با هدف تکمیل سبد محصولات خود و با نگاهی به طراحی نوین مطابق با معماری معاصر، تولید مبلمان، سرویس خواب، میز تلویزیون و کنسول را آغاز کرده است. وی همچنین از برنامه های این شرکت برای ورود به بازارهای بین المللی در آینده نزدیک خبر داد.
وی افزود: طراحیهای نوین و مطابق با معماری معاصر فاما، این محصولات را به انتخابی ایدهآل برای کسانی تبدیل میکند که به دنبال مبلمان و دکوراسیونی شیک و مدرن برای منزل خود هستند.
مدیرعامل فاما، چالش های صنعت مبلمان ایران را در دو بخش تأمین مواد اولیه و منابع انسانی عنوان کرد. او گفت: تأمین مواد اولیه، به عنوان یکی از اساسیترین نیازهای صنعت مبلمان، همواره چالشبرانگیز بوده است. کمبود چوب باکیفیت و نوسانات قیمتی در این حوزه، مشکلات عدیدهای را برای تولیدکنندگان مبلمان به وجود آورده است. فاما در راستای حل این معضل، با انعقاد قراردادهای بلندمدت با تجار خارجی، تأمین چوب مورد نیاز خود را تا حد زیادی تثبیت کرده است. شرکت فاما با قراردادهایی که با تجار خارجی داره از لحاظ تامین چوب که اصلی ترین مواد اولیه این صنعت است ، توانسته تا دغدغه ها را تا حد زیادی مرتفع کند، همچنین شرکت ما اقدام به انعقاد قراردادهای همکاری با تجار معتبر در کشورهای ایتالیا و بلژیک نموده است. این امر با هدف تامین مواد اولیه مرغوب و باکیفیت در زمینه انواع رنگ انجام گرفته و به ما امکان میدهد تا محصولاتی متناسب با بالاترین استانداردهای کیفی به مشتریان خود ارائه دهیم.
وی یادآور شد: تأمین مواد اولیه تنها مشکل صنعت مبلمان ایران نیست. کمبود نیروی کار متخصص نیز چالشی دیگر است که فعالان این حوزه با آن مواجه هستند. فاما برای رفع این مشکل، برنامههای آموزشی جامعی را برای ارتقای مهارت کارکنان خود در نظر گرفته است.
رمضانی در خصوص چالش منابع انسانی و ورود نسل جدید به بازار کار افزود: از سال 1400، با استفاده از مشاوران و علم مدیریت، اقدام به جوان سازی مدیران مجموعه کرده ایم تا گامی موفق در جهت جذب و پرورش نیروهای نسل جدید برداریم.
در پایان، رمضانی از حضور فاما در نمایشگاه Hofex 2024 خبر داد و اعلام کرد که تمامی محصولات عرضه شده در این نمایشگاه، مربوط به گروه محصولات جدید شرکت شامل مبلمان، سرویس خواب، میز تلویزیون، کنسول و سرویس های جدید غذاخوری با رنگ های متنوع خواهد بود.