نمایشگاه ها

فرخنده

حفظ توامان طعم و کیفیت محصولات «فرخنده» در 6 دهه فعالیت

مهندس یوسف قاضی عسگر مدیرعامل شرکت «فرخنده»: حفظ توامان طعم و کیفیت محصولات «فرخنده» در 6 دهه فعالیت

شرکت فرخنده با ظرفیت تولیدی 30 هزار تن در سال یکی از شرکت های پیشرو و با سابقه در صنعت شیرینی و شکلات ایران است و در عرصه تولید و صادرات دستاورهای چشمگیری را کسب کرده است؛ اقتصاد و نمایشگاه با مهندس یوسف قاضی عسگر مدیرعامل شرکت فرخنده گفت و گویی انجام داده است که می خوانید:

لطفا تاریخچه ای از فعالیت های شرکت فرخنده را تشرح کنید؟
فرخنده یک کسب و کار خانوادگی 60 ساله است و ما به عنوان نسل سوم این برند، مسیری را که پدرانمان برای ما به یادگار گذاشتند با تلفیق تکنولوژی روز دنیا، همچنان پرقدرت به پیش می‌بریم. در حال حاضر قریب به ۵۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.
فرخنده، یکی از اولین و قدیمی‌ترین تولیدکننده‌های بیسکویت در فلات مرکزی ایران است که از ابتدای فعالیت خود در سال 1340 تاکنون به صورت تخصصی فقط محصول بیسکویت تولید کرده است. در حال حاضر حدود 60 مدل اس‌کی‌یو کالا توسط فرخنده در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود. حفظ همیشگی طعم و کیفیت در طول 60 سال تولید بیسکویت باعث شده تا اکنون فرخنده در سراسر ایران حضوری پررنگ داشته باشد و محصولات خود را به بیش از 35 کشور در سراسر جهان صادر کند.
مصرف‌کنندگان فرخنده سال‌هاست از انواع این بیسکویت به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی در خانه یا محل کار خود استفاده می‌کنند.
مزیت‌های تولیدی و رقابتی شما نسبت به رقبا چیست؟
امسال شصتمین سال تاسیس فرخنده است، شاید مهم‌ترین مزیت ما در طول این سال‌ها از ابتدا تاکنون این است که سعی کردیم که قول و عمل‌مان یکی باشد و اگر از مشتریان و مصرف‌کنندگان وفادار فرخنده در این باره بپرسید، حتما بر این موضوع صحه می‌گذارند. نکته مهم دیگر این است که فرخنده در این سال‌ها تلاش کرده طعم و کیفیت محصولاتش را همزمان حفظ کند؛ البته کیفیت امروزه یک وظیفه است و نمی‌توان به عنوان یک مزیت از آن نام برد اما حفظ توامان طعم و کیفیت در تمام این 60 سال، باعث شده تا محصولات این برند برای چند نسل خاطره‌سازی کند. فرخنده تلاش کرده تا این خاطره و حس خوبِ همراهانش را حفظ و حراست کند و بیسکویت فرخنده فقط در جایگاه یک میان وعده نباشد. بیشتر مصرف‌کنندگان ما به ویژه آنهایی که میانگین سنی بالای 40 سال دارند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از محصولات فرخنده خاطره خوبی دارند، چه در جمع دوستان و خانواده و چه در محل کارشان. این خاطره و حس خوب به این دلیل شکل گرفته که با یک اطمینان و اعتماد نسبت به محصولات فرخنده همراه شده و بیشتر مصرف‌کنندگان قدیمی فرخنده این موضوع را با ما در میان گذاشته‌اند. این مزیت، مسئولیت فرخنده را بسیار سنگین‌تر کرده و به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم با برنامه‌هایی که در پیش داریم برای نوجوانان و جوانان یا افراد زیر 40 سال نیز چنین خاطره و احساسی را با ارائه محصولات جدید و مطابق سلیقه این نسل، شکل دهیم.
اقدامات خود را در راستای مشتری‌مداری بفرمائید؟
ما در فرخنده تلاش کردیم هر آنچه را که گفتیم، به آن عمل کنیم. سعی کردیم با راه‌اندازی مرکز صدای مشتریان به شکل عملیاتی دغدغه‌ها، انتظارات و پیشنهادات مصرف‌کنندگان را ثبت و ضبط کنیم و فراتر از آن، دنبال این هستیم که رویکردی پیشگیرانه داشته باشیم تا درمانی.
اگر شکایت یا انتظاری بوده ریشه آن را جست‌وجو کردیم و به عبارتی انتظار یا انگیزه اصلی مشتری را در پسِ صحبت‌ها و نظراتش که ممکن است به هردلیلی بازگو نکند، متوجه شدیم و من این موضوع را عین مشتری‌مداری می‌دانم.
سعی کردیم تعامل و درک مشتری‌مداری در سازمان فرخنده به ویژه در تیم خدمات مشتریان را پررنگ‌ کنیم. همکارانم در تعامل با مصرف‌کنندگان و فروشگاه‌داران و حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تلاششان این است که درک عمیقی نسبت به انتظارات مشتریان و مصرف‌کنندگان پیدا کرده و نیازهای آنها را برطرف کنند.
در کنار این‌ها، سعی‌مان این است محصولاتی که به بازار عرضه می‌کنیم، نیازهای پنهان مصرف‌کنندگان را نیز پوشش دهد و دغدغه‌های آنها را کم کند. ما در فرخنده با تمام چالش‌ها و محدودیت‌هایی که پیش رو داریم، از مواد اولیه درجه یک و اختصاصی فرخنده برای تولید محصولاتمان استفاده می‌کنیم و ترکیبات ویژه‌ای را در آرد بیسکویت‌هایمان، به کار می‌بریم. تمام سعی ما این است تا دغدغه مصرف‌کنندگان فرخنده به ویژه سلامت و کیفیت محصولات را همواره حفظ کنیم تا یک «لذت مطمئن» یا یک «خوشمزه مطمئن» را در اختیارشان قرار دهیم.
این مهم‌ترین اقدامی است که همکارانم آن را به صورت تیمی در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش خدمات مشتریان انجام می‌دهند و به آن توجه ویژه دارند.
تولیدات شما به چه میزان است و در چند دسته‌بندی تولیدی قرار دارد؟
ظرفیت تولید بیسکویت فرخنده در سال حدود 30 هزار تُن است که در سه گروه وزنی مرسوم در تولید بیسکویت یعنی زیر 200 گرم، 201 تا 700 گرم و بالای 700 گرم انجام می‌شود.
البته فرخنده بیشتر با بسته‌بندی‌های جعبه‌ای بالای 700 گرم خود شناخته شده، ضمن اینکه این محصولات در قالب‌های ابداعی فرخنده همچون قالب پذیرایی و قالب زبان تولید شد و در طعم‌های مختلف میوه‌ای، کنجدی، با آرد جو و … که فرخنده برای اولین بار آنها را عرضه کرد، روانه بازار شد.
فرخنده اولین شرکتی است که در محصولات خود از زعفران طبیعی در تولید بیسکویت زعفرانی استفاده کرد و بیسکویت‌ با طعم‌های پرتقالی، نارگیلی و موزی فرخنده نیز طرفداران خاص خود را دارند. بیسکویت فندقی فرخنده برای افرادی که علاقه‌مند به طعم‌هایی شبیه به طعم نوتلا هستند، انتخاب بسیار مناسبی است و طرفداران زیادی هم دارد. از چند سال پیش نیز بیسکویت کاکائویی با طعم کاپوچینو را در وزن‌های مختلف به بازار عرضه کردیم که با استقبال چشمگیری به ویژه در میان نسل جدید مواجه شد. امسال نیز بنا به درخواست مصرف‌کنندگان و مسئولیتی که بر عهده ما قرار گرفته یک بیسکویت بسیار باکیفیت در گروه چند غله‌ها با نام 4 شهد و 3 غله را به بازار عرضه کردیم که یک طعم کاکائویی هم در کنار طعم ساده دارد.
همچنین یک بیسکویت برای گروه نوجوانان و جوانان با طعم میوه‌های جنگلی به بازار عرضه کردیم که تجربه متفاوتی را برای مصرف‌کنندگان رقم زده است. این محصولات در حال حاضر آرام آرام وارد بازار می‌شود و در تلاشیم تا تعداد فروشگاه‌های بیشتری در سطح کشور به ویژه در شهر تهران را به این محصولات جدید اختصاص دهیم.
علت اصلی حضور شما در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات؟
نمایشگاه شیرینی و شکلات مانند نمایشگاه آگروفود جزو نمایشگاه‌های مهمی است که در صنایع غذایی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.
این نمایشگاه خانه اصلی ماست و خوشحالیم که در کنار همکاران عزیزمان هر ساله می‌توانیم توانمندی‌های خود و تولیدکنندگان شیرینی و شکلات کشور را به نمایش بگذاریم.
شکل و شمایل برگزاری نمایشگاه با توجه به شیوع کرونا، تغییرات زیادی داشته اما فارغ از تلخی‌هایی که این بیماری به همراه داشته و دارد، باعث شد تا برپایی چنین نمایشگا‌ه‌هایی شکل تخصصی‌تری به خود بگیرد.
برای ما نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه شیرینی و شکلات میعادگاهی است برای برقراری یک ارتباط حرفه‌ای و انجام مذاکرات دوستانه با شرکای تجاری، شرکت‌های پخش و کلیه حوزه‌هایی که به فعالیت ما ربط پیدا می‌کنند.
امیدواریم شرایط به گونه‌ای مهیا شود که نمایشگاه با همان شور و هیجان سال‌های پیش برگزار شود و البته در کنار آن پذیرش تخصصی بازدیدکنندگان نیز ادامه یابد.
تهدید و فرصت‌های کرونایی در روند حرکتی تولید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کرونا خیلی تلخ بوده و خیلی اتفاقات سختی را برای ما پیش آورده اما شاید نقطه مثبت آن این بوده که استفاده از محصولاتی که حداکثر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند، توسط مصرف‌کنندگان بیشتر شده است.
در واقع فعل خوردن یک فعالیت حسی است و برخی مواقع ما دوست داریم محصولاتی را مصرف کنیم که شاید خیلی ظاهر بهداشتی نداشته باشند اما کرونا باعث شد مصرف اینگونه مواد غذایی کمتر شود و این فرصت و این فضا را برای برندهایی مثل فرخنده که سعی می‌کنند محصولاتشان را در بسته‌بندی‌های بهداشتی و در عین حال جذاب و مقرون به صرفه تولید و عرضه کنند، فراهم کرد تا محصولاتشان را بیش از پیش عرضه کنند.
کرونا این فرصت را فراهم کرد که ما تعامل بهتری هم با شبکه فروش و هم با مصرف‌کنندگان برقرار کنیم و آن دغدغه‌هایی که همیشه همکاران ما در واحد کنترل کیفی یا دغدغه‌هایی که سازمان‌های نظارتی مثل معاونت غذا و دارو و سازمان استاندارد داشتند را در پروسه همه‌گیری کرونا بیش از پیش رعایت کنیم، البته ما همیشه و همواره مانند بسیاری از همکاران دیگر این موارد را رعایت می‌کردیم. در مجموع ماهیت کرونا تلخ است اما ما به چشم فرصت به آن نگاه می‌کنیم چرا که همواره به دنبال این هستیم که کار درست را انجام دهیم.
برای سوال اخر لطفا بفرمایید؛ مهم‌ترین اقدام مانع زدایی از تولید را چه می‌دانید و چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شاید مهم‌ترین اقدام این باشد که مسئولان امر اجازه دهند کسب و کارها در کشور ما به شکل ارگانیک رشد کنند و واقعا دست از حمایت بردارند.
من فکر می‌کنم بهترین اقدام این است که مسئولان کاری نکنند و اجازه دهند تولیدکننده کار خودش را انجام دهد و آنها نقش نظارتی خودشان رو شفاف‌تر کنند. اکنون بهترین فرصت و زمان برای بازنگری در قوانین است و طرح این سوال که این قانون‌ برای چه تشکیل و تدوین شده است؛ قوانینی که حتی عمر زیادی ندارند اما همچنان دست و پاگیر هستند. در واقع اگر دستگاه اجرایی به معنای واقعی به دنبال کوچک‌سازی است و بخواهد نقش نظارتی خود را تقویت کند، باید از تکنولوژی و ابزارهای روز استفاده کند تا بسیاری از این موانع برداشته شود. من فکر می‌کنم بهترین اقدام این است که اجازه دهیم تولیدکننده در بازار و در میدان رقابت البته در میدانی که رقابت واقعی وجود داشته باشد، توسط مصرف کننده انتخاب شود. باید کارهای دستوی را کنار گذاشت چرا که مصرف کننده بهتر می‌تواند تشخیص دهد که چه چیز درست و چه چیز غلط است. این حمایت‌های به ظاهر حمایت را کمتر کنیم، بهتر است.