نمایشگاه ها

دکتر کریمی تفرشی

امروز ورود به عرصه تولید یک جهاد اقتصادی است

دکتر مهدی کریمی تفرشی رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو: موفقیت سهم کسانی است که اراده بردن دارند
باید شرایط و زمینه حضور هر چه بیشتر تجار و سرمایه گذاران خارجی در این‌ نمایشگاه مساعد شود

صنایع غذایی با بیش از 2500 کارگاه تولیدی در بین 13 هزار کارگاه صنعتی با ده نفر کارگر و بیشتر، بزرگ‌ترین صنعت کشور از لحاظ تعداد، ارزش افزوده و میزان اشتغال‌زایی محسوب می‌شود.
دکتر کریمی تفرشی در گفت و گو با اقتصاد و نمایشگاه با اشاره به صادرات مجتمع صنایع غذایی گلها گفت: واحد صادرات با هدف حمایت از تولید ملی و بر افراشتن پرچم صنعت ایران در جهان به فعالیت خود ادامه داده است. با توجه به شرایط منطقه و عدم ثبات در بازارهای کشورهای همسایه جهت تامین مایحتاج ، مجتمع صنایع غذایی گلها کوشیده است تا با صادرات محصولات خود به اینگونه کشورها ، سهم قابل توجهی از کمبودهای غذایی را در منطقه جبران کند. رصد و شناخت دقیق نیازهای بازارهای کشورهای مختلف جهان از کلیدی ترین اصول اولیه صادرات است.

در این میان حضور در بازارهای معتبر جهانی نظیر کانادا ، روسیه ، استرالیا، انگلستان، فرانسه،آلمان، اتریش، بلژیک، دانمارک،کویت ،قطر،عمان، امارات و… نیز در دستور کارمجموعه قرار داشته و صادرات به کشورهای مذکور با موفقیت انجام شده است تا علاوه بر ارز آوری به کشور، موجبات کار آفرینی و اشتغال زایی جوانان متخصص پدید آید.واحد صادرات مجتمع صنایع غذایی گلها قصد دارد تا در سال پیش رو با توجه به توان و حجم تولید بالای مجموعه ، کشور های بیشتری را تحت پوشش قرار داده و صادرات خود را در اقصی نقاط جهان گسترش دهد.
کارآفرین برتر جهان اسلام با توصیه به کسانی که قصد ورود به عرصه تولید را دارند تصریح کرد: کارآفرینی در شرایط امروز در درجه اول عشق می خواهد و همتی مضاعف و اراده ای فولادین. توصیه می کنم کسانی که قصد ورود به این عرصه را دارند اول به مطالعه و شناخت دقیق بازار و نیازهای روز بازار بپردازند.باید بتوانند خود را با شرایط متغیر بازار و عدم ثبات اقتصادی و قوانین متغیر تطبیق دهند و بدانند ورود به عرصه تولید یک جهاد اقتصادی است. مرد میدان می خواهد. پایمردی می خواهد.
وی افزود: شاید مجبور شوند در سال های اول چشم خود را روی منافع اقتصادی ببندند. یک تولید کننده صنعت غذا باید بطور قطع سلامت مردم و جامعه و کیفیت را در اولویت قرار دهد و برای این خط مشی بزرگ و مهم لازم است گاهی از سود و منافع خود چشم پوشی کند.ضمن اینکه یک کارآفرین باید ابتدا شناخت درستی از خود و توانمندیهای واقعی خود داشته باشد. اخیرا اثبات شده که هوش هیجانی بسیار با اهمیت تر از بهره هوشی برای مدیریت و رهبری است. هوش هیجانی یک مهارت بالقوه و یک موهبت خدادادی است که نیاز به پرورش و ممارست دارد تا بتواند سرمنشاء تحولات عظیم در زندگی فردی و اجتماعی و رهبری سازمانی شود.پس اگر بهره هوشی بالایی ندارید مهم نیست. هوش هیجانی خود را کشف کنید و قدرت آن را جدی بگیرید. این قدرت همان چیزی است که شما را از دیگران متمایز می کند.موفقیت سهم کسانی است که انگیزه موفق شدن دارند. اراده بردن دارند.
دکتر کریمی تفرشی با اشاره به وضعیت صنایع غذایی ایران گفت: در حالی که بسیاری از صنایع در حال حاضر در رکود نسبی به سر می برند، یکی از بخش‌هایی که امروز می‌توانیم به آن توجه ویژه داشته باشیم صنایع غذایی در ایران است، صنایعی که سهم بالایی از گردش اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند. این صنعت مهم و پیشرو نقش بسیار تعیین کننده‌ای در توسعه اقتصادی کشور بویژه در شرایط حساس و استراتژیک فعلی ایران ایفا می‌کند. به این دلیل که توجه به این بخش از اقتصاد کشور علاوه بر تامین نیازهای داخلی و امنیت غذایی فرصتی برای ارزآوری با صادرات خواهد شد.
وی با بیان اینکه طبق برآوردها گردش مالی مواد غذایی در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است؛ تصریح کرد: براساس آمارهای موجود بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذایی تامین می‌شود. بررسی ها نشان مي دهد صنايع غذايي بالاترين سهم را در ايجاد اشتغال در كشور داشته است و پيش بيني ها بر اين نكته استوار است كه اين بخش امكان توسعه اشتغال در اقتصاد كشور را بيش از ساير بخش هاي صنعتي خواهد داشت . صنایع غذایی با بیش از 2500 کارگاه تولیدی در بین 13 هزار کارگاه صنعتی با ده نفر کارگر و بیشتر، بزرگ‌ترین صنعت کشور از لحاظ تعداد، ارزش افزوده و میزان اشتغال‌زایی محسوب می‌شود. صنایع غذایی به‌تنهایی 8/16 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده‌اند. در صورت حمایت کافی، این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش‌های صنعتی خواهد داشت.
دکتر کریمی تفرشی کمبود نقدینگی برای اصلاح زیر ساخت ها ، تأمین مواد اولیه درجه یک و خرید دستگاههای بسته بندی نوین را از مشکلات فعلی صنعت غذایی کشور دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در دوران رکود پررنگ‌تر شده و تاثیر به‌سزایی بر روی عملکرد بنگاه‌های تولیدی داشته است، مشکلات تامین مالی و نقدینگی این بنگاه‌هاست. از سوی دیگر، کمبود منابع مالی صنایع غذایی و عدم کارایی بازار سرمایه، موجب بالا رفتن هزینه‌های تامین مالی در تولید صنایع غذایی در ایران شده است. به‌طوری که در مقایسه با رقبای خارجی، رقابت‌پذیری صنعت غذا را کاهش داده است.
رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آل ام کا تی (MKT GROUP) تاکید کرد: تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی همواره یکی از بنیادی ترین نیازهای تولید بوده و هست. موضوعی که بویژه در شرایط سخت و حساس فعلی که بشدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده باید در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد. هدایت نقدینگی به سوی بازار سرمایه از ضرورت های کمک به رونق تولید در صنعت غذاست.
اعطای تسهیلات بانکی به بنگاههای اقتصادی طبق یک برنامه مشخص و عملیاتی لازمه کمک به چرخه تولید و جلوگیری از رکود یا تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بویژه کمک به تولیدکنندگانی است که با برنامه، هدف و ایده های نو و عملیاتی وارد عرصه تولید شده اند و یا پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان که طرح های عملیاتی و نوآورانه مورد نیاز کشور را مایلند به عرصه تولید وارد کنند. استفاده از حداکثر ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری برای طرح ها و پروژه های تولیدی از ابزارهای مهم تامین سرمایه تولید است که باید پویایی کافی به این عرصه سرمایه گذای تزریق شود.
وی با بیان اینکه رسیدن به نرخ رشد سالانه ۲۲درصدی صادرات غیرنفتی از اهداف اصلی برنامه ششم توسعه صادراتی است اظهار کرد: صنعت غذا به‌عنوان یکی از رشته‌های صادرات ‌محور همچنان با چالش‌های بسیاری در‌ این بخش روبه‌رو است و برای تحقق اهداف صادراتی پیش‌بینی شده برای سال‌جاری باید راهکارهای اساسی برای‌ این بخش در نظر گرفت.
رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آل ام کا تی (MKT GROUP) خاطرنشان کرد: نمایشگاه اگروفود به عنوان یکی از بزرگترین و شاخص ترین نمایشگاههای کشور، پل قدرتمند ارتباطی بین تولیدکنندگان و تجار با مصرف کنندگان و نیز بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بوده است و تاثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد غیرنفتی ایفا می کند. باید یک معیار و شاخص درست برای ارزیابی میزان بازدهی این نمایشگاه وجود داشته باشد و بعد از برگزاری نمایشگاه، این خروجی مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گیرد تا نقاط ضعف آن برای دوره های بعد اصلاح شود. نباید این خروجی فقط بر اساس میزان مشارکت و متراژ ارزیابی شود بلکه کیفیت حضور و قراردادهای منعقد شده و مذاکرات صورت گرفته و بویژه قراردادهای تجاری با مشارکت کنندگان خارجی بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: باید عرصه برای حضور هر چه بیشتر تجار و شرکت های خارجی فراهم شود و جذابیت برای حضور پر رنگ تر بین المللی ایجاد شود.متاسفانه این نمایشگاه در سال های اخیر بیشتر فضایی برای معرفی برندهای کوچک و متوسط شده و نتوانسته جذابیتی برای حضور هر چه بیشتر برندهای بزرگ ایجاد کند.
با توجه به محدودیت های کرونایی و عدم امکان حضور گسترده مردم و متخصصان، باید شرایطی برای بازدید مجازی هر چه بیشتر این نمایشگاه از طریق اپلیکیشن تخصصی و نیز سایت نمایشگاه فراهم شود.
در این شرایط نقش رسانه ها پر رنگ تر از هر زمان دیگری است و پوشش رسانه ای گسترده از دستاوردها و توانمندی های مشارکت کنندگان بسیار حائز اهمیت است.سمپلینگ غیر اصولی برخی شرکت‌ها از نقاط ضعف این نمایشگاه است و همواره افراد غیر مرتبط را به نمایشگاه کشانده است که باید اصلاح شود. دکتر کریمی تفرشی در پایان گفت: باید شرایط و زمینه حضور هر چه بیشتر تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی به این نمایشگاه مساعد شود. باید نمایشگاه اگروفود را هر چه بیشتر با استانداردهای بین المللی تطبیق دهیم و شرایط حضور شرکت ها و تجار خارجی را تسهیل نماییم. تبلیغات و بازاریابی درست، برای کشاندن تجار خارجی به این نمایشگاه یکی از مهمترین وظایف برگزارکنندگان است. معرفی شرکت های حاضر و دستاوردها، محصولات و توانمندی های آنان قبل از برگزاری نمایشگاه در سایت تخصصی نمایشگاهها می تواند به تجار و بازرگانان خارجی امکان آشنایی با مشارکت کنندگان این نمایشگاه را بدهد تا با شناخت شرکت هایی که می توانند نیاز آنها را تامین کنند به حضور در این نمایشگاه ترغیب شوند.