نمایشگاه ها

لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحقق شعار از مزرعه تا سفره های مردم؛ با روش تولید پروتئین در شرکت موجان

سروش سردشتی مدیر عامل شرکت صنایع غذایی موجان از به کار گیری تجربه پیمانکاری EPCدر تولید محصولات غذایی می گوید

تحقق شعار از مزرعه تا سفره های مردم؛ با روش تولید پروتئین در شرکت موجان

سروش سردشتی عضو هیئت مدیره ی هلدینگ تام و مدیر عامل شرکت صنایع غذایی موجان، برنامه تولید محصولات پروتئینی و به خصوص مرغ را در دستور کار دارد، فارغ التحصیل دانشگاه شریف است و به عنوان نیرویی جوان، به دنبال آن است تا با استفاده از تجربه دو نسل  فعالیت خانواده ی موجان، برنامه تولید صنایع غذایی و بهبود کیفیت همزمان با کاهش هزینه ها را با استفاده از تجربه اجرای پروژه های عمرانی در چند دهه اخیر به پیش ببرد.

وی در گفت وگو با اخبار نمایشگاه ها می گوید: ما می توانیم با حذف واسطه ها، بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها، اقداماتی را انجام دهیم تا مردم  و خانوارهای ایرانی شاهد تحقق، از مزرعه تا سفره های مردم باشند و بعد از تولید در مزرعه موجان، با کاهش هزینه ها و حذف دلال ها، محصول به دست مردم در فروشگاه ها و سوپر پروتئینی ها برسد.

وی  با اشاره به عرضه محصولات صنایع غذایی به مردم با روش های نوین تولید در شرکت موجان اعلام کرد: محصولات پروتئینی با نام موجان از یک ماه آینده آماده ورود به  بازار میشود. این محصولات پروتئینی  به شکل های مختلف شامل سوخاری و همبرگر، گوشت و مرغ  به صورت قطعه بندی شده، بسته بندی بشقابی و تقسیم بندی ها و تکه های مختلف است و  با طعم های مختلف نیز عرضه خواهد شد.

آقای مهندس با سپاس از شرکت شما در این گفت وگو، بفرمایید که شرکت موجان چه نوع محصولاتی را قرار است در بازار صنایع غذایی به مردم عرضه کند؟

محصولاتی از قبیل ساندویچ آماده و یک سری غذاهای آماده پروتئینی با بسته بندی های مختلف نیز ازجمله محصولات موجان خواهد بود.

یعنی خود گوشت به صورت کیلویی یا مرغ کامل نیز در سبد محصولات شما خواهد بود؟ یا این که هدف شما بسته بندی های بشقابی و قطعه بندی شده است؟

هدف عمده ما عرضه مرغ  به صورت قطعه بندی شده و بشقابی است که در کنار محصولات قبلی که  مرغ  کامل و گوشت بوده است عرضه می شود. به عبارت دیگر، برنامه این است که مرغ به صورت قطعه بندی شده و بشقابی و با بسته بندی عرضه شود.

 در رابطه با شرکت شما در نمایشگاه آگروفود 1400 بفرمایید که هدف شما برای حضور در نمایشگاه  چیست و چه انتظاری دارید؟

هدف عمده ما آشنایی با بازار، مشتریان عمده، وضعیت صنعت، آشنایی با فعالان صنایع غذایی و کسب اطلاع از نظر مشتریان و همچنین آخرین دستاوردها و برنامه های شرکت ها در خصوص عرضه گوشت و سایر محصولات صنایع غذایی است.

از آنجا که ما پیمانکار بوده ایم و در زمینه تصفیه خانه ها و فعالیت های عمرانی فعالیت داشته ایم، اکنون با حضور در بازار صنایع غذایی لازم است که از نزدیک در جریان مسائل و چالش ها و نظرات فعالان این صنعت و مشتریان خود باشیم.

از آنجا که در این صنعت جوان محسوب می شویم لازم است که با فعالان صنعت پروتئین و سایر فعالان صنایع غذایی آشنا شویم و از نام های تجاری، شرکت ها، دستاوردها و توانایی ها، سلیقه های حاکم بر بازار، نظر مردم، آخرین دستاوردهای فنی و حرفه ای، تحولات بازار، روش های تولید و عرضه محصول و…کسب اطلاع کنیم.

حضور موجان در نمایشگاه آگروفود 1400 به معنای اولین ورود در عرصه صنایع غذایی و ایجاد ارتباط با بازار و شرکت های صنایع غذایی است.

فعالیت های قبلی موجان چه بوده است؟ گفته می شود که در زمینه تصفیه خانه های آب و فاضلاب، صنعت نفت و انرژی و… دستاوردهای بزرگی داشته اید، آیا این دستاوردها را می توانید در صنایع غذایی نیز شاهد باشید؟

من نسل دوم از مدیران و فعالان شرکت موجان هستم. این شرکت در چند دهه اخیر، تصفیه خانه‌ های مختلفی را از سال ‌ها پیش در شهرهای مختلف احداث کرده است.

شرکت موجان در سه دهه گذشته و از جمله بیست سال پیش تصفیه خانه های بزرگی را برای کارخانه هایی مثل زم زم، بهنوش و سایر شرکت ها ایجاد کرده است.  همچنین در برخی شرکت های صنایع غذایی نیز  تصفیه خانه توسط شرکت موجان ایجاد شده است.  اما به صورت عمده و به صورت تخصصی  در تصفیه خانه ‌های شهری‌ و شرکت های نفتی فعالیت داریم.

موجان در خیلی از شهرهای ایران از جمله در شهر انزلی، تصفیه خانه آب و فاضلاب احداث کرده است.

تصفیه خانه آب و فاضلاب در برخی شهرها توسط شرکت موجان طراحی و ساخته شده و اجرا شده است.. فعالیت کردیم و در حوزه ساختمان های غیر صنعتی و تجاری و اداری، مثل پروژه تصفیه خانه  ایران مال فعالیت داشته ایم و یکی از بزرگترین تصفیه خانه ها را احداث کرده ایم.

 در ساخت تصفیه خانه‌های شرکت ‌های پتروشیمی و نفتی و حوزه انرژی به چه ترتیب فعالیت دارید؟

بله در حوزه انرژی فعالیت های گسترده ای داشته ایم و بزرگترین طرح های تصفیه خانه در خاورمیانه و ایران را در شرکت های نفتی و پتروشیمی احداث کرده ایم. از جمله بزرگ ‌ترین تصفیه خانه  حوزه صنعت نفت را در پتروشیمی بندر امام احداث کرد ایم که بزرگ ‌ترین تصفیه خانه‌ای است که در حوزه صنعت نفت تا حالا تعریف شده و بزرگ ‌ترین تصفیه خانه با تکنولوژی SBR است که در خاورمیانه اجرا شده و این کار توسط شرکت موجان انجام شده است.

انتظار شما از فضای جدید سیاسی و تشکیل دولت جدید چیست؟ آیا دولت جدید می تواند به شرکت های تولیدی صنایع غذایی و کاهش مشکلات معیشتی  مردم کمک کند و وضعیت سفره های مردم بهتر شود؟ شما قرار است در صنعت مرغ  فعالیت ‌کنید که سهم اصلی در سفره های مردم دارد آیا دولت می تواند در این زمینه شرکت های تولیدی و خانوارهای ایرانی را حمایت کند؟ یا بهتر است اصلا دخالت نکند و وضعیت به تدریج با عرضه و تقاضا بهتر شود؟

دلیل  اصلی حضور ما در حوزه صنایع غذایی  این است که در حوزه پیمانکاری و طرح های عمرانی، با مشکلات و کمبود بودجه، نوسان قیمت ها، تحریم و… مواجه بوده ایم و تا آن جایی که در توان بود در این صنعت بومی سازی و انتقال دانش فنی انجام دادیم، اما باز هم مشکلاتی بود که موجب کاهش فعالیت و رکود نسبی شده است. در نتیجه به حوزه صنایع غذایی به ویژه کالاهای اساسی وارد شدیم. فعالیت در صنایع غذایی، خدمت به جامعه و مردم است و حوزه‌ای است که خیر دنیا و آخرت دارد. یعنی هم می‌توانیم  از جنس کسب و کار و کاسبی به حساب آوریم و دنبال سود و تولید باشیم و هم  با ایجاد کیفیت مناسب و  ساختار مناسب، می توان محصولاتی با کیفیت مناسب و با قیمت مناسب به مردم عرضه کرد و به جامعه خدمت کرد. ما این تجربه را در صنعت و پیمانکاری داریم و فکر می کنیم که با حذف دلالی و واسطه ها و عرضه مستقیم کالا از مزرعه تا سفره می توان کیفیت محصول را بالا برد و هزینه ها را کاهش داد و در نتیجه با قیمت مناسبی به مردم خدمت کرد و قدرت خرید خانوارها را افزایش داد.

این اقدامات از طریق واردات مواد اولیه، خرید مواد اولیه داخلی، کنترل فرآیند تولید، بهبود کیفیت محصول و… موجب می شود که قیمت تمام شده پایین‌تری را برای محصول در نظر بگیریم و در نتیجه کالا نیز با قیمت مناسبی به مردم عرضه می شود.

مزیت رقابتی شما در این زمینه چه مواردی است که موجب می شود قیمت تمام شده کاهش یابد و هزینه کمتر شود و در عین حال با بهبود کیفیت، با قیمت کمتری محصول به دست مردم برسد؟ چه برنامه ای در نظر داریم برای تحقق این هدف عمده؟

مزیت ‌های رقابتی‌ که صنایع غذایی موجان دارد، موجب حذف دلالی و واسطه گری  و کاهش هزینه می شود و در نظر داریم که محصول را در مزرعه تولید و بدون هر گونه دخالت افراد دیگر و حذف دلالی، به بازار و فروشگاه ها عرضه کنیم و یا از طریق نمایندگی های خود در سوپر گوشت ها با نام مزرعه موجان عرضه کنیم. در این زمینه کسانی که مغازه و فروشگاه ها و امکاناتی دارند با ما قرارداد خواهند داشت و ما محصول خود را عرضه کرده و آنها می فروشند و ما بر آنها نظارت نسبی خواهیم داشت تا از کیفیت برند موجان حمایت شود.

در این زمینه از بخش خصوصی و علاقه مندان نیز استقبال کرده و با مشارکت آنها هزینه های مغازه و محل توزیع و فروش کاهش می یابد و در نتیجه از مسیر تولید تا فروش به مردم، از رشد هزینه ها جلوگیری می شود و شعار از مزرعه تا سفره های مردم تحقق خواهد یافت.

اگرچه ما شرکت جوانی هستیم و رقبایی در بازار داریم که  بیش از 40 سال این فعالیت را انجام داده اند. اما از آنجا که کار پروژه‌ای انجام داده ایم، صنایع غذایی را نیز مانند مراحل کاهش هزینه های یک پروژه به پیش می بریم. وقتی پروژه‌های پیچیده‌ای را در بخش عمرانی و تصفیه خانه ها و… انجام داده ایم  و طرح های بزرگی را با بومی سازی فناوری کشورهای غربی اجرا کرده ایم در نتیجه این کار به ما کمک می کند که با  نگاه سیستمی و پروژه‌ای در صنایع غذایی نیز بتوانیم با کاهش هزینه‌های تولید و با افزایش کیفیت، قیمت تمام شده را پایین‌ بیاوریم.

توجه داشته باشیم که الزاما افزایش کیفیت با استفاده از مواد اولیه مرغوب رخ نمی دهد.  بلکه اگر سیستم درست کار کند و فرآیند تولید متناسب باشد و از اول تا آخر  کارها را با بهبود روش و کیفیت در هر مرحله انجام دهیم موجب می شود که نه تنها کیفیت بهتر شود بلکه هزینه تولید نیز کاهش می یابد. زیرا ما در تمام مراحل، کارها را خودمان طراحی و اجرا می کنیم و بر آن نظارت داریم و از حضور دلال و واسطه و افرادی که کیفیت را تخریب می کنند، جلوگیری می کنیم.

این روش به طور خلاصه چه می گوید؟ و چگونه هم کیفیت را بهتر می کند و هم هزینه تولید را کم می کند؟

EPC روش و برنامه ما در اجرای پروژه ها است . یعنی این که از ابتدا تا انتهای کار را انجام میدهیم. از نقطه شروع تا انتها. یعنی خرید، مهندسی و اجرا و مراحل دیگر را خودمان انجام می دهیم.

با همین نگاه، در صنایع غذایی ورود کرده ایم. یعنی تحقق شعار از مزرعه تا سفره را خواهیم داشت. از جوجه ریزی، تهیه مواد اولیه داخلی و خارجی، تا تولید نهایی و عرضه کالا به بازار را انجام می دهیم و به تدریج با چالش ها و مشکلات و نقص ها آشنا خواهیم شد و آن را برطرف می کنیم.

ما می‌خواهیم با تجربه ای که داریم، از ابتدای فعالیت‌ها در صنعت پروتئینی، به ویژه صنعت دام و طیور، تا نقطه انتها را خودمان انجام دهیم و تا عرضه مستقیم کالا به دست مردم فعالیت خواهیم داشت. رسیدن مستقیم کالا به دست مردم. از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای این فعالیت را میخواهیم انجام بدهیم . در این دوره سه ساله، چهارساله که به این فعالیت در صنایع غذایی توجه داشته ایم، ابزارهای مختلف توزیع محصول مانند خودرو برای انتقال محصول از کارخانه تا فروشگاه ها را آماده کرده ایم .

کارخانه پروتئین ما  الان در حال احداث است و تا یک ماه دیگر به محصول می رسد یا مجموعه مرغداری که بزرگ‌ ترین مجموعه استان البرز است به دستاوردهای خوبی رسیده است.  همچنین در حوزه سر فصل سوپر پروتئینی‌ها  نیز طرح های خوبی را اجرا خواهیم کرد.

یعنی تامین محصول برای قصابی ها و مرغ فروشی های سطح شهر را انجام خواهید داد؟

به سوپرها، سوپر پروتئینی‌ها و قصابی‌ها محصولات موجان را عرضه می کنیم. در عین حال، سوپر پروتئینی‌هایی که با برند مزرعه موجان فعالیت خواهند کرد را در شهر تهران  و در یک سال آینده  شاهد خواهیم بود.

خب حالا یک مشکل اساسی این است که این قضیه خوراک دام در ایران یک مافیای عجیب و غریبی دارد که همه تولیدات را دچار مشکل می‌کند. مردم معطل میشوند و همه چیز معطل می‌شود. شما برای این هم فکری کردید؟ که کمتر مشکل داشته باشیم و همیشه محصول برای عرضه داشته باشید؟

همین امروز  گروه‌های زیادی قصد تامین مستقیم خوراک دام را دارند. اما خب مجوزها و امکان این سر فصل، حداقل برای ما که بخش خصوصی هستیم  خیلی فراهم نیست. اما با رویکرد جدید دولت این مسیر باز خواهد شد . نکته دوم این است که مشکل کالای اساسی این است که قیمت تمام شده بالایی دارد. زیرا واردات مواد اولیه تولید مرغ و گوشت، با نوسان دلار مواجه است و هر نوع تولید و واردات و عرضه کالایی متناسب با نوسان نرخ ارز، با نوسان مواجه می شود زیرا هزینه تمام شده تولید بالا می رود و مشکل ایجاد می کند

لذا ما به عنوان تولید کننده تلاش میکنیم تا جایی که امکان دارد باید با حذف واسطه ها قیمت تمام شده را کاهش دهیم تا حداقل تاثیر این امر بر مردم کمتر باشد و برند موجان هم بتواند به ثبات در قیمت و کیفیت معرفی،گردد.

یعنی در فرمول شما هم سهم عمده تامین مواد اولیه تولید مرغ وارداتی است؟

در یک مرغداری پرورش مرغ گوشتی، بخش اعظم هزینه‌هایی که در قیمت تمام شده و بهای تمام شده مرغ گوشتی اثر دارد، هزینه‌های خوراک است  و این خوراک هم عمدتا وارداتی ‌است.  با تغییرات قیمت ارز، قیمت این خوراک جابه‌جا میشود و کم و زیاد می شود. در آن بخش که تولید کننده زورش به مافیا نمیرسد، نتیجه افزایش قیمت دان مرغ و خوراک است و ما تلاش می کنیم که دلال ها و مافیاهای کوچک‌تر را حذف کنیم.

دلالی که قبل از کشتارگاه دلالی میکند، دلالی که بعد از کشتارگاه دلالی می‌کند، دلالی که در شرکت پخش دلالی می‌کند، دلالی که در میادین و فروشگاه ها دلالی می‌کند را  حذف می‌کنیم تا محصول را از نقطه تولید به صورت مستقیم  و با حذف دلال‌ها به دست مشتری برسانیم.

در حال حاضر،  چقدر اشتغال دارید و فکر می‌کنید تا کجا افزایش یابد؟

مجموعه موجان حدود ۳۰۰ نفر پرسنل دارد که تا شب عید با توسعه کارخانه پروتئینی به ۶۰۰ نفر میرسد و هدف این هست که در سال بعدی، یعنی تا پایان ۱۴۰۱، این عدد را به عدد ۱۰۰۰ نفر برسانیم. با تاسیس  کشتارگاه که در مرحله مهندسی است و از بهار ۱۴۰۱ کلنگ می خورد، تا  پایان سال به ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی خواهد رسید.

 

به طور خلاصه باید گفت که شما با توجه به تجربه مهندسی و انجام امور پروژه ای، به این نتیجه رسیده اید که در صنایع غذایی و تولید مرغ هم می توانید هزینه ها را کاهش داده و کیفیت را بهتر کنید و در نتیجه با کیفیت بهتر قیمت مناسبی ارائه دهید و مردم نیز قدرت خرید بهتری داشته باشند و لذا از مزرعه تا سفره فعالیت هایی خواهید داشت که نتیجه آن کاهش هزینه و بهبود کیفیت است؟

از آنجا که ما کار پروژه‌ای انجام داده ایم، پروژه‌هایی د رسطح ملی انجام داده ایم، و کارها رو از ابتدا تا انتها انجام می دهیم. در نتیجه می‌توانیم کیفیت را افزایش بدهیم. با این راه حل می‌توانیم قیمت تمام شده را کم کنیم. و لذا با همین نگاه پروژه‌ای ما وارد شدیم به حوزه صنایع غذایی. که در حوزه صنایع غذایی هم میخوایم از A to Z کار بکنیم. یعنی تحقق شعار از مزرعه تا سفره.

تفاوت شما با رقبا در این بازار صنایع غذایی چیست؟

یکی از تفاوت‌های ما با رقبا این است که ما  همه نگاه مهندسی داریم به این صنعت. رقبا بیش‌تر  کاسب‌کار سنتی هستند. اما ما با نگاه مهندسی، با نگاه سیستمی، سازمانی  با نگاهی که ما استانداردهای صنعت نفت را انجام دادیم می توانیم در صنایع غذایی نیز عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشیم.