نمایشگاه ها

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران: شکوفایی صنعت شیرینی و شکلات ایران در دوران پس از کرونا

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران گفت: بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات با استقبال چشمگیر شرکت‌های داخلی مواجه شده است

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در گفت‌وگو با نشریه اقتصاد و نمایشگاه گفت: در بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ، 9 سالن برای شرکت‌کنندگان آماده شده است که یک سالن آن اختصاصاً برای نمایش و معرفی ماشین‌آلات صنعت شیرینی و شکلات است و به طور کلی، فضای مفید نمایشگاه به دو بخش هجده‌هزارمتری فضای سرپوشیده و دوهزار و پانصدمتری فضای باز تقسیم شده است. همچنین فضایی در حدود پنج‌هزارمترمربع به نمایش ماشین‌آلات اختصاص داده شده است و در سایر سالن‌ها نیز برخی از ماشین‌آلات در معرض نمایش گذاشته خواهند شد.

وی با اشاره به کمبود فضای نمایشگاه عنوان کرد: متأسفانه علی‌رغم نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های متعدد از شرکت سهامی نمایشگاه‌ها برای افزایش فضا، تمامی درخواست‌ها بی‌پاسخ ماندند و مسئولان همکاری نکردند. در نتیجه ما نتوانستیم فضای مورد نیاز بسیاری از متقاضیان شرکت در این نمایشگاه را تأمین کنیم.

وی با اشاره به هدف برگزاری نمایشگاه‌ها، خاطرنشان ساخت: هدف از برگزاری نمایشگاه، نمایش توانمندی‌های صنایع مختلف است. در دو سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه نبود و شرکت‌ها در این مدت، نوآوری‌های بسیاری را ایجاد کردند و اکنون این فرصت برای آنها مهیا شده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران با اشاره به استقبال بالای شرکت‌کنندگان از نمایشگاه امسال، ادامه داد: با گذر از دورا کرونا، تولیدکنندگان عزم راسخ برای بازگشت به روال تولید سابق خود را دارند و با توجه به عملکرد فعالان صنعت شیرینی و شکلات و تمایل به نمایش دستاوردهایشان، مشابه سال 1396 به دوران اوج صنعت شیرینی و شکلات بازگشته‌ایم. در حال حاضر علی‌رغم افزایش تولید و صادرات صنعت شیرینی و شکلات ایران، متأسفانه در این نمایشگاه به دلیل برخی محدودیت‌ها مانند محدودیت فضا، نتوانستیم پذیرای حضور تمامی فعالان این صنعت باشیم.

مغازه‌ای با اشاره به کاهش به حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه تصریح کرد: در بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات از کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا برای حضور در نمایشگاه دعوت نموده‌ایم و امیدواریم که حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به تمایل انجمن به تخصصی‌تر شدن نمایشگاه شیرینی و شکلات، افزود:  ما همیشه برای برگزاری نمایشگاه، به دنبال جذب مخاطبان خاص هستیم و تمایل به حضور فعالان و افراد متخصص این صنعت داریم، زیرا صنعت شیرینی و شکلات، یک صنعت لوکس است. برخی از مخاطبان عام، بیشتر با هدف سرگرمی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و این موضوع چندان برای ما خوشایند نیست. به همین دلیل ما تمایل داریم که نمایشگاه بیشتر به سوی تخصصی شدن حرکت نماید. حتی بارها درخواست کرده‌ایم که برای دو روز اول نمایشگاه، بلیط‌فروشی انجام نشود و بازدیدکنندگان صرفاً با کارت دعوت در نمایشگاه حضور پیدا کنند. حتی اگر بازدیدکننده‌ای هم وجود نداشته باشد، سه بخش اصلی نمایشگاه یعنی محصولات، ماشین‌آلات و مواد اولیه، در تعامل با یکدیگر، به نتیجه‌ی مورد نظر خواهند رسید. هر چند علاقمند به حضور مردم نیز هستیم تا از نزدیک، میزان پیشرفت این صنعت را ببینند. هدف اصلی شرکت‌گنندگان نیز بستن قرارداد با شرکت‌های همکار است. همچنین علاوه بر نمایشگاه، در طول سال سمینارهای مختلفی را با فعالان این صنعت داریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن شیرینی و شکلات خاطرنشان ساخت: مهمترین فعالیت انجمن شیرینی و شکلات، حفظ منافع مشروع صنعت شیرینی و شکلات است و ما همیشه به دنبال این هستیم که آسیبی به این صنعت وارد نشود. به دلیل تحریم‌ها، کرونا و حذف ارز ترجیحی، اغلب بازارهای صادراتی خود را از دست داده‌ایم و توان رقابت با کشورهای بزرگ مانند ترکیه را نداریم. همچنین در حال حاضر، بهای تمام شده برای محصولات، بسیار افزایش یافته است.

وی افزود: شیرینی و شکلات کالای لوکس هستند و در اولویت مصرف جامعه قرار ندارد. در حال حاضر، قدرت خرید مردم بسیار کم شده است و بازارهای صادراتی نیز در راستای افزایش بهای تمام شده کالا، دستخوش تغییر گردیده است. برای اینکه بتوانیم دوباره مانند گذشته وارد بازارهای صادراتی شویم و فروش داخل نیز افزایش یابد، نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش داریم. در جلساتی که با دولتمردان داشتیم، مکرراً درخواست کرده‌ایم که سرمایه در گردش صنعت شیرینی و شکلات را افزایش دهند. در حال حاضر قیمت‌ها به‌گونه‌ای شده‌اند که با نقدینگی قبلی، توان فعالیت طولانی‌مدت را نداریم. تمامی مواد اولیه و اساسی تهیه‌ی شیرینی و شکلات، دچار افزایش قیمت شدیدی شده‌اند. همچنین نوسان ارز نیز در واردات برخی از مواد اولیه مانند انواع روغن‌ها، کاکائو، امولسیفایرها و… مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تنها راه برون‌رفت از این شرایط، این است که دخالت ها کاهش پیدا کند. بخشنامه‌های متعدد و بازدارنده، قیمت‌های دستوری و… جلوی رشد و پیشرفت صنعت شیرینی و شکلات را گرفته‌اند. در حال حاضر، صنعت شیرینی و شکلات ایران، در جهان شناخته شده است و انواع برندهای ایرانی در خارج از کشور، کارخانه دارند. بسته‌بندی‌ها دچار تحول عظیمی شده و از لحاظ کیفیت نیز در حال رقابت با محصولات خارجی می‌باشد. تکنولوژی و دانش فنی ما نیز به‌روز است و تمامی این ویژگی‌ها می‌تواند صنعت شیرینی و شکلات را پررونق‌تر می‌کند.

مغازه‌ای با اشاره به توانایی بالای صنعت شیرینی و شکلات در ایجاد اشتغال‌زایی، گفت: نزدیک به 100 هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند. همچنین صنعت شیرینی و شکلات، به‌طور غیرمستقیم می‌تواند برای افراد زیادی شغل ایجاد کند؛ به‌طور مثال، سالانه دو میلیون تن گندم و 500 هزار تن شکر و بهمین میزان روغن در این بخش مصرف می‌شود و بر همین اساس، افراد زیادی می‌توانند در این صنعت شاغل شوند. بزرگترین خواسته‌ای که این صنعت از دولت دارد، این است که دست ما را باز بگذارد تا صنعت شیرینی و شکلات، به رشد و پیشرفت قبلی خود بازگردد.

دبیر انجمن شیرینی و شکلات، در پایان گفت: ما به دنبال حضور پربار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه شیرینی و شکلات هستیم و از شرکت برای استقبال گسترده از این نمایشگاه تشکر ویژه می‌کنیم. همچنین متأسفیم که افراد متخصص بیشتری علی‌رغم درخواست‌ها، نتوانستند در جمع ما حضور پیدا کنند. در طی بیست دوره‌ای که نمایشگاه شیرینی و شکلات برگزار شده است، نمایشگاه امسال یکی از برترین دوره‌ها خواهد بود.