گزارش دنیای اقتصاد از عملکرد نمایشگاه بین المللی ایران
رشد نمایشگاهی
حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی فرصتی برای دیدار با مشتریان بالقوه فراهم میکند و به همین دلیل جنب و جوشی که یک صنعت در طول یک سال شاهد استدر دوره برگزاری نمایشگاه آن به اوج می رسد .
در خصوص اهميت نمايشگاهها همين بس که بر اساس بررسيهاي صورت گرفته، برگزاري نمايشگاهها در سال حداقل 300 ميليارد دلار برای اقتصاد دنیا عایدی دارد. همین فرصت پیش روی اقتصاد ایران وجود دارد تا بتواند با نوآوری و افزایش کیفیت نمایشگاه ها بیشترین عایدی را از این رویدادها داشته باشد.
دکتر حسین زاده مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی معتقد است این فرصت برد- برد است و بخش خصوصی میداند که می تواند از این فرصت استفاده کند.
تقویم نمایشگاه ها ی کشور هر سال پربار تر می شود و با تدابیری که از سوی این شرکت اتخاذ شده رشد بیش از 20 درصدی در تعداد عناوین نمایشگاهها در مقایسه با سال 97 را شاهد بوده ایم؛ به طوری که میانگین تعداد برگزاری نمایشگاههای داخلی از 6 عنوان به حدود 8 عنوان افزایش یافته است.
در همین حال عملکرد شرکت نمایشگاه های بین المللی نشان دهنده رشد 30 درصدی در تعداد عناوین نمایشگاهی خارج از کشور در مقایسه با سال 1397 با رویکرد توسعه حضور در کشورهای همسایه است به نحوی که 50 درصد از نمایشگاههای خارج از کشور به کشورهای همسایه متمرکز شد.
همچنین تعداد شرکتهای مشارکتکننده در نمایشگاههای خارج از کشور نسبت به سال قبل 157 درصد رشد برخوردار شد که در این میان ارائه تسهیلات و تخصیص یارانه به 157 شرکت ایرانی بی تاثیر نیست.
در همین حال از سوی مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی ، ایده هایی در بحث برگزاری نمایشگاه مطرح شده که می تواند بازدهی حضور شرکت ها در نمایشگاه ها را افزایش دهد .
به طوری که عوامل اکوسیستم اقتصادی و یا حتی نمایشگاهی را در درون نمایشگاه مشارکت می کنند تا شرکت ها بدانند این نهادها و ارگان ها ، چه سرویسها و خدماتی ارائه میدهند که سایر صنایع از آنها بهرهمند شوند. از سوی دیگر مجاب کردن مجریان نمایشگاه برای آوردن هیاتهای تجاری از خارج کشور که بتوانند در بحث صادرات موثر باشند بسیار مورد توجه شرکت های حاضر در نمایشگاه ها است.
این در حالی است که شرکت ها برای پیشبرد مذاکرات خود نیاز دارند تا بتوانند از نشست ها ، اتاقهای B to B و کارگاه های آموزشی استفاده کنند .
این امر که به ابتکار دکتر حسین زاده در نمایشگاه های امسال انجام شد می تواند در تعامل هر چه بیشتر شرکت های ایرانی دربازارهای خارجی موثر باشد. دستاورد این امر را می توان در افزایش 50 درصدی تعداد تفاهم نامه های همکاری های متقابل نمایشگاهی یا توسعه زیرساخت ها با سازمان ها ، ارگان ها،اتاق های بازرگانی و تشکل های صنفی و خارجی مشاهد ه کرد.
در این میان شاهد بودیم که با استقبال از شرکتهای استارتآپی و دانشبنیان برای حضور در نمایشگاه ها، روشی بهعنوان open innovation (نوآوری باز)، در نمایشگاه ایجاد شد تا میان استارتآپ، دانشبنیانها و تولیدکنندهها ارتباط ایجاد شود و بهنوعی تقاضای صنایع را در حوزه صنعت و قطعاتی که ارزبری دارد ، با این تلاقی برطرف خواهد کرد.
می دانیم که نمایشگاهها همیشه ابزاری برای تبادل دانش بودهاند و از بین تمام ابزارهای بازاریابی، نمایشگاهها بیشترین کارکرد را در توسعه بازار دارند. شرکت نمایشگا ه های بین المللی در کنار تقویم نمایشگاهی سال آینده تمام تلاش خود را برای اکسپو 2020 دبی و حضور هر چه قوی تر نیز خواهد داشت تا بتواند گامی برای جهانی سازی شرکت های ایرانی بردارد.