نمایشگاه ها

شرکت پارس خزر

حسن همتی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت صنعتی پارس خزر : محصولات «پارس خزر» برای یک عمر مصرف کفایت می‌کند – نشریه اقتصاد و نمایشگاه

شرکت صنعتی “پارس خزر” به عنوان بزرگ ترین تولید کننده لوازم خانگی برقی کوچک در ایران، به صورت سهامی عام فعالیت می کند. خشنودی مشتریان، طراحی و توسعه محصولات جدید و تلاش در شکوفایی کشور، سرلوحه تولید در این شرکت است. شرکت صنعتی پارس خزر (سهامی عام)، تولید کننده لوازم خانگی ساخت ایران با بیش از نیم قرن سابقه است که محصولات آن شامل انواع ماشین لباسشویی ۷ و ۸ کیلویی، پنکه های رومیزی ایستاده، دیواری و سقفی، هواکش، شومینه برقی، فن هیتر، بخاری برقی، پلوپز، بخارپز، سرخ کن، آون توستر، ساندویچ ساز، کباب پز (باربیکیو)، تخم مرغ پز، خوراک پز، چرخ گوشت، غذاساز، همزن، آسیاب، میوه و سبزی خشک کن، مکمل چرخ گوشت، بلندر، خرد کن، ترازوی آشپزخانه، آبمیوه گیری، آب مرکبات گیری، چای ساز، دم آور، کتری برقی، اسپرسوساز، جارو برقی، جارو عصایی، بخارشو، اتوبخار، سشوار و تصفیه هوا می باشد. تولیدات این شرکت از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۶۱ با برند پارس توشیبا و از سال ۱۳۶۱ تاکنون با برند تجاری پارس خزر و سایا به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می شود. شرکت پارس خزر با حضور پرنشاط و گسترده خود در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی، جشن پنجاه سال تلاش و تولید خود را برگزار کرده است. قسمتی از غرفه زیبای پارس خزر در نمایشگاه لوازم خانگی، تونل زمان نامگذاری شده است که در این بخش با تولیدات این شرکت و روند توسعه آن از سال 1347 تا سال 1398 آشنا می شویم. حسن همتی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره خوش ذوق و پر انرژی و کاردان شرکت صنعتی پارس خزر است که در گفت و گو با نشریه “اقتصاد و نمایشگاه” از چند و چون موفقیت ها و فعالیت هایش گفته است، که می خوانید.

درباره شرکت پارس خزر، اهداف و موفقیت هایش برایمان بگویید.

شرکت صنعتی پارس خزر، 50 سال از عمرش می گذرد. این شرکت در این پنجاه سال بیش از 37 میلیون دستگاه محصول به بازار عرضه کرده است. در ایران در حال حاضر 24 میلیون تا 24.5 میلیون خانوار داریم که 37 میلیون محصول نسبت به میزان خانوارها، یعنی اینکه حداقل در هر خانوار ایرانی یک محصول پارس خزر و در برخی خانوارها بیش از یک محصول پارس خزر وجود دارد. در این میان باید بگویم مشتریان عزیز، ولی نعمتان ما هستند و اگر پشتیبانی و کمک آنها نبود به این موقعیتی که اکنون هستیم، نمی رسیدیم. با استفاده از برترین تکنولوژی و رعایت مصرف انرژی پایین، در حال ورود به جرگه تولید کنندگان لوازم خانگی بزرگ هستیم. رقبای داخلی ما عمدتا به این اندازه که ما وارد عمق تولید شده ایم، نشده اند و بیشتر مونتاژ می کنند. ولی محصولات ما از 6-7 هزار قطعه ای که در آن ها مصرف می شود 200 قطعه را فقط از خارج می آوریم و بقیه این قطعات توسط خود ما و تولید کنندگان دیگر ایرانی تولید می شود. یکی از استراتژی های اصلی شرکت، کیفیت است. در این زمینه تلاش کرده ایم که محصولاتمان از نظر کیفیت، در مقایسه با بهترین برند ها – نه با برندهای بی نام و نشان – اگر بالاتر از آنها نیست، اما معادل آنها باشد.

در زمینه خدمات پس از فروش و مشتری مداری چه اقداماتی انجام داده اید؟

شرکت صنعتی پارس خزر با شبکه خدمات پس از فروش گسترده و با بیش از ۴۵۰ مرکز مجاز در کلیه شهرهای کشور، به مدت ۱۰ سال از کلیه محصولات خود پشتیبانی کرده و ۲۵ ماه خدمات پس از فروش رایگان و ۲ ماه خدمات تعویض محصول به مشتریان ارائه می کند. این شرکت با استقرار واحد صدای مشتری در کلیه ساعات شبانه روز، اطلاعات مورد نیاز مشتری را دراختیار آنها قرار داده و نظرات و پیشنهادات مشتریان را دریافت می‌کند. به همین جهت شعار ما این است که پارس خزر برای یک عمر. یعنی یک عمر در کنار مصرف کنندگان هستیم و هیچ وقت تنهایشان نمی گذاریم و یا تا یک عمر، محصولات ما نیاز به تعمیر پیدا نمی کنند. به طوری که مردم می‌بینند کلیه محصولات جاروبرقی و پنکه و پلوپز ما و محصولات سری اولی که در سال های اولیه تولید شده اند، هنوز در خانه های مردم کار می کنند.

از دیگر دستاوردها و موفقیت های شرکت توضیح دهید.

شرکت پارس خزر، شبکه گسترده فروش اینترنتی راه اندازی کرده است که محصول را درب منزل مصرف کننده تحویل می دهد و مشتری می تواند با خیال راحت محصول را از طریق سایت اینترنتی سفارش دهد که یکی از بزرگ ترین سایت های اینترنتی کشور به شمار می رود.

از دیگر دستاوردهای ما، آزمایشگاه‌مان است که محصولات خودمان زیر نظر سازمان استاندارد در آن تست می‌شود و اکرودیته است. این آزمایشگاه به عنوان یک آزمایشگاه امین سازمان استاندارد، به شمار می‌رود به طوری که لوازم خانگی های دیگر را می آورند و در آنجا تست می کنند.

همچنین تاکنون بیش از 170 تندیس طلایی از ارگان های مختلف دریافت کرده ایم. افتخارات و موفقیت‌های کسب شده شرکت صنعتی پارس خزر در قالب تندیس ها، تقدیرنامه ها، گواهینامه ها و سپاس نامه ها از جمله دستاوردهای مهم مدیریتی این شرکت به شمار می آید.

آیا محصولات خود را صادر هم می کنید؟

اکثر مدل های پلوپز ما به کشورهای معتبر از جمله آمریکا، کانادا، کشورهای اروپا و استرالیا صادر می شوند و حتی در شرایط تحریم هم موفق شده ایم که از راه های مختلف، صادرات را ادامه دهیم. در حال فعالیت هستیم تا بقیه محصولات‌مان را هم به سبد صادراتی مان اضافه کنیم و بتوانیم ارز آوری بیشتری برای کشورمان داشته باشیم و به اقتصاد کشور و مردمان خوب سرزمینمان که همواره حامی ما در تولید داخلی ملی بوده اند، کمک کنیم.

در مسیر تولید و توسعه با چه موانع و مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده و پیش رفته اید؟

بزرگ ترین مانعی که سر راه ماست نبودن بستر لازم برای رقابت سالم با رقبای خارجی است. با رقبای داخلی مشکل نداریم. رقیبان ما رقبای خارجی هستند و آنهایی هم که برند و نام و نشان دارند، با آنها هم مشکلی نداریم چون محصول باکیفیت عرضه می کنند و این محصولات وقتی در بازار از بعد قیمت مقایسه می شود، مصرف کننده تصمیم می گیرد که محصولی با همان کیفیت و زیبایی و دوام و با خدمات پس از فروش و با قیمت بسیار مناسب تر مثل محصول ما را خریداری کند. گرفتاری ما با محصولات بی نام و نشان چینی است که بی چون و چرا وارد بازار می شوند و هیچ یک از این شرایط استانداردی را که ما داریم، ندارند و ما در کنار محصولات بی نام و نشان چینی باید با آنها رقابت کنیم که مصرف کننده هم به دلیل شرایط اقتصادی و عدم شناخت و آگاهی فکر می کند که باید آن محصولات را بخرد. به رغم تمهیدات متعددی که مقامات عالیرتبه کشور برای جلوگیری از ورود این کالاهای قاچاق و رونق تولید انجام می دهند که شعار سال هم هست ولی باز می بینیم ارگان های ذینفع و ذیصلاحی که باید از محصول داخلی حمایت کنند، اقدامات لازم را انجام نمی دهند و حمایت شایسته انجام از تولید ملی نمی شود. بحث تعزیرات اگر وجود دارد برای محصولات داخلی است. هیچ محصول خارجی مشمول آن نیست. هیچ کس در قیمت گذاری هیچ محصول وارداتی دخالت نمی کند. بحث اصلی این است که اگر قرار است رونقی در تولید و اشتغال جوانان ما اتفاق بیافتد، تا مادامی که سیستم های جامع برای اینکه بتوانند عدالت مالیاتی و توزیع و قیمت گذاری را فراهم کنند، ایجاد نشود، این امر امکان پذیر نیست. وقتی شرایط و  مقرراتی که سازمان حمایت برای قیمت گذاری تولید داخلی و خارجی گذاشته را مطالعه کنید، می بینید چه تسهیلاتی برای آنها وجود دارد و چقدر به ضرر تولید کننده داخلی است. می بینید این ارگان های دولتی و حکومتی به جای اینکه به صورت مجموعه ای و هماهنگ به تولید داخل کمک کنند، هرکدام از یک جهت به صورت بخشی پای تولید داخل را می کشند و نتیجه اینکه در این بخشی نگری تا زمانی که سیستم یک‌پارچه ایجاد نشود که تولید کننده مشکلش را در مرجعی که همه باهم در این مرجع همنوا باشند، بیان کند، تولید داخلی نمی تواند رونق داشته باشد.