نمایشگاه ها

ایران ناسیونال

نام صنایع الکتریکی ناسیونال ایران، اصالت و کیفیت را در اذهان تداعی میکند

مهندس عباس ابهری قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران: نام صنایع الکتریکی ناسیونال ایران، اصالت و کیفیت را در اذهان تداعی میکند

شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران بیش از نیم قرن است که در حال تولید و فعالیت در حوزه لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه همچون انواع پلوپز، چرخ گوشت، جاروبرقی، آبمیوه گیری و آب مرکبات گیری، مخلوط کن و همزن، اتوی بخار، پنکه و کولر، چای ساز، آون توستر، غذا ساز و … میباشد. کلنگ احداث کارخانه این شرکت در دهه 40 شمسی زده شد و کار رسمی شرکت از دیماه ۱۳۵۱ که به عنوان اولین شریک تجاری و بین المللی شرکت ماتسوشیتا الکتریک ژاپن در دنیا انتخاب شد، شروع گردید که امروز در دنیا شرکت مذکور را با نام پاناسونیک می شناسند. به مناسبت برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی نشریه اقتصاد و نمایشگاه با آقای مهندس عباس ابهری یکی از مدیران جوان کشورمان که بیش از بیست سال است در صنایع مادر و کلیدی کشور تجربیات موفقی داشته و هم اکنون قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران است، گفت و گویی انجام داده که در ادامه می خوانید:

فعالیت ایران ناسیونال را برای مخاطبان ما شرح دهید؟
مجموعه کارخانجات صنایع الکتریک ناسیونال در شهر اصفهان و با مساحت تقریبی ۶ هکتار و با بیش از ۲3۰۰۰ مترمربع سالن های تولید مجهز و انبارهای مکانیزه مشغول به فعالیت بوده و تمامی محصولات این شرکت براساس آخرین استانداردهای مصوب سازمان ملی استاندارد ایران در حال تولید میباشند. با توجه به محدودیت های تجاری پیش آمده از سوی جامعه بین الملل و آغاز تحریم های اولیه، این شرکت با ایجاد برند 100% ایرانی تولیپس، سبد محصول جدیدی در کنار محصولات مشترک با طرف خارجی ایجاد کرد که با همان کیفیت و چه بسا با حساسیت های بالاتری در حال تولید میباشند. همکاری با شریک ژاپنی تا چند سال گذشته به صورت تنگاتنگ ادامه داشت که متاسفانه بدلیل تشدید تحریم های اقتصادی طرفین ناخواسته مجبور به قطع این مشارکت گردیدند.
بهرحال تولید محصولات این شرکت تحت نام تجاری تولیپس کماکان و با همان استراتژی ارجحیت کیفیت بر کمیت محصولات، در حال ادامه بوده و با تلاش تمامی مدیران و همکاران در صدد هستیم تا با حضور شرکت های معتبر بین المللی برای فعالیت مشترک و ورود به بازارهای بین المللی نام و برند ناسیونال ایران را در دنیا مطرح نماییم.
چه ارزیابی از جایگاه ایران ناسیونال در بازار دارید؟
خوشبختانه با توجه به قدمت و تنوع محصولات این شرکت که در یکسال گذشته رو به فزونی نیز داشته است، امروزه هر خانواده ایرانی با تداعی نام ناسیونال ایران انتخاب سهل و آسانتری برای خرید خود خواهد داشت. بدیهی است با حضور برندهای جدید و بعضاً غیر رسمی که بیش از 40% سهم بازار را به خود اختصاص داده و با تبلیغات اغواکننده ای مشتری را سردرگم نموده اند، سهم بازار در کشور را از حالت تعادل و منطق تجاری قابل اندازه گیری خارج کرده اند. ولی آنچه مسلم است، همواره کیفیت است که باقی خواهند ماند و یقیناً با برنامه ها و تقویت سازمان خدمات پس از فروش خود در بازار، افقی روشن و جایگاه مناسبتری برای شرکت ناسیونال و تولیپس در بازار متصوریم و این رشد را در یکسال گذشته به عینه شاهد هستیم.
شرکت ایران ناسیونال تاکنون موفق به کسب چه دستاوردها، گواهینامه ها و افتخاراتی شده است؟
از افتخارات این مجموعه به عنوان اولین تولید کننده لوازم خانگی در کشور که موفق به اخذ گواهینامه مدریتی ISO شده است، رسیدن به رکورد تولید بیش 2 میلیون پلوپز از بتدای تولید این محصول که رسماً از سوی شریک تجاری خارجی این موضوع در دنیا رسانه ای گردید، همچنین کسب افتخاراتی نظیر تولید کننده برتر استانی و کشوری از سوی سازمان ملی استاندارد در چندین دوره متوالی و همچنین کسب لوح تقدیر از اداره استاندارد به عنوان تولید کننده محصولات استاندارد در کشور و مجموعه ای از تقدیرنامه ها که سازمان حمایت از مصرف کننده و ادارات کار استان در دفعات متعدد به این شرکت اعطاء نموده اند تنها گوشه ای از افتخارات شرکت ناسیونال ایران است. انتخاب شرکت به عنوان قهرمان تولید ملی، کسب افتخار بابت یکصد مدیر ارزش آفرین کشوری و منتخب سازمان مدیران کشور به عنوان یکصد شرکت مشتری مدار کشوری در کنار اخذ گواهینامه های ISO9001, ISO14001, ISO45001, ISO10002, ISO10004 که در مجموع منجر به استقرار سیستم IMS در مجموعه شده است نیز از دستآوردهای این مجموعه میباشد. همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی CSR این شرکت موفق به ساخت یک باب مدرسه در اصفهان گردیده و در دوران پاندمی کرونا بیش از 140 هزار ماسک به کادر درمانی کشور اهدا نموده است. هم اکنون نیز در حال ساخت دو باب کارگاه مجهز برای یک هنرستان دخترانه در اصفهان و کمک بازسازی مدرسه ای روستایی در یکی از شهرستان های اصفهان را در حال انجام داریم.
محصولات ایران ناسیونال چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟
زیبایی و روزآمد بودن، کیفیت و ایمنی، کارآیی با توجه به سلیقه و ذائقه خانواده ایرانی، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش گسترده از اصلی ترین ویژگی های قابل لمس در گروه ناسیونال ایران است. حفظ کیفیت در تمام قطعات استفاده شده در محصولات تولیدی خود، همچنین به پشتوانه متخصین و مهندسین مجرب این شرکت همواره با بررسی محصولات روز دنیا، بروزآوری محصولات خود برای رضایتمندی مشتریان بازار در دستورکار قرارداده است. نکته دیگری که قابل ذکراست، بومی سازی و استفاده از توانمندی متخصصان و شرکت های دانش بنیان در جهت به حرکت درآوردن چرخه تولید در کشورمان است. به جرات میتوان گفت با داشتن صدها سازنده معتبر داخلی که تماماً از بزرگترین و معتبرترین سازندگان قطعات و تجهیزات در صنعت کشور می باشند، سهم ساخت داخل محصولات را به طور چشمیگری افزایش داده ایم. این بدان معنا است که در چرخه تولید و حتی در زمان خدمات پس از فروش، خروج ارز از کشور را به حداقل ممکن رسانده ایم.
چه برنامه هایی برای گسترش فعالیت خود دارید؟
همانطور که در نمایشگاه سال گذشته خدمت شماعرض شد، جهت رضایتندی مشتریان در این بازار لازم است که سبد محصولات خود را سالانه افزایش داده و به روز نماییم. همچنین براساس الزامات قانونی افزایش عمق ساخت داخل برای محصولات را در دستورکار همیشگی خود داریم. همچنین در صدد هستیم جهت بالابردن سهم بازار قیمت ها را نیز رقابتی تر نماییم. به همین جهت واحد تحقیق و توسعه در کنار واحد تامین و بومی سازی شرکت با بهره گیری از مهندسین مجرب و کارآزموده خود و تعامل بیشتر با واحدهای دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان، در راستای تحقق اهداف میان مدت و بلند مدت شرکت در حال فعالیت بوده و هر روز شاهد پیشرفت قابل توجهی در این خصوص هستیم. برنامه ریزی و انجام مقدمات لازمه برای ورود به بخش دیگری از بازار محصولات خانگی در سال ۱۴۰1 و همچنین تعامل با بازارهای فعال در کشورهای همسایه نیز از برنامه های سال آتی این شرکت میباشد. تغییرات بنیادین در برخی محصولات براساس سلیقه روز خانواده های جوان که مبتنی بر تکنولوژی های نوین دنیا است، قطع به یقین تحولی جدید را در محصولات سال آینده شرکت ایجاد خواهد. دستورالعمل پخت از پیش تعریف شده یا آماده سازی برخی خوراکی ها با لوازم خانگی هوشمند تولیپس و تولیپس پلاس، این امکان را به مشتری خواهد داد که بدون حضور در منزل یا بدون صرف وقت زیاد، به آن مزه دلچسب غذای دلخواه خود دست یابد.
همچنین با اضافه نمودن حداقل 3 خط تولید جدید در خطوط مونتاژ خود که براساس آخرین متدهای تولید محصولات لوازم خانگی طراحی و درحال ساخت ونصب میباشند، زیرساخت های لازم برای رسیدن به تولید دو میلیون دستگاه در سال را فراهم خواهیم کرد. در کنار این اقدام زیربنایی، اضافه کردن یک سالن تولیدی مدرن برای تولید محصولاتی نظیر تلویزیون و کولرگازی، که در مرحله طراحی خطوط توسط یکی از بزرگترین مشاوران خطوط تولید لوازم خانگی در دنیا است، نوید این را دارد که سال آینده شما با محصولات خاص تولیپس و تولیپس پلاس آشنا خواهید شد.
شرکت ایران ناسیونال در زمینه افزایش اشتغال چه اقداماتی انجام داده است و در حال حاضر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با چه تعداد نیروی انسانی همکاری می کند؟
این شرکت با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری که تمرکز بر افزایش تولید دارد و مداوم در بیانات خود به آن تکیه داشته و راه حل عبور از بحران های جاری اقتصادی کشور را افزایش تولید میدانند، در برنامه ای مدون افزایش تولیدی 70% از سال 98 به 99 و برای سال 99 به 1400 این رشد تولید به 85% رسیده است. در برنامه اولیه تهیه شده برای سال 1401 نیز مقرر شده تا تولیدات این شرکت به رشد بیشتر از دوسال قبل رسانده شود. این مهم در صورتی قابل تحقق است که علاوه بر تجهیز خطوط و افزایش زیرساخت های تولیدی، نیروی انسانی متناسب با این برنامه ها نیز به بدنه شرکت افزوده شود. امروز با افتخار اعلام میکنیم بدور از تبلیغات گزاف رسانه ای و صحبت از ایجاد اشتغال غیرواقعی، همکارانی که به صورت مستقیم در خانواده ناسیونال مشغول بکار هستند، نسبت به سال قبل بیش از 100% افزایش یافته اند. همچنین با توجه به توسعه سبد محصولات و افزایش شمارگان تولید، اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده نیز نسبت به سال گذشته افزایش 60% را شاهد بوده است.
در زمینه مشتری مداری ایران ناسیونال چه اقداماتی انجام می دهد؟
بدیهی است برای بقاء در بازار لازم است که در بخش خدمات پس از فروش نگاه ویژه ای داشته باشیم. مفتخریم با تاسیس شرکت نگین تک پرشیا ضمانت و خدمات پس از فروش کلیه محصولات تولیدی این شرکت تماماً بر اساس توانمندی های ایجاد شده در این شرکت و تحقق فاکتورهای CRM در ارایه بهترین خدمات به مشتریان محترم عرضه نماید. همچنین شرکت ناسیونال با اضافه نمودن برند تولیپس پلاس مخاطبین بیشتری از دهک های مختلف جامعه را تحت الشعاع قرار داده و در کنار این دو مهم، با اضافه نمودن محصولاتی نظیر تلویزیون و کولرگازی که بخش خاصی در صنعت لوازم خانگی میباشد، انتخاب محصول را برای مشتریان خود سهل و آسان تر کرده است.
در بحث صادرات ایران ناسیونال چه اقداماتی انجام داده است؟
همانطور که قبلاً نیز گفته شد، با افزایش تیراژ تولید و تنوع محصولات، یکی از بازارهای هدف این شرکت پس از تامین نیاز داخل و رسیدن به اهداف سهم خود از بازار داخل، حضور در مارکت بین المللی است. در سال گذشته و امسال مذاکرات بسیار سازنده ای با کشورهای همسایه های شرقی و غربی ایران داشته ایم و به محض رفع موانع موجود در نحوه انتقال ارز و کالا با توجه به تحریم های ظالمانه موجود، بزودی اولین محموله تجاری این شرکت به این کشورها صادر خواهد شد. همچنین با توجه به تحولات اخیر در منطقه اوراسیا و پتانسیل موجود نظیر صفر بودن عوارض و تعرفه های مابین کشورهای این منطقه، در سال آینده برنامه ای مدون برای حضوری فعال در دستور کار خواهد بود.
چه موانع و مشکلاتی پیش روی ایران ناسیونال است؟
متاسفانه اولین و مهمترین مشکل پیش روی تمام شرکت های تولید لوازم خانگی در ایران،علاوه بر تحریم های یکسویه و کمبود منابع کافی در جهت تامین ارز، تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدات و تهدیدات موجود از سوی واردکنندگان غیررسمی کالا به کشور را می توان نام برد. البته راهکارهای جدیدی از سوی وزارت صمت، مجلس شورای اسلامی و سازمانهای ذیربط در حال اجراست که در اینخصوص پیشنهاد میگردد از یک سو سازمان های تصمیم گیر تعامل سازنده تری با انجمن های تخصصی و سازندگان با سابقه و مطرح در این صنعت داشته باشند و در گام بعد یک همگرایی داخلی در خانواده صنعت لوازم خانگی در اعتلاء، توسعه و پرهیز از موازی کاری های موجود صورت گیرد که تماماً منجر به یک هم افزایی در صنعت پیشران لوازم خانگی را در پی خواهد داشت. اتفاقی که در برخی صنایع کشور هم اکنون شاهد آن هستیم و موفقیت این صنایع در بازارهای داخلی و علی الخصوص خارجی را هر روز شاهد هستیم.