نمایشگاه ها

امرسان

برنامه «امرسان» برای حضور در فضای رقابتی و کسب وکار جهانی

مجید پورمحمدی مدیر کسب و کار «شرکت صنایع امرسان»: برنامه «امرسان» برای حضور در فضای رقابتی و کسب وکار جهانی
شرکت صنایع امرسان به عنوان یکی از قطب های تولید لوازم خانگی در کشورمان ایران، سابقه ی بیش از 40 سال حضور مستمر و چشم گیر داشته و در این صنعت برنامه های پنج ساله و چشم انداز بلند مدتی دارد که هر سال متناسب با آن گام هایی را برمی‌دارد.این شرکت در نمایشگاه امسال از جدید ترین محصولات خود در کنار سایر محصولات خود از جمله یخچال، لوازم پخت و پز، کولر و… رونمایی کرده است. در حاشیه این نمایشگاه لوازم خانگی با مجید پورمحمدی مدیر بازرگانی «شرکت صنایع امرسان» گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:

لطفا ضمن معرفی خود، به سوابق و فعالیت های شرکت امرسان و برنامه های توسعه شرکت اشاره فرمایید
مجید پورمحمدی مدیر کسب و کار شرکت صنایع امرسان هستم. ما در انتهای دهه ۹۰ بعد از آزمون بازارهای صادراتی به این نتیجه رسیدیم که از نظر محصول و قیمت امکان حضور چشم گیر و فراگیر در بازار منطقه را داریم. بنا براین در دهه ۱۴۰۰ تمرکز ویژه داریم در بحث صادرات و حضور در منطقه، تا به عنوان یک برند منطقه ای به جایگاه ویژه ای دست یابیم. بدین منظور توسعه سبد لوازم خانگی و توانمندسازی در حوزه ی دیجیتال و فضای مجازی و بازسازی و نوآوری در فضای خدمات پس از فروش، در برنامه توسعه شرکت قرار دارد و جزو اهداف پیش رو و برنامه های یک الی دو سال آینده ی ما خواهد بود و با هدف حضور در بازارهای منطقه ای، برنامه ریزی کرده ایم.

با چه رویکردی در نمایشگاه لوازم خانگی شرکت کردید؟ و از چه محصول و خدماتی رو نمایی کرده اید و نظرشما در مورد نمایشگاه امسال چیست؟
نمایشگاه تهران نسبت به نمایشگاه های دیگر متفاوت است. در نمایشگاه های دیگر با هدف B2B شرکت می کنیم یا با هدف B2C. بعضی از نمایشگاه ها را برای مشتریان و مصرف کنندگان استفاده می کنیم و بعضی از نمایشگاه ها برای خریداران عمده‌ی خودمان و کانال های توزیع برگزار شده است. اما نمایشگاه تهران هر دو مزیت را دارد و در این نمایشگاه هم مصرف کنندگان حضور دارند و هم کانال های توزیع می توانند برنامه های خود را داشته باشند، محل مناسبی هم برای تقویم شرکت های لوازم خانگی ایران است که آن جا جدیدترین محصولاتشان را عرضه می کنند و نظر مصرف کننده و کانال های توزیع در مورد محصولات را ارزیابی می کنند. لذا به عنوان عرضه اولیه محصولاتی که می خواهند عرضه کنند این نمایشگاه جای خوبی است زیرا هم می‌توانند از مصرف کننده بازخورد بگیرند و هم از کانال های توزیع نظرخواهی می کنند. ما از دو کالا در محصول یخچال رونمایی کرده ایم. یک یخچال دوقولو با یخ ساز اتومات، و یک محصول کلاسیک عرضه کرده ایم. بقیه محصولات کلاسیک را داریم که سبد محصول و طیف رنگ محصولات ما را تکمیل می کند، همچنین یک پنل جدید در کولرگازی را رونمایی کرده ایم و محصولات پخت و پز نیز که سبدش تکمیل شده بود را با چند محصول در این نمایشگاه عرضه کرده ایم.

طرح های توسعه شرکت در چارچوب برنامه چشم انداز چگونه خواهد بود و از نظر ظرفیت تولید، تنوع تولید و افزایش صادرات و حضور در بازارهای منطقه چه برنامه ای دارید؟
ما به این نتیجه رسیده ایم که هیچ کسب و کاری بدون هدف گذاری در بازارهای جهانی نمی تواند از آینده ی خودش مطمئن باشد. این یک واقعیتی است که هر سازمان اقتصادی با آن رو به رو می شود. بعضی از شرکت ها ممکن است با ترفندها یا برنامه های موقت و روزمره خودشان را نسبت به بازارهای ایزوله ی منطقه ای یا داخلی راضی نگه دارند و هدف بزرگتری تعریف نکنند؛ ولی با توجه به فضای کسب وکار و وضعیت بازار و همچنین تأمین مواد اولیه، باید به سمت جهانی سازی حرکت کنیم تا دانش فنی، بهبود کیفیت مواد، بازارهای جدید، توجه به سلیقه مشتری، رعایت استانداردها، کاهش مصرف انرژی و موضوعات جهانی و منطقه ای و تغییر سلیقه ها مورد توجه قرار گیرد. در کنار این موضوعات، فضای کلان اقتصاد از جمله نرخ دلار، قیمت برق و انرژی و موضوعاتی از این دست، واقعیت محتوم کشور ما خواهد بود که باید مورد توجه قرار گیرد و بدون توجه به آنها نمی توان تولید کرد و در بازار جایگاه داشت و افزایش صادرات را تحقق بخشید.
در آینده فضای یارانه ای انرژی و مواد اولیه و انرژی ارزان و سایر حمایت ها تغییر خواهد کرد و تقریبا تمام مواد و خدمات از حمایت یارانه ای خارج خواهد شد. در نتیجه قیمت ها به سمت جهانی شدن می رود؛ شما وقتی مدتی را با انرژی یارانه ای یا مواد یارانه ای یا حقوق یارانه ای یا خدمات یارانه ای و حمایت های دولتی به تولید و کسب وکار مشغول باشید، سخت می توانید به سمت فضای آزاد تجارت جهانی حرکت کنید و در بازار باقی بمانید زیرا بهره وری وکارایی رشد نکرده و از استانداردها فاصله خواهید گرفت. اگر بتوانید در بازار ایزوله ای حضور داشته باشید، نمی تواند ادامه دار باشد.
بنا براین ما پس از شوک سه چهارسال اخیر در مورد نرخ ارز، به این نتیجه رسیدیم که تمام فرآیندها را باید متناسب با قیمت های جهانی بازبینی کنیم و هرجا که محصولی با قدرت جهانی و محصولی با کیفیت جهانی قابل ارائه نداریم، آن جا را باید اصلاح و یا حذف کنیم. مهم ترین چشم انداز ما حضوردر بازار جهانی و تبدیل شدن به یکی از برندهای منطقه ای است. لذا در این مسیر باید به اصلاح فضای کسب وکار و تولید، بهبود روش ها و کاهش اتکا به حمایت های یارانه ای توجه کنیم تا قادر به رقابت و ادامه تولید باشیم و بهره وری را افزایش داده و هزینه ها را کم کنیم.
در زمینه صادرات، آیا علاوه بر کشورهای منطقه ای، به کشورهای دیگر هم صادرات دارید؟
در بخش یخچال یکی از لیدرهای بازار هستیم، ولی چون در حوزه ی یخچال توانستیم در بازارها حضور پیدا کنیم توانستیم برخی از کالاهای دیگر را هم در کنار آن به بازارهای منطقه صادر کنیم. و در این راستا خط تولید مشترک با یک شرکت در عراق و یک شرکت در تاجیکستان ایجاد شده است.
اخیراً هم تفاهم نامه ای داریم با یک شرکت در سوریه تا به صادرات و تولید مشغول شویم. در این کشورها شاید از نظر کیفیت تولید جهانی به نسبت از بقیه کشورها پایین تر باشند ولی از نظر قیمتی تفاوت زیادی ندارند؛ یعنی رقابت قیمتی را در آن جا داریم. چون دسترسی به بازارهای چین و بازارهای ارزان دارند و در حقیقت برای ما آزمونی است که قیمت هایمان را ارزیابی کنیم. ولی حضور در بازارهایی مثل آذربایجان، ترکیه و اروپا، مناطقی است که ما کیفیت خودمان را راستی آزمایی می کنیم.
لطفا از چالش ها و مشکلات پیش روی صنعت بگویید و چه راهکاری را برای رفع آن پیشنهاد می کنید.
الان یکی از مشکلات عمده و نقد شرکت ها این است که به خاطر تورم با مشکلات نقدینگی مواجه می شوند. چون از یک فضای تورمی وارد یک فضای رکودی می‌شوند یعنی رشد هزینه ها و افزایش قیمت ها موجب کاهش تولید و کاهش تقاضا در بازار می شود، و بازار وارد فضای رکودی می شود. از طرف دیگر، تأمین مواد اولیه و قطعات که مرتبط با بخش خارجی است با مشکل اعتباری مواجه می شود و نقدینگی بیشتری برای خرید ارز و خرید مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات مورد نیاز است. در نتیجه کمبود نقدینگی مشهود است و به خاطر تغییر فضای کسب وکار و تورم، نیاز به نقدینگی در سال های اخیر چند برابر شده است.
با افزایش نرخ دلار، نیاز به سرمایه در گردش هم بالا می رود و همه صنایع با این مشکل مواجه هستند. در اینجا بانک ها باید ورود کنند و تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش افزایش یابد و با دریافت اسناد معتبر به شرکت ها کمک کنند که بتوانند به این گپ نقدینگی پاسخ بدهند. مشکلات خاص صنعت لوازم خانگی نیز مشکلات دسترسی به تکنولوژی های جدید است که خیلی محدود شده است و ما الان قدرت چانه زنی کمتری برای تأمین مواد یا تکنولوژی های خارجی داریم. چون هم شرکت های اروپایی و هم شرکت های کره ای از دایره ی تأمین و تدارک مواد اولیه و قطعات و موتور و ماشین آلات تا حدی خارج شده اند.
شما با این بحث ممنوعیت کالای کره ای مخالف هستید یا به نظرتان خوب است؟
ممنوعیت واردات کالای کره ای یک بحث منطقه ای یا محلی نیست و یک بحث جهانی است که فراتر از بازار ایران است و من نمی توانم بگویم مخالف هستم یا موافق، ولی در بلند مدت حتماً هیچ نوع تحریمی خوب نیست چون همانطور که تحریم برای ما بد است برای بقیه هم بد است و همکاری ها را کاهش می دهد و همکاری در زمینه انتقال دانش فنی و همچنین رشد رقابت پذیری صنایع کاهش می یابد. در نتیجه ممنوعیت واردات یک موضوع محدود و موقتی است و در آینده به سمت رفع شدن و آزادسازی نسبی واردات و صادرات حرکت خواهد کرد و ما در یک فضای آزاد تجاری و رقابتی بهتر می توانیم صنعت را بالنده و پویا ببینیم.
قطعا در بلند مدت انحصار برای خود شرکت های داخلی هم مضر خواهد بود؛ هیچ وقت این تحریم یا انحصار یا ممنوعیت با درخواست تولید کننده داخلی آغاز نشده است. مشکل تأمین ارز یک دلیل اصلی برای ممنوع شدن واردات بوده است و همینطور شرکت های خارجی که خروج کردند و گرنه هیچ شرکت داخلی تمایل یا درخواستی بابت این ها نداشت. ما سال ها با حضور این ها کار می کردیم ما شرکتی هستیم که 4۰ سال است با این شرکت ها رقابت می کنیم و رقابت سالمی هم داریم.