رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران مطرح کرد: نمایشگاه یک صنعت فرادست است و تمامی صنایع دیگر به آن وابسته هستند.
به گزارش اخبار نمایشگاه ها، سعید صیفی رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران در سخنرانی خود به مناسبت مراسم گرامیداشت روز جهانی نمایشگاه ها گفت: ارزش و اهمیت صنعت نمایشگاهی و تاثیر آن در توسعه اقتصادی کشورها، بسیار چشمگیر است.
وی با اشاره به شعارهای ادوار گذشته روز جهانی نمایشگاه ها عنوان کرد: تمامی شعارهای روز جهانی نمایشگاه ها در سنوات گذشته بر تاثیر و نقش صنعت نمایشگاهی بر اقتصاد جهانی تاکید می کند.
صیفی ادامه داد: هتل ها، رستوران ها، حمل و نقل، سوغات، هدایا، تامین کنندگان خدمات و… از جمله مشاغلی هستند که از برگزاری نمایشگاه ها تاثیر می پذیرند.
وی با ارائه آماری از وضعیت کلی صنعت نمایشگاهی گفت: سهم مراکز نمایشگاهی و برگزارکنندگان از درآمد برگزاری یک نمایشگاه بالغ بر ۱۹ درصد است و ۸۱% سهم سایر بخشهای اقتصادی می شود. بازدهی صنعت نمایشگاهی در دنیا به طور متوسط ۶ برابر هزینههایی است که انجام می شود. هزینه برگزاری نمایشگاه ها در دنیا بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود که ۶ برابر این رقم، عایدی سایر بخش های اقتصادی می شود..
صیفی تاکید کرد: صنعت نمایشگاهی، صنعت فرادست است و تمامی صنایع دیگر به آن وابسته هستند.
وی ادامه داد: سالانه ۳۲۰۰۰ نمایشگاه در دنیا برگزار می شود، بالغ بر 4.8 میلیون غرفهدار در مساحت ۱۴۸ میلیون متر مربع در این نمایشگاه ها شرکت و ۳۵۳ میلیون نفر نیز بازدیدکننده هستند. ۱۲۱۷ مرکز نمایشگاه های مسقف بالای ۵۰۰۰ مترمربع در جهان وجود دارد و تبادل تجاری حاصل از برگزاری نمایشگاه ها سالانه در دنیا ۵۵۱ میلیارد دلار یعنی ۴ برابر بودجه ایران در سال ۱۴۰۱ برآورد می شود.
رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران با بیان اینکه این آمارها اهمیت صنعت نمایشگاهی را نشان می دهد؛ افزود: هفتمین دوره روز جهانی نمایشگاه ها بر ارزش بیبدیل نمایشگاه های فیزیکی و رویدادهای تجاری رودررو در ایجاد بستر مناسب برای بهبود اقتصاد تاکید دارد و این روز فرصتی بسیار ارزشمند برای تجلیل و تقدیر از خانواده بزرگ نمایشگاهی است .
وی در پایان با اشاره به فعالیت های انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران خاطرنشان ساخت: این انجمن به منظور ساماندهی فعالیت های نمایشگاهی، برگزاری و برنامه ریزی نمایشگاه ها در داخل و خارج در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده و بالغ بر ۳۰ عضو دارد. همچنین در ایران سالانه 600 عنوان نمایشگاهی در 8 میلیون و 390 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی و ۴۰۳ هزار متر مربع فضای مسقف برگزار می شود.
