نمایشگاه ها به ترتیب موضوعی:

اتحاد بزرگ برای اعتلای صنعت نمایشگاهی در آستانه سال 99

شورای عالی تشکل‌های صنعت نمایشگاهی ایران اعلام موجودیت کرد

برای موفقیت  در هر طرحی که دارای اهداف تعیین شده کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  می باشد کافی است که علاوه بر مدیریت از مجموعه توان های جمعی مرتبط در قالب تشکل بهره بگیریم .

آن وقت فزایندگی مدام  ایجاد خواهد شد و ضریب سرعت و اطمینان به حصول نتیجه، غیر قابل باور خواهد شد. حال اگر این نقش را پیشتر در طراحی و هدف گذاری  دیده باشیم در پاسخ به این سوال که چقدر مطمئن هستیم که به اهدافمان می رسیم؛ می‌توانیم پاسخ بگوییم با این امکانات باید به هدفمان برسیم.

بی‌تردید تشکل‌ها در پیشبرد و موفقیت برنامه‌های صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته آن نیز می‌توانند نقش بی‌دلیلی داشته باشند.

تاسیس تشکل های  علمی،پژوهشی، اجتماعی ،صنفی،صنعتی، بازرگانی وفرهنگی وامثالهم در این صنعت   از آن جهت حائز اهمیت است که شرایط جامعه از نظر  قوانین و مقررات دولتی از یک سو  و توانمندی‌های بخش خصوصی  از سوی دیگر برای این نوع تشکل ها مهیا است.

صنعتی که در چند سال اخیر با جهش فراوانی روبرو شده است  . تشکل های صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته که تحت عناوین انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین المللی ایران ،انجمن شرکت‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی، انجمن غرفه‌سازان استان تهران ، انجمن مراکز آموزش مهارت های کسب و کار ایران از سال 1380 شروع به فعالیت نموده‌اند، خدمات فراوانی به صنعت نمایشگاهی ارائه داده اند و در همه فراز و فرودها با همه کاستی ها مانده و صنعت نمایشگاهی را همراهی کرده‌اند.

هر یک از این تشکل ها می‌توانند در جایگاه خود موجب تغییرات اساسی در صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته گردند. تشکل ها می‌توانند به تاسیس دانشکده های مرتبط و مراکز آموزشی اقدام نمایند.اشتغال زایی، ارز آوری، پذیرش سرمایه و سرمایه گذار، ایجاد موسسه های مالی و مشارکت‌های بین المللی بخش دیگری از پی‌آمدهای ایجاد تشکل ها ست.

خوشبختانه از سه سال پیش پیشنهاد تاسیس اتحادیه فراگیر و ملی، که بتواند در همه جوانب صنعت نمایشگاهی مفید و موثر باشد، مطرح شد و بعد از فراز و فرودهای بسیار روز ششم اسفندماه 1398 در یک نشست چهارجانبه این تشکل‌ها موفق شدند اولین نشست عمومی خود را با حضور اصحاب رسانه‌های صنعت نمایشگاهی برگزار نمایند.

نشستی صمیمی که طی آن شورای عالی تشکل‌های صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته اعلام موجودیت کرد و کیک اتحاد تشکل های صنعت نمایشگاهی کشور کام همه ذینفعان را شیرین کرد. گزارش برگزاری نشست را در ادامه می‌خوانید.

شورای عالی تشکل‌های “صنعت نمایشگاهی” و خدمات وابسته امروز دوشنبه پنجم اسفند 98 در نشست مشترک نمایندگان تشکل‌های صنفی فعال در صنعت نمایشگاهی ایران اعلام موجودیت کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و نمایشگاه، در این نشست که با حضور علی مرادی رئیس هیأت مدیره و ابوالقاسم سالار رضایی عضو هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، داوود آدینه دبیر هیئت مدیره انجمن مراکز آموزش مهارت‌های کسب و کار ایران و اتحادیه صنعت نمایشگاهی، نلسون حضرتی رئیس سابق هیأت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، منوچهر جعفری‌زاده رئیس هیات مدیره انجمن غرفه‌سازان، بهزاد زرین‌پور مدیر مسئول نشریه اقتصاد و نمایشگاه ، علی یارمحمدیان رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های نمایشگاهی ایران (از طریق ویدئو کنفرانس) ، سینا کرمی از طرف نشریه “نمایشگاه” و میلاد محمدی از طرف روزنامه “صمت” برگزار شد، ضرورت‌های تشکیل شورای عالی تشکل‌های صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته به عنوان پیش نیاز و مقدمه تشکل فدراسیون صنعت نمایشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در پایان از تفاهم نامه امضاء شده توسط نمایندگان تشکل‌های صنعت نمایشگاه در نشست پیشین آنها رونمایی شد.

داوود آدینه: هم‌اندیشی و خرد جمعی پیش نیاز توسعه

در ابتدای نشست داوود آدینه  عضو هیئت مدیره ودبیر هیأت مدیره انجمن مراکز آموزش مهارت‌های کسب و کار ایران در مورد اهمیت تشکیل شورا و علت تشکیل جلسه و روند شکل گیری و تاریخچه  تشکیل شورای عالی و اهداف مرتبط توضیحاتی ارایه کرد و گفت : براساس قانون کائنات انسان‌ها هرچه متحد تر باشند امکان عبور از مشکلات برای انها آسان تر خواهد بود.

تشکل های امروز به نوعی شکل نظام مندی از ایل و طایفه و عشیره در زندگی گذشتگان ماست. اتحادیه جهانی نمایشگاه‌های بین‌المللی محصول همین هم اندیشی ها و نیازهای بین المللی در صنعت نمایشگاهی است  بعضی از سازمان‌های بین المللی مانند سازمان بین المللی کار  که 100 سال قدمت دارد و ایران یکی از موسسین این سازمان در دنیاست هم به عنوان یک تشکل بین المللی از نقطه نیاز شروع متولد و تاسیس شد.

سازمان ملل متحد بعد از سازمان بین المللی کار ایجاد شد. یقینا روزی خواهد رسید که فدراسیون صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته که اکنون در پی ایجاد آن هستیم،  یکی از اعضای کنفدراسیون صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته در سطح کشور خواهد شد. من فکر می کنم تشکل ها باید از ایجاد  زیر مجموعه ها و تشکل های کوچک در شهرستان‌ها حمایت کنند.

تشکیل این شورا پاسخی برای تمام دغدغه های اعضای این صنعت خواهد بود و قدرت رایزنی و گفت و گوی بسیار بیشتری را به صنعت نمایشگاهی خواهد داد.

امیدوارم این شورا با قدرت و قوت تمام و با حمایت وزارت محترم صنعت ،معدن و تجارت ، سازمان توسعه تجارت ، اتاق ایران ، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ج.ا.ایران و سایر بخش های مرتبط  بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تاسیس فدراسیون صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته اقدام نماید.

علی مرادی: خنر تبدیل تضاد منافع به منافع جمعی

سپس علی مرادی رئیس هیئت مدیره انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی در این نشست گفت:  تشکیل شورای عالی صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته اتفاق بسیار بزرگی در صنعت نمایشگاهی است و منجر به کارهای بزرگی خواهد شد. امروز در تصمیم گیری هایی که  چه در نمایشگاه بین المللی تهران، چه در سازمان توسعه و حتی در وزارت صنعت ،معدن و تجارت  انجام می شود و بعضا مباحث کارشناسی پیش می آید، مستقیما با مدیران سه انجمن نمایشگاهی مشورت می کنند و این باعث خرسندی ما است.

ما در کنار منافع خاص هر انجمن و حتی گاهی تضاد منافعی که ممکن است وجود داشته باشد منافع مشترک و موارد مشابه زیادی هم داریم. اگر به صورت یک تشکل واقعی و متحد باشیم این تضاد منافع تبدیل به اشتراک ناب منافع در صنعت نمایشگاهی خواهد شد.

حدود سه سال است که بحث اتحادیه و فدراسیون را با آقای آدینه پیگیری می کنیم و جلسات بسیار زیادی را با اتاق بازرگانی داشتیم. واقعیت این است که تامین منافع تک تک این تشکل ها منتهی به تامین منافع ملی خواهد شد.

تشکیل این شورا  به عنوان بازوی اجرایی صنعت نمایشگاهی و شرکت سهامی نمایشگاه ها و سازمان توسعه تجارت راه درستی است که صنعت نمایشگاهی را به جایگاه واقعی خود خواهد رساند انشاالله.

ما شاهد هستیم بسیاری از تشکل ها رئیس جمهور محترم  و مقامات اجرایی را در سفرهای مختلف سیاسی و تجاری همراهی می کنند ولی این اتفاق برای ما تاکنون نیفتاده است. امیدواریم ایجاد این تشکل منجر به حضور تاثیر گذار صنعت نمایشگاهی در سفرهای تجاری سیاسی شود.

اتفاق خوب دیگر این خواهد بود که درخواست های برگزاری نمایشگاه از سوی انجمن ها و تشکل ها مدیریت و متوقف خواهد شد چرا که ما برادر آنها خواهیم شد و آنها نیز می توانند در تشکل ما عضو شوند.

منوچهر جعفری‌زاده: ظرفیت بی‌نظیر اقتصادی صنعت نمایشگاهی

منوچهر جعفری زاده رئیس هیئت مدیره انجمن غرفه سازان نیز در این جلسه گفت:  کسانی که سنگ بنای موضوعی را می گذارند همواره همت بلندی دارند. من از بزرگوارانی که سنگ بنای این تشکل را گذاشتند تشکر می کنم.

امیدوارم در عین صداقت و اعتقاد به این راه تا پایان از این تشکل حمایت کنیم چه در دوره های آتی باشیم چه نباشیم. به هر حال به نظرم  اگر امروز در شرایط بحرانی هستیم به دلیل بی اعتنایی و فراموش کردن نخبگان و افتراقی است که در سازمان ها ایجاد می شود .

نهاد ها و  تشکل های مردم نهاد می توانند از یک نقشه بلند مدت حمایت کنند و در بستری که هم شایسته سالاری و هم رقابت و هم نیروهای تازه نفس را کنار هم جمع کنند سریع‌تر به اهداف تعیین شده دست یابند.

رسالت ما در جایگاه صنفی خود ایجاب می کند که عالی ترین تشکل را در صنعت نمایشگاه ایجاد و حمایت کنیم. صنعت نمایشگاهی ظرفیت بی نظیری برای توسعه، اشتغال و ارز آوری در کشور دارد.

این تشکل ها، عالی ترین سطح تشکل ها هستند که می توانند دور نمای روشنی برای صنعت و فضای کسب و کار کشور ایجاد کنند. امیدوارم هر چه با صداقت و با انگیزه تر بتوانیم درکنار یکدیگر باشیم  و تا حدی به این موضوع تعصب داشته باشیم که کوچکترین کم کاری را بدون تعارف تذکر دهیم و در صورت نیاز مسئولش را تغییر دهیم.

ما از قدرتی صحبت می کنیم که خارج از حوزه دولتی است. تغییراتی که در سازمان ها ایجاد می شود و کسب و کار ما را تحت تاثیر قرار می دهد به دلایلی مانند عدم شناخت و نا آگاهی، نیازمند تشکل قدرتمندی است که در این تلاطم ها و تغییر ها نقش خود را به خوبی ایفا کند. ما در بخش خود کثرت داریم و علاقه مند هستیم حوزه سیاست گذاری خود را فراتر از سازمان خود ببریم و بتوانیم برای صنعت خود ساختار ایجاد کنیم.

ما ضمن استقبال از حضور جوانان در صنعت خود فکر می کنیم ظرفیت  بسیار بزرگی در این صنعت می تواند ایجاد شود و متولی این ظرفیت باید مجموعه کلانی باشد . ما هم حمایت همه جانبه خود و همکاری در عالی ترین سطح را با  این تشکل اعلام می کنیم.

علی یار محمدیان: رونق اقتصادی در گرو توسعه صنعت نمایشگاهی

علی یار محمدیان مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بنی المللی اصفهان ورئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های نمایشگاهی ایران که به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه مشارکت داشت، گفت: من از این اتفاق بسیار خوشحال هستم و خودم را نیز خدمت گذار صنعت نمایشگاهی می دانم و اگر بتوانم قدمی در این راه بردارم بسیار خرسند خواهم شد.

متاسفانه صنعت نمایشگاهی مورد بی مهری قرار گرفته است. در حالی که این صنعت در خط مقدم جنگ اقتصادی کشور است و برای توسعه و رونق اقتصادی در کشور راهی به جز توسعه صنعت نمایشگاهی نیست.

ما با مسائل و مشکلات انجمن های دیگر این صنعت نیز آشنا هستیم. این تشکل، جایی است که باعث اتحاد و یکپارچگی اعضای صنعت نمایشگاهی برای مقابله با چالش ها و مشکلات خواهد شد و این انسجام و اتحاد بسیار مهم است.

پرداختن به موضوعات صنعت نمایشگاهی  با حضور همه تشکل ها و افراد مرتبط، پیش نیاز موفقیت در کلان صنعت نمایشگاهی کشور است که امید واریم با این شورایی که تشکیل شده بتوانیم در اجماع حاصل شده نسبت به ارائه راهکارهای اساسی واصولی اقدام کنیم . ابوالقاسم

سالار رضایی: ضرورت حراست از سرمایه‌های معنوی

ابوالقاسم سالار رضایی عضو هیأت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز با اشاره به مشکلاتی که برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها هر ساله برای دریافت مجوز نمایشگاه‌هایی که چندین دوره برگزار کرده‌اند، دارند گفت: تشکیل یک فدراسیون قدرتمند می‌تواند کمک بسیار زیادی به همه فعالان صنعت نمایشگاهی، از جمله برگزارکنندگان در جهت حفظ و حراست از دستاوردهای چندین ساله‌شان بنماید تا بتوانند از سرمایه معنوی خود که سال‌ها عمرشان را صرف تأسیس و توسعه یک یا چند عنوان نمایشگاهی کرده‌اند، حراست کنند.

نلسون حضرتی: منافع اتحاد فعالان صنعت نمایشگاهی

نلسون حضرتی رئیس پیشین هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز ضمن تبریک ایجاد این تشکل گفت: این تشکل منجر به یکپارچه شدن صدای صنعت نمایشگاهی و شنیده شدن این صدا خواهد شد.

در این نشست اصحاب رسانه صنعت نمایشگاهی نیز حضور داشتند . بهزاد زرین پور مدیر مسئول نشریه اقتصاد و نمایشگاه با برشمردن بخش هایی از شرایط فعلی و ضرورت اتحاد بین بخشی آمادگی مجموعه خود را برای هرگونه همکاری با شورای عالی تشکل‌های نمایشگاهی ایران اعلام کرد.

سینا کرمی از نشریه “نمایشگاه” و میلاد محمدی عضو تحریریه روزنامه صمت نیز که در این نشست حضور داشتند  در مورد همکاری به منظور موفقیت بیشتر شورا و در نهایت فدراسیون صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته  اعلام آمادگی کردند. در پایان این نشست کیک اتحاد فعالان صنعت نمایشگاهی توسط اعضا بریده شد و همه آرزو کردند که کام همه ذی نفعان صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته در سال 99 شیرین شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم پشتیبانی ما آماده است تا پاسخگوی سوالات شما باشد
Scroll to Top