در برگزاری نمایشگاهها، کار را به کاردان بسپاریم
علی محتشم امیری عضو اصلی هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی ایران اعتقاد دارد که برای اثر بخشی مطلوبتر رویدادهای نمایشگاهی، باید در این عرصه کار را به کاردان سپرد و از دخالت و کار افراد و شرکتهای غیرمتخصص و برگزاری نمایشگاهها در اماکن غیرمعتبر به طوری جدی اجتناب کرد.
گفتگوی علی محتشم امیری عضو هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهها و مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور را با کتاب سال صنعت نمایشگاهی کشور بخوانید.
مهمترین چالشهای برگزارکنندگان نمایشگاهها را در حال حاضر چه میدانید و چه راهکارهایی برای رفع این چالشها پیشنهاد میکنید؟
امروزه برای توسعه زیرساختها و تنظیم برنامههای تجاری و تخصصی در حوزههای خدمات، تولید، صادرات، اشتغال هدفمند و رونق اقتصادی، نیازمند برنامه جامع نمایشگاهی هستیم تا با استفاده از معیارها و روشهای توسعه تجارت نمایشگاهی، هزینههای حضور و نفوذ در بازار را کاهش دهیم و از این طریق در راستای ایجاد زمینههای موفقیت برگزاری نمایشگاهها در توسعه و معرفی کالاها و خدمات ارایه شده به صورت منسجم اقدام نماییم.
اکنون میتوان با برنامههای پیشگیرانه و حذف برگزاری نمایشگاههای موازی در اماکن غیر معتبر، نسبت سرمایهگذاری و اثربخشی رویدادهای نمایشگاهی را ارتقا بخشیم.
در حال حاضر ورود افراد ناآگاه و همچنین گروههای غیرمتخصص به حوزه صنعت نمایشگاهی سبب شده است، افراد، سازمانها، نهادهای دولتی و تشکلهای خصوصی از فرصت برگزاری نمایشگاه ها با عناوین مشابه و مکرر استفاده نمایند و اثر بخشی نمایشگاههایی را که از سالیان گذشته تا به امروز در سطح بینالمللی در مراکز رسمی نمایشگاهی برگزار شده کاهش دهند و بسیاری از مخاطبان بینالمللی و توانمند را از بهره مندی و حضور در رویدادهای معتبر مایوس نمایند.
مهمترین راهکار در راستای رفع این موانع، ایجاد امنیت کسب و کار نمایشگاهی و استفاده از ظرفیت و توان برگزار کنندگان نمایشگاهی معتبر کشور است که به صورت علمی و تخصصی تاکنون فعالیت نمودهاند، که این امر میتواند عاملی بازدارنده برای جلوگیری از برگزاری رویدادهای مشابه، ورود افراد غیرمتخصص و همچنین تنظیم و برنامهریزی رویدادهای تخصصی باشد و کمک شایانی به حضور بازدیدکنندگان متخصص، مشارکتکنندگان و تولیدکنندگان اصلی و بینالمللی با حذف واسطه ها و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی کاربردی، علمی و سمینارهای تخصصی مرتبط با رویدادبنماید تا تمامی فعالان مرتبط با آن رویدادهای نمایشگاهی به صورت هدفمند در یک بازه زمانی مشخص از تمام خدمات تعیین شده با استانداردهای جهانی بهره مند شوند.
ارزیابی شما از جایگاه و نقش انجمن صنفی برگزارکنندگان در نهادهای تصمیمگیر و سیاستساز صنعت نمایشگاهی چیست و چه پیشنهادهایی برای تقویت این جایگاه و نقش آن دارید؟
انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی ایران به عنوان قویترین و قدیمیترین انجمن تخصصی در این حوزه، تاکنون خدمات متعدد حقوقی، نمایشگاهی و اعتباری را جهت به رسمیت شناختن این صنعت و میزان اثرگذاری آن در کشور و رویدادهای نمایشگاهی ایران داشته و دارد.
از این رو در راستای تقویت صنعت نمایشگاهی ایران، انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی کشور با توجه به رسالت ذاتی و وظیفه درون سازمانی خود گامهای موثری برای حضور در تشکلهای بازرگانی و تولیدی کشور برداشته است تا بتواند اهمیت برگزاری و اقدامات ارزشمند انجام شده را به اطلاع صاحبان صنایع برساند.
در این جهت نیازمند آن هستیم تا…
از طریق سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین مراکز نمایشگاهی کشور به ویژه شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ایجاد وحدت رویه در مسیر اثرگذاری رویدادهای نمایشگاهی ایران که ابعاد جهانی دارند بیش از گذشته اطلاعرسانی و تبادل نظر داشته باشیم.
صنعت نمایشگاهی در تمامی کشورهای جهان به عنوان یک مزیت بالقوه در توسعه صادرات و تولید ناخالص داخلی نقش تعیینکنندهای دارد، کشورهای متعدد از جمله آلمان، هنگ کنگ، چین و بسیاری از کشورهای پیشرو در صنعت نمایشگاهی از این طریق توانستهاند علاوه بر حفظ و توسعه بازار به محلی برای ورود تکنولوژی و ارایه راهکارهای بینالمللی برای تمامی کشورهای جهان تبدیل شوند، اگر چنین دیدگاهی به واسطه این صنعت در کشور ایجاد شود و گسترش یابد، قطعا تمامی تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان صنایع توانمند ایران و منطقه با مزیتهای برگزاری نمایشگاهها با شاخصههای بینالمللی و استانداردهای نمایشگاهی توسط فعالان این صنعت در ایران بیش از گذشته آشنا شده و با جلب اعتماد و اتکا به تخصص، تبدیل به محرکی برای رونق این صنعت به واسطه انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی ایران خواهند شد.
چه پیشنهادهایی برای برگزاری هر چه بهتر و تاثیرگذارتر نمایشگاه ها دارید؟
برای برگزاری موثرتر نمایشگاهها میبایستی نسبت به تنظیم برنامه جامع زمانبندی شده و احراز صلاحیت برگزاری و همچنین متعهد نمودن مراکز نمایشگاهی به استفاده از ظرفیتهای بالقوه برگزارکنندگان رسمی کشور اقدام کرد و به عنوان یک دستورالعمل واحد هرگونه تغییر در رویدادها، انتخاب برگزارکنندگان غیررسمی، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی مشابه، تغییر گروههای کالایی و نظارت بر تعهدات برگزاری و رعایت استانداردهای نمایشگاهی و سایر مواردی را که اثر نامناسبی در این بخش میگذارد، به صورت گسترده مورد بررسی قرارداد تا با سازماندهی مطلوب سازماندهندگان صنعت نمایشگاهی که در راستای رونق تولید، انسجام و مدیریت هدفمند بازار مصرف و عرضه خدمات و کالاهای صنعتی و دانش بنیان است را به خوبی پیش برد.