شرکتی که نیم قرن پیش از این به عنوان یکی از نخستین تولیدکنندههای لولههای پلیاتیلن در ایران، با آیندهنگری، برنامهریزی، همت و تلاش زندهیاد سید حبیبالله معصومی لاری از بزرگمردان صنعت و تولید ایران بنیان نهاده شد؛ امروزه با کوشش و خلاقیت گروه کارکنان متعهد و متخصص شرکت با هدایت و رهبری سید سیاوش معصومی لاری، تبدیل به مجموعه بزرگ و کمنظیری شده است که با حجم تولید بالا و تنوع محصولهایش رهبر بازار و بزرگترین تولیدکننده محصولهای فاضلابی در و که عهدهدار کنترل نوسانات قیمت بازار است که با “رویکرد پلیران فردا”، مبتنی بر خرد جمعی مشتریان،مجریان و جامعه مهندسی تأسیسات، تولیدی انسان محور و روبه توسعه دارد و میکوشد مثلث سودآوری سازمان، رفاه مشتری و مسئولیت اجتماعی را همزمان پوشش دهد.
مرحوم حبیب الله معصومی لاری موسس شرکت پلیران
سید سیاوش معصومی لاری، مدیرعامل توسعه گرای شرکت پلیران به مناسبت برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی تأسیسات ساختمان و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی، در گفتگو با “اقتصاد و نمایشگاه“، دستآوردها و برنامههای آتی مجموعه تحت مدیریت خود را تشریح کرده است که میخوانید.
ما شنیده ایم پلیران یکی از قدیمیترین شرکتهای تولید کننده در صنعت تاسیسات است، لطفا در خصوص تاریخچه شرکت توضیحاتی برای خوانندگان ما بدهید.
شرکت پلی ران با حدود 50 سال قدمت، فعالیت خود را با تولید لوله پلی اتیلن شروع کرد. در آن زمان جزء اولین تولیدکنندههای لولههای پلی اتیلن بوده است. پس از انقلاب اسلامی با خروج شرکتهای مختلف از ایران، پلیران شروع به تولید اتصالات رزوهای برای انتقال آب و آبیاری کرد و هم اکنون پلیران با تولید صدها قطعه اتصال پیچی در سایزهای مختلف دارای بزرگترین رنج محصول در دنیاست. برخی از نمونه های اتصالات پیچی و آبیاری پلیران دردنیا انحصاری است و شرکته ای اروپایی مشابه آن را ندارند.
پس از مدتی پلیران اقدام به تولید انبوه اتصالات جوشی پلیاتیلن نمود که منجر به ساخت صدها اتصال از این جنس شد. برای این مهم، نیاز به صدها قالب داشتیم به همین دلیل به فکر تولید قالبهای مورد نیاز توسط خود شرکت افتادیم و هم اکنون مجموعه کارخانجات پلیران دارای واحد قالب سازی با قدمتی بیش از 40 سال است، امروزه این واحد قالبسازی در هر ماه بین 1 تا 4 قالب محصول جدید در حوزههای آبیاری و ساختمانی تولید میکند.
ما از سال 1382 تکنولوژی پوش فیت را برای اولین بار به ایران واردکردیم که در واقع ورود این تکنولوژی توسط ما رقیبی برای محصول پلی اتیلن جوشی خودمان بود.
درحوزه پوشفیت به علت پیچیده بودن قالبها، اقدام به واردات قالب از معتبرترین قالب سازیهای آلمانی و اتریشی کردیم.
لازم به ذکر است تعمیرات این قالبها به دلیل دقت بالا میبایست در آلمان انجام میشد و در مسیر حذف این فرآیند مجبور به خرید و بهکارگیری یکی از پیشرفتهترین CNC های زمان خود شدیم.
همانطور که میدانید عرضه محصول جدید در ایران کار سادهای نیست؛ ولی ما توانستیم پس از 17 سال پوش فیت را در ایران جا بیندازیم. این راه ادامه داشت و سری محصولهای پوش فیت سایلنت فاضلابی را با صدها قطعه عرضه کردیم و هم اکنون نیز صدها قطعه دیگر از محصولهای آبی رنگ جنرال سایلنت… .
شما چه قدمی برای توسعه تکنولوژی این محصولها برداشتهاید؟
ما نسل های مختلف تکنولوژی تولید لوله های فاضلابی و از طرف دیگر انواع تکنولوژی های تولید لوله های آبیاری پلاک دار را برای اولین بار در ایران وارد و ارائه کردیم. شما در کارخانه پلی ران میتوانید تاریخچهای از محصولها و دستگاه های تولیدی را مشاهده کنید. این مهم با دور اندیشی و برنامهریزی و همت مرد بزرگی که بنیان گذار شرکت پلی ران بود میسر شد. “زندهیاد سید حبیب الله معصومی لاری” اعتقاد ویژه ای داشتند که نه تنها باید محصولی با بالاترین کیفیت ممکن تولید کنیم، بلکه کمک به دیگر تولیدکننده ها نیز وظیفه ماست. تنها با این طرز تفکر است که پلیران در مسیر پیشرفت قرار میگیرد. سایر تولیدکننده های قدیمی این عرصه نیز همگی به این موضوع اذعان دارند که ایشان همواره حامی توسعه،کارآفرینی و پیشرفت در این حوزه بودهاند. همین باعث شد که در بازههای زمانی متناوب با دسته محصولهای جدیدی مواجه شوید. برای مثال امروز، درحوزه لوله و اتصالات فاضلاب ساختمانی، پلیران4دسته محصول دارد که شامل پلی اتیلن جوشی، سایلنت 10، پروتکت و جنرال سایلنت است.
هرکدام از این دسته محصولها، مجموعه ای از صدها قطعه لوله و اتصالات هستند که در کنار رِنج گستردهای از بستها، پکیج کامل و متنوعی از سیستمهای فاضلابی را با توجه به نیازهای متفاوت مشتریان به عنوان راه حل ارائه می دهند.
در حقیقت شرکت پلی ران متخصص سیستم های فاضلابی ساختمانی است چون هم قدمت لازم و هم تجربه کافی در تولید آنها را داراست. لازم به ذکر است بسیاری از قطعات بومی سازی شده این حوزه همچون انواع سیفونها برای اولین بار توسط شرکت پلی ران تولید شده است
بد نیست اشاره کنم، لوله سایلنت10، ده برابر سایلنت تر از سخت گیرانه ترین استاندارد سایلنت یعنی VDI 4100
است. این محصول شامل لوله، اتصالات و بست است که طبق مستندات موجود از آزمایشگاه فرانهوفر fraunhofer آلمان، کم صداترین سایلنت دنیاست.
محصول پروتکت پلیران، هم زمان دارای دو ویژگی است؛ یعنی هم سایلنت و هم خود اطفاء است. شاید تنها سایلنت خوداطفایی است که در بازار به صورت عمومی عرضه شده است.
جدیدترین محصول پلیران یعنی پوشفیت جنرال سایلنت که با رنگ آبی عرضه شده است، یک سایلنت مهندسی شده و بهینه شده است که تا قبل از پایان سال 1398 به صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است هرسه محصول پوشفیت پلیران سایلنت هستند. تخصص شرکت پلی ران تولید انواع پوش فیتهای سایلنت برای نیازهای متفاوت است.
همانگونه که مستحضرید از محصولات پوش فیت پلیران در هزاران پروژه بویژه پروژههای مرجع کشور همچون برج میلاد، ساختمان ASP، ایران مال، سیتی سنتر اصفهان، برج تجارت جهانی تبریز و … استفاده شده است و کمتر پروژه مرجعی وجود دارد که محصول پلیران را استفاده نکرده باشد.
آیا محصولهای شما ویژگی منحصر به فردی دارند؟
به جرات میتوان گفت تعهد و عرق خاص پلیران به ساخت قطعات با بالاترین کیفیت و مطابق نیاز مشتری، ما را بر آن داشت که به نوآوری، طراحی و تولید محصولاتی اقدام نماییم که به گواه کارشناسان و متخصصان امر، در بسیاری از موارد فراتر از مشابه آلمانی و در مواردی منحصر به فرد است.
همانطور که عرض کردم سایلنت 10 پلی ران کم صدا ترین سایلنت دنیاست؛ پوش فیت پروتکت پلیران دارای دو ویژگی همزمان سایلنت و خوداطفاء است و پوش فیت جنرال پلیران یک محصول بهینه شده سایلنت است. ما وقتی به ویژگی خاصی اشاره می کنیم باید به مزیت های رقابتی آن محصول نیز اشارهای داشته باشیم. فهرستی از مزیتهای رقابتی محصولهایمان را میتوانید در کاتالیستهای ما (کاتالوگ لیست قیمتدار) مشاهده کنید که هم اکنون در فضای مجازی شرکت در دسترس عموم قرار دارد.
از مزیتهای رقابتی شرکت پلیران میتوان به موارد متعددی اشاره کرد. به عنوان نمونه، برای اولین بار لوله دوسر سوکت توسط پلیران ارائه شد ولی امروزه خوشحالیم که همه شرکتها آن را تولید و ارائه میکنند چرا که باعث کاهش دور ریز لولهها شده و ما از این مسئله برای حفظ محیط زیست استقبال میکنیم.
حتی جالب است بدانید یکی از شرکت های آلمانی نیز پس از مشاهده محصولهای ما در نمایشگاههای خارجی اقدام به تولید و عرضه لولههای دو سر سوکت کرده است.
به عنوان مثالی دیگر پلیران اولین سیفون پوش فیت با دریچه بازدید را عرضه کرد که این مورد ثبت اختراع و مالکیت معنوی شده است. این سیفون ها کمک میکنند که هرزمانی در ناحیه سیفون با گرفتگی مواجه شدیم به راحتی و با باز کردن دریچه زیرین تعبیه شده در آن، گرفتگی تخلیه شده و نیازی به تخریب سرویس نباشد.
سیفون دریچه دار سایلنت 10، تنها سیفون سایلنت و سیفون پروتکت، تنها سیفون سایلنت و خود اطفاء موجود در ایران است. البته به جز این نوع سیفونها، ما تنوع کاملی از انواع سیفونهای پلی اتیلنی قابل اتصال به انواع پوش فیت را نیز دارا هستیم که هریک به نوبه خود یک نوآوری محسوب میشود.
به عنوان مثالی دیگر، زانوهای بلند و سوکت بلند پلیران که در زوایه های 45 و 87 درجه و تنوع سایز 40 تا 160 میلیمتر در 3 مدل جنرال سایلنت، پروتکت و سایلنت10، تولید میشوند، انحصاری پلی ران بوده و بدون اغراق در دنیا بینظیرند. این نوع از زانوها از کاربردی ترین محصولهای پوش فیت به شمار میآیند.
همانگونه که مستحضرید هنگام استفاده از زانوهای معمولی 45 و 87 درجه در خیلی از موارد مجبور به استفاده از بست روی سوکت میشدیم که کاری غیراصولی و غیراستاندارد بود و باعث عدم آببندی صحیح میشد. در جهت رفع این مشکل، برای اولین بار در دنیا اقدام به طراحی و ساخت این زانوها کردیم.
ما در پلیران قطعاتی منحصر به فرد برای پروژههای بزرگ و خاص تولید میکنیم که این کار در توان هر شرکتی نیست. مثلا موفههای بلند سایز بالا مثل سایز 315 که اولین بار برای شفت اصلی برج میلاد، یا زانوهای سایز 200 به بالا و یا سه راههایی که خاص پروژه عظیم ایران مال ساخته شدند و بسیاری دیگر از این دست، همگی گواه این موضوع هستند.
به عنوان مثالی دیگر پلیران تنوع زیادی از ابزار برش،کونیک کن و استاپرها را تولید کرده است که اگر به کاتالیستهای ما مراجعه کنید در خصوص مزیتهای رقابتی این محصولها به تفصیل توضیح داده شده است.
پلیران چه رویکردی در بازاریابی دارد؟
همانطورکه مطلع اید به صورت کلی، فلسفههای بازاریابی عبارتند از، تولید محور، محصول محور، فروش محور، بازاریابی محور و بازاریابی اجتماعی محور.
در بازاریابی اجتماعی شرکتها باید توجه خاصی به مسئولیت اجتماعی داشته باشند. آنها باید مثلث سودآوری سازمان، رفاه مشتری و مسئولیت اجتماعی را همزمان پوشش دهند. در خصوص مسئولیت اجتماعی و خارج از بحث تئوری، ما در عمل و در جهت کاهش میزان کاغذ مصرفی برای کاتالوگها که در دهها مدل از سه لت، دفترچهای تا کتاب و کتابچه تولید میشد. سعی کردیم تا آنجایی که ممکن است کاتالوگ و کاغذها را حذف کنیم.
در مجموعه ما هر ساله چند صد میلیون تومان هزینه کاتالوگ میشد که امسال بخش اعظمی از آن را حذف کرده و از مردم فهیم خواستیم که آنها را از کانال ما دانلود کنند، خوشبختانه این موضوع با استقبال جامعه مهندسین نیز مواجه شد. ما همچنین توانستیم با این صرفهجویی عظیم یکی از واحدهای شرکت را توسعه داده و بیش از 12نفر از افراد تحصیلکرده را در مقطع کارشناسی و کاشناسی ارشد جذب نماییم.
البته میدانیم هنوز عدهای از مشتریان ما ترجیح میدهند از کاتالوگ کاغذی استفاده کنند. از این رو برای این عزیزان مقدار محدودی کاتالوگ تولید میکنیم. ما همیشه به خود میگوییم تا جایی که ممکن است در جهت حفظ محیط زیست قدم برداریم حتی اگر شده فقط یک قدم. همانطور که میدانید تولید یک بند کاغذ منجر به نابودی یک درخت میشود.
به عنوان هدیه تبلیغاتی دیگر بلیت مترو و اتوبوس را عرضه کردهایم که روی آن نوشته شده است” ترجیحا از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنیم.” این موضوع سبب شد خود ما نیز بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.
البته در حوزه مسئولیت اجتماعی، شرکت قدمهای بسیاری برداشته که ذکر یک به یک آنها از حوصله این بحث خارج است.
بهطور خلاصه، ما در واحد بازاریابی پلیران به بازاریابی اجتماعی اعتقاد داریم و سعی می کنیم در تجارتمان، انسانیت و غیرت ملی جریان داشته باشد. البته میزان موفقیتمان در این موضوع را شما باید داوری کنید.
وضعیت شما در بازار چگونه است و چه تدابیری می اندیشید ؟
پلیران با توجه به حجم تولید و تنوع گسترده محصولها بیشک به عنوان رهبر بازار و بزرگترین تولیدکننده محصولهای فاضلابی است، از این رو مجبور است انبارش زیادی داشته باشد تا بتواند نوسانات قیمت بازار را کنترل نماید.
بزرگ بودن خوب است ولی مسئولیت بسیاری دارد؛ مثلا در پارهای از مواقع ما مجبور میشویم برای اینکه به کلیات برند پوش فیت صدمهای وارد نشود اقدام به تصحیح محصولهای دیگران کنیم تا به محصول پوش فیتی که ما سازنده برندش بودیم، خدشهای وارد نشود. به همین دلیل یکسری از قطعات ما مثل موفهها در محصول پلیاتیلن یا سیفون پوشفیت حجم فروش بیشتری نسبت به بقیه محصولها دارند و علت این امر تقاضای گسترده بازار برای آنهاست.
شما چه خدماتی در کنار محصولات خود به مشتری ارائه میدهید؟
در خصوص مشتری مداری و خدمات پس از فروش اجازه بدهید پاسخ شما را اینطور بدهم، اگر ما محصولهای فیزیکی را به عنوان یک هسته در نظر بگیریم، برای ارائه آنها به محیط بزرگتری از خدمات تکمیلی نیاز داریم و شامل خدمات پیش، حین و پس از فروش است و باید فرآیند محور طبق استانداردهای ISO باشد، انسان محور و رو به توسعه، توام با بهبود مستمر در آن لحاظ شود. رویکرد پلیران از یک سال پیش رویکرد پلیران فرداست. پلیران فردا، پلیرانی است که خرد جمعی مشتریان، مجریان و جامعه مهندسی تأسیسات مسیر آن را در ارائه محصول جدید و خدمات موردنیاز مشخص میکند.
برای خدمات پس از فروش ما باید یک مشاور فنی صادق باشیم و بتوانیم ویژگیها و منافعی که هر محصول به همراه میآورد را به درستی و روشنی به مشتریان ارائه دهیم. همچنین محاسبات و برآوردها، واحد نمونه و خدمات تکمیلی مورد نیاز را متناسب با درخواست مشتری ارائه نماییم.
در خصوص خدمات درحین خرید، تأمین به موقع محصول از اهمیت بالایی برخوردار است که این مهم نیز با سرمایهگذاری پلیران و دپوی بزرگ محصولات کمک شایانی به این امر میکند. در خصوص خدمات پس از فروش، ما معتقدیم تعهد فروشنده با خرید مشتری آغاز میشود و مسئولیت فروشنده پس از اعتماد مشتری چند برابر خواهد شد.
از این رو نظارت ادواری طبق نیاز مشتری، مشاورههای فنی، آموزش مجریان محترم پروژه، تأمین ابزار کار و سنجش نظارت و از همه مهمتر دریافت پیشنهادات خوب آنها برای بهبود محصولات و خدمات طبق آنچه واقعا درخواست دارند از وظایف واحد مهندسی و بازاریابی پلیران است.
وضعیت صادرات محصولهای شرکت چگونه است؟
ما به صورت معمول به بسیاری از کشورهای منطقه همچون عمان، قطر و … صادرات داریم. ولی افتخار ما صادرات محصولهای با کیفیت به برخی از کشورهای اروپایی همچون آلمان است. علت این موضوع آن است که محصولهای ما در بالاترین سطح استانداردهای بینالمللی به صورت سخت گیرانه قرار دارد و برای همین بسیار قویتر از محصولهای مشابه خارجی در عرصه جهانی و نمایشگاههای بینالمللی حضور پیدا کرده و مورد انتقال قرار میگیرد.
و اما کلام آخر…
همانطور که مستحضرید افرادی که در ایران به حوزه تولید وارد شدهاند میدانند تولید در کشور ما کار راحتی نیست و حفظ، تداوم، توسعه و گسترش آن بسی سختتر از تأسیس و راهاندازی است؛ مخصوصا اگر در شرایط اقتصادی کنونی به آن نگاه کنیم.
خدا را شکر میکنیم که امروز مجموعه کارخانههای پلیران با حدود یک هزار پرسنل نه تنها به کار خود ادامه میدهد بلکه در جهت پلیران فردا و نیازهای خرد جمعی مهندسین و متخصصان صنعت تأسیسات در جهت فردایی بهتر گام برمیدارد، تا گوشهای از چرخ صنعت تأسیسات ایران را به گردش درآورد.