نمایشگاه ها

شرکت امرسان

محمود غیاثی معاصر، معاونت بازرگانی و فروش شرکت امرسان: اروپایی‌ها هم به صف خریداران محصولات «امرسان» پیوستند – نشریه اقتصاد و نمایشگاه

شركت صنايع امرسان در سال 1360 توسط سلطان حسين فتاحي تاسيس شد و تا سال 1366 به توليد فريزرهاي خانگي اشتغال داشت. خط توليد اولين يخچال فريزر 16 فوت با طراحي جديد در سال 1366 به مرحله بهره‌برداري رسيد. ويژگي هاي منحصر به فرد اين محصول در طراحي بدنه و سيستم تبريد، آن را به يكي از پر فروش ترين يخچال فريزرهاي داخلي در آن سال‌ها تبديل نمود. با توجه به نيازهاي بازار، يخچال فريزرهاي 18 فوت و 20 فوت امرسان طراحي شدند و به مرحله توليد رسيدند. لازم به ذکر است يخچال فريزرهاي 18 فوت این شرکت، سال ها پرفروش ترين محصول در نوع خود در کشور بود و يخچال فريزرهاي 20 فوت امرسان نیز همچنان رتبه اول را در اين زمينه داراست.

همگام با گسترش فعاليت‌هاي شركت امرسان، با توجه به استراتژي و خط مشي شرکت و منظور نمودن اصول صنعتي و فنی در فرايند طراحي و ساخت محصولات جديد، این شركت، اولين يخچال فريزر كاملاً هوشمند (سامي 46) خود را در سال 1383 با بهره‌گيري از مدرن‌ترين تكنولوژي توليد در دنيا عرضه کرد. شرکت صنایع امرسان با کادری مجهز در تمامی واحدها مخصوصا واحد طراحی و نوآوری، تنوع را در دستور کار خود قرار داده و گارانتی 36 ماهه برای محصولات خود ارائه می‌دهد. راه اندازی خط تولید محصول هوشمند شرکت صنایع امرسان در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین تولید کننده لوازم خانگی هوشمند از افتخارات این مجموعه می باشد. در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی پای صحبت های محمود غیاثی معاصر، معاونت بازرگانی و فروش شرکت صنایع امرسان نشسته ایم که می خوانید.

جدیدترین تولیدات امرسان برای عرضه در نمایشگاه کدام ها هستند؟

شرکت صنایع امرسان حدود 36 سال است که در زمینه تولید یخچال و یخچال فریزر فعالیت دارد و حدودا 8-7 سال است که تولید محصولات غیر از یخچال را هم در برنامه تولید خود گنجانده است و تولید محصولاتی مانند اجاق گاز، هود، لباسشویی و جاروبرقی را به مجموعه محصولات خود اضافه کرده است. محصولات جدیدی که امسال در نمایشگاه عرضه کرده ایم، طرح هایی هستند که عمدتا به دست خودمان انجام شده است و رقیبی در این حوزه نداریم. یک بخش از تولیداتمان طرح های کلاسیک مان است که رنگی است و در نمایشگاه هم به نمایش گذاشته ایم. بخش دیگر، محصولات شیشه ای و محصولات هوشمندمان است که به عنوان محصولات جدید در نمایشگاه عرضه کرده ایم. این سه محصول تقریبا کانسپت اصلی امسال نمایشگاه ما است و لازم به ذکر است که بگویم چند سالی است که به سمت طراحی و تولید اجاق گازهایی رفته ایم که با محیط زیست سازگاری دارند. در واقع یکی از اهداف امسال ما در نمایشگاه این است که سعی کرده ایم محصولاتی را به معرض نمایش بگذاریم که به محیط زیست لطمه نمی زنند و در نوع خود از تولیدات دیگر متفاوت هستند.

مزیت محصولات شما نسبت به محصولات مشابه در بازار چیست؟

محصولات امرسان نسبت به محصولاتی که در بازار موجود است، چند مزیت دارند. عمده مزیت محصولات ما تنوع کالایی ماست. در رده یخچال و یخچال فریزر بیشترین تنوع محصول را داریم و به عنوان یک ارزش، تناسب قیمت و کیفیت را برای مصرف کننده در اولویت قرار داده ایم. محصولات امرسان نسبت به محصولات خارجی از قیمت مناسب تری برخوردار است و ما سعی کرده ایم نسبت به رقبای داخلی هم کیفیت بهتری داشته باشیم.

جایگاه شرکت شما در بازار ایران کجاست؟

ما در صنف یخچال و یخچال فریزر حداقل 20درصد سهم بازار را داریم. قاعدتا ظرف یک سال گذشته که تا اندازه ای جلوی واردات گرفته شده، رقم این سهم بیشتر هم شده، ولی به طور یقین 20درصد سهم بازار یخچال و یخچال فریزر ایران از آن ما است. در سایر محصولات مانند اجاق گاز و لباسشویی سهم مان کمتر است و شاید 5 درصد از سهم بازار را داشته باشیم.

آیا صادرات هم دارید؟

به 7 یا 8 کشور دنیا صادرات داریم. شاید حجم صادراتی رقبای ما بیشتر از امرسان باشد، ولی تنوع بازارهای هدف و صادراتی ما بیشتر است و در این زمینه جزو اولین شرکت ها هستیم که به کشورهای متنوعی تولیداتمان را صادر می کنیم. فکر نمی کنم شرکت دیگری در لوازم خانگی باشد که این قدر تنوع کشورهای صادراتی داشته باشد. عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و کشورهای آفریقا، از جمله کشورهایی هستند که به آنها به طور مرتب صادرات داریم. حدود 6 ماه است که مجوز واردات به اتحادیه اروپا را نیز گرفته ایم و اولین محموله صادراتی مان هم به کشور ایتالیا صادر شده است.

از لحاظ خدمات پس از فروش و مشتری مداری چه اقداماتی انجام داده اید؟

در این زمینه یک سرویس مرکزی داریم که وقتی مشتریان، کالا و خدمات ما را خریداری می کنند، با یک شماره تلفن تماس می گیرند و ما سعی می کنیم کلیه مراحل خدمات پس از فروش خودمان را برایشان انجام بدهیم. با سرویس کارانمان  هماهنگ می کنیم که به منزل مصرف کننده مراجعه کنند و خدمات را ارائه دهند و پس از آن تماس می گیریم و کیفیت خدماتی را که همکاران ما ارائه داده اند، می سنجیم. مشتریان ما پس از خرید محصول کافیست با شماره تلفن 02135711 تماس بگیرند و اعلام کنند که محصول ما را خریداری کرده اند، بقیه فرآیند را خودمان پیش می بریم. یعنی کار را به سرویس کارهایمان ارجاع می دهیم و بعد هم از مشتریان‌مان درباره کیفیت خدمات دریافتی نظرسنجی می کنیم.

در روند تولید و توسعه با چه موانع و مشکلاتی مواجه هستید؟

در حال حاضر متاسفانه تولید در ایران دشواری های زیادی دارد. ثبات در مقررات و در نرخ‌ها نداریم و این مشخصه اقتصاد ماست. امسال باتوجه به قیمت ارز، برنامه ریزی برای 20 میلیون دلار صادرات کرده بودیم، ولی ناگهان قیمت ارز 20 درصد افت کرد و همزمان رقبای ما در دنیا  مانند چین 20 درصد قیمتشان را پایین آوردند و ناگهان یک اختلاف قیمتی 40 درصدی میان محصولات ما و رقبایمان ایجاد شد و این باعث شد که صادرات ما به شدت افت کند. این عدم ثبات مشکل اصلی ماجراست و در این زمینه واردات قطعات برای ما مشکل بود. اینکه می گویم مشکل بود به این معنی نیست که در همه ادوار مشکل بوده، ولی در طول یک سال گذشته حداقل 4 ماه این مشکل را داشته ایم. نقل و انتقال پول برایمان مشکل است، چه پولی که می خواهیم بفرستیم برای خرید و چه پولی که می خواهیم از خریداران مان در کشورهای مختلف دریافت کنیم. هردو مشکل ساز است. تامین قطعات، نقل و انتقال ارز و مسائلی از این دست عمده مشکلاتی است که با آنها درگیر هستیم.

سخن آخر؟

بحث خرید کالای ایرانی، بحثی حیاتی است که باید برای مردم جا بیافتد. خود ما شاید به نحوی به مردم القا می کنیم که کالای ایرانی بی کیفیت است، ولی از شما خواهش می کنیم که آن را بخرید. ولی واقعا اینطور نیست. در خیلی صنف ها واقعا در دنیا حرف برای گفتن داریم و وقتی کالای ما به اروپا صادر می شود، قطعا حرف برای گفتن داریم. اولا کالای ایرانی با کیفیت است و دوما مردم با خرید کالای ایرانی به تولید کننده این توان را می دهند که در بازارهای صادراتی به شکل بهتری ظاهر شود. این موضوع اقتصاد ما را سریع‌تر رشد می دهد. دلیل اصلی اینکه چین رشد می کند به خاطر قیمت پایین اش نیست، برای این است که مردم چین کالای چینی مصرف می کنند و این قدرت را به تولید کنندگان‌شان می دهند که با دنیا رقابت کنند. بنابراین چین هم از بازار داخلش مطمئن است و تمام توانش را برای رقابت با دنیا می گذارد. این اتفاق اگر در ایران بیافتد، اولین دستاوردش برای ما تسخیر بازارهای صادراتی است و اگر گردش مالی و خرید در محصول ایرانی اتفاق بیافتد، قطعا سرمایه گذاری و نوآوری اتفاق می افتد و ما می توانیم به تکنولوژی روز دنیا برسیم. چه بسا در خیلی چیزها فاصله ای نداریم.